Forum Replies Created

Page 1 of 81
  • baralillajag

    Member
    2014-10-10 at 02:49 in reply to: Blandar och ger – Diesel Ryder, Haze

    Allt ar val, men det forsigar inga odlingar for tillfallet eftersom jag ar pa resa sedan en tid tillbaka i Amazonas och Anderna.
    Tack for din uppmuntran! 8)

    Nagon som fatt fint resultat med nagot fro?

  • baralillajag

    Member
    2014-10-10 at 02:46 in reply to: Vart tog billball420 och Hank_Moody vägen?

    Billball var en god manniska – en person jag saknar.
    Men att jag sjalv forsvann en tid, beror andra orsaker.

    Hejsan Rikskriminalen, kul att se dig – Att folk ar emot mig skrammer knappast bort mig … min huvudanledning att ge den information jag gjorde var tankt att hjapla dem som onskar ta till sig informationen. Jag ar ingen universitetsflicka som skrams av att nagon pekar finger at mig – speciellt inte da jag vet att jag sjalv inte far med logner.
    cthullu – lange sedan sist! :)

    @Drullper wrote:

    Så ja, delar av baralillajag är tråkig att ha gått miste om, andra delar klarar sig forumet bättre utan. Sen så tror jag hen fanns med på den beryktade ip fiskelistan vilket bidragit till att hen försvann. Hoppas hen har hittat hit igen men förstått att det är olämpligt att leka professor om man inte avslutat grundskolan med fullständiga betyg och gymnasiebehörighet.

    Du gar ganska lagt for att vara en valutbildad moderator med forumvana!? 🙄

  • baralillajag

    Member
    2011-04-04 at 18:04 in reply to: Bladen är som upp och ner vända skålar

    DoctorDoom – Jag skulle nog vilja påstå att det handlar om en lättare övergödning då bladen skålar sig nedåt. Har du väldigt torr luft så suger plantan mer vätska och man får minska näringsgivan något.
    Vid undergödning så böjer sig topparna normalt uppåt istället (såklart beroende av vad som “brister”).
    Jag ser dessa tecken ganska tydligt på mina plantor – normalt kör jag lite undergödning hela vägen för att vara på den säkra sidan och inte skada plantorna allvarligt (bladtoppar uppåt, speciellt i slutet av blomning, då topparna ofta dör/torkar… beroende på strain och så).
    Men de plantor som blivit för höga kommer bakom HPS:en och får därför mindre ljus, högre temperatur (högre avdunstning) men samma näring. Dessa plantor brukar böja bladen neråt och vara lite mörkare och glansigare… dvs visa svaga tecken på övergödning. :)

    Just my 2 ören.

  • baralillajag

    Member
    2011-03-27 at 12:40 in reply to: Jack Herer – Det optimala småodlingen?

    Jag har bara kört en enda JH (från topseeds.dk) – i 1,4 literskruka. Den blev ca 140cm hög och tog ca 15 veckor med 12/12 från start.
    Hur “lika” Elephantos och topseeds JH är, vet jag inte.

  • baralillajag

    Member
    2011-03-24 at 10:32 in reply to: Hempy Bucket i Leca?

    Leca suger inte näring speciellt bra vilket gör att aktiv rotmassa inte kan bli speciellt stor (bara runt bevattningsnivån) – en blandning med rätt stor andel cocos, rockwool eller vermiculit skulle fungera, då dessa är bra på att suga upp vätska.

  • baralillajag

    Member
    2011-03-24 at 10:28 in reply to: olika temp på rotsystem och bladverk

    En rottemperatur på 25-26 grader är troligen optimalt, precis som för tomat. Själv brukar jag sikta på 23-25 för att ha lite säkerhetsmarginal uppåt (27 grader kan skada rötterna och därmed hämma tillväxten ganska mycket hos tomat – samma gäller säkert CB).

  • Fritz – Grattis i efterskott. :-)
    Hade du haft rullande odling på riktigt så hade det nog blivit lite till skörd per yta/watt/energi. Men ett halvkilo är inte illa.
    Dessutom är det ju svårare att nå 1gpw om man har hög ljusintensitet – effektiviteten på fotosyntesen minskar med ökad intensitet.

