Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan ! HJÄLP ! (300 frön i belöning)

  • reaper

    Member
    2008-02-18 at 16:54

    hänger med helt å hållet. Jag har dock hafft ett dammfilter i inluften. Filtret jag använde var sådan där vävduk eller vad det kallas som man kan köpa på lantmanna (brukar användas vid kolfilter konstuktioner).

  • reaper

    Member
    2008-02-20 at 12:29

    övrnärda , mn rfarnht är att när man gror frön kall man bara ha vattn och dan vänja dom akta md vag 13 närnglönng. jord bhöv ngn närng förta tdn , bladmatnng dv prja bladn md 13 närnglönng fungrar myckt bra för tcklngar ock då brännr du nt dom känlga nya röttrna . mn rfarnht är att ph nt är å noga om värdna är mllan 5,5-7,5 att labba för myckt md ådant förvrrar båd dg och plantan . Hampan växr om ogrä om dn får vara frd , tarkt o rätt lju, närngtllkott är mt för att få optmal körd & kvaltt. grotadt rkomndrar jag L myckt nära 5-10cm brond på tyrka

  • knugen

    Member
    2008-02-20 at 12:41

    Det kan mycket väl vara luften, men jag tänker som så: att om du inte blir sjuk av luften från gruvan, så borde inte växterna bli det.

    Testa detta som sista alternativ:
    Använd Hasselfors P jord, som jag och många andra här tycker är den bästa. Cannabis vill ha näringsrik jord, och inte näringsfattig som såjord och kaktusjord.
    Stoppa fröna direkt i jorden i ca 0,5l krukor. Skit i att blanda ut jorden för det minskar näringen i jorden.
    Vattna med kranvatten som fått stå i ett dygn. Sänk pH:t till ca 6,5.
    Använd inte några näringsämnen. Efter ca 2 veckor när plantorna är tillräckligt stora, planterar du till stora krukor( 10l eller mer) med P-jord. Den jorden innehåller allt en planta behöver och du kommer inte drabbas av någon jävla järn, eller svavelbrist. Tillsätt ingen näring under hela veggperioden, utan först under blom.
    Enklare än så kan det inte bli. Så gör jag alltid och mina plantor växer bra som fan. Less is more som engelsmännen säger.

  • mortal

    Member
    2008-02-20 at 14:26

    Han har ju nästan nyss hunnit flytta dit. Jag hade faktiskt övervägt om ja skulle bo kvar på det stället.. Varför får ni avdrag på hyran? Jo kanske för att ni inte skall kunna klaga senare när ni sitter där med dammlunga eller dem andra problemen som skall uppstå.

    Bara för att en människa inte blir sjuk direkt betyder ju det inte att luften är bra… Plantorna dör utan som med näring.

  • reaper

    Member
    2008-02-20 at 17:28

    för mig låter det som om du bor på ett helt livsfarligt ställe! flytta eller bli ett vackert lik….?

    låter helt sjukt, lider med dig…

  • reaper

    Member
    2008-02-21 at 17:13

    Om det nu är luften, vilket det i stundens hetta låter som.

    Skulle jag flytta snarast.

    Kolfilter in( – kolfilter ut, torde väl fixa det annars.)

  • Weasel

    Member
    2008-02-22 at 00:56

    Att det skulle vara luften är helt löjligt.
    Man ser klart och tydligt att den får för mycket/lite av något, det kan vara att rotsystemet är extremt dåligt utvecklade också. Ryck upp en och kolla rötterna, lukta på dom och känn efter hur tjocka och hårda dom är.
    Möjligtvis att du har världens sämsta gener på fröna också, hur många strains har blivit sådär ?

    Ang destillerat vatten. Jorden som sådden ligger i har tillräckligt med mikroämnen som den kan suga åt sig. Inte nog med att jag destillerar vattnet så grillar jag såjorden i ungen i 10-15 min så jag är försäkrad om att det inte finns små kryp och fula bakterier som kan angripa mina frön.
    Att destillera svenskt kranvatten är nog lite överdrift, vi har världens bästa kranvatten men på så vis har jag eliminerat antalet faktorer som gör att mitt frö kan ruttna.

