Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken DSD & Blueberry, 200W CFL, 12/12 från frö *SKÖRDAT*

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-13 at 02:54

    Ahhh :)

    Skall ta och väga det när jag kommer hem i eftermiddag då.

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-13 at 12:53

    När jag kom hem från jobbet så klippte jag växten i fler delar, typ varje gren och har nu vägt dessa…
    Så som dem är uppdelade på bilden har jag vägt dem.

    Så totalvikt just nu 1 dag efter skörd blir:

    Haschblad = 45g
    Buds = 86,11g

    Skall bli väldigt intressant att se hur mycket det blir när dem fått torka till sig ordentligt. Man får väl inte glömma att det är lite stammar på varje “gren” också som skall bort i slutändan…
    Ja, bladen som ligger i talrikarna skall spridas ut så dem torkar bättre =)

  • chillare

    Member
    2011-05-13 at 17:46

    Ser bra ut Nisse :-) Har du för tork o curerings planer? Verkar inte va helt lätt o få till den perfekt.

    Skoj o få futta spliffen med ny curerat :-D

    Peace.

  • gunjab

    Member
    2011-05-13 at 18:31

    @Nisse_Hult wrote:

    Ojdå, då är det mycket jobb kvar… Är väldigt pilligt må jag säga. Lite pilligare än vad jag trode, hehe

    Har läst guiderna och dem säger att man skall klippa småbladen EFTER torkningen men spelar det någon roll om man gör det innan eller efter?
    Tänkte ta dem direkt när man ändå håller på…

    Anledningen till det är bara att det är enklare att plocka de när de torkat, inte lika mycket stickyicky på fingrar och sax. Det är ett jävla pill att klippa de färska, personligen så lämnar jag de och röker de, går aldelles utmärkt om man inte är ovan/nybörjar-rökare. Mycket av den riviga smaken beror ju på kvävet i bladen, det är anldningen till att en lättare kvävebrist är välkommet i slutet av blomtiden(som du säkert sett det stå i guider). Inom tobaksindustrin praktiseras samma sak.

    Fin skörd det där annars, inte illa med en CFL.

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-14 at 06:17

    @Chillare wrote:

    Ser bra ut Nisse :-) Har du för tork o curerings planer? Verkar inte va helt lätt o få till den perfekt.

    Skoj o få futta spliffen med ny curerat :-D

    Peace.

    Tack. Har väl inga direkta planer förutom som det står i guiderna. Först får den torka ca 1 vecka. Och sedan får det åka ner i burkar och kureras i 1-2 veckor för att sedan provrökas :D
    Hade planer att prova en till melodifestivalen men då vi inte kommer vara hemma så vet jag inte.

    @Gunjab:
    Ahh, men då kan nog bladen, iaf dem minsta få vara kvar för rökt annat har man ju gjort några gånger…

    Jag är nog väldigt nöjd, speciellt när det är första odlingen.
    Personlingen trode jag bara skulle få runt 5-7g. Speciellt när jag började med 5x23W LE lampor. Är nöjd med CFL lampan och kommer nog behålla den ett tag ;)

    Frugan var väl inte så intresserad av min odling och brydde sig inte att jag startade den. Vi är ganska så liberala av oss i denna frågan (är inga missbrukare av något).
    Men när hon fick veta hur lätt det är att göra hasch så ville hon direkt göra haschbrownies och då fick jag mig ett stort leende på läpparna kan jag lova! :)

    Hur mycket brukar vikten sjunka vid torkning/kurering? 30% eller mer?

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-18 at 14:55

    Nu har det hängtorkat i nästan 5 dygn och jag anser att det är klart. Torrt på utsidan iaf. Nu ligger dem i 2 burkar.

    Slutvikt torkat blev 22gram. Är mycket nöjd med resultatet. Siktade på runt 10g då jag körde 12/12 från frö samt krukor på endast 2 liter =)

    Ett smakprov kommer ske nästa helg…

  • drugsarewrong

    Member
    2011-05-18 at 16:46

    Blir riktigt glad i själen av att se en nyplockad DSD, odlade ett av dessa monster i hydro för något år sedan och fick ut strax över 100g. (Körde ganska kort vegg den omgången.)

    Håll i dig när du röker det, ruset kan bli ganska legendariskt. Röker fler personer så kommer du ha många otroliga stoner-quotes samlade efter ett tag.

    Sitter och skrattar än idag åt några (briljanta) saker som vi kläckte ur oss sommaren efter skörden under influensen av DSD.

    En av mina favoritstrains, hands down.

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-19 at 13:20

    Tack DAW ;)

    Hoppas jag inte blir besviken på ruset eller att jag tog den för tidigt men det hoppas jag inte.

    Har inte gjort något update på mina Blueberry men det kommer nog ikväll eller imorgon.
    Tror jag lyckats övervattna 2 av dem, speciellt då bladen kupar sig å hänger. Har legat avrinningsvatten i fatet i några dagar. Så jag får låta dem torka ut 2 dagar till och sedan vattna och ta bort allt avrinningsvatten direkt.

    Dem fetar på sig väldigt olika må jag lova. Den längsta av dem fetar inte på sig alls.
    Den gravida honan fetar på sig riktigt mycket. Budsen börjar bli stora å fina.
    Den 3e e väl sådär.
    Så jag antar att jag valde att ta fröer på “rätt” planta.

