Forum Replies Created

Page 3 of 3
  • purple_haze

    Member
    2009-01-19 at 20:15 in reply to: sticklingar?

    @Groddarn wrote:

    Följande går också utmärkt:
    Ta sticklingar. Lägg dem i en påse. Ska inte vara HELT lufttät utan vira bara om påsens ände lite lätt. In i kylen med dem. Detta har fungerat för mig upp till 4 veckor i kylen och senare har 100% rotat sig. Skulle det senare visa sig att en av plantorna du tog en klon på är hane har du inte gjort ett onödigt jobb med att rota dem mm. När du väl sedan tar ut dem ur kylen bör alla gamla goa tips följas.

    * Snitta klonens stam under ljummet vatten i 45º vinkel med sylvasst raklblad.
    * Placera dem i dess substrat. Håll en hög luftfuktighet för att förhindra transpiration då de ej har utvecklat rötter ännu.
    * Ytterliggare åtgärd för att minska transpirationen är att trimma av större bitar av stora blad. Låt toppbladen vara kvar.

    Klarar verkligen sticklingarna av att gå i bliom till den graden att man kan avgöra vilket kön de har? I ett kylskåp är det ju mörkt konstant och dör inte växten i totalt mörker? Hur många veckor brukar man få räkna med innan sticklingarna visar sitt kön? Skalll påsen som sticklingarna förvaras i vara fuktad eller skall man fukta bladen då och då under tiden i kylen? Tänkte att den torkar ut annars?

    purple_haze

  • En av gws, ca 3 veckor

    [img=http://img123.imageshack.us/img123/3998/hpim2023bq3.th.jpg]
    En av Trainwrecken ca 3 veckor

    Plantorna en vecka in på blom.

    Trainwrecken, 6 veckor efter dom grott. Lät dom vegga ganska exakt 4 veckor. TW plantorna är väl här i snitt runt 70cm. Både tw och gws växer väldigt mycket på höjden. Gws är dock betydligt tätare mellan grenarna, medans tw´n är lite stretchigare.

    Ca 2 och en halv vecka i blom. Trainwrecken är dom längre plantorna till vänster i bild. Skall också säga att inga plantor är topade. Bra eller dåligt, men jag låter det vara så iaf. TW är lite långsammare att komma igång med budsen.

    En av gws, ca 3 veckor in i blom. Nu börjar budsen tillväxt märkas rejält. Tyvärr lite dålig bildkvalite, då jag plåtat med mobilen.

    En liten översikt över mitt odlingsutrymme.Armaturerna är Philips med glasinkapsling. Har laborerat lite med fläktkylningar, därav dom lite märkliga modifieringarna. Belysningen bestod till dagen innan denna bild av 2st 400w, men efter att en lampa pajja så har jag 2st 250w och 400w i mitten. Vet inte hur det kommer att påverka och lurar på att hastköpa en 600w och eventuellt ha kvar 250wattarna.Lamporna hänger så dom ger maximal täckning över plantorna, ca 0,7kvm. Under veggen så hade jag en 400watt MH lampa.Värmen funkar hyfsat nu under vintern. Ser väl lite skumt ut att fönstret i lägenheten jämt är på vädring, även vid minus grader på utsidan.

    Följer upp om några veckor och hoppas få lite bättre pics på budsen.

    purple_haze[/img]

  • Fröna som precis tittat upp, 9 nov. Fröna germinerade i torvkrukor med fuktad såjord och plastfolie över. När dom bröt upp ur jorden, belystes dom av ettt 30w lysrör.

  • @silver wrote:

    Spännande,skulle inte kunna lägga upp lite bilder?

    Gws är det samma som ww ungefär?

    Silver

    GWS är “pappan” till WW. En Indica dominant planta.

    Nu är det så här att jag lider av “computus imbicilus”, så om någon av er mer insatta kan ge en snabb och begriplig nybörjar guide om hur jag bär mej åt för att snabbt, enkelt och säkert kan lägga upp några pics på mina grödor, så ska jag försöka göra detta! :D

    /purple_haze

  • purple_haze

    Member
    2008-08-18 at 23:42 in reply to: Bygga egen Cooltube – En liten “guide” (pics)

    @kryptonit wrote:

    Så en cooltube ska alltså blåsas inte sugas??

    Har man fläkten på den sugande sidan så bör den definitivt vara av metall.. Höll själv på och laborerade lite och placerade en 100mm rörfläkt (från clas ohlson med ca 90m3/tim, vill ja minnas) ca 1dm från bulben (400w)..

    Efter en timme rök det ur fläkten och den blev allmänt missbildad..
    Som tur upptäckte jag detta och lyckades rädda den, även av jag fick värma och “bända” i den för att den skulle snurra…

    Nu är kanske 1dm från själva bulben ganska hjändött men det visar ändå på vilken värme det handlar om.. Det är trots allt så att ju längre från värmekällan fläkten är placerad, desstu mer kräm i fläkten måste användas, så hur som helst är en liten Clas ohlson rörfläkt väldigt klen att använda om den skall placeras på den sugande sidan utan att brinna upp.