    Vilken av dem smakade bäst? *Sorry om du redan skrivit det – jag har isåfall missat det* :-)
    EDIT – Nu såg jag din rökrapport, den fanns nog inte när jag skrev – jag glömde att posta iväg eftersom jag fick oväntat besök och var tvungen att bjuda på Zoega, till gästernas förvåning. 😉

    Ser fram emot din nästa “Dödsknarkodling i ord och bild”! :P

    Jag bor i en “rötfastighet”, så jag räknar alltid med att 1-2% går bort som spill. Har man vissna löv inne i buden, som är så vanligt då de blir lite större, så vet jag att jag får mögel i känsliga plantor (som tur är är många plantor relativt okänsliga).
    Jag klipper oftast ner allt så det blir jämnstort (torkar jämnt), dvs 2-6 cm “buddies”, lägger på tidningar i svalt utrymme. Godast blir det, tycker jag, då jag har ett relativt fuktigt rum med 12-15 grader så det tar en vecka innan de hamnar i burkar; de smakar mumma redan då (utom de skarpaste sorterna).

  • baralillajag

    Member
    2011-03-16 at 05:59 in reply to: Hydrosystem samt belysning för den fattige!

    Är höjden 150 cm?
    Jag skulle nog valt lysrör med tanke på att avståndet kan bli lite knappt om man kör ett hydrosystem – gärna byta drivdon till starkare, vilket oftast finns billigt att köpa på ebay.co.uk. Men boxen borde ha varit 125 eller 155 lång. ;-)
    Ebbflodsystem byggs “billigt” av undersängen-backar, akvariepumpar, bordgenomföringar, slang och cementbalja (för näringen). Biltema har bordgenomföringar billigt så man kan koppla slang till backarna.

  • baralillajag

    Member
    2011-03-16 at 05:44 in reply to: säkerheten framför allt….

    Det där ebb-flod-systemet spolar igenom för fort. :-D

    Nu blev jag också nojjig, det smittar; har också problem med umgängeskretsen, som inte alltid använder hjärnan. I förrgår kom en höjdarkommentar över telefon, och igår än ännu värre. :-/ Har inte kunnat sova inatt, så jag började förbereda “totalavslut” genom att börja röja upp. *Hinner inte hålla på med sånt – argh*
    Får se om det blir några spännande bilder liknande de vi fick se i trådstarten. ;-)

  • baralillajag

    Member
    2011-03-12 at 18:41 in reply to: Varför så mycket dräneringmaterial?

    Det stämmer inte – jag har kört mängder med plantor i jord med olika procent perlit iblandat (jämsides), 40-50% perlit ger klart bäst tillväxt på plantan, särskilt om man dränker alltihop vid varje bevattning, dvs ebb-flod (pressar ut “dåliga” gaser och hjälper till att dra in syre).
    Koncentrationen av näringsämnen har aldrig varit den begränsande faktorn vid odling, åtminstone inte hos mig – speciellt inte då det finns näring att köpa ;-) (om man inte gör själv)… snarare är det fler plantor som får begränsad tillväxt/skörd pga strypta rötter (syrebrist), generellt sett.
    Jag använder däremot aldrig ett extralager med leca/perlit i botten eller toppen – helt onödigt om man blandat jorden noggrant, med dränerande material.

    Sen får man kanske utgå ifrån att Mandala-Mikes uttalande utgår ifrån hans förutsättningar – kanske har de bättre planteringsjord i Spanien än vad jag har möjlighet att få tag på!?

  • baralillajag

    Member
    2011-03-12 at 16:29 in reply to: Cthullus experimentodlingar

    Haha – du är rolig du.
    Du lär säkert få balansproblem – fast tomaterna kommer nog bli lite mindre med mindre kruka (cocktail-bifftomater ;-) ).
    För en månad sedan, då jag flyttade de större plantorna som jag hade (trasig kanalfläkt tvingade mig att bygga om på annan plats) så blev balansproblem och knäckta stammar ett riktigt problem… där stod jag och försökte hålla ihop ett gäng vältande plantor med armar och ansikte… samtidigt hålla uppe 3 knäckta plantor med händerna – med ena foten försökte jag nå en rörbit 4 meter bort (för spjälkning) och samtidigt ta upp en rulle tejp från golvet med tungan. Frustration! Det gick till slut.

