Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken GanjahBomb’s SuperSkunk | 200W LE | BILDER! | VECKA-3 BLOMM!

  • Rygard

    Member
    2009-06-21 at 14:26

    Ett tips till från mig är att som regel aldrig och då säger jag aldrig köra någon form utav näring dom första 4 veckorna (OM jorden är ny). Ser ingen anledning till det.. finns näring gott och väl i jorden som räcker för plantan.

    Fridens!

  • reaper

    Member
    2009-06-21 at 16:04

    Temperaturen pendlar mellan 25-30*C, typ 20-22*C på natten. Luftfuktigheten ligger konstant på 30%, i början låg den endast på 20% men de senaste veckan har det regnat mycket ute vilket gjort att luftfuktigheten inne i lägenheten också stigit. Om Luftfuktigheten vore problemet så vore det väl visat sig innan?, speciellt med tanke på att den var lägre innan.

    Jag har även varit rätt noga med att spraya plantorna ett par gånger om dagen……

    Kan det inte bara vara övervattning?, jorden är som sagt väldigt torr nu (48H sen senaste vattning), hur länge ska jag vänta tills jag kan utesluta att det rör sig om övervattning.

    Värt att nämna är att lägsta bladparet har gulnat på BÅDA plantorna… hoppas inte det sprider sig, jag fattar inte detta, har varit väldigt mån om dom små :(….

  • reaper

    Member
    2009-06-21 at 17:12

    Growthings!
    Alltid lika kul med nya LE trådar. Kör själv med 220W “röd” sedan 1½ år, som jag nu kompletterat med 2st PURple rör.
    HPS= stor skörd. LE, eller helst BRA rör= stor kvalitet.
    Det som händer med dina plantor är naturligt,byggstenarna för att bilda rötter, växa vidare, behöver och förbrukar den lagrade energin i bladen, och så gulnar dom.
    Jag tycker allt ser strålande ut ! Med så stora krukor och jord, och så små plantor, skulle jag nog inte göda innan du märker nå’n hunger.

    Må Gott

  • RodTjur

    Member
    2009-06-21 at 17:58

    @Stonehead wrote:

    Growthings!
    Alltid lika kul med nya LE trådar. Kör själv med 220W “röd” sedan 1½ år, som jag nu kompletterat med 2st PURple rör.
    HPS= stor skörd. LE, eller helst BRA rör= stor kvalitet.
    Det som händer med dina plantor är naturligt,byggstenarna för att bilda rötter, växa vidare, behöver och förbrukar den lagrade energin i bladen, och så gulnar dom.
    Jag tycker allt ser strålande ut ! Med så stora krukor och jord, och så små plantor, skulle jag nog inte göda innan du märker nå’n hunger.

    Må Gott

    Stonehead :D Vart har du hållit hus den senaste tiden?

    Ganjahbomb
    Du har nog varit lite för omtänksam om de små, jag tror att jag älskade mina växter för mycket för några veckor sen, då var det visserligen närings strul, inte riktigt som med dina plantor.
    Men gör så här, flusha plantorna, sen väntar du 3-4 dagar med att vattna, och då ger du de 150ml vatten utan näring. Fortsätt vattna med 150ml varannan dag.

    Ta inte mitt svar som något expertsvar, men jag gjorde exakt så för mina plantor och de växer som aldrig förr nu :D
    Ta en titt vettja, det är så kul att visa sin odling för andra likasinnade!
    https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=64466%5B/b%5D

  • reaper

    Member
    2009-06-21 at 19:51

    @Stonehead wrote:

    Growthings!
    Alltid lika kul med nya LE trådar. Kör själv med 220W “röd” sedan 1½ år, som jag nu kompletterat med 2st PURple rör.
    HPS= stor skörd. LE, eller helst BRA rör= stor kvalitet.
    Det som händer med dina plantor är naturligt,byggstenarna för att bilda rötter, växa vidare, behöver och förbrukar den lagrade energin i bladen, och så gulnar dom.
    Jag tycker allt ser strålande ut ! Med så stora krukor och jord, och så små plantor, skulle jag nog inte göda innan du märker nå’n hunger.

