Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken DSD & Blueberry, 200W CFL, 12/12 från frö *SKÖRDAT*

  • Nisse_Hult

    Member
    2011-03-12 at 21:20

    Ja, det lät inte roligt direkt!
    Måste bara få fråga om du köpt fröerna via någon seedbank eller via någon här i forumet? Funderar på om vi kanske köpt dem från samma ställe/säljare? Om du vill inte vill skriva det direkt här så skicka gärna ett PM om det.

    Blir det mer hermisar eller nått annat dumt nu så måste jag ju kontakta säljaren å visa att man är missnöjd.

  • c4nn4bis

    Member
    2011-03-12 at 21:48

    det var köpta härifrån på sidan hans nick börjar på *,,, vill värligen inte hänga ut han så skriver ej hela,

  • Wayne

    Member
    2011-03-12 at 23:03

    Haha, inte så svårt att räkna ut vem det är ens utan att du avslöjade första bokstaven i namnet.
    Inte för att jag vet om han säljer hermisgener, det har jag ingen aning om men det är väl inte så många som säljer DSD på forumet.

    När man sätter vanliga frön så är det såklart smart att gro flera på en gång, om man inte har tid och lust att vänta tills man får en tillräckligt bra hona såklart. Även om du får en hona kan den ju vara missbildad eller så. Därför, sätt flera frön, ta flera sticklingar från varje fröplanta så fort det går (om man inte har tid och lust att vänta länge), blomma fröplantorna, släng hanar och blomma klart honorna. Var man smart och märkte klonerna så kan man nu slänga hanplantorna därifrån också. När fröplantorna är utblommade kan man välja vilken hona man vill spara för framtida (sticklings)bruk men det smartaste är att spara en stickling (moderplanta) från varje frö tills man skördat (och rökt) kloner från dem iaf två gånger.

  • Nisse_Hult

    Member
    2011-03-23 at 17:31

    Orkar inte hålla med sticklingar å skaffa mer utrymme men annars har du väl rätt.

    Har väldigt otur med fröerna men nu har jag 2 nya plantor på Dag 22, gör inga bilduppdateringar för dem ser ut som dem förra i Dag 22. Bara å bläddra upp i tråden för att se.
    Fått kasta 5 fröer nu som inte velat gro alls typ, väldigt tråkigt!
    Såsom förra gången så tror jag att jag har en av varje kön igen då dem är väldigt olika i tillväxt å utseende typ. Kan sätta en slant på att det är en av varje men om det är en hermis igen låter jag vara osagt.

    Det kommer INTE bli mer DSD för min del så resten av fröerna kommer jag nog ge fåglarna för jag orkar inte med dem med sådan dålig avkastning.
    Nästa gång blir det Blueberry istället och hoppas på bättre gener :)
    Har även beställt 200W CFL lampa som kommer monteras efter dessa 2 blivit klara…

  • Nisse_Hult

    Member
    2011-03-26 at 13:43

    Dag 24 från plantering…

    Hade totalt 5 fröer planterade denna gången men ändå bara 2 som ville gro.
    Och på dessa 2 har jag nu fått 50/50 mellan könen. Hoppas nu inte att fröken utvecklar en pung denna gången! ;)
    Bilder genom lupp ggr 30 med mobil.

    Hane:

    Hona:

    Har även fått hem min 200W CFL LE lampa men att bygga om lådan så att blir bra kommer ta några timmar. Klarar sig plantan i tex fönsterbrädan under väldigt lite ljus i några timmar medans jag fixar till lådan?
    Vad tror ni?

  • cthullu

    Member
    2011-03-26 at 14:43

    Har även fått hem min 200W CFL LE lampa men att bygga om lådan så att blir bra kommer ta några timmar. Klarar sig plantan i tex fönsterbrädan under väldigt lite ljus i några timmar medans jag fixar till lådan?

    Brukar din planta överleva de 12 timmarna den står i totalmörker varje dygn :?:

  • Nisse_Hult

    Member
    2011-03-27 at 15:21

    @cthullu wrote:

    Har även fått hem min 200W CFL LE lampa men att bygga om lådan så att blir bra kommer ta några timmar. Klarar sig plantan i tex fönsterbrädan under väldigt lite ljus i några timmar medans jag fixar till lådan?

    Brukar din planta överleva de 12 timmarna den står i totalmörker varje dygn :?:

    Ja det hoppas jag att dem gör, hehe =)
    Men nu handlade om massor med extratimmar.

    Nu har jag byggt lådan idag samt monterat en 200W CFL lampa.
    Tog mig runt 6 timmar att färdigställa allt ink. målningen av färgen.
    Växten stod på fönsterbrädan och den vissnade väldigt mycket, blev riktigt jäkla hängig. Hela växten lutar nu.
    Tror dock att den kommer repa sig tills imorgon ;)

    Här är 3 bilder på det hela…

    Hon har redan börjat resa på sig, märkte det nu när jag tog bilderna ;)

  • frilansaren

    Member
    2011-03-27 at 15:23

    ja det var en väldigt clean setup du hade, ska bli kul att se hur det går.

    -lance

  • Nisse_Hult

    Member
    2011-03-27 at 15:50

    @frilansaren wrote:

    ja det var en väldigt clean setup du hade, ska bli kul att se hur det går.

    -lance

    Ja, man skall inte göra saker värre än vad det behöver ;)
    Dock så var det ju meningen att det skulle vara mer än 1st planta där inne! Har bara haft så jäkla otur med kön och fröer som inte vill gro…
    Nu får hon köra solo till slutet och sedan kör vi Blueberry istället för att se om jag får mer tur där.