    Sättden så den får båsa i och använd ganska mycket effekt på fläkten så skall det nog funka fin fint!

  • purple_haze

    Member
    2008-06-26 at 07:48 in reply to: Vanlig änglamark blomjord

    Kan inte säga till 100% men då jag odlade med änglamark, hade jag alla möjliga problem.. Hur många av dessa problem änglamarksjorden låg bakom är osäkert men allt krånglade hur som helst!
    Bytte fabrikat till nästa odling och allt har gått som på räls..

  • purple_haze

    Member
    2008-06-12 at 07:29 in reply to: Special trix och knep för att få starkare gräs?

    @dzharas wrote:

    @Maqn wrote:

    Använd hela näringsschemat! Te.x Hesis.

    i början av blom använde jag runt 15ml/10l av hesis bloom näring o brände brudarna ordentligt. (jord hasselförs U ca 60-70%). rekomenderad dos e väll runt 50 tror jag

    Det där vill ja verkligen hålla med om! Pajjade i stort sett hela det nyss avslutade NL projektet..( 6 damer av 10 ). Problemet vissade sej nästan med en gång in i blom. Detta va min första spenatodling på 7-8 år och var/är forfarande en gröngöling inom denna ädla konst.
    Gjorde nog det mest klassiska nybörjarmisstaget som man kan göra, nämligen att vilja lite too much. Och där igenom hålla sej blint till alla rekomenderade doser som anges på flaskorna med tanken att “här skall inte felas, 100% in i minsta detalj”..

    Till saken hör att jag vattnade plantorna varannan dag med 2,5- 3dl vatten med i vegg Hesis TNT och sen första blomveckan med Hesi blom och 4 veckor in i blom även med Hesi fosfor+. Helt och hållet efter rekomendationen på flaskorna. Alla utan möjligen en planta tog rejält med stryk. Lövens kanter blev snabbt gula och sen efter inte så lång tid bruna, askiga och död 😮 2 plantor stannade av helt och hållet i växten och blev inte mycket högre en veggen, ca 40 cm vid skörd.Kanske 35cm efter veggen.
    Lövdöden visade sej från bottengren till toppen.

    Blev ju naturligtvis bekymrad men hade tillbörjan inte näringen som boven i dramat..Va insnöad på högt Ph, dåligt kranvatten(!) ,värme mm..
    När jag tillsist fick det hela klart så var det i princip försent.. Lade all energi på plantan som märligt nog klarade sej hyffsat och som var den ända planta som va riktigt tung av buds. Resterande 5 plantor kanske gav typ 25gram 😯 .. Den friska gav kanske 30gram.. Kanske inte så “heavy” ändå men i jämförelse så var den ju rena tungviktskungen.. Och allt med 800 hps watt..

    Påbörjade vid sidan av med att driva upp 10 chrystal från Nirvana. Dessa är nu 4 veckor i blom och skillnaden är makalös… Alla ( Nu 5 damer ) är väldigt friska, rejäla, och budsen producera massor med kritvita strån med fin täthet. Ser att detta kommer bli perfa..
    Det jag gjort eller rättare sagt inte gjort, är att följa hesis rek. Gödslar max 45-50% Vattnar varannan dag med ca 3dl/planta.. Ganska ofta särskillt när jag legat på 50% under 2-3 vattningar, så hoppar jag över näringen och väntar tills nästa vattning. Allt i rädsla för att det skall bli knas.. Men dom verkar trivas iaf.
    Allting är densamma i jämförwelse med NL odlingen. Bara näringen som är justerad.Möjligen att jorden är lite luftigare.. Så alla mina gissningar av orsak till sjukan såsom ph, torr luft, hög värme sjukan verkade felaktiga. För inte skulle väl chrystal vara så otroligt mycket tåligare för torrluft och hög värme( ca 30-31+ , 25-30% fukt ) än NL??( Oasis- dutch-passion version av NL#2 )
    Tycker ändå att Nirvana fröna verkar hålla mycket högre kvalitet än fröna från Dutch-passion..Nån med samma tankar? DP´s plantor växte väldigt.ojämt.ett par på 45cm en på 100cm.. Mina christaler är nästan alla jämnstora.
    Men jag vet inte om jag ska klaga på effekten av det som skördades. Noterade riklig täckning av kristaller på bladen ett par veckor innan skörd. Rejält klistriga buds. ( dom som levde..)

  • purple_haze

    Member
    2008-05-26 at 14:18 in reply to: plexiglas vs vanligt glas?