  • reaper

    Member
    2008-02-22 at 02:16

    Just nu så testar jag bones etod och köra med mycket lägre ph, andra dagen dom är ovanför jorden nu. Vi får se om det kan vara det.

  • reaper

    Member
    2008-02-22 at 02:53

    Tycker också de där med luften låter helt sjukt hur kan den vara så dålig så att plantorna dör…?

    Men om de inte är luften vad är de då? Verkar ju faktist som de endast kan bero på luften hur löjligt de än låter…

    Varför skulle de hjälpa att börja laborera med ph-värdet? jag gjorde inte de och har aldrig äns kollat mitt ph-värde…

    Så här gjorde jag..
    satte fröna mellan papper och planterade sen när de börjat gro i haselfors P-jord och efter som jorden redan har all näring plantan behöver fick dom ingen de första 2veckorna och jag vattnade med vanlgit kranvatten efter 2v fick de blomstra växtnäring och sen körde jag hessi efter 4v då jag satte dom i blom.
    Eller jag väntat väl 1v innan jag började med blom näringen.

    Inga konstigheter alltså så funkar inte de här för dig så vette fan om de kan vara nåt annat än jorden de är fel på om de beror på ph-värdet så undrar jag hur fan jag lyckats med min odling..

    Edit: Ser ut som du vattnar dom väldigt mycke tycker dom ser väldigt blöta ut på bilderna fast dom kanske bara är ny vattnade?
    annars så ser du ju faktist ut som de har nån näringsbrist men varför och HUR har dom fått de när dom är så små? näringen som finns i jorden ska räcka i 2v kanske börjar du med näringen för tidigt? men då ska de ju inte se ut som näringsbrist utan snarare övergödning… Jävligt skumt de här måste jag säga..

  • reaper

    Member
    2008-02-22 at 12:16

    ja jo de är nyvattnade, jag vattnar verkligen inte för mycket.

  • reaper

    Member
    2008-02-23 at 22:41

    min teori är definitivt järnbrist.

    ta en titt på denna länk och titta på bilden ovanför avsnittet om sulfur

    påminner inte den bilden lite grann om dina växande skott,
    längs med stammen.

    jag skulle kunna sätta pengar på järnbrist.

    hoppas det löser sig. ➡

    hehe… just det.

    http://www.planetganja.com/highsociety/showthread.php?t=8778/

  • reaper

    Member
    2008-02-23 at 22:49

    jag skulle hållit ett ph mellan 6.2-6.7 ungefär.

    vilken näring kör du?

    har du tittat ph:t EFTER att du har haft i näringen eller FÖRE?

    båda antar jag… ja ja.

    som sagt… det löser sig sa tomten, när han sket i slasken.

  • reaper

    Member
    2008-02-25 at 13:19

    Kan härmed konstatera att det funkade inte att vattna med 5.5 i pH, problemet kvarstår ännu (testade både p-jord och u-jord). Sorry Bone :/

    Nästa test blir i sådana fall att tillföra järn i vattningsvattnet, måste beställas dock.

  • reaper

    Member
    2008-02-25 at 13:24

    @friggs wrote:

    @mortal wrote:

    Ni alla som ger förslag efter förslag på järn, zink brist eller förgiftning.

    Har ni tänkt på att det är nya plantor vi snackar om? Personen som har problem har kört med ny jord i alla dess olika fabrikat, har provat olika sorters vatten. Håller ni själv på och trixxar på dessa sätt för att få igång era plantor? Skulle inte tro de.

    Som jag skrev så uppstår ofta brister på grund av att mikronäringen blockeras. Det spelar alltså ingen roll hur mycket mikronäring man häller på rötterna för plantan kan ändå inte ta upp det. Detta är vanligt när just små plantor har problem och vanligtvis pga att vattnet exempelvis har fel pH.

    Om det nu dammar runt en massa mineraldamm så kan detta vara problemet, dvs dammet innehåller exempelvis järn så är det risk att plantan tar upp denna järn och i och med detta blockerar upptaget av magnesium, och på så sätt uppstår magnesiumbrist. Förstår du nu vad vi snackar om?

  • friggs

    Member
    2008-02-25 at 22:39

    @chillum wrote:

    Okej, vad är det du inte förstår?

Page 4 of 8

Log in to reply.