Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Giraff odlar Thyphoon 2009 *Bildupdate 28 september*

  • Giraff odlar Thyphoon 2009 *Bildupdate 28 september*

    Posted by giraff on 2009-04-06 at 16:13

    Så var det dags för Thyphooner för tredje året i rad. Jag förde en odlingsdagbok 2007 men hade inte riktigt tid till det förra året. Jag kan dock meddela att jag lyckades få upp två fina honor förra året också.

    Jag har kvar 7 frön från förra året som jag har lagt i pappersmetoden. 4 av dessa utvecklade svans och blev satta i jord tidigare idag. Planen är att införskaffa fler frön så fort pengar finns att tillgå och satsa på en lite större odling än föregående år.

    Lite fakta om odlingsplats 1:

    *Zon.
    Zon 3 på gränsen till 4.

    *Strain.
    Thyphoon från Tanska (Kvarblivna frön från förra året.)

    *Odlingsplatsens utséende.
    Avskillt ställe med mycket gräs, en del träd och något enstaka barrträd.

    *Groparnas storlek
    15-20 liter/planta

    *Målsättning
    Att få ut 50% mer skörd på de plantor som sitter i mina 2 gamla gropar än förra och förrförra året och att vinna lite mer erfarenhet om odling.

    Jag inleder med en bild på de tre frön som fortfarande ligger i blött papper.


    Ha en fortsatt bra dag i solen 8)

    replied 14 years, 6 months ago 19 Members · 83 Replies
  • 83 Replies
  • giraff

    Member
    2009-04-07 at 11:44

    Jag kan meddela att 6 av 7 fröer har fått svans och det skulle inte förvåna mig om det sista fröt också kommer igång såsmåningom. Dessa är alltså fjolårets frön och de har fortfarande nästan 100% grobarhet trots 1 års förvaring i en skrivbordslåda. Big up till Tanska!

    Jag bjuder på en smaskig bild på en ~1,5a standard sålänge =)

  • jamaicanrastafari

    Member
    2009-04-07 at 18:14

    Lycka till ska följa tråden!

  • giraff

    Member
    2009-04-15 at 17:32

    Alla 7 fröna grodde trotts 1 år på nacken. Dock satte jag bara 6 i jord. Alla har nu tittat upp och jag känner mig lite stressad
    då jag måste hitta ett par nya odlingsplatser, gräva, konka jord o.s.v.

    ca 2 dagar ovan jord

    ca 2 dagar ovan jord

  • phanthan

    Member
    2009-04-15 at 18:24

    Ser fint ut! Skall följas. :D

  • reaper

    Member
    2009-04-15 at 21:19

    Kalajs, hoppas du hittar nån bra odlingsplats.

  • giraff

    Member
    2009-04-17 at 20:01

    Jag kom precis hem från första grävarrundan. Jag grävde ur de två hålen från förra året och gjorde dom lite större.

    Mitt i grävandet stötte spaden imot något och jag blev ju skiträdd och trodde att jag hade stött på ett lik eller något (:wink:) Jag kunde inte se vad det var i mörkret men jag kände att det var något gummi/läderaktigt. Efter ett tag tog jag mod till mig och slet upp skiten och det verkade vara någon stänkskärm eller något till en grävmaskin/lastbil :D Nu har jag förklaringen på varför de plantor som har stått i det hålet inte har blivit så stora. Gummigrejen låg ju som ett lock i botten och hindrade rötterna från att sprida sig vidare neråt. Nu ska jag bara svänga ihop någon superjordblandning och hälla i hålen. Några tips på grymma jordblandningar och gärna tips i allmänhet? Jag har väll tillgång till köpjord, kompostjord, häst/ko/hönsgödsel, reptilavföring, benmjöl, blodmjöl, lecakulor och en hel del flytande näringar på flaska.

    Jag uppdaterar även första inlägget med lite mer fakta.
    Frid

  • giraff

    Member
    2009-04-20 at 12:03

    Dom två finaste plantorna är nu satta i groparna med en 15-20 liters jordblandning var innehållandes: plantagens planteringsjord, benmjöl, blodmjöl och en blandning av små och stora lecakulor. Det ser mycket fint ut och jag ska försöka ta bild imorgon eller i övermorgon.

  • reaper

    Member
    2009-04-20 at 12:18

    Du skriver att du bor i Zon 3-4, känns det inte tidigt att sätta ut dom nu?

