fatboy
Forum Replies Created
-
Fulodlare – Vilken typ av kalk använde du??
Cthullu – Kanske åldern på jorden är av betydelse. Jorden blandas och “påsas” på hösten, sen på våren när värmen kommer börjar bakterierna bryta ner gödningen till näring. Vilket innebär att jorden har “bäst före”. Köper man jorden i slutet på sommaren så är det kemiska innehåller ändrat, därav variationen? Eller om man haft en påse stående öppen en tid först ?
Påverkar kemisk näring om man använder det?
Min erfarenhet tyder inte på att problemet är övergående…. har jag användt för färsk jord tro ? -
Jag har samma erfarenhet av P-jord efter 3-5 veckor i blom sjunker ph på avrinningsvattnet till 5,0-5,4.
Har du ph-mätare??
Antingen flusha(mycket jobb med en massa vatten) eller prova som du skriver att vattna med kalkvatten(ingen erfarenhet av det själv) -
Duschar du dom ofta?? Kvävet kan man laka ur med vatten. Kanske har du kvävebrist pga det?
Annars associeras ljusa blad i toppen med Svavel eller Järnbrist. Järnbrist uppstår om ph är helt fel, men cocos fixar väl ph själv??
-
Du har nog för lågt ph på jorden. Vilken sorts jord använder du?
Om ph-t sjunker under ca 5,5 så blir fosfor, calcium och magnesium först svåråtkomliga och sen följer bla kalium. På ena bilden syns en kaliumbrist tror jag.
-
Näring varje gång säger du.. om kvävehalten är hög vill inte plantor gå i blom.
Kanske skulle du vattna med näring varannan gång istället? På bilden ser plantan torr ut, lyft på krukan och känn vikten så lär du dig snabbt vattna. -
Typiskt fenomen av P-Jord, jorden får ph som går ner mot 5,0 . Man kan flusha enorma mängder vatten genom jorden innan avrinningsvattnets ph går över 6.0 .
-
Jag gissar också på kraftig övervattning. På en del bilder är jorden dyngsur.
Lyft alltid på krukan och känn på vikten så lär du dig att bedömma om den behöver vatten. Du måste låta jorden torka ut regelbundet.
Har du hål i botten på krukorna?
Dessutom skall du kasta avrinningsvattnet, det innehåller sannolikt näringsrester och salter som du inte vill ha som har spolats bort från jorden.Precis som påpekats tidigare i tråden lider den dessutom av chock efter omplanteringen och efter att fått sina rötter spolade.
På rötterna finns små små trådar som “ligger an” mot jorden, när dom spolas tappar rötterna taget om jorden och chockas.
Du planterade inte rotklumpen rakt på lecabädden väl? Du har jord mellan? Cannabis vill växa djupt nämligen.
M.V.H -
Använder du dolomitkalk? För mig verkar dolomitkalk göra mer skada än nytta. Är det bara jag?
-
fatboy
Member2011-06-26 at 16:24 in reply to: Bladen blir gulnabruna och torkar ut, sprider sig fortEn vild gissning är näringsbränna. Ekologisk jord brukar vara ganska kraftigt gödslad.
-
@Doktor_Knark wrote:
Alltså lite svårt att förklara för de som inte vet vad en jonbytare är eller hur de fungerar. Men jorden har fasta partiklar som är negativt laddade (de har positivt laddade partiklar oxå), en negativ laddning kan inte existera för sig själv (elektroneutralitetsprincipen) så på ytan av partikeln sitter metalljoner som är positivt laddade. Dessa metalljoner kan man inte ta loss , de måste bytas ut(elektroneutralitetsprinsipen igen). Normalt sker detta genom att växters rötter avger protoner (positivt laddat väte), då byts en kalium-jon på partikelns yta ut emot en proton och så får plantan tillgång till metalljoner som sitter på partiklarna i jorden. (Denna princip gäller även för negativa joner med smärre skillnader.)
