• powerpuffgirl

    Member
    2003-02-21 at 14:48

    Bara för att man inte uppnår ett rus, så är det inget som säger att det inte skulle ge negativt utslag vid ett urinprov. Även om man dricker en lättöl, så kan alkohol påvisas, även om det är i små mängder och man inte blir full av den. (Rätta mig om jag har fel, men också lättöl innehåller ju alkohol.)

  • trestor

    Member
    2003-02-21 at 16:22

    Goblim har rätt, Gandhi har fel.

    I drogtester letar man aldrig efter delta9-tetra-hydrocannabinol (THC), utan efter dess metabolit-ämnen, dvs ämnen som THC omvandlas till efter det brytits ned av levern. Vissa av dessa metaboliter har också förkortningen THC, vilket har lett till en del förvirring.

    Att röka industrihampa ger alltså nästan likadana värden på drogtester som att röka potent cannabis. Att äta cannabis-godis (alltså såna utan thc) kan även det ge positivt drogtest.

  • aghori-baba

    Member
    2003-02-21 at 16:23

    Jag skulle definitivt banga om jag kom till en demonstration där folk hade på sig rånarluvor…. alldeles för dåliga associationer. Däremot som tidigare skrivet skulle det vara kul, positivt och dessvärre nödvändigt med cannabislöv el liknande maskering.

    Mr Hallelulja signing up 8)

  • friggs

    Member
    2003-02-21 at 16:40

    @Powerpuffgirl wrote:

    Bara för att man inte uppnår ett rus, så är det inget som säger att det inte skulle ge negativt utslag vid ett urinprov. Även om man dricker en lättöl, så kan alkohol påvisas, även om det är i små mängder och man inte blir full av den. (Rätta mig om jag har fel, men också lättöl innehåller ju alkohol.)

    Helt rätt, en lättöl kan påvisas upp till två veckor efter konsumtion. Konstigt nog påstår inte iogt-nto att man är full i två veckor efter att ha druckit sin lättöl?!? 😈

  • reaper

    Member
    2003-02-21 at 18:20

    Att dela ut jointar med lågpotent cannabis låter som ett dåligt förslag tycker jag, inte bara för att det ger positivt utslag på urintester, utan oxå för att det nog är lite för provocerande. Ni vet hur sverige fungerar, sticker man ut för mycket så blir man klassad som flummare, dvs utan rätt till talan.
    För att göra en lyckad demonstration måste vi vara mycket försiktiga, lite lagom provocerande. Syftet med demonstrationen bör vara att öka cannabisrökarens status i samhället (vilket kan leda till yttrandefrihet för oss om vi spelar våra kort rätt), och det måste ske på deras vilkor. Inga rånarluvor, ingen aggressivitet, inget rökande och inget flumm.

  • reaper

    Member
    2003-02-21 at 20:16

    @Trestor wrote:

    Goblim har rätt, Gandhi har fel.

    I drogtester letar man aldrig efter delta9-tetra-hydrocannabinol (THC), utan efter dess metabolit-ämnen, dvs ämnen som THC omvandlas till efter det brytits ned av levern. Vissa av dessa metaboliter har också förkortningen THC, vilket har lett till en del förvirring.

    Att röka industrihampa ger alltså nästan likadana värden på drogtester som att röka potent cannabis. Att äta cannabis-godis (alltså såna utan thc) kan även det ge positivt drogtest.

    Okej, jag kanske har fel, men varför heter det då THC-sticka?
    Och THC:et ur hampan, måste ju gå ut ur pisset på en dag, pga dom små mängderna?
    Godiset, jag har hört att THC:et ska sitta i längre i pisset om man förtär det, än om man röker det. Stämmer detta? :?

  • reaper

    Member
    2003-02-21 at 22:17

    Jag är helt inne på festani’s linje!, Visa upp en bild av skötsamma ‘knarkare’/ avkriminaliserings beivrare så slår det nog knorr i huvudet på mången trångsynt svensk. Röker man på i demonstrations ledet blir det nog polis pådrag rätt kvickt. Kanske nästa demonstration :D
    Fint att ha med på en demo är nån talare, musik och övrigt mycket ljud å färger(grönt) som väcker uppmärksamhet.

    spana in http://www.normal.no för bilder/video ifrån deras demo (Norge).

    I övrigt tror jag man behöver någon slags affischerings kampanj för att få dit nog med folk. många swecannare har säkert har sina grönisar där hemma & därmed inte vill deltaga samt det finns fler pro-cannabis människor därute som inte hänger på swecan…
    Hur är det med polisen, man måste väl ha tillstånd osv… Vet inte hur det där funkar.

  • reaper

    Member
    2003-02-21 at 22:56

    Har alla missat att det viktiga datumet är 2003-04-20..?? 😆

    Fjärde Maj gäller det alltså.

    Jag är på förstås.. och kan nog dra med mig iaf fyra personer.