    Hoppas att jag inte får värmeproblem nu när jag kör 200W istället för 5x23W(115W). 1st stor lampa borde väl generera mindre värme än 5st små?

  • frilansaren

    Member
    2011-03-27 at 15:52

    vet inte om du såg min gamla tråd (https://swecan.org//viewtopic.php?t=72077)

    Där har jag iaf ett chassi som är bra mindre än ditt utrymme och jag hade inga som helst problem med värmen där, så det lär gå fint för dig :)

    -lance

  • Nisse_Hult

    Member
    2011-03-27 at 16:15

    Jodå frilansaren, den har jag allt sett =)
    Helst skulle jag nog kört med 120mm fläktar istället för 80mm.
    Får köra dem rätt snabbt för att få ner temperaturen. Kör jag på under 70%(ca 9V) så blir(blev) värmen runt 32 grader, tempen steg rätt snabbt.
    Tyvärr e ena fläkten lite halvkass så den rasslar så tråkigt.

    Får väl se vad som händer, får väl köra fläktarna på MAX i värsta fall =)

    Edit:

    Värmen har jag fått ner till 30 grader i “strålningsvärmen”. I skugga verkar det vara 28.4 – 30 grader där med… Får väl fungera.
    Idag är det Dag 28 och det börjar ta sig.
    Har planterat 4st Blueberry idag också, vill utnyttja utrymmet lite bättre.

    Tänker fortsätta med 12/12 från frö till skörd och med 2.5L krukor på Blueberry’sen också. Skall bli kul att se hur det blir.

  • Nisse_Hult

    Member
    2011-04-01 at 13:05

    Dag 30 och Dag 2

    Blueberry fröna har INTE börjat titta upp ännu. Får hoppas att dem gör det snart, blir lite roligare.
    Däremot så växer den ensamma plantan väldigt bra tycker jag. Varje dag ser jag hur blommorna växer samt att den växer på höjden rätt bra. Tror den snittar på ca 3-5cm per dag men är lite osäker.

    Vattning verkar behövas göra nästan varje dag nu, verkar ganska törstig.
    Har även börjat ge tomatnäring också.

    Här är en ny bild. Funderar på att flytta lampan några centimeter till höger. Som man ser på bilden så blir det inte så mycket ljus på högersidan iom ballasten/sockeln. Vad tror ni om det? Flytta lampan eller låta den vara?

  • Poppen

    Member
    2011-04-01 at 20:56

    Hur lång tid tog det innan dina frön grodde?

    MVH

  • Nisse_Hult

    Member
    2011-04-01 at 21:11

    @Poppen wrote:

    Hur lång tid tog det innan dina frön grodde?

    MVH

    Dem få som jag lyckats få at gro har tagit endast 3 dagar för att visa sig ovanför jorden(direkt plantering i jord eller i torvbriketter).
    Har väntat upp till ca 2½ vecka på dem som inte velat gro, sedan provade jag göra olika saker med dem, men det hjälpte inte.
    Så jag hoppas att dessa Blueberry skall visa sig ovanför jorden innom några dagar iaf.
    Håller på att köpa lite andra strains för att prova med, lite tveksam på kvaliten på fröerna jag har.
    Sedan är det roligt att ha lite olika varianter =)

    Edit:

    Dag 3.

    Det har inte ens gått 3 dygn och 2 av 4 Blueberry har nu visat sig ovanför jordytan! Gött. Nu börjar det hända nått. Nu får vi hoppas på dem andra två också.

    Edit igen:

    Nu har även den 3e tittat upp ;) 1 kvar att visa sig ovanför jordytan.

    Får hoppas att mina kaktusar också vill börja titta upp snart =)

    Edit ytterligare:

    Nu har även den 4e tittat upp, så än sålänge är det 4/4 som tittat upp. Bättre kvalitet på dessa fröerna verkar det iaf vara.
    Kaktusarna har dock inte tittat upp ännu.

    Håller på att fixa till en hylla till så att dem kommer upp närmare lampan.
    Här kommer en bonusbild på dem:

    Edit ytterligare igen ;)

    Dem 4st Blueberry har nu fått sig en hylla till höger men nu har ett annat problem uppstått. Ljuset når inte till höger så högt upp som dem nya behöver vara så jag måste verkligen flytta lampan så mycket åt höger som bara går för att komma åt ljuset till dem nya plantorna. Man ser hur dem söker sig till ljuset då stammen böjer sig helt för att nå ljuset.
    Får försöka göra detta imorgon.

  • Nisse_Hult

    Member
    2011-04-04 at 16:55

    Dag 33 och Dag 5

    Idag flyttade jag lampan så mycket åt höger jag kunde. Egentligen så borde ju sockeln och ballasten på lampan vara på utsidan för att kunna utnyttja hela utrymmet med ljus.
    Hyllan är på plats som sagt. Blev lite knepigt med att få fullt ljus på alla växterna när det skiljer så lång tid mellan dem men det får gå ändå. Får försöka rotera krukorna då och då så att inga blad/grenar ligger i konstant skugga.
    Iofs så blir det bättre ljus på dem när jag stänger dörren då den också reflekterar.
    Blueberry bäbisarna är omplanterade i deras 2½ liters krukor.
    Fortsätter med att köra 12/12 från start till slut. Verkar fungera iaf. Vet inte hur slutresultatet blir men nått lär det bli iaf =D
    DSD’n mäter nu 40cm hög.

    Växer plantorna under hela dess livstid eller stannar dem upp sedan när dem lägger sin kraft på budsen?

Page 3 of 11

Log in to reply.