    Må Gott

    Stonehead :D Vart har du hållit hus den senaste tiden?

    @RodTjur wrote:

    Du har nog varit lite för omtänksam om de små, jag tror att jag älskade mina växter för mycket för några veckor sen, då var det visserligen närings strul, inte riktigt som med dina plantor.
    Men gör så här, flusha plantorna, sen väntar du 3-4 dagar med att vattna, och då ger du de 150ml vatten utan näring. Fortsätt vattna med 150ml varannan dag.

    Ta inte mitt svar som något expertsvar, men jag gjorde exakt så för mina plantor och de växer som aldrig förr nu :D
    Ta en titt vettja, det är så kul att visa sin odling för andra likasinnade!
    https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=64466%5B/b%5D

    Hej RödTjur & StoneHead!

    Jag tror inte att jag behöver flusha mina plantor, nu när jag ser att du vattnar 150ml varannandag, jag har hällt på uppemåt 500ml (om inte 6-700) var tredje/fjärde dag. Jag inser ju nu att detta är upp mot väggarna för mycket… Stonehead ovan nämner att detta med gula blad är naturligt, kan det som hänt mina damer vara en kombination av denna “naturliga process” och övervattning? Övervattningen som har fått damera att “hänga och bli slaka” och den “naturliga processen” som fått bladen att gulna?

    Jag har inte använt näring, kryddade med lite urin men det måste vara utflushat för längesen för jag har vattnat med 500ml+ 3-4 gånger efter senaste dosen (gav bara 2 doser totalt)…

    Vad tror ni?

    Ps. VÄLDIGT fin odling Stonehead!

  • reaper

    Member
    2009-06-22 at 14:30

    Detta verkar gå åt helvete, och jag KAN INTE FÖRSTÅ VAD JAG GJORT FÖR FEL :(

    Det gula har nu dödat de två understa bladen, de är HELT uttorkade och ihopskrumpna, inget liv i dom. Den gula färgen har börjat ta över bladparet ovan också, där bladen är gula och torra ungefär en halv centimeter in på bladet från bladkanten.

    Den lilla damen hänger fortfarande, ser ut som ett jävla palmträd :(

    Eftersom det verkar som om skiten kommer “nerifrån och upp” så har jag TOTALTFLUSHAT båda damerna och ställt in dom i skåpet igen, hoppas på resultat. Om detta går åt helvete blir jag riktigt ledsen har lagt ner så mycket tid och pengar och hade jag bara vetat va som va fel hade jag åtgärdat de direkt :( … Känns som om dom kommer dö inom ett par timmar a.t.m :( …..

    EDIT: Flushingen verkar ge resultat, de har iaf börjat lyfta på “armarna” nu och se normala ut. Jag hoppas att spridningen av det “gula” ska stanna av också. Har allt detta berott på för lite vatten?, jag som vattnat som en tok :?: …. Bilder kommer ikväll…

  • reaper

    Member
    2009-06-22 at 18:55

    Okej vänner, skriver nu lite kort om mitt problem och vad som hänt så att även de lata användarna kan hänga med utan att behöva läsa allt för många inlägg 😉

    Min två damer av strainen feminiserade Super Skunk från Nirvana tittade upp ur jorden för lite mer än tre veckor sedan. Allt har gått superbra, tills för ett par dagar sedan när de understa bladen på de båda plantorna började gulna samtidigt som plantorna blev väldigt hängiga. Jag trodde detta berodde på övervattning, och lät de därför vara utan vatten ett tag. Resultatet blev att bladen som innan blivit gula dog helt och det gula började även sprida sig upp mot bladparet ovanför. I ren despreation så flushade jag båda plantorna och ställde in dem under lampan igen (detta var för ungefär 4-5 timmar sedan). De har redan börjat repa sig, deras “armar” står upp lite mer graciöst nu i alla fall.

