Forum Replies Created

Page 81 of 81
  • baralillajag

    Member
    2009-04-20 at 17:34 in reply to: Hane, eller hur?

    dionysus – Maskuliniserade frön? 😉

  • baralillajag

    Member
    2009-04-20 at 17:28 in reply to: Ljus när det är släckt i rummet?

    Majaplantan reflekterar bara ca 16% vid den våglängd den reflekterar mest…. bara dubbelt så mycket som de andra våglängderna.
    Den tar moa upp en hel del av det gröna spektrat.

  • baralillajag

    Member
    2009-04-19 at 19:05 in reply to: Micro-ScrOG – LE – Jord – R.I.P.

    En vinsats (eller 2) ökar koldioxidhalten i rummet markant….hälften av sockret blir koldioxid och andra hälften alkohol.

  • baralillajag

    Member
    2009-04-19 at 16:48 in reply to: Ekologisk odling

    Läste om en engelsk trädgårdsmästare som hade sin egen hemliga* jordblandning.
    Man gör den lätt själv genom att blanda hälften gräsklipp med hälften sand (vikt eller volym framgår inte :? )…försluta säcken/säckarna och lägga dem svalt och mörkt för användning nästkommande år.
    Tänkte prova detta i år då jag inte tycker vanlig blomjord håller måttet.

    *Hur hemligheten läckte ut framgick inte heller.

  • baralillajag

    Member
    2009-04-19 at 16:14 in reply to: Kissa på plantorna?

    Kanske någon som vågar testa även i hydroponisk odling?
    Det är nog inte så Ph-stabilt så man bör nog byta varannan dag el så. Men det är ju gratis.
    Har man stor odling så gäller det att skaffa en stor familj eller många husdjur! 😉

  • baralillajag

    Member
    2009-04-17 at 16:59 in reply to: Den ulimata belysningsguiden for dummies

    Har kikat ganska mycket ytterligare på detta med ljus, och då främst runt det röda i samband med blomning.

    Det är främst kvoten (låg) av rött/infrarött som påverkar skuggskyende växter genom att skynda på blommningen (gäller mycket sannolikt även maja då alltså). Det finns inget skrivet, vad jag hittar om skörden blir större eller mindre. Om man kör bilen snabbare så går det fortare till mål….men målet kanske inte ligger lika lång bort då.;-)
    Även en kort bestålning med FR (Far red) innan mörker, räckte för att påskynda blommning. Kan visa studien om ni är intresserade (har inte lusläst den själv ännu).

    Över till nästa ämne för dagen….
    En intressant aspekt med vilket ljus färska och gamla blad tar upp bäst:
    En ung planta har inga gamla blad och borde bestrålas med hyfsat av rött ljus för att maximera fotosyntes. Håller man dessutom ljuset relativt svagt så utvecklar plantan mer blad och klorofyll…som den smarta odlaren kan nyttja senare i växtens liv.
    En äldre planta, speciellt när den är sent i blom och all bladtillväxt har avstannat så borde blått ljus vara bäst(vitt ljus självklart men med tonvikt mot blått) eftersom äldre blad inte kan tillgodogöra sig rött ljus så bra (om man utgår från gurka).

    Min idé varför äldre och yngre löv tar upp olika ljus…en skuggad planta får mer rött (speciellt FR) än blått… och sträcker sig därför samtidigt som den producerar färska löv som kan tillgodose sitt behov hyfsat under dessa förhållanden, vilket de äldre löven inte kan. Finns en överlevnadsvinst i att de nya löven är bättre på just rött ljus istället för blått.
    Att bestråla sin växt med massa rött ljus när den skall blomma kommer troligen, om inte tvinga den, men iallafall smått övertala den att lägga tillväxt/energi på löv (och sträcka sig) istället för blommor eftersom upptaget av rött ljus kan vara dåligt i de äldre och energibrist kan uppkomma. Nåt att fundera över!?

  • baralillajag

    Member
    2009-04-17 at 10:02 in reply to: Brain storming on the proper light for our plants

    Baloo2 – Fullfärgsrör 827 resp 865 är nog att föredra framför vanliga varm och kallvita rör. se http://www.ljusbutiken.nu/proddet.asp?ugrp=10%20T8%20Fullf%E4rg
    Den strålning (Far red, alltså IR) som halogen ger kan skynda på blomningen…räcker med en kort artificiell skymning. Jag hittade en studie på detta….tänkte presentera infon i belysning-for-dummies-tråden lite senare.

