Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken 250w HPS – Northern Lights x Lowryder (Garderob)

  • 250w HPS – Northern Lights x Lowryder (Garderob)

    Posted by blueberry on 2011-09-10 at 19:47

    Försökte låta bli men det går inte, måste visa för någon!
    och att göra det anonymt för likasinnade känns som bästa lösningen.
    Dessutom på tiden jag bidrar med något till Swecan i utbyte mot allt jag tagit! 🙄

    Here we go!

    Strain: Northern Lights x Lowryder AF (norden seeds)
    Ljus: GIB 250w HPS (Blom) + Reflektor
    Insug: 107 m³/h
    Utsug: 187 m³/h
    Krukor: 9 x 3,6 L
    Medium: Jord, Tyvärr glömt namnet men en helt svart påse med vit text.
    Utrymme: ca 50x50x180
    Temp: Mellan krukorna på bottnen 26-28, I skuggan underbladen 26-29

    Inte min första odling men jag är långt ifrån någon mästare så ös på med kritik och förslag!
    Ha dock i åtanke att detta är budget bundet och jag har lagt vad jag känner jag vill och kan lägga, så “Köp EC mätare, Luftfuktare, Cooltube” etc kan ni spara in lite tangentslitage på :D
    Däremot saker jag missat som med små medel kan göra märkbar skillnad är jag mycket intresserad av :)

    Lampan

    Som ni ser så valde jag att ignorera allt jag lärt mig om värmedeformation och silikonade fast glasskivan i reflektorn utan möjlighet för den att böja sig.
    Men den sitter fint där den sitter även om jag rent kosmetiskt ogillar det skarpt så det får vara så.
    Som ni ser är där även en 80mm fläkt för att kyla lampan lite.

    Utrymmet

    Det är en ganska normal garderob, utsug i taket, insug där nere.
    Klädd helt i räddningsfilt med nederdelen och bottnen täckt av vit plast.
    Inget att hetsa upp sig för med andra ord :)
    (Fläktar, ballaster och allt vad det är finns utanför garderoben.)


    Glömde nämna dom här 2 fläktarna som sitter i dörren i höjd med plantorna och fläktar dom lite :)

    Dag 1 (29/8)

    Ha det fint allihop!
    Fråga vad ni vill! jag är mycket snäll men känn er inte tvingade att kommentera jag vet hur det är, bevisligen 😳

    replied 12 years, 5 months ago 30 Members · 87 Replies
  • 87 Replies
  • blueberry

    Member
    2011-09-10 at 19:50

    Dag 10

    Sådär nu är ni ikapp :)

  • ookami

    Member
    2011-09-10 at 20:13

    Det ser fint ut, men är det verkligen nödvändigt att staga upp plantorna med pinnar vid det här laget? Själv har jag kört med fläkt på plantorna för att stimulera stamtillväxt.

  • tazmanian

    Member
    2011-09-10 at 20:15

    Aldrig fel att vara på den säkra sidan( tänkte på pinnarna ) :)
    Ser fint ut än så länge lycka till :D!

  • blueberry

    Member
    2011-09-10 at 20:24

    Tackar :)
    Hade utan tvekan kunnat ta bort dom, satte dom där när jag fyllde på jord och leca i krukorna, mest för att jag ville pyssla om dom en stund till dels för att jag inbillar mig att en sån pinne hindrar mina klumpiga händer i tid från att knäcka någon av dom.

    Men bra att du nämnde fläkt på plantorna för det glömde jag säga, har 2 st 120mm fläktar som sitter i dörren och blåser rakt på dom, stammarna ser tjocka ut :)

    Jag har faktiskt inget bra försvar men dom lär inte skada i alla fall :D

  • nohoe

    Member
    2011-09-11 at 06:28

    Ser fint ut, undrar bara vad du använder för glas? ska testa nåt liknade på en reflektor jag har!

  • sournois

    Member
    2011-09-11 at 07:51

    Ser nice ut! Har planerat att skaffa en nästan exakt likadan setup, kommer följa denna noga.
    Vad ligger temperaturen på? Har du även mätt temp utan glasskivan?

  • blueberry

    Member
    2011-09-11 at 08:10

    Tackar :D

    @Nohoe wrote:

    undrar bara vad du använder för glas?

    Jag vet faktiskt inga detaljer om glaset, Gick till ett glasmästeri med mina mått tanken var 3mm men glasmästaren sa minst 4mm.
    Så det är mig veterligen en helt vanlig glasskiva 4mm tjock med gradade kanter så man inte skär sig, landade på lite över en hundring :)

    @Sournois wrote:

    Vad ligger temperaturen på?

    Bra fråga, jag har haft ganska mycket värmeproblem om min termometer stämmer ska under dagen undersöka det ordentligt.

    Men ungefär
    37 i ljuset under lampan,
    25 mellan krukorna i skuggan på bottnen
    35 om jag sätter termometern med en liten hatt av silvertejp i jorden bredvid plantan, vilket känns helt för högt tyvärr.
    Men glasskivan i sig sänkte inte mycket, 1-2 grader för mig, Men med datafläkten jag monterade på tror jag det blev en sänkning på runt 5-6 grader.

