Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Napkins BUBBLER 600W HPS Mazar,BlueBerry i Blom 22dar

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 00:02

    Då gör jag en update på en gång bara för jag har gjort den HELT klar idag , bara plantorna som återstår och vänta på :)

    PH gick upp 0.3 sen igår , droppa i nån drop PH minus och fick ner de till 5.9 så jag kör på de :) ska titta igen imorn .
    Sen två nya syrestenar på plats under varsin “nätkruka” + en dubbelt så stor luftpump , pumpar 4l/minuten nu kan dom inte klaga på syret iallfall :D
    RH : försöker hålla de så stabilt som möjligt på grund av så stort utsug men de ligger i snitt på 60 % men på natten kör jag fläkt av då kan de bli lite högre.
    Sen ser mina växter lite hängiga ut jag byggde om bubblern som sagt så dom har blivit lite utsatta :) men på lilla BB ser man en liten vit rot som sticker ner från krukan hehe men inget o fota än :)

    Den andra luftpumpen och syrestenen som varit i bubblern först funderar jag på o bygga en klon hink lr något liknande av . Typ om man bygger en som liknar Shimas hink han gjorde i hans tråd fast med en luftpump och syresten , lär de funka o klona i den då ?

    Ha de gött alla !

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 00:11

    @BigBanana wrote:

    @Napkin wrote:

    De med koldioxiden får du förklara bättre :D fattar inte vad du menade , just stoned 😉

    Kan det inte riktigt, men i princip förändras ph-värdet ganska drastiskt när du rör om vatten i ett glas häftigt en stund. Något som tas upp i vattnet eller något som frigörs från vattnet är det, länge sen man läste kemi.

    Men det är iallafall det han menar, och du kan ju kolla upp det på google kanske. Iallafall, kolla inte bara ph-värdet en gång efter att du fyllt på allt, justera värdet efter nån timmes bubbling också för att vara på den säkra sidan!

    Peace man och jag önskar dig och din bubblare dom allra finaste lyckönskningarna jag kan ge!

    edit: varför svarade jag ens… 🙄

    Aha men då är jag me :) PH värdet kan ändras plötsligt efter man har byt näringen alltså . Jag är så nojig nu så spriner runt o kollar PH hela tiden så de där är lungt , jag försöker vara på säkra sidan så mycket ja bara kan :D
    Men ska kika lite närmare på de där imorn hehe är helt trött nu.

    Tackar än en gång för dina välförklarade svar och för alla fina önsknigar :)

    De va bra att du svarade :D hehe fick jag lära mig något idag då ju :)

    Ha de bäst du me !

    Bless

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 20:07

    Klart de kommer funka! :) Tar lite tid i början bara, ju mer rötter som kommer ner, desto snabbare går det! :)

    Ja, kan nog vara en ide att stänga av en (eller kanske till och med båda) luftfuktarna på natten. När lampan släcks så sjunker temperaturen och mängden vatten som luften kan hålla minskar, MEN samma mängd vatten finns fortfarande i rummet vilket gör att relativa luftfuktigheten ökar (RH=vatten i luften i förhållande till hur mycket luften kan hålla vid den temperaturen)

    Själv har jag bara drygt 40 % nu vilket ju å andra sidan är för lågt… :/

    Jupp, så är det Bananen! Vattenverken tillsätter ofta koldioxid – som i vatten omvandlas till kolsyra vilket har lågt pH – i dricksvattnet för att ballansera pH. När man rör om i vattnet frigörs koldioxiden och vattnets pH stiger. Ju mer fart man har på vattnet, desto snabbare går processen men när väl koldioxiden är ur behövs det väldigt lite för att sänka pH – så, andra gången du korrigerar pH så behövs det antagligen inte lika mycket ph-sänk. I mitt droppsystem så stiger pH från typ 5,8 till 6,5 första dygnet efter vattenbyte medan i bubblern går det från 5,8 till över 7 på en natt, men som sagt, när du har korrigerat det andra gången så kommer det vara mycket stabilare. Men mycket av det där kommer du märka när du experimenterar, det är ju inte heller hela världen om det ligger lite fel nån enstaka dag. Don’t worry – be happy! :)

