Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken DSD & Blueberry, 200W CFL, 12/12 från frö *SKÖRDAT*

  • DSD & Blueberry, 200W CFL, 12/12 från frö *SKÖRDAT*

    Posted by nisse_hult on 2011-02-17 at 18:31

    Har byggt en “låda” i MDF och helmålat den vit invändig.

    Ljus: 1st 200W CFL Röd med reflektor.
    Medium: Hasselfors P-jord.
    Näring: Tomatnäring.
    Krukor: ca 2.5 liters.

    Provar med att köra ljuset 12/12 direkt från frö nu när det är första gången för att få känna på det lite.

    Har haft lite värmeproblem etc men dem är nu eliminerade med merparten av hjälp från er! Tack.
    Temperaturen ligger allt mellan 26-29 grader på “dagen” och runt 22 grader på natten.
    RH ligger allt mellan 16% och 40%.

    Planterade 2st fröer 6/2 – 2011. Planterade dem direkt i torvbriketter utan förgroddning.

    Dag 3, Lade märke till att dem börjat titta upp:

    Dag 4, dem fortsatte växa :)

    Dag 5, Fick plantera om dem då rötterna redan stack ut i botten.

    Dag 7:

    Dag 12 (Idag 17e)

    Bild på hur lådan ser ut idag:

    replied 12 years, 9 months ago 34 Members · 164 Replies
  • 164 Replies
  • dudin

    Member
    2011-02-18 at 06:01

    Det var en clean setup du fixat ihop. Spännnade att se hur thyphoonen reagerar på 12/12 från start.

  • doctordoom

    Member
    2011-02-18 at 07:22

    Ett tips på hur du kan få upp RH %en är att köra in ett “segel”. Har en liknande setup fast med lite maffigare LE lampor (2×23 2×30 1x105w) och har temp på 30-31c på dagen och RH på 25-30%!

    http://i1185.photobucket.com/albums/z341/DoctorDo0m/10v5.jpg

    Allt du behöver är en matlåda, en tyg trasa och en spik/skruv! Sänkte också temperaturen med ca 1-2grader också :)

    Annars ser det fint ut! En sak som jag gjorde fel första odlingen som resulterade i att 2 av 4 plantor dog var för mycket näring!

  • dudin

    Member
    2011-02-18 at 07:47

    Det ser lite lurigt ut med kedjorna, en odling jag hade för ett tag sen körde jag med väggskena och konsol, stabilt och gick att individuellt reglera varje planta. Räckte gott med en konsol per planta. Får passa dig så det inte händer en olycka.

  • dudin

    Member
    2011-02-18 at 07:54

    [img][/img]pict1029w.jpg Uploaded with ImageShack.us
    Typ så här funkade det då.

  • nisse_hult

    Member
    2011-02-18 at 14:19

    @DoctorDoom wrote:

    Ett tips på hur du kan få upp RH %en är att köra in ett “segel”. Har en liknande setup fast med lite maffigare LE lampor (2×23 2×30 1x105w) och har temp på 30-31c på dagen och RH på 25-30%!

    http://i1185.photobucket.com/albums/z341/DoctorDo0m/10v5.jpg

    Allt du behöver är en matlåda, en tyg trasa och en spik/skruv! Sänkte också temperaturen med ca 1-2grader också :)

    Annars ser det fint ut! En sak som jag gjorde fel första odlingen som resulterade i att 2 av 4 plantor dog var för mycket näring!

    Kör redan 2st segel, du ser den ena längst ner till höger i bild. Sedan finns det även en till vänster som inte finns med på bilden.
    RH varierar mycket pga när jag öppnar “dörren” så sjunker RH direkt till 0, så torrt är det i rummet.
    Du har lite mer ljus men du har säkert även lite andra Kelvin också? Du har inte bara 2700K?
    Näring är inget jag har börjat med och funderar på att försöka köra med så lite näring som möjligt =)

    @dudin wrote:

    Det ser lite lurigt ut med kedjorna, en odling jag hade för ett tag sen körde jag med väggskena och konsol, stabilt och gick att individuellt reglera varje planta. Räckte gott med en konsol per planta. Får passa dig så det inte händer en olycka.

    Vad menar du med att det ser lurigt ut? Det är skitstabilt :) Kedjorna är inte ivägen för nått =)
    Räcker att justera höjden för den högsta plantan och den andra kan jag ju lätt palla upp med lite cd fodral eller dyligt, inga problem alls.

  • dudin

    Member
    2011-02-18 at 14:24

    Tänkte att det kanske var lite gungigt och det blir alltid en massa meck med grejer som ska in och ut ur boxen. Inte alltid man är helt smidig, sopar man i och en av kedjorna hoppar av, tippar hela skiten då ? Annars ser det väldigt fint ut, ska följas med spänning.

  • ganjafarm

    Member
    2011-02-18 at 15:10

    Funderat på att bygga likadant ungefär fast med Easy Rolls.
    Det lär bli smiiidigt :) ser fint ut fortsätt med det du gör! :)

  • nisse_hult

    Member
    2011-02-18 at 15:30

    Skivan är endast ca 3mm smalare än bredden totalt, så om den tippar så kan den inte tippa hela vägen. Den kommer alltså att kila fast sig. Hoppas jag på iaf :D
    Den klarar lätt att hänga på 3 kedjor.
    Ingen risk att kedjan går sönder, har provdragit i dem innan jag monterade dem för att vara säker.

    Easy Rolls säger du… Vart har/hade du tänkt köpa dem? Dyra?

  • derex

    Member
    2011-02-18 at 15:44

    Påminner mycket om strainen dom “använder” i tv serien Weeds :D fan vad awesome.

  • nisse_hult

    Member
    2011-02-18 at 20:30

    @derex wrote:

    Påminner mycket om strainen dom “använder” i tv serien Weeds :D fan vad awesome.

    Ja, hehe… En jäkligt bra serie också!

    Två nya bilder från idag. Tycker det växer nya blad rätt fort och det är kul att se förändringar =)

    Dag 13, Planta 1 och 2:

  • doctordoom

    Member
    2011-02-18 at 21:44

    åh jag var där för typ 3 vckor n Man fck jut tllkott tll famljn! må älklngar tttar upp och får na förta löv!

    Myckt kärlk där Lycka tll!

  • ganjafarm

    Member
    2011-02-19 at 09:17

    Easy Rolls finns få e40bulbs dom är ganska dyra dock typ 100kr för 2st :/

  • budweisser

    Member
    2011-02-19 at 11:17

    Borde finnas på järnhandel/clasan/båtbutik.

    Bara att åka runt och kolla vilken som har billigast!

  • nisse_hult

    Member
    2011-02-19 at 17:36

    Finns det mer namn på denna produkt? Hittar inte så många ställen om man söker på Easy Rolls.
    Om man börjar åka runt så blir det billigare att bara beställa dem direkt ;)
    Är helt klart intresserad av dessa om jag skall göra en odling till sedan.

    Hade ingen fläkt som blåste mot växterna och dem började bli lite svaga och började smått luta.
    Monterade en fläkt och redan efter 1 dygn rätade dem på sig och är stabila.
    Fläkten blåser 12 timmar om dagen…

    @DoctorDoom: Ja, det är väldigt roligt att se utvecklingen. Det är egentligen helt “sjukt” att man kan tycka det är roligt men så är det =)

  • nisse_hult

    Member
    2011-02-21 at 15:11

    Dag 16, Dem har börjat växa olika mycket nu, vet inte varför men så kanske det alltid fungerar…


Page 1 of 11

Log in to reply.