Vad händer då när odlaren tillsätter syra i sitt vatten? En fråga som blir mer aktuell eftersom jag ser här på Swecan att det blivit vanligare att justera ned pH i sitt vatten även vid odling i jord (imho onödigt för alla som bor utanför gotland typ). Tillsätter man syra till jorden från annan källa än rötterna, då kommer mänder med näring som suttit fast på jordpartiklarnas yta att frigöras alla på en gång och har man en jord som har god jonbytarkapacitet, typiskt för en bra jord, så kommer det ut mycket näring på en gång, till skillnad från när det är rötternas protoner som står för jobbet då det bara frigörs näring i den takt som fotosyntesen i plantan sätter. Då kan man få näringsbränna utan att tillsatt en droppe näring.
Finns det andra problem om man har tillsatt syra? Ja, det finns det. Tillsätter man syra en gång som du gjort, då byts massa näring på jordpartiklarnas yta ut emot protoner (för metaller, negativa joner kan vi ta vid annat tillfälle) och massa näring frigörs. Men nästa gång så struntar man i syra och tillsätter näring, vad händer då? Jo, då byts protonerna på partikelns yta ut emot metalljoner och syran man tillsatte förra gången frigörs i jorden och man kan då plötsligt få väldigt surt vatten till plantan och den får pH problem tillfälligt.
Att pH justera i hydro är en sak, men det är faktiskt mycket mer komplicerat när det gäller jord. Jag kan säga att flera som jag läst om här på Swecan som odlar i jord, de odlar inte i jord, de har jorden som ett passiv hydroponicsmedium. Detta eftersom de förstört buffringskapaciteten och jonbytarkapaciteten på sin jord, med konstant och onödig pH justering. De skulle helt skippa jord och köra passiv hydroponics i en inert medium, då skulle de inte få så oförutsägbara och knepiga effekter. (Man skulle kunna säga att de kör passiv hydroponics i jord. De borde därför köra med hydroponicsnäring även i jord för deras jord kommer ganska snart sluta bidra med näring av alla slag, en del jordnäringar saknar en del saker som är tänkta att de skall komma från jordens naturliga vittring men som kan förstöras av massa syra i jorden.)
Det där var intressant. Dom flesta näringar som avses till cannabis är väl ph-justerande på egen hand, innebär det att även näringens ph-justering “skadar” jordens förmåga?
Om man då börjar använda näring så måste man fortsätta eftersom jorden inte längre “funkar” som den skall? Tacksam för svar Doktor Knark
Sorry för OT -
Det räcker nog med riktigt kallt vatten en gång för att plantan aldrig repas.
I naturen byter aldrig rötterna temperaturen så fort själv.
Kolla ph på u-jorden(står bak på säcken) Den är ganska sur. -
Omplantering är en chock för plantan så det skall du inte göra i onödan.
Hur stor är krukan? med en liten planta är det lätt att vattna så att jorden i botten ständigt är fuktig, eftersom inga rötten hämtar vatten där ännu.
Ju fuktigare jorden är desto lägre ph får man.
Plantera inte om innan du köpt riktig jord. Du hittar nog ingen jord som ligger precis under 7. De flesta ligger mellan 5,5 o 6,5.
Jag hittar ingen, men jag vet att P-jord funkar bra(blå) stor säck. Välj inte lågprismärke, typ 3 för en hundring.1 gram betalar jorden och bra jord ger mycket mer än 1 gram mer i skörd. Så snåla inte 😆
-
Enligt “The cannabis growbible” så är det lättast att ta sticklingar nederst på plantan. Toppen är därmed svårast att ta stickling på
Den säger även att direkt i jord eller i vattenbad är två metoder med låg framgång. Bäst lyckas man med sticklingskub eller jiffy eller liknande.Du skall definitivt ha färre och mindre blad när du tar stickling. Måste finnas guider på youtube eller?
-
Om du blir medlem på http://www.canna.nl så får du tillgång till info-courier som beskriver dina brister (Fosfor och kalium)med hyffsat bra bilder.