  • baralillajag

    Member
    2009-04-17 at 07:48 in reply to: Lästips: Testodlingar med lysdioder/LED

    Intressant med LED-belysning…..
    ….men, jag räknade lite snabbt på dessa K2-dioder (Royal blue 750mw uteffekt) och fick fram att de ger 0,6mikromol fotoner/w…troligen ger de röda samma mängd fotoner men med lite lägre effektförbrukning (någon får gärna omvandla lumen till watt eller mikromol).
    Detta betyder att man hamnar på ungefär samma PUR-värde (0,7) med blandad belysning (hälften röda och blå), som vanliga fullfärgslysrör (och HPS, MH) har. Alltså ingen vinst som jag ser det. :)

  • baralillajag

    Member
    2009-04-16 at 19:03 in reply to: Brain storming on the proper light for our plants

    En halogenlampa som först slår till, men bara 10-15 min (far red stimulerar blommning), därefter tänds de yttersta rören med 2700k ljustemp, följt av mer och mer blå 6500k-rör. Och släcks åt motsatt håll men på motsvarande sätt.

    Skulle troligen vara det optimala på alla sätt förutom arbetsinsats och komplexitet. Evolutionen har ju skapat plantan för att fungera optimalt under liknande förhållanden, :)

  • baralillajag

    Member
    2009-04-16 at 08:53 in reply to: Från norrland

    V-norrland, på gränsen till V-botten. :)

  • baralillajag

    Member
    2009-04-15 at 01:59 in reply to: Den ulimata belysningsguiden for dummies

    Det är mycket prat om ljusfärger, vilken lamptyp som är bäst samt att köra max ljusintensitet….har jag sett.
    Jag tänkte försöka spränga lite myter, utan att bli allt för långrandig eller stöta mig med någon, hoppas jag.
    Mycket av detta har redan tagits upp men jag känner att det måste vävas in i sitt sammanhang för att kunna förstås.

    Lumen har ingen betydelse för en växt då det är ett värde för hur vi uppskattar styrkan hos ljus. För en växt spelar antalet fotoner där emot en väsentlig roll…något som brukar betecknas PAR (antalet fotoner per kvadratmeter och sekund).
    För att göra det än mer invecklat så kan man lägga till att fotonerna fångas upp olika bra beroende på våglängd. Tar man detta med i beräkningen (OBS ospecifik växt och intensitet) så kallas det PUR istället.

    Det pratas mycket om att HPS är mest effektivt men ger mest värme!
    Den som ger mest värme per watt är MINST effektiv, då värme är den största spilleffekten, den som drar ner verkningsgraden.
    Nu stämmer ju självklart inte detta, utan HPS och ett modernt lysrör är ungefär lika effektiva.
    Faktiskt skiljer sig inte PUR för växtlysrör, Osrams varmaste resp kallaste fullfärgsrör, HPS (de mest rekommenderade belysningarna) osv speciellt mycket åt. Man får ungefär samma effekt på plantan med samma wattantal…även om detta kan vara beroende på intensiteten, se nedan.

    Mer är alltid bättre—-NOPP!
    Växter har en tillväxtkurva som svarar mot ljuset men den är inte linjär….först stiger den snabbt (låg intensitet) med tilltagande ljus, nästan linjärt, varefter tillväxtökningen inte står i proportion till ljusökningen. Efter det kommer man till en zon utan ytterligare ökad tillväxt trots ökad ljusintensitet. Ljusmättnad har inträffad.
    Därefter kan ljuset ökas ända tills växten får ett katabolt tillstånd, då har ljuståligheten, den absoluta gränsen, överskridits.
    Håller man sig till medelmåttiga ljusstyrkor så verkar skörden av andra ljusälskande växter öka sin skörd med 25-75% med dubblat ljus, förutsatt att näringen och koldioxiden räcker till….medans höjdtillväxten verkar gynnas av dåligt ljus.
    Mao så bör man hålla låg ljusintensitet för att uppnå högt g/w-värde.

