Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken robinho's 250w HPS-odling. LSD m.m, SKÖRDAT (bilder 23/11)

  • darkwithin

    Member
    2011-11-21 at 19:58

    jag menade typ ishash eller testa nått speciellt. inget ont. ;)

    ~_(^^/)_/~

  • cthullu

    Member
    2011-11-21 at 20:34

    det där om pH har redan ältats hur många ggr som helst, främst av mig och fritz kanske, om ni söker lite. Men jag drar en till sammanfattning bara för att det var så fina bilder här :D

    Jag brukar skriva något om att läser ni det slan skriver noga så ser ni att han pratar egentligen hela tiden om värdet på vattnet han vattnar med, vilket inte är samma sak som avrinningsvärde/detrötternastårivärde.

    De framtagna tabellerna som finns och visar de olika ämnenas upptagning vid olika pH i jord avser givetvis det senare och inte invattnet, de ger även stöd för 6.5-6.8 som optimalt.

    Här ser de flesta (och slan gjorde det iaf när han skrev den tråden ni länkat här) en motsägelse.

    Men nu finns ju den perken som Soma skriver om i sin bok, att om du vattnar med 5.2 och det sedan buffras upp till t.ex. 6.8 så har det alltså långsamt glidit över alla ämnens optimala upptagningspunkt och i ett perfekt case stannar det på 6.5 – 6.8 någonstans.
    Man kan med fördel använda citronsyra som inte håller kvar värdet så blir det inte för jobbigt för jorden att buffra. (om man t.ex. har dåligt buffrad jord)

    Det är min förklaring av resultaten från slans experiment, dvs att det funkade bäst att vattna med 5.2 för honom. Jag betvivlar alltså inte hans resultat utan bara hans tolkning/förklaring eftersom den dels ogiltigförklarar tusentals andra odlares observationer samt noga framtagna tabeller.

    Jag tycker somas förklaring på samma experiment låter mer logisk och trovärdig och gör att resultaten inte motsäger övrig data om optimalt pH.

    Har man däremot nedåt 5.2 som utvatten i de flesta jordar brukar plantan snudd på vara döende, det finns flera trådar i sjukstugan där så varit fallet och t.ex. en transplantering till mindre sur jord räddade plantan.

    extra sidenote som jag bara nämn en gång tidigare i förbigående är att anledningen olika jordar och framförallt inerta medium har olika optima pH m.a.p de olika ämnenas upptagning har främst att göra med CEC värdet, (katjonsutbyte… men det är så överkurs så det får den överintresserade söka på själv….)

    Personligen tycker jag inte riktigt det är värt besväret att följa somas/slans metod, utan är nöjd om avrinningsvattnet hamnar på runt 6.5 eller allra helst 6.8 prick utan några justeringar på kranvattnet så slipper man pilla och får mycket bra resultat ändå. Även om jag är odlingsnörd tröttnar jag lätt på sådant pillande som att mäta och justera jämt och ständigt.

    back on topic igen: mycket mycket bra jobbat, riktigt feta och helt fantastiskt bra med tanke på att det var första inomhusodlingen. Klart du hade kunnat time:a in slutflushen lite senare, men man blir aldrig 100% nöjd efter odling och tycker att man inte kunnat göra något lite annorlunda. Och bra är väl det, så man ständigt kan sträva :P

  • robinho

    Member
    2011-11-21 at 23:41

    @cthullu wrote:

    det där om pH har redan ältats hur många ggr som helst, främst av mig och fritz kanske, om ni söker lite. Men jag drar en till sammanfattning bara för att det var så fina bilder här :D

    Jag brukar skriva något om att läser ni det slan skriver noga…

    back on topic igen: mycket mycket bra jobbat, riktigt feta och helt fantastiskt bra med tanke på att det var första inomhusodlingen. Klart du hade kunnat time:a in slutflushen lite senare, men man blir aldrig 100% nöjd efter odling och tycker att man inte kunnat göra något lite annorlunda. Och bra är väl det, så man ständigt kan sträva :P

    Jag har även läst båden dina och Fritz inlägg många ggr, och jag har själv strävat efter att ligga mellan Ph-6.5-6.8 vilket har fungerat bra tycker jag.
    Och jag kan bara tacka för den fina infon du bidrar med cthullu, väldigt intressant att ta del av din kunskap.

    edit: jag undrar hur stor skillnaden hade blivit om jag fortsatt två veckor till med näring. Kanske ingen mirakel skillnad, men dock hade plantorna varit finar än vad dom är nu.

    Tackar också för fina ord! Och ja, jag är något av en ‘perfektionist’ så nu vet jag en sekund mer än jag gjorde före den här odlingen. Jag har aldrig tidigare levt så nära mina plantor som nu, det känns som familjemedlemmar mer än blommor.

    @Darkwithin wrote:

    jag menade typ ishash eller testa nått speciellt. inget ont.

