Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan ! HJÄLP ! (300 frön i belöning)

  • ! HJÄLP ! (300 frön i belöning)

    Posted by reaper on 2008-02-16 at 17:44

    Altså nu skiter jag i reglerna om att man inte får skriva sådan rubrik för nu är det just det jag behöver, jag har nu kämpat i TIO, fatta, 10 månader med att få mina plantor att växa. Jag har sagt åt mig själv att detta projekt kommer före alla andra startade projekt jag har och mitt hem/liv är ett jävla kaos för att jag inte lyckas fixa problemet. Jag har frågat och kämpat i andra forum samt i detta forum men ännu inte lyckas lösa mitt problem. Låt mig först säga vad jag testat göra…

    Jag har testat varenda jorsort jag kunnat komma över.
    P-jord, U-jord, planteringsjord, så och kaktusjord, kukväxtjord med lera och kisel, vanlig krukväxtjord etc etc
    I dessa jorder jag har testat ha vermikulit, perlit, lecakulor, kalk, benmjöl, blodmjöl och barkmull.

    Vattnet jag testat använda är sjövatten, älvvatten, kranvatten, omvänd osmosvatten och regnvatten.
    Vattensorterna har testats andvändas i olika phvärden från 6.5 till 8.0.

    Jag har införskaffat mig både ph och ec mätare.

    Jag har testat så och växa dem i ph korrigerad rockwool.

    Jag har testat tillsätta blåkorn växtnäring (alla jordtester) och hesy hydro näring för rockwool testerna.

    Jag har testat att byta utrymme till en liten plastlåda i ett annat frum från min stora spånskive skåp jag byggt.

    Jag har testat både hps-grow lampa och lågenergilampor samt lysrör.

    Jag har en pingvin som tillför fukt i luften.

    Jag har testat olika krukstorlekar samt närkrukor.

    Mitt utrymme ett spånskiveskåp på 70*100*200 (blh) men bra ventilation.
    Väggarna är vita

    Belysningen just nu är en 250w hps grow lampa med cooltube drygt 40cm ovanför planterna.

    Ok efter allt detta skulle de flesta säga att det är fröna, eller hur? ta då och kika på köp/sälj delen av forumet så kommer ni se att jag har en tråd där jag säljer dessa frön och kolla sedan feedbacken, inte ett enda dålig inlägg om de frön jag sålt och det är ca 1000st…

    Jag har skrivit en guide ffs exakt om hur man ska göra för att lyckas odla men guiden funkar inte för mig.. ironiskt va?

    Jag svär och låvar att personen som lyckas hjälpa mig så att mina plantor börja växa får 300 frön helt gratis av mig (säljer du dem för 10kr styck blir det 3000kr)!

    Så här ser problemet ut hela tiden oavsett vad jag än gjort. Kolla så ser du att det är exakt samma fel i jord och rockwool kuber.

    Efter ett tag så kommer topparna på de blad du ser börja “brännas” och dö sakta men säkert.

    Fråga mig frågor, jag kommer kunna svara på dem snabbt. Om du vet en lösning så säg även hur jag ska kunna fixa det.

    replied 15 years, 3 months ago 25 Members · 115 Replies
  • 115 Replies
  • bone

    Member
    2008-02-16 at 17:49

    Du har alltså fortfarande problem med dina plantor. kommer ihåg din andra tråd där vi spekulerade hej vilt om vad orsaken kunde vara.

    Vill bara kolla en sak, visar din ph mätare korrekt? Varför kör du med så högt ph förresten? Kör på 5,5 åtminstone. Vad har du för “behållare” till vattnet?

    Hoppas verkligen det löser sej, förbannat drygt när inget funkar.. :(

    Håller tummarna!

    Mvh / Benet

    Edit: Psst du skrev “kukväxtjord” :fniss:

  • reaper

    Member
    2008-02-16 at 17:55

    Jo jag har ph kalibrerings vätskor som jag använder för att kunna kalibrera den åtminstone 1gång varannan vecka.

    5.5ph… ok värt ett försök, har inte testat så lågt men allt är värt ett försök. Slänger igång en ny omgång direkt där 5.5 i ph kommer gälla. Vad vill du använda för typ av vatten till ditt försök? omvänd osmos eller kranvatten? Tänk på att omvänd osmos vatten är väldigt känslig för ph ändringar utifrån. de vill säga att osmos vatten är som ett barn, även fast du sätter ett på värde på det så ändrar det sig skitsnabbt ifall det hamnar i jorden. Et sätt att kontra det är att tillföra lite näring i vattnet för att få det mer stabilt, vad vill du ha för ec värde i sådana fall på vattnet.

    Mitt osmos vatten är ca 0.05 ec
    Mitt kranvatten är ca 0.20 ec

  • bone

    Member
    2008-02-16 at 17:58

    Kranvatten för mej tack. Blir det från frö/stickling? I vilken jordblandning isf? Vanlig såjord duger fint, eller P-jord.

    Edit: ändrade till jordblandning..

  • reaper

    Member
    2008-02-16 at 18:04

    Jag har p-jord hemma så vi kan testa det. Det blir från frö. Fröna ligger nu på groddning i pappersmetoden.

  • bone

    Member
    2008-02-16 at 18:09

    Det låter bra, jag vill att du använder ph- blom. Den som är “fosforbaserad”.

  • donkey

    Member
    2008-02-16 at 18:34

    Rent spontant känns det som att plantorna har blivit förgiftade eller övergödda. Hur ser det ut på näringsfronten på tex dem små som du i jord med på bilden? Ger du samma näringslösning till alla dina plantor? Det borde inte vara brist på näring då det oftast finns näring i jorden från början. Nått fel är det uppenbarligen då alla dina plantor oavsett medium uppvisar samma symptom….

