Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken DSD & Blueberry, 200W CFL, 12/12 från frö *SKÖRDAT*

  • cthullu

    Member
    2011-05-11 at 15:43

    Pilla upp en frökapsel och titta på fröet. Har det den typiska ovala formen och ett ordentligt skal med bra färg är de klara. Frökapslarna brukar börja öppna sig själva på glänt också…

    Annars i en ren fröodling låter man de stå så länge som möjligt för att så många frön som möjligt skall bli helt klara. (i en fröodling finns det inget “för länge” men däremot “för tidigt”.)

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-11 at 15:53

    Tack så mycket för era svar. Ni är guld värda!

    Då jag ändå har 3 honor så skall jag försöka få fart på hanen att släppa mer pollen och pollinera alla dem övre budsen och bara plocka dem andra budsen från henne och låta fröerna bli klara.

    Är ju inte helt dumt att ta fröer när man ändå har chansen…

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-12 at 16:48

    Hej på er!

    Dag 71!

    Just NU håller jag äntligen på att skörda min DSD hona! Fasen va mycket det luktar, hehe

    Har lite frågor jag vill ha hjälp med. Har nu klippt bort merparten av alla större blad, dock inte dem som kommer direkt från budsen.

    Vore det illa att inte klippa bort alla dem småbladen? Dvs att torka och kurera budsen med dem små bladen som är kvar?

    Om jag förstått det rätt så kan man göra hasch på ALLA bladen från plantan, dvs man slänger inget?

    Så här ser hon ut just nu, behöver jag plocka mer tro?

  • markus004

    Member
    2011-05-12 at 16:52

    @Nisse_Hult wrote:

    Hej på er!

    Dag 71!

    Just NU håller jag äntligen på att skörda min DSD hona! Fasen va mycket det luktar, hehe

    Har lite frågor jag vill ha hjälp med. Har nu klippt bort merparten av alla större blad, dock inte dem som kommer direkt från budsen.

    Vore det illa att inte klippa bort alla dem småbladen? Dvs att torka och kurera budsen med dem små bladen som är kvar?

    Om jag förstått det rätt så kan man göra hasch på ALLA bladen från plantan, dvs man slänger inget?

    Så här ser hon ut just nu, behöver jag plocka mer tro?

    Ja, spara alla löv osv och gör hasch på det :)

    Finklipp budsen så bra du kan! har läst att spetsarna från småbladen på budsen gör röken stark/rivig för halsen eller hur man ska säga, och det vill man ju inte ha :)

    edit: kladdet från saxen/fingrarna efter allt klippande kan du rulla ihop till en hash-boll efter, och få riktigt gött POTENT röka ;)

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-12 at 16:59

    Ojdå, då är det mycket jobb kvar… Är väldigt pilligt må jag säga. Lite pilligare än vad jag trode, hehe

    Har läst guiderna och dem säger att man skall klippa småbladen EFTER torkningen men spelar det någon roll om man gör det innan eller efter?
    Tänkte ta dem direkt när man ändå håller på…

  • markus004

    Member
    2011-05-12 at 17:01

    @Nisse_Hult wrote:

    Ojdå, då är det mycket jobb kvar… Är väldigt pilligt må jag säga. Lite pilligare än vad jag trode, hehe

    Har läst guiderna och dem säger att man skall klippa småbladen EFTER torkningen men spelar det någon roll om man gör det innan eller efter?
    Tänkte ta dem direkt när man ändå håller på…

    Ja, det tar VÄLDIGT lång tid att klippa :P så ät ordentligt innan, haha..

    Hmm, vad jag har läst, och vad många vänner har gjort, samt jag då. är att klippa dom fint INNAN torkningen. Vågar inte säga att detta stämmer till hundra, men det har ju funkat bra för mig i vilket fall.

    Jag vill bara få det till att det blir riktigt jobbigt att klippa till dom EFTER torkning, menar allt smul osv som blir :? (samt du får inte detta fina kladd på fingrarna/saxen ;) (_tror_ jag inte iaf, eftersom budsen är torra, då blir det inte lika kladdigt?)

    Så jag skulle sagt, klipp till dom fint nu innan torkning :)

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-12 at 17:03

    Göttans! Tack så mycket, då dricker jag upp min cocacola för mer energi och fortsätter någon timma till ;)

  • gummitarzan

    Member
    2011-05-12 at 18:10

    Gott att se – grattis till skörd ;)

  • soetnoten

    Member
    2011-05-12 at 18:30

    @markus004 wrote:

    @Nisse_Hult wrote:

    Ojdå, då är det mycket jobb kvar… Är väldigt pilligt må jag säga. Lite pilligare än vad jag trode, hehe

    Har läst guiderna och dem säger att man skall klippa småbladen EFTER torkningen men spelar det någon roll om man gör det innan eller efter?
    Tänkte ta dem direkt när man ändå håller på…

    Ja, det tar VÄLDIGT lång tid att klippa :P så ät ordentligt innan, haha..