    Pistillerna har redan börjar ändra färg på alla 3 plantorna, så det kan inte vara så mycket mer än 4 veckor kvar tror jag?

    Om calyxerna svullnar upp så är det garanterat frö i dem? Om dem INTE svullnar upp så är det opollinerat? Bara så jag kan slappna av, vill ibland tro att dem andra 2 honorna fått pollen på sig då pistiller är bruna här å var men dock inga svullna Calyxer.

    Den som bär fröer är den som får bäst/mest ljus på sig och vill gärna ge dem andra mer ljus. Är det försent att göra en halv LST (ca 90 grader) på dem så att dem fångar upp ljuset bättre eller är det dumt?

    Till sist så har jag kollat lite på att rulla jointarna osv och har kommit fram att det är klart enklast å mysigast att köpa sig en pipa om man inte skall blossa så mycket…
    Finns det några bra och “billiga” pipor att köpa från någon Online shop?

  • chillare

    Member
    2011-05-19 at 18:09

    Det ser bra smarrigt ut :-) Jag blandar runt 30% tobak i mina spliffar o kör ibland i en”vanlig”pipa från typ tobaks affären,gick på 2 hundringen,en gungstol o den är inte dåligt ;-)
    Men jag föredrar en redig spliff,11cm lång 4-5mm i filtret o 12-13mm i toppen :-De e grejjer det.

    Peace.

  • smogmeister

    Member
    2011-05-20 at 07:06

    @Nisse_Hult wrote:

    Till sist så har jag kollat lite på att rulla jointarna osv och har kommit fram att det är klart enklast å mysigast att köpa sig en pipa om man inte skall blossa så mycket…
    Finns det några bra och “billiga” pipor att köpa från någon Online shop?

    Jag rekommenderar Vaporgenie i kombination med stormtändare. En vaporizer pipa som sparar in på rökat otroligt mycket. Det smakar bättre och du kan baka med resterna. Och framför allt, INGEN RÖK! Dina lungor kommer tacka dig.

    Finns förstås andra vaporizers också som fungerar minst lika bra.

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-20 at 15:53

    Det verkar lovande smogmeister! Skall kolla upp detta…

    Min LST blev inte så lyckad. Den längst till höger gick nog bra men den alldeles för långa till vänster knäckes tyvärr sönder men gick inte av, får se om hon överlever! Fick låta henne stå som hon gjorde men gjorde en uppbindning på henne så att den böjda delen inte faller ner… Surt…

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-21 at 15:06

    Försökte mig på med acetonhasch av min skördade DSD hona… Blir inte mycket men iaf något…

    Så här ser det ut för ca 2 timmar sedan. Började runt 14 tiden och är klockan 19.06 och allt har nästan avdunstat :)
    Detta UTAN att värma det på något vis.

    Nästa gång så får det bli min Blueberry hane också då jag fått det pollen jag behöver för denna gången. Mixar ihop det med mina 3 damer sedan. Blir väl om runt 2 månader tror jag?
    Går det bra att förvara torkade blad i glasburkar som är täta?

  • gunjab

    Member
    2011-05-21 at 16:22

    Ja förfan det duger aldelles utmärkt, annars är en zip-påse mer att rekomendera. Lite enklare att få ut det ur när man sitter och ska mekka det.
    Hör av dig och berätta hur det går, hur mycket du får ut alltså. Har du mekkat ned allt i acetonen eller?

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-21 at 17:26

    Gött att höra. Då klipper jag ner min hane redan idag och så får han förvaras i burk tills honornas blad blir klara.

    Ja, jag har lite blad kvar att smula som guiden ville men kom på en annan bra sak… Varför inte torka å och använda smulet som blir över i flaskan som man blandat allt i? Visst, smulet kanske inte är potent men det gör ju inget. Det slipper bli så kladdigt när man skall förvara det :)
    Skall in med det i frysen just nu, duscha och sedan skrapa ihop det (allt har redan avdunstat och det är torrt).

    Återkommer med slutresultat, det lär nog inte bli mer än max 1g. Var ju bara blad från 1 växt…

    Edit:
    Nu är det klart, det blev faktiskt väldigt lite, gissar på 0.5g. Tänker ens offra mig att väga eller ta bild på det. Blev som en “mindre snusprilla”… Så 1 gång kan jag röka det och sedan är det slut antar jag…

    Nästa gång blir på 3st damer + 1 hane så då blir det mer iaf!

    Edit igen:

    Skulle ändå göra lite annat så jag passade på att väga den lilla kulan… 0.55g blev det.
    Så det räcker nog till 2 omgångar röka för min del :D

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-26 at 15:38

    Dag 57

    En liten update om mina Blueberrys.

    Den ena mår inte bra alls, missfärgare och döende blad. Fluschade den med vatten i badkaret för 2 dagar sedan. Misstänker näringsbränna.
    Dem andra 2 mår bra. Den ena av dem MÅSTE vara “gravid” för calyxerna är så svullna på henne :)

    Hona #1, mäter strax över 90cm.

    Hona #3

    Hona #2, som MÅSTE vara gravid =)

    Så nu hoppas jag få mig några fröer så jag kan hålla min odling igång :)

Page 9 of 11

Log in to reply.