Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Napkins BUBBLER 600W HPS Mazar,BlueBerry i Blom 22dar

  • Napkins BUBBLER 600W HPS Mazar,BlueBerry i Blom 22dar

    Posted by reaper on 2008-09-14 at 22:42

    Helluuu alla Growers !

    Nu har ja byggt klart min första bubblare , det vart en efter Shimas bubbel guide fast lite mindre ska bara ha 2 plantor i min :) Som sagt är de första gången me bubblare så tips o råd uppskattas gärna .

    Till saken :

    Bubblaren : 33 L , 2 eget tillvärkade nätkrukor 1 syresten ( en till kommer imorn ) , luftpump 200L/ tim ( en till kommer ) , En liten cirkulation pump på botten som står på 100 l / tim , Lecan har jag hittat hemma vet inte va de är för nån men har kokat den. Sen lite mylar över hela bubblern :)

    Strain : 2klonor Blueberry och Mazar i bubblern + Heri , JackBerry , LR , Kush i cocos .

    Ljus : 600 W Sunmaster SUPER HPS DELUXE

    Näring : METROP enligt shema . 😈

    PH: 6 . EC : 1.2-1.4

    Temp : 26 grader

    Vent : 720m2 utsug , 100m2 insug . Bordsfläkt .

    RH : 55 %

    Tror de va allt , säg till fall jag har glömt något.

    Lite bi

    Bless !

    replied 15 years, 3 months ago 9 Members · 56 Replies
  • 56 Replies
  • reaper

    Member
    2008-09-14 at 22:49

    SNYGGT!
    Kul att du också kommit igång.. Löv it!

    All Lycka!

    MVH /Knarkhund

  • distorted

    Member
    2008-09-14 at 22:57

    @Napkin wrote:

    den me 30 % blå spektra.

    Vart hittade du den infon ? 😳

  • reaper

    Member
    2008-09-14 at 23:01

    @Knarkhund wrote:

    SNYGGT!
    Kul att du också kommit igång.. Löv it!

    All Lycka!

    MVH /Knarkhund

    Tackar och bockar :) ja de har tagit ett tag men nu är jag igång :)

    @distorted wrote:

    @Napkin wrote:

    den me 30 % blå spektra.

    Vart hittade du den infon ? 😳

    hehe de kommer ja inte ihåg tror att headnature har den , köpte den bulben för flera år sedan :) Vet att den har + blå spektra . man ser till o me lite att ljuset är inte lika som vanligt hps utan lite ljusare i mina ögon dock går de nog inte se på mina bilder .

    Bless !

  • bigbanana

    Member
    2008-09-14 at 23:02

    Vet inte hur ofta, men kika där sen när dom vuxit till sig och fyll på med vatten om nivån minskat. Gör gärna ett streck som du kan gå efter. Smidigt sen när du ska byta näringen också, om du gör strecket vid så många liter du vill ha liksom.

    Härliga strains som står högt på mig önskelista, lycka till!

  • reaper

    Member
    2008-09-14 at 23:12

    @BigBanana wrote:

    Vet inte hur ofta, men kika där sen när dom vuxit till sig och fyll på med vatten om nivån minskat. Gör gärna ett streck som du kan gå efter. Smidigt sen när du ska byta näringen också, om du gör strecket vid så många liter du vill ha liksom.

    Härliga strains som står högt på mig önskelista, lycka till!

    Okej tackar för ditt svar Bananen , Har gjort en liten markering på 15 liter men fyllde på lite mera än det hehe ska fixa om de när jag ska sätta i andra syre stenen.
    Men är de typ varje vecka jag behöver byta vatten ? lr kan jag bara fylla på lite när nivån sjunkit o slänga i lite mera näring om jag har ec mätare ? lr tänker jag helt fel ? :)

    Hehe tackar :) de är kloner från förra odlingen dom har nog levt i 1,5 månad nu men under några små LE och de har inte hänt så mycket , hoppas de blir drag i dom nu 😈

    EDIT : va tycker du om min “nätkrukor” ? lär dom funka ? borrade 2 håll till i botten på dom precis innan jag planterade i bubblaren , dom syns inte på bild alltså :)

    Bless !