    Hmm, vad jag har läst, och vad många vänner har gjort, samt jag då. är att klippa dom fint INNAN torkningen. Vågar inte säga att detta stämmer till hundra, men det har ju funkat bra för mig i vilket fall.

    Jag vill bara få det till att det blir riktigt jobbigt att klippa till dom EFTER torkning, menar allt smul osv som blir :? (samt du får inte detta fina kladd på fingrarna/saxen ;) (_tror_ jag inte iaf, eftersom budsen är torra, då blir det inte lika kladdigt?)

    Så jag skulle sagt, klipp till dom fint nu innan torkning :)

    Fast.. smulet går ju alltid att smala upp samt att rökat borde väl bli mer potent iaf teoretiskt sett om kladded fick sitta kvar i budsen, just my 2 cents, nu ska jag upp i kylen och leta munch! ha’t gott

    Mvh Den Söte!

  • mosaik

    Member
    2011-05-12 at 18:31

    Viktrapport när du är färdig!
    Så kan du jämföra hur mycket som dunstade när du har kurerat ordentligt. :)

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-12 at 18:38

    Precis som du nämnde Soetnoten, så borde det vara!
    Nu är jag verkligen ingen finsmakare så jag resonerade så här:

    Jag är ingen finsmakare och inte mina kompisar heller. Jag klipper bara bort dem löven som går fritt att klippa utan att skada eller komma för nära själva budsen, så jag slutade klippa =) =)
    Och dessa smålöven är ju väldigt potenta dessutom enligt väldigt många.
    Nu har jag 2st djupa talkrikar fulla med löv att göra hasch av samt att resten av växten hänger på “tork”.

    Så här blev mitt slutresultat vilket jag säkerligen kommer bli glad över. Det är ju trots allt min absolut första skörd så man kan inte kräva allt för mycket ;)

    Så nu står mina andra 3 Blueberry damer ensamma i skåpet…

  • soetnoten

    Member
    2011-05-12 at 18:43

    det är bara att gratulera! Jag längtar tills jag har möjlighet att kunna dra igång en egen odling, men det lär tyvärr dröja ;(

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-12 at 18:48

    @Mosaik wrote:

    Viktrapport när du är färdig!
    Så kan du jämföra hur mycket som dunstade när du har kurerat ordentligt. :)

    Självklart kommer jag med en viktrapport när den hängtorkat klart och även efter kurering. Kommer även en viktrapport på lövhögen när den torkat samt på det färdiga haschet. Gillar att föra dagbok på det jag gör :D

    @Soetnoten: Tack så mycket! Ja, så vart det för mig också men det tog väldans tid. Var mest bara snack å fniss med kompisen men tillslut så jäklar!

  • lord_irie

    Member
    2011-05-12 at 20:24

    Lord_Irie wrote:
    ser riktigt nice ut det där, skönt att få lite nice gräs till det varma vädret Leende
    Du kan defernitivt röka buds med frön i, Allra helst plocka ut fröna först av två anledningar:
    1- sjysst att ha lite frön att plocka fram när det är dags för nästa odling, eller vad man nu vill ha de till
    2- Om man röker ett frö så kan det ibland smälla till och om man då är beng och röker (brukar jag iaf.) Hoppa till när det händer åt andras glädje Mycket glad

    Om man tar tiden för frömognad osv, tar det ungefär lika lång tid för fröna att bli klara som “vanliga” budsen? Isåfall är det ju absolut inga problem att pilla bort fröerna först.

    Dom fröer jag har odlat har tagit typ 3-4 veckor att bli mörkbruna med svarta fläckar, så kanske har nåt frö hunnit bli klart ;)

  • mosaik

    Member
    2011-05-12 at 22:09

    @Nisse_Hult wrote:

    @Mosaik wrote:

    Viktrapport när du är färdig!
    Så kan du jämföra hur mycket som dunstade när du har kurerat ordentligt. :)

    Självklart kommer jag med en viktrapport när den hängtorkat klart och även efter kurering. Kommer även en viktrapport på lövhögen när den torkat samt på det färdiga haschet.

    Menade såklart att du skulle väga budsen som du trimmat färdigt innan dom hade torkat.
    Polisen gör det, så varför inte föra egen statistik?

    Att väga det efter hängtorkning, men innan kurering, ger inte samma information.
    (Dvs. Hur mycket vatten är det i budsen efter skörd.)

Page 8 of 11

Log in to reply.