  • reaper

    Member
    2003-02-21 at 23:20

    Hej.

    Vet ingen coolare fiilis (=finlandism för känsla) än första gången jag var med på legaliserings-marchen i Helsingfors. Tänk dig att gå genom stan i ett tåg med 1000 andra puffare/sympatisörer bärande på banderoller och skyltar med SANNINGEN på. Tänk dig att just här och just nu är cannabis lagligt. Tänk dig folks miner när ni går förbi… :)

    Polisen har aldrig gjort annat än dirigerat trafiken, fast folk rökt på öppet. Dethär är förstås något som varje deltagare gör på egen risk. Det som arrangören gör är helt lagligt. Alla har väl rätt att demonstrera för vad dom vill så länge man ansökt om (och fått) tillstånd för det.

    Ni måste fixa en march 5.5. Det skulle SÅ pissa hassela&co i ögonen!

    Fixa nån sorts mail-lista dit folk får göra “bindande” anmälan till marchen.
    Flashback skulle troligen vara ett bra ställe att sätta ut info om marchen.

    En point värd att tänka på är att det är värst första året. Nu är folk som skrajast. Lyckas ni dra 100 i år, vågar troligen 200 – 300 nästa år när folk ser att det inte är så farligt.

    Rånarluvor är det nog bäst att undvika. I finland är Torsti Koskinen (en ex. polischef känd för sin fanatism) -masker en klassiker. Nåt humoristiskt är troligen bäst… Själv har jag aldrig varit maskerad, har tom. sett mig själv i TV och aldrig fått några problem.

    I Finland ska det i år ordnas marcher i (förstås) Helsingfors och Åbo och oxo för första gången i Tammerfors. Hoppas det blir tillräckligt med folk på alla.

    MMmmmhhh-h…. N-ni bara MÅSTE!!

    JeppisBoy

  • pachipachihand

    Member
    2003-02-21 at 23:47

    Jag tycker självklart att vi inte ska ha rånarluvor på oss. Men jag tycker heller inte att vi borde ha några komiska masker eller dylikt. Då framstår vi bara som flummiga hippies i det vanliga folkets ögon. Om vi däremot går med helt vanliga kläder utan nåt slags camouflage så tror jag att de kommer inse mer och mer att vi faktiskt är vanliga människor och inga monster eller dumrökta hippes.

    Bara en tanke… 🙄

  • chong

    Member
    2003-02-21 at 23:52

    Varför inte Clintonmasker, Bushmasker, Goremasker osv. Kanske får en att tänka på att man inte nödvändigtvis hamnar i träsket bara för att man flummat. :D 😆 🙄

    Mvh chong.

  • tom-forcade

    Member
    2003-02-22 at 00:39

    Kan vi inte ha plakat där det står:

    Dessa personer rökte cannabis: William Shakespeare, Carl Sagan, John Lennon osv.

    “Jaså, rökte Carl Sagan cannabis. Kan det verkligen stämma? Var inte han en väldigt framstående vetenskapsman?”

    “Ja, killarna i Beatles rökte väl en del. Och ändå har dom sålt en miljard skivor.”
    :D :D

  • reaper

    Member
    2003-02-22 at 13:53

    Jag måste ha mask, eftersom det helt klart skulle ha negativa konsekvenser om nån ser mig på tv. Och samtidigt är det ju en protest mot den anonymitet som alla brukare drivs till. Något man kan påpeka.

    Det verkar oenigt vad marschen ska gå ut på. Att framställa en så bra bild av cannabisbrukaren som möjligt, eller att protestera? Visst, man kan ju tona ner allting och bara gå med snygga kläder och lite plakat (men hur kul är det). Frågan är vad som är bäst?

  • reaper

    Member
    2003-02-22 at 14:37

    Demon borde väl gå ut på att visa att vi finns och protestera mot förbudet. Sen så tycker jag inte vi behöver sikta så högt nu första gången och vänta på att “någon” ska fixa talare och ljudanläggning och dyl. Risken finns ju att allt rinner ut i sanden då.

  • powerpuffgirl

    Member
    2003-02-22 at 15:31

    En demonstration borde väl både gå ut på att visa att man kan vara en skötsam och, som en del redan har påpekat, tom intelligent person om man röker samt att protestera mot förbudet.

    Dock måste man ha tillstånd för att demostrera, så om det ska bli något så måste det planeras noga. Första gången får man nog tyvärr räkna med att det kommer väldigt få. (Jag vet tex inte själv om jag själv skulle våga eller ens ha möjlighet att deltaga.) Men, även om detta inte på några vis kan jämföras, på Love Parade i Berlin kom det 150 personer första gången, och rekordet där är på 1,2 miljoner. Blir det en lyckad demonstration så kommer säkerligen en massa bara för att titta på och även genom det så kan man vinna mycket. Det är bara att se på Gay Pride för att inse det.

Page 2 of 5

Log in to reply.