  • reaper

    Member
    2008-09-15 at 01:57

    Förresten någon som har bra tips vart man kan köpa en prisvärd EC mätare ? :)

    Bless !

  • distorted

    Member
    2008-09-15 at 02:06
  • shimasonti

    Member
    2008-09-15 at 08:01

    ser snyggt ut napkin :D

  • bone

    Member
    2008-09-15 at 13:32

    @Napkin wrote:

    Förresten någon som har bra tips vart man kan köpa en prisvärd EC mätare ? :)

    Jag tycker personligen att Adwa mätarna är skit.
    Kika i denna tråden, har aldrig haft något problem med mina mätare. Kalibreringsvätska finns på HN.

    Mvh / Benet

  • reaper

    Member
    2008-09-15 at 15:04

    Yea! Snygt! :) Jag byter näringslösningen typ en gång i veckan, ibland kan det bli efter två veckor men försöker att ta det varje vecka. Många verkar köra med EC-mätare men mitt intryck är att de är lite överskattade. Växterna tar ju upp olika ämnen olika snabbt, och olika mycket beroende på exempelvis pH, och en EC-mätare säger ju inget om vilket ämne det är som det är dåligt av. Bättre byta varje vecka och korrigera om man skulle få bristsymptom, en riktig pH mätare är betydligt viktigare eftersom pH starkt kan påverka växtens förmåga att ta upp vissa ämnen, men det är ju vad jag tycker :)

    Skulle gissa på att du klarar dig ganska bra med de syrestenar du har, särskilt om du dessutom har en cirkulationspump. Syrestenarna tillför ju så att säga inte syre utan hjälper bara till att syresätta vattnet genom att se till att ytan bryts.

    Hmm, luft fuktighet upp mot 90%, låter lite väl högt? Är det inte risk att det blir sjukdommar och mögel? Det är ju mest i början de vill ha så högt, när de har bildat rötter och stabiliserat sig så tror jag de klarar sig med typ 50-60%?

    Än en gång dock, snyggt jobbat! :) Som helhet tror jag bubblers är underskattade i hydrovärden, har sett flera här på SC med riktigt fina resultat med sådana och ändå nämns de knapt i böckerna. Nackdelen är väl att det tar ett tag innan rötterna blir så långa att de kommer ner i näringen.

    [Edit] Ps. tänk på att koldioxiden kommer gå ut vattnet väldigt fort från det att du bytt näring när du kör med bubblare så att du korrigerar det efter några timmar! :)

  • reaper

    Member
    2008-09-15 at 18:50

    @distorted wrote:

    den här kanske? :

    http://rygegrej.dk/adwa-ad204-meter-p-488.html

    Tack för tipset men de va inte så billig som jag ville hehe :) Dom är billigare på HN till o med . men tack än en gång :)

    @Shimasonti wrote:

    ser snyggt ut napkin :D

    Tackar mannen :)

    @Bone wrote:

    @Napkin wrote:

    Förresten någon som har bra tips vart man kan köpa en prisvärd EC mätare ? :)

    Jag tycker personligen att Adwa mätarna är skit.
    Kika i denna tråden, har aldrig haft något problem med mina mätare. Kalibreringsvätska finns på HN.

    Mvh / Benet

    hehe har en adwa PH mätare o tycker den värka okej hehe :) Länken såg riktigt bra ut , va inne där för nån dag sen men hittade inte dom där hehe , ser riktig prisvärt ut , du tycker dom är bra iallfall ?
    Tack för tipset :)

    Bless !

  • reaper

    Member
    2008-09-15 at 19:17

    @leiermann wrote:

    Yea! Snygt! :) Jag byter näringslösningen typ en gång i veckan, ibland kan det bli efter två veckor men försöker att ta det varje vecka. Många verkar köra med EC-mätare men mitt intryck är att de är lite överskattade. Växterna tar ju upp olika ämnen olika snabbt, och olika mycket beroende på exempelvis pH, och en EC-mätare säger ju inget om vilket ämne det är som det är dåligt av. Bättre byta varje vecka och korrigera om man skulle få bristsymptom, en riktig pH mätare är betydligt viktigare eftersom pH starkt kan påverka växtens förmåga att ta upp vissa ämnen, men det är ju vad jag tycker :)

    Skulle gissa på att du klarar dig ganska bra med de syrestenar du har, särskilt om du dessutom har en cirkulationspump. Syrestenarna tillför ju så att säga inte syre utan hjälper bara till att syresätta vattnet genom att se till att ytan bryts.