    Mvh

  • mortal

    Member
    2008-02-16 at 18:47

    Jag är inne på en helt annan linje.

    Personen verkar ju ha provat allt som är av vikt.

    Temp
    Medium (Typ olika jordsorter)
    Olika vatten
    Olika ljus

    Men det funkar bara inte, dock så funkar från ifrån samma gäng hemma hos andra personer på detta forum utan problem. Förmodligen har några provat på vanlig jord och vatten och fått fram en frisk planta.

    Vad är det då som kan skilja sig igentligen? På rak arm är det enda jag kan komma på är luften… Är det något fel på den?

  • friggs

    Member
    2008-02-16 at 18:50

    Dina bilder tyder på järnbrist. En brist som hos små plantor uppstår pga för högt pH som blockerar plantas järnupptag. Skulle även kunna vara mangan eller zinkbrist som också uppträder vid lågt pH. Järn kan även blockeras om fosfor, koppar, sink eller manganhalten är för hög.

    När så små plantor får problem så är det nästan alltid frågan om blockeringar av något slag och i 90% av fallen är det just pH som krånglar. För jord gäller ett pH på ca 6,5 men för hydro ska pH vara mycket lägre, kring 5,7.

  • reaper

    Member
    2008-02-16 at 19:15

    @friggs wrote:

    Dina bilder tyder på järn, zink eller manganbrist. En brist som hos små plantor uppstår pga för högt pH som blockerar plantas upptag av dessa ämnen. Manganbrist kan även uppstå om järnhalten är för hög.

    När så små plantor får problem så är det nästan alltid frågan om blockeringar av något slag och i 90% av fallen är det just pH som krånglar. För jord gäller ett pH på ca 6,5 men för hydro ska pH vara mycket lägre, kring 5,5.

    Vattnet jag vattnat rockwool kuberna med har legat på 5.6-5.8 (ec 0.5). Innan jag planterade fröna i rockwoolkuberna så hade jag dom i vatten 2 dagar med ph värde på 5.5.

    Angående luften så har jag ochså funderat på det men om luften skulle vara dålig så borde resten av alla mina plantor i lägenheten och skåpet må dåligt men de gör de inte.

    Bone
    Ok jag ska använda “Blom pH-“

    DONKEY
    Det mildaste jag testat är så och kaktusjord. Det starkaste är typ de vanliga jorderna + blåkorn i vattnet jag vattnar med.



    Här ska ni få höra en sak jag glömt att säga som kan vara väldigt viktig. I början när jag drog i gång så tror jag det var andra försöket eller så som jag LYCKADES med EN planta.. fast den över vattna jag så den dog :D Det jag gjorde med den var att jag hade vanlig wiebulls krukväxtjord med lera och kisel. sen så vatnade jag kostant med full styrka med blåkorn näringen. Om det var näringen som sänkte ph värdet så pass lågt att det blev godkänt eler om det var rätt näring som tillfördes ja det vet jag inte men den växte så presis som den skulle. Ända sen den gången har dom aldrig fått mer än bladparet som har 3 uddar.

    Ok ni säger att den kan ha en massa olika defekter och sakna vissa saker. Om det inte är pH värdet så säg gärna vart jag kan få tag på allt som kan fixa problemet.

    Hey en bra jordrekomendation flr mitt problem kan även det vara lösningen :) (är inte rädd att beställa om det skulle hjälpa eller för den delen att färdas längre sträckor)

  • donkey

    Member
    2008-02-16 at 19:45

    Jag minns att jag hade liknande problem vid min utomhusodling förra året. 2-3 stycken av mina autoblommande plantor såg exakt ut som dina små, och gjorde så fram til skörd i slutet av sommaren. Dom var alltså helt gula hela vägen.. Det som var så märkligt var att andra plantor som var i samma grop inte visade några symptom och var väldigt friska…Vilket ph värde har du haft när du vattnat plantorna på bilderna och vad för vatten har det varit?

    Mvh

  • reaper

    Member
    2008-02-16 at 19:50

    Jag skrev vad jag testat med för olika vatten i min första post :), i rockwool kuberna har jag endast testat med 5.6-5.8 med både kranvatten och osmosvatten.

  • donkey

    Member
    2008-02-16 at 19:52

    Så du vattnar med olika ph vid varje vattning om jag har förstått det rätt?

    Edit: Eller kanske inte efter noggrannare läsning … det verkar som att du försökt med det mesta….kan tyvärr inte komma på vad som kan vara fel..

    Mvh

  • donkey

    Member
    2008-02-16 at 20:31

    Har ett sista förslag och det är att plantorna lider av svavelbrist. Symptomen stämmer väldigt bra in på det dina plantor verkar lida av. Blanda i 2 teskedar epsom salt, som även innehåller magnesium, till 5 liter vatten och prova med det.

    Mvh

  • friggs

    Member
    2008-02-16 at 22:10

    Det är inte svavelbrist.
    Svavelbrist ser inte ut så.

  • mortal

    Member
    2008-02-16 at 22:18

    ni får sluta nu och överspekulera….

    detta är bebisar som provats att odlas i olika jord, dem dör direkt nästan.

    en frisk planta i en frisk miljö kan näst intill stå i vilken jord som helst dem 4 veckorna eller mer. dem behöver inte mycket till näring o den som finns i jorden räcker. dessa dör ju innan..

Page 1 of 8

Log in to reply.