    Tips på tomatstrain – Campari, en fantastiskt god tomat… men kräver uppbindning.

  • baralillajag

    Member
    2011-03-10 at 20:46 in reply to: Sambandet mellan Feminiserade frön och hermisar!?

    De flesta bananer som kommer på naturlig väg verkar sällan ge nån avkomma – något jag märkt iom att jag kör rullande odling och ganska många plantor ger bananer sent i blom (särskilt om man har det varmt) – men sällan man ser nåt frö.
    Jag har även tagit bananer, torkat och skurit ner med rakblad för att pollinera annan hona, men även det har misslyckats. Antingen var inte pollenet varit moget, eller också var det sterilt.

    Wayne – Fina bananer.

  • Stamsplitt-teorin samt “stressteorin” i sig, har inte fungerat hos mig – flera stammar har t ex knäckts av bud-vikten (Jag har sedan spjälkat dem). Effekten har snarare blivit en minskad än ökad tillväxt av buds. Jag har heller inte sett att trikomtätheten ökat.
    Att ge en extra lång mörkerperiod ökar knappast THC-halten – tester visar att THC:n ökar under dagen och minskar under natten. Inget logiskt i att THC:n helt plötsligt skulle börja öka i mörker efter viss tid.
    Om THC:n etc är ett skydd mot att bli uppäten, så skulle toppning och liknande stress kunna innebära potentare buds – att plantan börjar producera mer av sitt skyddande gift (många växter gör så) på bekostnad av övrig tillväxt.
    Jag tror med andra ord inte på dessa teorier (mer än ev på potensökning) – utan tror att en ostressad planta som får alla sina behov tillgodosedda ger mest skörd.

  • baralillajag

    Member
    2011-03-09 at 19:46 in reply to: Cinderella 99

    Joey Weeds C99 ska nog vara ganska identiska med originalet (har bara provat hans A-11 vilket växer med F1-vigör, så jag tror han kan ha originalföräldrar), likväl som Dutch Grown Seeds, där Mr Soul (originalodlaren i GrimmBrothers) själv lär ha varit och kontrollerat att de är lika originalet (säljs via Gypsy Nirvana under “GN Collection”).
    Seedbay har också bra varianter gjorda av duktiga småbreeder (en hette Moscat el nåt liknande) – men deras kundsupport är så grymt dålig så jag rekommenderar inte att handla därifrån.

    Jag har handlat från Hempdepot.ca, de är gröna och dyra*; de tar bara emot betalning via kuvert (högrisk).

  • baralillajag

    Member
    2011-03-09 at 01:30 in reply to: Några tänkvärda ord om N Ä R I N G NPK-ratio

    Kan dra lite om dosering.
    När jag kör helt i hydroläge, dvs mitt medium har ingen näring kvar så använder jag 0,7-0,8g N och runt 1-1,5g K per 10 liter näringslösning under 400 watt, 28-29 grader och 50% luftfuktighet.
    Har du en näring med 2,5/1,5/4 så innebär detta ca 2 msk (30ml) per 10 liter vatten.
    Denna dosering brukar innebära att alla plantorna växer bra utan att någon bränns; många får en lättare brist i slutet av blomningen (bra smak), utan att skörden verkar påverkas mätbart negativt. Givetvis förutsätts att Ph hålls någorlunda inom rekommenderat intervall (själv siktar jag på 5,5, men det stiger ibland upp till 6,5 och liknande).
    Har man starkare ljus, eller väldigt fuktigt så behövs lite starkare näringslösning – motsvarande minskning får göras om man har svagt ljus eller torr luft.

    Kör man med jord eller annat medium som fortfarande har viss näringsreserv kvar, så bör dosen vara betydligt mycket lägre – 1/2-1/6 av den jag angav. Näringsbränna, även om den är lätt, är väl kanske den vanligaste orsaken till dåliga skördar (tätt följt av överbevattning/syrebrist i rotparti, koldioxidbrist och fel temperatur).

Page 1 of 81