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 21:00

    @leiermann wrote:

    Klart de kommer funka! :) Tar lite tid i början bara, ju mer rötter som kommer ner, desto snabbare går det! :)

    Ja, kan nog vara en ide att stänga av en (eller kanske till och med båda) luftfuktarna på natten. När lampan släcks så sjunker temperaturen och mängden vatten som luften kan hålla minskar, MEN samma mängd vatten finns fortfarande i rummet vilket gör att relativa luftfuktigheten ökar (RH=vatten i luften i förhållande till hur mycket luften kan hålla vid den temperaturen)

    Själv har jag bara drygt 40 % nu vilket ju å andra sidan är för lågt… :/

    Jupp, så är det Bananen! Vattenverken tillsätter ofta koldioxid – som i vatten omvandlas till kolsyra vilket har lågt pH – i dricksvattnet för att ballansera pH. När man rör om i vattnet frigörs koldioxiden och vattnets pH stiger. Ju mer fart man har på vattnet, desto snabbare går processen men när väl koldioxiden är ur behövs det väldigt lite för att sänka pH – så, andra gången du korrigerar pH så behövs det antagligen inte lika mycket ph-sänk. I mitt droppsystem så stiger pH från typ 5,8 till 6,5 första dygnet efter vattenbyte medan i bubblern går det från 5,8 till över 7 på en natt, men som sagt, när du har korrigerat det andra gången så kommer det vara mycket stabilare. Men mycket av det där kommer du märka när du experimenterar, det är ju inte heller hela världen om det ligger lite fel nån enstaka dag. Don’t worry – be happy! :)

    Okej sweet då vet jag . Lilla BB roten har växt till sig lite nu , är nog 3 cm nu hehe , och en rot på mazarn har också nått ner till vattnet och flera är på väg :) Så hoppas dom kommer nu .
    PHt gick upp lite över dagen idag igen va på 6.5 jämför med igår kväll på 5,9 men de är väl inte så farligt ?
    Angående vattnet så har jag inte vatten från något vattenverk utan eget vatten :D men antar att de finns lite koldioxid i de också :) men ska ha dina tips i åtanke .
    Är mycke lugnare nu när jag ser rötter i vatten och dom värka må bättre , dock har dom sett lite hängiga ut fortafarnde men tror att de är för jag inte vattnade dom nåt igår . När jag lufte upp locket såg ja att rötterna högre upp såg väldigt torra ut . Men de är fixat nu :)

    I am just happy dude :D

    En en gång tack för era tips boys !

    Ha bäst !

  • shimasonti

    Member
    2008-09-18 at 13:26

    hur går de? blir de nå rock n roll _:D

  • reaper

    Member
    2008-09-18 at 19:48

    @Shimasonti wrote:

    hur går de? blir de nå rock n roll _:D

    Hehe de går bra tror jag :D Bildupdate kommer imorn , dock har dom inte växt så mycket än men ett par rötter är nere i vattnet och flera är på gång , har handvattnat lite då och då me lite root comp

    Bör vatten nivån ligga högre än nätkruks botten ?

    Hur går de själv ? :D

    Ha de bäst !

    Bless !

  • reaper

    Member
    2008-09-20 at 19:11

    4 dagar sen bildupdate .

    Äntligen har dom börjat ta sig ordentligt , EC mätare inskaffat (adwa) dom där mätarna värkar vara lite kännsliga ? Har ett värde på runt 1.28 i bubblern , är de godkänt ? var borde man ligga på ? PH ligger på 5.9-6.5 . Bytte vatten igår .

    Har fått hem lite nya fröer också , bland annat Herijuana och JackBerry från Sannies , ska sätta några frön ikväll hehe , verkar roliga strains de där , funkar bubblaren bra kanske de blir o bygga flera :D

    Lite bilder , ser något piggare ut nu :)

    Översikt över båda :

    Bless !

