Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken GanjahBomb’s SuperSkunk | 200W LE | BILDER! | VECKA-3 BLOMM!

  • jamaicanrastafari

    Member
    2009-06-06 at 20:00

    Hur många liter har dina dunkar och var köpte du de?

  • reaper

    Member
    2009-06-07 at 09:31

    @jamaicanrastafari wrote:

    Hur många liter har dina dunkar och var köpte du de?

    Dom är inköpta på City Gross, rymmer 9L, kostade typ 50kr/st.

    I och med att jag inte har så mycket utrymme på höjden så använder jag baljorna som bara är 10-14cm i höjd, de tar lite mer plats på bredden men det är det värt i en setup som min :)

  • reaper

    Member
    2009-06-07 at 17:50

    bild update tack :) så kan du få se mina sen… planterade typ samma dag

  • reaper

    Member
    2009-06-07 at 18:53

    @floyd wrote:

    bild update tack :) så kan du få se mina sen… planterade typ samma dag

    Bildupdate var det ja! Posta länk till din tråd, jag vill gärna se! :D

    Växer så det knakar!, hade vid förra vattningen (4 dagar sedan) 1/10 urin som näring och jäklar vad dom började växa! Hade därför vid dagens vattning också 1/10 “naturlig-näring”, plantorna visar inga som helst tecken på att inte tycka om det så jag fortsätter med det tillsvidare…

    Nu vidare till bilderna!…


    Här ser vi “Mary”, som än så länge är störst av de två. I bakgrunden står maskoten och håller koll på läget 😆


    Här har vi “Jane”, den lite mindre damen, hon verkar dock må väldigt bra hon också :D


    Här är en översiktsbild på setupen, lampan är högt upp bara för att jag fotograferar, i vanliga fall så pressar den för fullt på cirka 3CM höjd ovanför damerna!…

    Trevlig kväll på er alla! Peace and Love!

    EDIT: Luftfuktigheten i min setup ligger på mellan 20-30%, efter vad jag har förstått så ska den helst ligga på 50%+ i vegg. Kommer mina plantor att ta stryk av det här?, eller rent ut sagt stanna i växten? :( … Finns det något billigt och enkelt sätt att höja luftfuktigheten?, jag har för tillfället INGA pengar att lägga på mitt hobbyprojekt så att köpa en luftfuktare är uteslutet för tillfället… :(

  • reaper

    Member
    2009-06-07 at 20:39

    tjenna, dom där såg ju ut att ha tagit sig fint :) lite osäker där med urin??? vart har du läst om att de ska vara bra?

    mina ser ganska lika ut, varit lite missöden med min setup… så dom har inte fått vara under 400w lampan nu på ca 3 dagar utan bara några lågenergilampor och en dog dessutom :< (inte pga det)jag kan inte ta bild just, fixar det tills imorron…. har inte en egen tråd men kanske får styra det snart :) var mest intresserad av hur dina hade tagit sig eftersom detta är första gången jag provar på att odla, så alltid kul att jämföra med någon som planterade samtidigt… som synd är vet jag inte min strain heller eftersom jag fick mina frön av en polare som inte heller visste… kanske går att identifiera senare? nåja..

    bilder kommer mest troligt imorron :)

  • reaper

    Member
    2009-06-08 at 03:53

    @floyd wrote:

    tjenna, dom där såg ju ut att ha tagit sig fint :) lite osäker där med urin??? vart har du läst om att de ska vara bra?

    mina ser ganska lika ut, varit lite missöden med min setup… så dom har inte fått vara under 400w lampan nu på ca 3 dagar utan bara några lågenergilampor och en dog dessutom :< (inte pga det)jag kan inte ta bild just, fixar det tills imorron…. har inte en egen tråd men kanske får styra det snart :) var mest intresserad av hur dina hade tagit sig eftersom detta är första gången jag provar på att odla, så alltid kul att jämföra med någon som planterade samtidigt… som synd är vet jag inte min strain heller eftersom jag fick mina frön av en polare som inte heller visste… kanske går att identifiera senare? nåja..

    bilder kommer mest troligt imorron :)

    Gör en sökning på “näring AND urin” så dyker det upp massa trådar angående detta ämne, blandannat den här: https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33061&highlight=n%E4ring+urin … Verkar fungera, men det är svårt som förstagångsodlare att säga om det är bra eller inte då man inte direkt har något att jämföra med se innan 🙄 …

    Att kolla vad det är för strain efter ett tag tror jag är rätt svårt, visst kan man alltid försöka identifiera den men kan nog vara väldigt svårt tror jag. Men detta har säkert något proffs här på Swecan bättre koll på än mig…

    Nu börjar jobbveckan… fy fan… Peace!