    Ta en titt på bildera nedan…


    Här ser vi Jane, den mindre damen, hon var den av de två som var mest hängig, Hon har börjat repa sig nu.


    Här ser vi Jane, den som inte var lika hängig, men däremot mer utsatt av att bladen gulnade.


    En bild på bladparet som nu har börjat gulna…


    Bild på ett av bladen längst ner som ser helt dött ut, båda bladparen längst ner på plantorna ser ut så här…

    Nu till mitt problem, vattnet gjorde så att plantorna slutade hänga. Jag har hällt på cirka 500ml/planta var tredje dag innan, och inte haft någon näring. har även sett till att koncentrera vattnet på området där plantan är, alltså inte spritt ut vattnet över hela krukan. Varje gång jag har vattnat så har en del vatten runnit ut genom dräneringshålen i krukan, jag har varit noga med att det inte blir något överskott av vatten i krukan. Kan jag ha vattnat för lite trots detta? Kan underskottet av vatten isåfall ha gjort plantorna gula??

    Lite annan info om min setup.

    200W LE cirka 5-10CM ovanför plantorna.
    En bordsfläkt som blåser på plantora från nära avstånd 18h/dygn (alla ljustimmar, kan fläkten vara problemet????)
    Har bra insug och utsug, plantorna är planterade i hasselfors p-jord.

  • reaper

    Member
    2009-06-22 at 20:08

    Chill. Säger man så på Jorden ??
    Det är nog inget fel på dina plantor, gör inte så mycket, är du orolig så gräv försiktigt upp dem, kolla rötterna lite och “skola” dom, typ 3v i liten kruka, där du lättare har koll på fukt, näring, osv.
    Mindre är Mer.

    Mvh/Stone

  • reaper

    Member
    2009-06-24 at 14:50

    @Stonehead wrote:

    Chill. Säger man så på Jorden ??
    Det är nog inget fel på dina plantor, gör inte så mycket, är du orolig så gräv försiktigt upp dem, kolla rötterna lite och “skola” dom, typ 3v i liten kruka, där du lättare har koll på fukt, näring, osv.
    Mindre är Mer.

    Mvh/Stone

    Chill vet jag inte, det känns inte så chill faktiskt. Idag när jag kom hem från jobbet så hade dom slokat totalt igen, förstår inte varför. Det gula längs bladen verkar sprida sig också, vad kan det vara? Inte kan näringen i jorden (hasselfors p-jord) vara slut efter 3½ vecka i 8liters krukor?

    Det är endast två dagar sedan jag vattnade dem nu, och då vattnade jag REJÄLT. Kan för lite vatten verkligen vara problemet? Är det normalt att behöva vattna varje/varannandag för sådana små plantor?.

    Jag börjar undra om det inte är fläkten som blåser rakt på plantorna från cirka 10cm avstånd som är boven i dramat, fläkten står på 18h/dygn, kan det vara skadligt (har gett damen närmast fläkten en FET stamm iaf…)

    Bild från idag…

    Har verkligen läst ALLT för att försöka förstå vad som är fel men förstår ändå inte, inget ganja proffs som kan ge lite input? :?

  • reaper

    Member
    2009-06-24 at 19:56

    Mitt råd gäller : Chill.
    Man kan inte byta taktik varje dag med en växt. Låt den va’ så anpassar den sig.
    När det gäller fukt i jord, så är ju fingret bra. Stick ner det i jorden till 3/4 , är det torrt där, vattna, annars inte.
    Det enda problem du kan tänkas ha, är om plasten i backarna bryts ner av jord. (MiljöVänliga)
    🙄 Plantera om dom, och Solen, 3 cm är för nära i början.
    Jag har haft plantor som jag trott varit döda, och då menar jag Döda, trodde jag, inga blad, en brun fläck i krukan.
    Men en utav dom tog sig och är nu min SuperModer. Hon Är nu 1 år, och det blir PartyParty.
    Se gärna Blivande Bonsai Mödrar.
    PlanteraMera/Stone

  • reaper

    Member
    2009-06-27 at 15:14

    @Stonehead wrote:

    Mitt råd gäller : Chill.