    Men som sagt jag återkommer när jag undersökt det här med tempen närmare! :D

  • blueberry

    Member
    2011-09-11 at 08:17

    Innan ni får reda på mina temperaturer som kommer kollas senare under dagen kan ni få den här karamellen att suga på 8)

    Insug: 107 m³/h (i höjd med växterna, insugs luften ligger på 23)
    Utsug: 187 m³/h (taket och vidare en bit bort)

    2x 120 mm som blåser mot plantorna
    1x 80 mm som blåser på lampan

    Är det inte sinnessjukt att jag i ett utrymme på ca 2m³ skulle ha värmeproblem med en 250w lampa!? :)

    eller problem och problem, dom ser ju glada ut och växer som fan, men ja ni fattar :)

    Ska få upp luftfuktigheten ca 30% till så det kan ju sänka lite, men inga underverk antar jag?

  • nordenseeds

    Member
    2011-09-11 at 12:56

    Det kommer att bli super kul och följa din tråd Blueberry :D
    Din värme är helt oki enligt mig, jag själv har liknande temperatur. Men jag kan hålla med dig om att det är konstigt att du har så hög temperatur på den stora ytan med så bra ventilation och bara 250w.

    mvh Norden.

    @Blueberry wrote:

    Innan ni får reda på mina temperaturer som kommer kollas senare under dagen kan ni få den här karamellen att suga på 8)

    Insug: 107 m³/h (i höjd med växterna, insugs luften ligger på 23)
    Utsug: 187 m³/h (taket och vidare en bit bort)

    2x 120 mm som blåser mot plantorna
    1x 80 mm som blåser på lampan

    Är det inte sinnessjukt att jag i ett utrymme på ca 2m³ skulle ha värmeproblem med en 250w lampa!? :)

    eller problem och problem, dom ser ju glada ut och växer som fan, men ja ni fattar :)

    Ska få upp luftfuktigheten ca 30% till så det kan ju sänka lite, men inga underverk antar jag?

  • sucio

    Member
    2011-09-11 at 16:45

    Nu är jag ingen expert, men borde inte tempen bli bättre om man hade en glasskiva över hela garderoben, typ som ett hyllplan av glas.
    + att man tar den där fläkten och vinklar den lite snett uppåt, så den varma luften stannar i de övre utrymmet och blåser upp i riktning mot kolfilter.
    Känns som nu blåser du bara igenom reflektorn och ut, så luften återigen kan blandas i odlings utrymmet.

  • blueberry

    Member
    2011-09-13 at 02:45

    Dag 14

  • blueberry

    Member
    2011-09-13 at 03:00

    Förlåt för den aningens sena uppdateringen men livet blev stressigare än planerat :?

    Har kolla temperaturerna igen, och med en annan termometer så ligger dom 1 grad lägre så det lär stämma på ett ungefär, nytt är dock att dom blivit stora nog för att termometern ska kunna ligga helt i skugga under bladen. Där ligger den på 28, inget som gör mig sömnlös :)

    @nordenseeds wrote:

    Det kommer att bli super kul och följa din tråd Blueberry Mycket glad
    Din värme är helt oki enligt mig, jag själv har liknande temperatur.

    Tackar :)
    Hittills mycket nöjd med fröna, aldrig varit med om den här växthastigheten förut, utbrister men herregud varje gång jag öppnar :D

    Jag börjar känna mig bekvämare med temperaturerna, mest för att det växer så det knakar och dom ser mycket glada ut

    @Sucio wrote:

    men borde inte tempen bli bättre om man hade en glasskiva över hela garderoben, typ som ett hyllplan av glas.
    + att man tar den där fläkten och vinklar den lite snett uppåt.

    Det låter inte dumt alls faktiskt, Helt klart något jag ska ha i åtanke när det är dags att starta nästa omgång.
    Nu räknar jag kallt med att varm luft stiger och kall luft sjunker så att luften som blåses ut från lampan ska stiga och sugas ut.

    Vad jag inte vet är hur mycket fläktarna stör den processen, kan ju som du säger bli mer som att den blåses omkring och blandas med den kalla luften :)

  • doctordoom

    Member
    2011-09-13 at 05:41

    Ser bra ut och spännande att du kör NordenSeeds nya strain! Hur skulle du uppskatta odören? Vad har du att jämföra med?

    Är själv intresserad men orolig över odören :/

  • blueberry

    Member
    2011-09-13 at 08:31

    Tackar, tycker själv det ska bli spännande att se, framförallt vad dom landar på storleksmässigt.

    Har ju som sagt ganska stort luftutbytte, utblåstet sitter aningens otillgängligt men vid tillfälle ska jag ta mig dit och lukta, men jag har odlat powerplant och white widow innan, utan kolfilter och dom sista veckorna där var ju sinnessjuka.
    Det som skrämmer mig lite nu är att jag är ine på dag 14 och öppnar man dörren och håller huvudet ovanför så känner man ju helt klart doften :)

    Något jag inte vill minnas man gjorde redan på dag 14 i tidigare odlingar, men jag har ett kolfilter jag inte har kopplat på än, men så har jag som sagt turen att kunna ha ett utblås där ingen befinner sig :)

  • blueberry

    Member
    2011-09-14 at 07:58

    Dag 15

Page 1 of 6

Log in to reply.