    Hmm, luft fuktighet upp mot 90%, låter lite väl högt? Är det inte risk att det blir sjukdommar och mögel? Det är ju mest i början de vill ha så högt, när de har bildat rötter och stabiliserat sig så tror jag de klarar sig med typ 50-60%?

    Än en gång dock, snyggt jobbat! :) Som helhet tror jag bubblers är underskattade i hydrovärden, har sett flera här på SC med riktigt fina resultat med sådana och ändå nämns de knapt i böckerna. Nackdelen är väl att det tar ett tag innan rötterna blir så långa att de kommer ner i näringen.

    [Edit] Ps. tänk på att koldioxiden kommer gå ut vattnet väldigt fort från det att du bytt näring när du kör med bubblare så att du korrigerar det efter några timmar! :)

    Tjena
    Tackar så mycket . Okej härligt , va lite osäker på när jag skulle byta men tar det en gång i veckan då . Aha okej de är min första gång med en bubblare så jag är lite orolig över det där me EC men har doserat rätt lågt så de borde funka tror jag . Ja jag har en PH mätare som jag kalibrerade igår för o vara helt säker på värden jag får . Den har läggat skit länge för jag kört cocos men nu kommer den kommit till användning :D Ja jag tror du tycker rätt . Antar att du kört bubblare förut :)

    Angående syrestenen , har jag bytt ut nu och och har 2 st :D och en dubbelt så stark luftpump . Nu bubblar de satan under krukorna hehe . Håller på läser en odlings bok och där stog de typ: syresatt vatten är nyckeln till hydrophonics , så jag brassar på med merasyre , men de är inte överdrivet , de bubblar lite fint liksom :)

    Hehe har faktiskt inte sett direkt på mätaren att de har varit 90% RH men kollade på min min/max och där stog de 98% på max darför fick ja jag för mig så hög siffra , men de blir rätt fuktigt på natten ska sänka på pinvinen lite då , men de är runt 55-80 som standart , dock när jag va där efter jobbet hade båda luftfuktarna tömts då vart de 43 % :(

    Ja man måste ju testa, hoppas verkligen att den funkar :) Rötterna på lilla Blueberryn har växt igenom lite gran så jag hoppas att hon tar sig nu . Hade vart underbart för dom värkade så svårt o ta sig i cocos .

    De med koldioxiden får du förklara bättre :D fattar inte vad du menade , just stoned 😉

    Tackar för ditt svar!

    Bless !

  • reaper

    Member
    2008-09-15 at 21:30

    Stiligt, skall bli intressant att följa en sådan “kittad” bubblarodling!

    //Monkey

  • reaper

    Member
    2008-09-15 at 23:07

    @monkey wrote:

    Stiligt, skall bli intressant att följa en sådan “kittad” bubblarodling!

    //Monkey

    Tack här me :) Hoppas att den funkar bara haha , byggde själva bubblaren på en dag men uptaderade den lite idag också :)

    Härligt att du följer .

    Ha de bäst !

  • bigbanana

    Member
    2008-09-15 at 23:16

    @Napkin wrote:

    De med koldioxiden får du förklara bättre :D fattar inte vad du menade , just stoned 😉

    Kan det inte riktigt, men i princip förändras ph-värdet ganska drastiskt när du rör om vatten i ett glas häftigt en stund. Något som tas upp i vattnet eller något som frigörs från vattnet är det, länge sen man läste kemi.

    Men det är iallafall det han menar, och du kan ju kolla upp det på google kanske. Iallafall, kolla inte bara ph-värdet en gång efter att du fyllt på allt, justera värdet efter nån timmes bubbling också för att vara på den säkra sidan!

    Peace man och jag önskar dig och din bubblare dom allra finaste lyckönskningarna jag kan ge!

    edit: varför svarade jag ens… 🙄

Page 1 of 4

Log in to reply.