    ~_(^^/)_/~

    Haha, nej verkligen inget ont taget. Allt jag menade var att jag inte kommer göra något speciellt, allt ska ner i vappen! (eller något av frilansarens fina recept kanske?!)
    Peace brother *brofist

  • darkwithin

    Member
    2011-11-22 at 05:48

    yo peace!

  • robinho

    Member
    2011-11-23 at 19:03

    Jaha då var det tid för “the last of the last”, SKÖRD:

    Jag vill först och främst tacka er alla som tagit del av min tråd och hjälpt mig fram till en ganska fin skörd!

    Den här tråden har varit en inspiration till mig själv att visa upp fina plantor för er vid varje uppdatering. Och tråden har också varit ett hjälpmedel där jag lärt mig en hel del genom hela processen.
    Och jag hoppas att det finns någon där ute som inspirerats av den här tråden precis så som många andra bildtrådar här på SweCan har inspirerat mig.

    Så ska ni väl få en liten bildupdate på vad som blev av:

    Alla tillsammans, klippta och klara

    Charlie#3 main cola


    Charlie#4 main cola

    LSD

    Så här hänger dom nu och torkar

    Än en gång stort tack för er stöd och trevliga kommentarer

    Ja tack för mig så länge, I’ll be back!

    Mvh
    robinho

  • bengt-beteende

    Member
    2011-11-23 at 19:23

    Grattis!! :clap:

  • darkwithin

    Member
    2011-11-23 at 20:08

    riktigt trevligt. :D

    Sömnmedicin för långtid framöver!

    Mvh

  • robinho

    Member
    2011-11-24 at 03:39

    @Bengt.Beteende wrote:

    Grattis :clap:

    Tackar!

    @Darkwithin wrote:

    riktigt trevligt. :D

    Sömnmedicin för långtid framöver!

    Mvh

    Ja precis, it’ll be a snowy winter where I am!

    Tack för support!

  • doctordoom

    Member
    2011-11-24 at 06:11

    OjOjOj! Varje gång blir man mer och mer sugen på att införskaffa HPS :)

    Grattis till en kanon skörd! Hoppas det smakar :)

  • fl

    Member
    2011-11-24 at 10:54

    grattis till en fin-fin skörd :clap:

  • manonegra

    Member
    2011-11-24 at 14:29

    :clap: :clap: :clap: woohooo
    Nice :D hoppas det smakar

  • robinho

    Member
    2011-11-24 at 17:07

    @DrDoom Stort tack! Ja jäklar vad fint det luktar, om alla tre faktiskt, och jag är jätte nöjd med att klara min första inomhusodling smärtfritt och fick ut väldigt mycket, vilket är kul.

    @fläskläpp Tackar! Det blev en mycket större skörd än jag trodde!

    @ManoNegra Hehe, tackar! Det hoppas jag med, det luktar iaf gott! Jag följer dig in i mål också ska du veta. Lycka till.

    Om 3-4 dagar kommer det lite fler bilder på skörden tänkte jag, jag glömde ju kristall bilder på skörde bilderna. Jag var lite trött efter ett par timmars klippande, så jag glömde kristall bilderna.

  • hasselasse

    Member
    2011-11-26 at 13:51

    Jag får börja med att säga stort grattis till vacker skörd robinho :clap: , kommer ge dig många fina stunder det där weedet ;) .

    Angående att blomma klart så håller jag med till fullo vad slan skrivit. Nedanstående skrev jag häromdagen till en polare.

    Hemligheten bakom starkt weed, ute som inneodlat, är enligt mig att blomma ut ordentligt! När man enligt hemsidor som säljer frön ska blomma en strain i 8 veckor, då ska man blomma minst 2 veckor till, ofta ännu mer. Vilken strain, näring, setup, stress, ph, ec osv. spelar självklart in, men är det ett sativadominant weed är det oftast bara att blomma på i min mening.
    Den bästa tumregeln är att gå på dom vita “håren”, och sikta mot att 100% av dom sk. stigmas ska bli bruna. Har själv aldrig lyckats med det vid inneodling, utan kanske fått 98% bruna hår som mest, och då har jag ändå lagt på 3-4 veckor på angiven blomtid.
    Vid uteodling blir håren lättare bruna av väder och vind, så då är det en sämre fingervisning men brukar funka ypperligt ändå.
    Ett gräs blir inte fulländat rusmässigt förens det är ordentligt utblommat i min mening. Allt snack om att det kan bli “för tungt” verkar ordentligt överdrivet. Eller så har det att göra med att jag inte odlat så många indicadominanta sorter genom åren. Dock skulle ju herijuana va en tung rackare, den skulle blommas i 8v, jag blommade vissa i 12v utan att gräset blev “för tungt”, bara starkare och mer “fulländat” i ruset än dom plantor som blommade kortare tid.
    En nackdel är dock att vissa strains inte är så resistenta mot mögel, och budden blir ju inte mindre tät av att bli färdigblommad direkt ;) . Det gäller alltså att hålla nere luftfuktigheten på slutet.

    Ge mig mer än gärna invändningar på mina ovanstående erfarenheter.