    Själv tänkte jag ha mina inne några veckor till, men typhoon kanske är tåligare än jag tror.. bor också i Zon 3, på gränsen till 4…

    Satte du ut lika tidigt de andra åren du odlade?

  • giraff

    Member
    2009-04-20 at 14:18

    @mrcornflakes wrote:

    Du skriver att du bor i Zon 3-4, känns det inte tidigt att sätta ut dom nu?

    Själv tänkte jag ha mina inne några veckor till, men typhoon kanske är tåligare än jag tror.. bor också i Zon 3, på gränsen till 4…

    Satte du ut lika tidigt de andra åren du odlade?

    Jag har satt dom några dagar eller någon vecka in i april de föregående åren också och jag har inte haft någon planta som dött av kyla. Thyphoon ska tåla ett par frostnätter om temperaturen skulle råka sjunka också så jag är inte orolig =)
    Jag tänkte sätta lite fler thyphooner i slutet på april. Tror ni att det är någon idé eller blir det bara skit om man börjar så sent?

  • reaper

    Member
    2009-04-20 at 14:34

    Låter betryggande :)

    Har ingen aning om hur lång tid Typhoon behöver på sig för att bli dundergräs, men något borde det ju hinna bli!

  • giraff

    Member
    2009-04-22 at 18:07

    Här får ni en bild på hur odlingen ser ut just nu. Jag har en plastflaska utan kork över var planta för att det ska bli lite växthusvärme på dagen och skydda mot sniglar.
    Jag har desutom ihop med en vän hittat ett perfekt ställe för ytterligare plantor. Där ska de återstående fyra plantorna planteras om och förhoppningsvis ett par plantor till i början på maj.

    ca 9 dagar ovan jord

  • jamaicanrastafari

    Member
    2009-04-22 at 19:18

    Nu hoppas man på att de inte dör XD… Lycka till sak också odla thyphoon men väntar 1 – 2 veckor till XD

  • giraff

    Member
    2009-04-22 at 20:36

    @jamaicanrastafari wrote:

    Nu hoppas man på att de inte dör XD… Lycka till sak också odla thyphoon men väntar 1 – 2 veckor till XD

    De överlever nog 😉 . Det enda jag är orolig för är sniglar och eventuellt rådjur men jag ska införskaffa snigelfritt så snart jag kan. Om du också ska odla ute så rekomenderar jag starkt att du också köper det och sprider ut. Sniglar är en plåga och de kan lätt äta en halv planta om man har otur 👿
    Har du erfarenhet av att odla ute sen innan?

  • reaper

    Member
    2009-04-22 at 21:27

    @giraff wrote:

    @jamaicanrastafari wrote:

    Nu hoppas man på att de inte dör XD… Lycka till sak också odla thyphoon men väntar 1 – 2 veckor till XD

    De överlever nog 😉 . Det enda jag är orolig för är sniglar och eventuellt rådjur men jag ska införskaffa snigelfritt så snart jag kan. Om du också ska odla ute så rekomenderar jag starkt att du också köper det och sprider ut. Sniglar är en plåga och de kan lätt äta en halv planta om man har otur 👿
    Har du erfarenhet av att odla ute sen innan?

    Skit i dyra snigelmedel, kör öl-metoden. Kapa en ölburk, gräv ner den så att kanten är i jämn med marken fyll sen typ hälften med öl. Sniglar älskar öl så de trillar ner och druknar, skitbra. Hade inga prob. alls med sniglar förra året när jag odlade ute.

  • giraff

    Member
    2009-04-23 at 14:48

    @Bush_doctor wrote:

    Skit i dyra snigelmedel, kör öl-metoden. Kapa en ölburk, gräv ner den så att kanten är i jämn med marken fyll sen typ hälften med öl. Sniglar älskar öl så de trillar ner och druknar, skitbra. Hade inga prob. alls med sniglar förra året när jag odlade ute.

    Jag är rädd att folk ska lägga märke till ölburkarna om någon råkar passera odlingsstället och sen känns det lite äckligt att ta reda på burkarna som är fulla med ruttnande sniglar sen också. Om jag får jätteproblem med sniglar kanske jag provar på det men annars kör jag nog på snigelfritt.

Page 1 of 6

Log in to reply.