  • reaper

    Member
    2009-06-08 at 04:37

    @GanjahBomb wrote:

    Växer så det knakar!, hade vid förra vattningen (4 dagar sedan) 1/10 urin som
    EDIT: Luftfuktigheten i min setup ligger på mellan 20-30%, efter vad jag har förstått så ska den helst ligga på 50%+ i vegg. Kommer mina plantor att ta stryk av det här?, eller rent ut sagt stanna i växten? :( … Finns det något billigt och enkelt sätt att höja luftfuktigheten?, jag har för tillfället INGA pengar att lägga på mitt hobbyprojekt så att köpa en luftfuktare är uteslutet för tillfället… :(

    jag är ingen expert som du kanske förstått :) men jag har fått för mig att spraya plantorna 3-4 gånger med vatten så typ bladen bara blir blöt höjer luftfuktigheten för stunden åt plantorna… men kanske bara nått jag har fått för mig… kanske blir att man övervattnar?

    fixar en tråd imorron, har inte åtkomst till odlingen föränn imorron så kan visa lite bilder osv på setupen

  • xarge

    Member
    2009-06-08 at 06:49

    Tydligen mer än jag som ger plantorna leksaker.
    Galen kanin från Rayman spelet vaktar mina.
    Postar bild om nån dag eller vecka

  • reaper

    Member
    2009-06-10 at 20:34

    Har stött på lite problem med mina små änglar.

    Lite gula små fläckar började dyka upp för två-tre dagar sedan, i hopp om att dom skulle försvinna så ändrade jag ingenting. Imorse såg jag dock markant skillnad, ytterkanterna på de översta bladen är lite gula i topparna och på vissa ställen på bladkanterna.

    Det var dags för vattning idag så jag vattnade ordentligt (sköljde igenom krukan) utifall att det är mina doser av urin som har “bränt” plantorna, jag tror dock inte detta är troligt för jag hade typ 1/15-1/20-del urin, men jag ville vara säker.

    Det kan ju även vara brännskador, vilket jag tror det är, jag har pressat min 200W LE på typ 1-2CM avstånd sen dom tittade upp, därför höjde jag den idag till dryga 5-6CM. Hoppas på förbättring tills nästa vattning (3 dagar).

    Ha det bra alla!, Peace Out!

  • diamond

    Member
    2009-06-10 at 20:51

    https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14186
    där har du massa bilder på olika sjukdomar för damerna.

    näring behöver du inte de första 4-5 veckorna.

    bless

  • ganja_man

    Member
    2009-06-11 at 07:57

    tja för att få upp luftfuktigheten så rekomenderar jag att du fyller en hink med vatten och sen tar du en handuk och doppa den i vattnet och sen lägger du halva handuken i vattnet och hänger upp den andra halvan som ett segel så borde luftfuktigheten öka ganska snart. så är det gratis och istort sätt underhållsfritt

    mvh ganja_man

  • reaper

    Member
    2009-06-14 at 14:54

    Det växer så det knakar för tillfället, Mary får fortfarande ses som “stora syster”, men Jane har också börjat biffa upp sig :D

    De gula fläckarna är borta, tror det var brännskador p.g.a att jag hade lampan för nära damerna.

    Här kommer lite bilder, nu är det två veckor sedan frö :)

  • reaper

    Member
    2009-06-19 at 08:56

    En liten textupdate….

    Det växer fortfarande bra, ett litet problem är dock att stammarna har blivit så kolossalt tjocka. Förmodligen pga att min fetefläkt har stått och blåst på högsta hastighet 18h/dygn sen dom var ett par dagar gamla. Stammarna är så pass tjocka att det inte finns en chans i världen att jag kan köra LST på dessa damerna…

    Antar att enda alternativet är att köra SCROG, tänkte sätta dom i blom när månaden har gått, då har dom veggats i fyra veckor, det kan väl anses vara lagom? :)

  • reaper

    Member
    2009-06-21 at 13:30

    Har för första gången stött på lite problem med mina älsklingar.

    Jane, den lite mindre damen, har varit väldigt hängig de senaste 48 timmarna. Bladen nästan bara ligger nere i marken, helt slaka… Många säger att detta ofta är ett tecken på övervattning, det är dock 2 dygn sedan jag vattnade henne sist och när jag nu känner på jorden är den nästan snustorr. Hon ser verkligen bedrövlig ut, ta en titt på bilden nedan…

    Jag har vattnat båda två med 3-4 dagars mellanrum, de planterades i Hasselfors P-jord för cirka 3 veckor sedan och har inte fått någon näring förutom den som redan fanns i jorden, när jag har vattnat har jag vattnat ordentligt, har hällt på vatten tills det börjat droppa ur dräneringshålen i botten på baljan… Jag har varit noga med att låta allt överskottsvatten rinna ut så att inte rötterna ska drunkna.

    Min andra dam, Mary, hänger inte speciellt mycket men hennes nedersta bladpar har börjat gulna ordentligt. Det ena bladet verkar redan dött, och andra bladet (se bild nedan) verkar vara på väg mot samma öde. Annars ser jag inga fel på henne, men vad kan orsaka dessa gula blad? :(

    TACKSAM FÖR SVAR!

  • rygard

    Member
    2009-06-21 at 14:22

    Dom ser ut att ha fått alldeles för mycket vatten.
    Du behöver inte vattna sådär ofta och mycket tycker jag. 1 gång i veckan räcker för dom där jätte baljorna.
    Vattna när bladen verkligen hänger ner. Så länge bladen står ut så behövs inge vatten alls. För mig räcker det iaf att vattna 1 gång i veckan. Har 6l krukor.

    Fridens!

Page 2 of 4

Log in to reply.