    @cthullu wrote:

    det där om pH har redan ältats hur många ggr som helst, främst av mig och fritz kanske, om ni söker lite. Men jag drar en till sammanfattning bara för att det var så fina bilder här :D

    Jag brukar skriva något om att läser ni det slan skriver noga så ser ni att han pratar egentligen hela tiden om värdet på vattnet han vattnar med, vilket inte är samma sak som avrinningsvärde/detrötternastårivärde.

    De framtagna tabellerna som finns och visar de olika ämnenas upptagning vid olika pH i jord avser givetvis det senare och inte invattnet, de ger även stöd för 6.5-6.8 som optimalt.

    Här ser de flesta (och slan gjorde det iaf när han skrev den tråden ni länkat här) en motsägelse.

    Men nu finns ju den perken som Soma skriver om i sin bok, att om du vattnar med 5.2 och det sedan buffras upp till t.ex. 6.8 så har det alltså långsamt glidit över alla ämnens optimala upptagningspunkt och i ett perfekt case stannar det på 6.5 – 6.8 någonstans.
    Man kan med fördel använda citronsyra som inte håller kvar värdet så blir det inte för jobbigt för jorden att buffra. (om man t.ex. har dåligt buffrad jord)

    Det är min förklaring av resultaten från slans experiment, dvs att det funkade bäst att vattna med 5.2 för honom. Jag betvivlar alltså inte hans resultat utan bara hans tolkning/förklaring eftersom den dels ogiltigförklarar tusentals andra odlares observationer samt noga framtagna tabeller.

    Jag tycker somas förklaring på samma experiment låter mer logisk och trovärdig och gör att resultaten inte motsäger övrig data om optimalt pH.

    Har man däremot nedåt 5.2 som utvatten i de flesta jordar brukar plantan snudd på vara döende, det finns flera trådar i sjukstugan där så varit fallet och t.ex. en transplantering till mindre sur jord räddade plantan.

    Bra att du försöker reda ut detta en gång för alla cthullu, creds till dig! Det fetstilta ovan låter väldigt logiskt i mina öron. Har du nämt detta i din tråd (inte kollat i den på länge)?

    Jag har ju själv testat att vattna med så lågt ph som 5.2-5.6 en hel del odlingar, och fått oerhört goda resultat! Sagt det i nån tråd tidigare att jag oftast använt mig av p-jord blandat med perlite, ibland även med vermiculite, vilket såklart påverkar “detrötternastårivärdet” ( ;) ) och även jordens buffringskapacitet.
    När jag mätt mitt avrininngsvatten så har det krypit från ph6.2-6.5 till ph5.4-5.8 från start till slut på en odling(ca: 4månader), främst beroende på vilken jordblandning jag använt och hur lågt ph jag valt att vattnat med.
    När jag börjar odla igen så ska jag göra fler sådana här tester, och även rapportera här på SC om mina resultat. :hemp:

  • lesseboo

    Member
    2011-11-26 at 14:26

    Kan ej annat än applådera och säga GRATTIS !! Snygg och massiv skörd :)
    Enjoy my grönfingrade cybervän :D

  • robinho

    Member
    2011-11-26 at 19:40

    @hasselasse Tack för fina ord. Och skörden är jag väldigt nöjd med!

    Ja den här frågan om “rätt Ph” är ganska ältad, och fina resultat fås fram i olika förhållanden. Jag vet inte så mycket mer än alla timmars läsning jag gjort, men för mig fungerade det bra nog med att ligga mellan 6.5-6.8 hela vägen.
    SlanSkrap och cthullu menar ungefär samma sak har jag fått förklarat för mig.

    @Lesseboo Vad snäll du är kompis, TACK! Ja det blev verkligen en mycket större skörd än jag trott från början.

    RÖK-RAPPORT PÅ LSD (från barney’s farm):

    -Först ska det sägas att den lilla bud jag tog har inte torkat mer än 3 dagar och river lite i halsen pga detta.

    -En väldigt god smak har den iaf. Helt klart en smak av vanilj. Det är absolut ett av det bästa high jag haft någonsin, det går nästan inte att förklara, jag känner mig otroligt närvarande och min hörsel, smak och känsel är på topp av sin förmåga.
    Så är ju budsen väldigt fina att se på nu efter några bloss, kristallerna glimrar verkligen fint mot ljuset.

    Denna strain rekommenderar jag på alla sätt; enkel att odla, klarar det mesta. Otroligt fin att se på från liten flicka till gammal dam. Hanterade både topping och ett flertal ned bindningar(LST) på ett utmärkt sätt. Smaken är väldigt fin och känslan efter några bloss är fantastisk!

    Några bilder, men alltså inte färdig torkad/kurerad (stora bilder, men då kanske kristallerna syns lite bättre, kan miska om ni vill?):



    Nu är jag glad, min kropp mår utmärkt, inte ont, inga bekymmer..
    Tack för denna fina växt!

    Må väl folkens!

Page 10 of 12

Log in to reply.