    Röd är bäst…nä, blå är bäst osv.
    Till att börja med så reflekterar våra plantor mindre av det gröna ljuset än vad t ex PUR är beräknat på, vilket egentligen gör att ljus med en del grönt ljus underskattas som majalampor. Cannabis reflekterar ungefär dubbelt så mycket av det gröna ljuset som av de andra våglängderna (max refl grönt – 16-17%, övriga frekvenser 5-8%) medans flertalet andra plantor har rejält mycket högre reflektionsgrad…..och detta kan mycket väl variera med andra faktorer (kommer till det snart).

    Kanske borde förklara varför det blir på detta viset med intensitet och färg osv!?

    Klorofyll arbetar effektivast av de ljusprocessande ämnena i plantan….eller också kan det vara så att effektiviteten är som högst då alla ljusabsorberande ämnena arbetar jämsides (troligast). När ljusintensiteten ökar så når klorofyllerna sin ljusmättnad och karotoider tar över fotoninsamlingen (finns troligen mer outforskat – http://www3.interscience.wiley.com/journal/119628358/abstract). Dessa absorberar framförallt blått ljus men med lägre effektivitet än klorofyllerna vid lägre intensitet.

    PAR är här skrivet i W istället för mikromol vilket kan förvirra. Omräknat visar det sig att den nyttjar alla färgerna lika bra vid lika antal fotoner runt ca 60 w/m2 PAR.

    Motsvarande test för gurka med 12, 24, 50 resp 100 w/m2 PAR:



    Troligen går gränsen för högsta ljusutnyttjandegrad (alltså med full verkningsgrad) vid 100mikromol/m2/s (PUR), max tillväxt mellan 500 och 600 (då med nästan bara blått)….medans kritisk gräns infaller över 2000, nånting *Viftar med armarna*;-).
    Denna gräns på 100 gäller nog varje enskild färg, vilket betyder att man med ett brett färgspektrum borde kunna brassa på med kanske uppemot 300mikromol. (Gissningar från min sida, men bör utforskas via faktiska tester)
    Ex 10 Osram fullfärgslysrör ger ca 27000 lm/m2, ca 400w/m2, PAR runt 400, PUR ca 270.
    Ett lämpligt test vore en setup med 8 rör, 4 varma och fyra kalla som belyser växterna från alla håll (samma mängd växter som kontrollarean även om den har belysning uppifrån) och jämföra skörd med kontrollgrupp med dubbla ljusstyrkan.

    Ehhh, nu skall jag krångla till allt än mer med något jag nästan glömde….ljusfärgsutnyttjandet beror även på löven ålder. Här en undersökning av gurklövs fotosyntes vid olika ålder och ljusfärg (100w/m2).

    Min teori kan sammanfattas med:
    Mest effektivitet (G/W) = alla färger och låg ljusintensitet, PAR upp till 300mikromol.
    Max fotosyntes = hög ljusstyrka och blått ljus (300-500).

    Lite annat smått och gott:

    Många studier och försök har gjorts med olika färger, men alla jag sett har visat på att ett blandat spektrum alltid är att föredra framför monokromatiskt ljus. Inte konstigt då växternas evolution inträffat i ljuset av solen.
    Måste nog också nämna att allt är lite temperaturberoende….högre temp fram till en viss grad innebär att växten klarar högre ljusintensitet innan ljusmättnad. Tomater verkar ha sin topp vid 35 grader nånstans.

    Försök har gjorts med skördar under dåligt ljus (bla ris). Dessa plantor fick mer bladyta, så om de ökade ljuset mot slutet så fick de en accelererande effekt som slutade med i stort sätt lika stor skörd som hos de plantorna som fått konstant mycket ljus. Ökade mao effektiviteten på tillfört ljus genom ökad mängd bladyta och därigenom även mer klorofyll. Kompletterande framkallad stress till den rotstress (intermittent bevattning i början) som verkar gynnsamt för ett starkt rotsystem?

    Rött ljus lika med mer skörd!?
    Jag letar fortfarande efter stöd för hypotesen…..för jag misstänker att plantan blir längre av rött ljus men att inte skörd eller blomning behöver öka för det.

    En till sak…vid tomatodlingar så märkte de att diffust ljus gav kortare plantor men likvärdig skörd…något som kan intressera odlare och kanske slår ett slag för en mer utbredd belysning som lysrör.
    Phu!
    Kommentarer?

Page 81 of 81