  • reaper

    Member
    2008-09-20 at 20:00

    Greetings !
    Mer Syre till rötterna.
    Mycket Syre. Ser bra ut ! Nice !! Mycket mer Syre.

    Blev Farfar igår, lite tilltad..

    Gör Något Gott.

  • reaper

    Member
    2008-09-21 at 12:28

    @Stonehead wrote:

    Greetings !
    Mer Syre till rötterna.
    Mycket Syre. Ser bra ut ! Nice !! Mycket mer Syre.

    Blev Farfar igår, lite tilltad..

    Gör Något Gott.

    Hehe ja mycket syre till rötterna är det :D

    Gratulerar mannen ! !!

    Bless !

  • reaper

    Member
    2008-09-21 at 15:55

    Oho! Såg ju mys ut med rötterna där! Keep up the good work! :)

  • reaper

    Member
    2008-09-24 at 19:19

    4 dagar sen update .

    Nu växer dom så de knackar :) Har hänt mycket på 4 dagar .
    Har byggt ett Scrog nät men vet inte riktigt när jag ska ställa dit den :D Tipsa gärna .

    Flickor :)

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 19:35

    Lite update på bubblaren :

    PH : runt 6

    EC : runt 1.2 – 1-4 min mätare värka lite konstig … tror de kan ha varit lite högt.

    Slängde ner några droppar CalGreen i bubblaren igår också , fall någon vet vad de är .

    Ja allt för nu . Ha de !

    Bless !

  • monsterkiller

    Member
    2008-09-26 at 16:28

    Tjusigt :)
    Planerar som en galning inför kommande odling och hydro står högt upp på listan. Dock lite fundersam hur mycket det låter?
    Sover i samma rum som min garderob och vill helst hålla ljudnivår nere så gott det går ;)
    Väl medveten om att det beror på vad man köper för pump osv, men själva bubblandet från vattnet jag funderar över :)

  • reaper

    Member
    2008-09-26 at 17:37

    @monsterkiller wrote:

    Tjusigt :)
    Planerar som en galning inför kommande odling och hydro står högt upp på listan. Dock lite fundersam hur mycket det låter?
    Sover i samma rum som min garderob och vill helst hålla ljudnivår nere så gott det går ;)
    Väl medveten om att det beror på vad man köper för pump osv, men själva bubblandet från vattnet jag funderar över :)

    Tjena

    Ja hydro är grymt :) Kommer nog köra de i de mesta av mina projekt .
    Min stora luftpump låter mindre än den lilla . Och hela bubblaren låter inte jätte mycket tycker jag bubblandet hör jag inte ens utanför , mylar jag täckt den med har jag vikit inannför kanten lite satt den funkar lite som tätnings lock . Annars tycker jag att min ena utsugs fläkt på 200m2 låter mera .

    Ha de bäst och lycka till med ditt bygge i framtiden !

    Bless

  • monsterkiller

    Member
    2008-09-26 at 17:49

    @Napkin wrote:

    Tjena

    Ja hydro är grymt :) Kommer nog köra de i de mesta av mina projekt .
    Min stora luftpump låter mindre än den lilla . Och hela bubblaren låter inte jätte mycket tycker jag bubblandet hör jag inte ens utanför , mylar jag täckt den med har jag vikit inannför kanten lite satt den funkar lite som tätnings lock . Annars tycker jag att min ena utsugs fläkt på 200m2 låter mera .

    Ha de bäst och lycka till med ditt bygge i framtiden !
    Bless

    Ah, cooool. Låter helt rätt. Men, minns jag fel att du postade en tråd med hydro fråm H-N? int helt ovanligt att jag har fel iofs :)
    Gäller bara att bestämma var jag ska köra för strain i nästa odling, kör LR#2 nu, är ” oskuld” på röka, men vill ha dels en väldigt trippig, glad och uppåt strain men även en som kommer däcka mej i soffan och vilja övertyga till tre veckors sömn :) Några tips? (de får gärna lukta Lite men Gott gott :) )

Page 2 of 4

Log in to reply.