    Du verkar ha rätt, dom mår bra igen.

    På måndag har dom varit ovan gjord i 4 veckor, de gula fläckarna kanske beror på att näringen i jorden har börjat sina? Tänkte i alla fall köpa något som dom gillar, har inte pengar att lägga på riktig cannabisnäring så jag undrar om någon annan blomnäring fungerar… typ blomnäring, orkidenäring?? Någon med erfarenhet?

    Den största av dom är nu 15CM hög, i och med att mitt utrymme är begränsat till att plantorna blir max 50-55cm höga så undrar jag när de e dags att blomma, dom växer väl som fasen i blomm? Blir lite struligt om dom börjar växa ur skåpet :S … Hade tänkt köra SCROG för att hålla dom nere men veggar man dom för höga så kanske de inte hjälper :S …

    Bild från idag..

  • reaper

    Member
    2009-06-27 at 16:11

    Gereetings!

    Ser ju bra ut, om du har ca 9l p-jord för 1 planta behöver du inte mata på 3-4 v till om än’s då, vanlig Blomstra duger bra. Tänk på att en växt bara tar upp det den behöver, resten blir kvar, att övergöda betyder inte att den växer fortare, eller blir större, kanske tvärt om. I jord är det extra känsligt.
    De kommer att sluta växa ca 2v i blom om det är en Indicadominant. Mina Papayor brukar jag Blomma när dom är 15-20 cm, dom brukar bli 50-55 och bara bud, när man stoppar vegfasen blir det inte så mycket blad.
    Typ så här.

    De var väl 3-4v i blom här, bakom ser man de nya som ska in i blom.

    Ser bra ut, gör inte så mycket, prata med dom, lufta gärna jorden med en gaffel, studera deras beteende och behov, älska dom så går det bra.

    Ska bli kul att följa.

    Ha Kul!

  • reaper

    Member
    2009-06-27 at 18:40

    Vilka fina plantor du har Stonehead!, hoppas mina får likadana härliga buds! 😯

    Jag kör som sagt feminiserad SuperSkunk från Nirvana, det står inte om den är Sativa/Indica på deras hemsida… so i dont know. Men du säger 15-20CM så jag ger mina små ett litet tag till, sen får vi helt enkelt se. Drar dom för högt upp så får jag väl hitta på en bra lösning. Mer kan man inte göra 🙄

    Då blir det dags för 12/12 snart, skönt som fan då slipper man höra fläkten vid läggdags! :D

  • reaper

    Member
    2009-06-27 at 19:09

    Growmore!
    Hybrid, blandad många gånger. Trevlig verkan, inte för tung, men Potent!!
    Jag skulle bloma nu. :ohmygod:

    Snart Börjar Filmen ! Fixa popcorn.

    Må.
    P

  • reaper

    Member
    2009-06-28 at 18:51

    @Stonehead wrote:

    Growmore!
    Hybrid, blandad många gånger. Trevlig verkan, inte för tung, men Potent!!
    Jag skulle bloma nu. :ohmygod:

    Snart Börjar Filmen ! Fixa popcorn.

    Må.
    P

    Då ställer jag om till 12/12 snarast möjligt.

    Jag handlade två olika näringar på lokala grossisten idag, dom kostade 20kr, jag visste inte vilken som var bäst så jag tog båda.

    Den ena är Substral krukväxtnäring NPK: 6+1,3+5

    Den andra är Substral orkidenäring NPK 4-2-7

    Jag börjar ju blomma nu, börjar på låg dos, men vilken är bäst anpassad för blomm?

    Peace!

Page 3 of 4

Log in to reply.