Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan ! HJÄLP ! (300 frön i belöning)

  • reaper

    Member
    2008-02-16 at 22:54

    Plantan i mitten av nedre Rockwool-raden har små brända fläckar utöver gulnaden i mitten, får dom andra det med tiden också?

    Ger du dom någon näring eller några skumma tillskott vid så ung ålder så tror jag det är där som skon klämmer.
    Tryck ner 10 stycken i vanliga torvbriketter som kontrollgrupp och ge dom bara rent kranvatten de första 10 dagarna.

    Ska dom över i hydro senare så ta bort nätet på briketten efter att du haft den i vatten & lagt i fröt så är det busenkelt att spola bort all torven senare och plantera om till hydro.
    Ska dom i jord så ta bort nätet ändå det hindrar bara rötterna från att växa ordentligt.

    Lycka till :D

  • reaper

    Member
    2008-02-16 at 23:01

    Detta är ju redan bekräftat men en bild på hur det ser ut kan väl inte skada.

    Alltså järn brist, eller har jag fel? 🙄

    MVH

  • reaper

    Member
    2008-02-16 at 23:25

    Alright nu ska ni få se en samman fattning över många av mina försök…





    Nu vet ni hur min “lyckade” plantan såg ut.. inte bra den heller men den växte :/








  • donkey

    Member
    2008-02-16 at 23:28

    http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=11688 Det var efter att ha tittat på den sidan som jag fick för mig att det var svavel brist, men efter en närmare titt så var bilderna på järn brist. 😳

    Mvh

  • reaper

    Member
    2008-02-16 at 23:35

    Ok järnbrist säger ni.. ska jag blanda ut lite malm i jorden eller va? Säg hur jag ska göra, vad jag ska köpa etc…

  • reaper

    Member
    2008-02-16 at 23:40

    @sherlia wrote:

    Ok järnbrist säger ni.. ska jag blanda ut lite malm i jorden eller va? Säg hur jag ska göra, vad jag ska köpa etc…

    http://www.head-nature.com/04791?id=CZakafaM&mv_pc=379

  • reaper

    Member
    2008-02-16 at 23:50

    Tack för länken till järnflaskan. Väntar någon dag med att beställa, tråden har inte ens funnits en dag så jag vill gärna höra mångas åsikter.

    Jag har tänkt att belöna de bästa tipsen med 10 frön och vinnaren med 300 ;)

    Kollar man på denna sida så ser svavel (sulphur) ut som mitt problem, till och med beskrivningen stämmer.
    http://www.drugs-forum.com/growfaq/1382.htm

    På denna sida så ser viss av min försök ut som fosfor problem.
    http://forum.cannabis-seeds.cc/index.php?showtopic=247

  • donkey

    Member
    2008-02-17 at 00:03

    “Solution to fixing a Iron deficiency
    Any Chemical/Organic nutrients that have potassium in them will fix a Iron deficiency. (Only mixing at ½ strength when using chemical nutrients, or it will cause nutrient burn!) Foliar feed with chemical fertilizer containing Fe or rusty water can work well. Other supplements that have Iron in them are: Iron chelates, Ferric oxide, Ferrous oxide, Ferrous sulfate, all of these are fast absorption. Greensand, Cottonseed Meal is slow absorption, Garden Manure, which is medium absorption. Manure is most common organic iron source to use.”

    taget från icmag….

    Mvh

  • reaper

    Member
    2008-02-17 at 00:04

    @sherlia wrote:

    Tack för länken till järnflaskan. Väntar någon dag med att beställa, tråden har inte ens funnits en dag så jag vill gärna höra mångas åsikter.

    Jag har tänkt att belöna de bästa tipsen med 10 frön och vinnaren med 300 ;)

    Kollar man på denna sida så ser svavel (sulphur) ut som mitt problem, till och med beskrivningen stämmer.
    http://www.drugs-forum.com/growfaq/1382.htm

    Mmm ser precis likadant ut.
    Kanske ditt lokala vattenreningsverk är för effektivt så ditt vatten lider av svavelbrist 😆

  • reaper

    Member
    2008-02-17 at 09:41

    Läste detta nyss

    “A sulfur-deficiency can be identified by retarded growth-rates, accompanied by small, mutated leaves which are round in shape and roll upwards. Leaves will become stiff and brittle, and will fall off. A “S”-deficiency will also cause flowers on the top of kholas to die.”

    denna del intreserade mig mycket.
    small, mutated leaves which are round in shape
    Det är presis hur vissa blad kan bli.

  • reaper

    Member
    2008-02-17 at 09:57

    Detta låter HELT sjukt??? Prova odla i jord så skickar vi vatten till dig hahahaha det låter helt vrickat men det måste vara vattnet. Alla som odlar utan problem skickar varsin 5liters dunk med vatten till dig :) Det är så dumt så det är värt ett försök…vad skulle det annars vara? om du inte bor när Tjernobyl då :)

  • reaper

    Member
    2008-02-17 at 10:13

    jag vill bara säga att om man skcikar 5liter vatten med posten så kostar det 160kr per paket :D

    Om man fokuserar på plantan som klarade sig rätt bra kanske man kan få någon ledtråd?

  • donkey

    Member
    2008-02-17 at 11:34

    Sulfur (S) Micro Nutrient and an Immobile element

    Sulfur plays an important role in root growth, chlorophyll supply and plant proteins. Just like iron, Sulfur moves slowly in the plant, hotter temps will make Sulfur harder to absorb like iron. But unlike iron, Sulfur is distributed evenly throughout the plant, mainly the big fan leaves. Sulphur is also a very important element in vegetative growth.

    First signs of a Sulfur deficiency are pale young leaves. The growth of leaves will remain slow, but the leaves can also get brittle and stay narrower than normal. Can also have small mutated leaves, along with the buds on top of flowering plants will die off. The growth if the plant can be stunted as well as yellowing of the younger leaves and new growth. Unlike a magnesium deficiency where it starts from the leaves tip and around, sulfur starts from the back of the leaves on forward to the middle of the leaves. The Stems become Hard, thin and may be woody. Some of the plants may show orange and red tints rather than yellowing. The stems will increase in length but not in diameter. Leaves will then be stiff and brittle like glass and fall off soon. Parts affected by a Sulfur deficiency are: The whole plant can be affected as well as young leaves, leaf veins.

    Too much Sulfur will cause your plants to be small along with the size of your leaves, along with your leaves being brown and dead looking at the tips. An excess of sulfur can also look like salt damage, restricted growth and dark color damage.

    Det var den beskrivningen som fick mig först att tro på svavel brist, men bilderna från samma sida stämmer inte riktigt , däremot bilderna på järnbrist passar ganska bra. Men från sidan som du länkade till tidigare så fanns en bild på svavel brist som såg exakt ut som dina småttingar….skumt. Om det är något knas med ph så kan det ju vara flera saker som blir “locked out”.

    Mvh

  • reaper

    Member
    2008-02-17 at 12:00

    Jag orkade inte läsa vad alla har skrivit, men kollade efter liknande problem.
    Kan detta vara någonting?

    Zinkförgiftning
    Överdrivet höga zinkvärden är extremt giftiga för plantan och kan orsaka dess snabba död. För mycket zink kan blockera plantans järnupptaging, vilket medför att den bleknar p.g.a. järnbrist. Känsliga plantor bleknar snabbt av förhöjda zinkhalter.

    MVH

  • reaper

    Member
    2008-02-17 at 12:03

    stitch på icmag sa att det skulle vara zinkbrist men bilden ser inte alls ut som mitt problem. Mitt problem börjar i venerna och i utväxten. Zink är raka motsatsen. Ja derimot så visas dom symptomen på den större plantan…

Page 2 of 8

Log in to reply.