    Akryl eller som brukar benämnas som “plexiglas” (bara ett varunamn) är ett fantastiskt material att konstruera prylar, där hållfastighet, ljusgenomsläpp (nästan 100%) är viktigt. Materialet går att såga men har man inte en bra cirkelsåg med lämpliga tänder på klingan så använd försiktig en bågfil. Materialet spricker väldigt lätt vid dålig kapning. Det gäller all mekanisk bearbetning. All typ av sågning och borrning bör utföras med maskin med höghastighet, räcker med att ett borr arbetar aningen långsamt så kommer plasten att smälta runt borren och vips stelnat och allt kan pajja. För att foga bitarna så använd kontaktlim. Limmet funkar långt, skall det bli nån hydro tank eller nåt, som på mer en 40 liter så måste ett speciallim som “Acrifix” användas. Funkar som så att det smälter ihop skarvarna, dock mycket svårt att få tag på. Plastmästaren i Mölndal kan kränga nån tub om nån behöver. Företaget har akryl iallla möjliga mått och former, kan varmt rekomendera dom om ni söker plexrör eller nåt annat mer udda.
    Som sagt användar vänligheten är överlägsen vanlig glas…Men det finns ett stort men som alla som funderar att bygga nåt med plexi, där värme kommer vara väldigt centralt. Akryl börjar mjukna redan vid 75-80 grader och vid 200 flyter materialet, Så detta måste man absolut tänka på om man ska bygga nån cooltube eller liknande.
    En hps blir som sagt varm så en rejäl diameter på röret eller ett kraftigt luftflöde där fläkten sätts till inloppet, dvs blåser kalluft genom röret är ett måste om man inte vill att tuben skall anta formen av en missbildad banan. Så använd materialet endast om plasten inte kommer värmas över 80 grader. Då funkar det helt enkelt inte. En liten tröst om det skulle börja ryka lite så är det i princip bara co2 och vattenånga som bildas. Gäller dom flesta termoplasterna.

  • purple_haze

    Member
    2008-05-25 at 10:14 in reply to: Temperaturen under lampan

    okej.. Då kanske jag inte skall stirra mej blind på tempen precis i dom övre och mest belysta område.
    Det är ju trots allt bara den övre decimetern som det är 100% ljusbombning. Mäter man på ett neutralare ställe så blir det ju lite anständigare ( även om det kan va svårt nu när det är varmt ute )
    Men tror ändå många med mej klurat lite på samma sak..
    Bara att se sej runt på forumet.., här kryllar av kylingengörer och konstruktörer av diverse avancerade flödes atteraljer.. Många med spettskompetens på värmestrålning. :D

  • purple_haze

    Member
    2008-05-16 at 12:35 in reply to: Intill grannen

    Nojjar mej då och då för samma sak.. Särskilt när grannen visar nyfikna tendenser.
    Ett tips om det är livat från fläkten är att bygga in den i tex en högtalar låda (eller bygga en dito). En öppning i ena änden på 125mm ( eller den diametern som fläkten har) och en öppning för utbås iandra änden.
    Insidan kan kläs med nått ljudisolerande.
    Skruva inte upp fläkten/lådan direkt mot väggen eller taket!
    Borra istället ett par hål itaket där ett par krokar skruvas in. Häng därefter lådan i dessa krokar med hjälp av några gummistroppar. (gummihängen som används till bilavgassystem, blir bra. Billigt på biltema).
    Det är nog inte själva fläktljudet eller luftsuset som är avslöjande, utan dom små vibrationer som själva fläkten kan alstra. Sitter fläkten sen monterad direkt mot grannens vägg kan kan dessa små vibrationer fortplanta sej i väggen och bli ett misstänkt skumt ljud som kanske får din granne att grubbla över detta mysterium.
    Vill också tipsa om ljudisolerande skummattor. Dessa används för att isolera kupe´n från motorrummet i bilar. Funkar kanon och finns på biltema för nån 50 lapp. Tror dom är 50 x 50 cm eller nåt. Dom är dessutom foliebeklädda så kan bli lite reflektoreffekt på köpet..

  • purple_haze

    Member
    2008-05-10 at 12:13 in reply to: Spisfläkt?

    Antar att det är som jag misstänkte att den kommer väsnas på tok förmycket. Men intresset kvrstår då jag för några dagar sen rotade runt på föräldrarnas vind och fann där en ny, oanvänd spisfläkt från zanussi. Dom köpte ny spis för ett årsedan och antar att dom hade en tanke på att förnya även spisfläkten.
    Som vanligt så har väl farsan skjutit upp det hela och den blivet förpassad upp på vinden.. Så lånar den kanske i smyg.Han har säkeret ändå gllömt att han köpt fläkten..
    Fläkten såg väldigt liten ock kompakt ut (bara 30cm bred ) och den skulle sitta perfekt monterad på väggen och inte vara i vägen för mycket.
    Den har dock inte lika hög effekt, runt 270-280 m3/h om ja ej minns fel när jag granskade manualen. Ljudnivå på anständiga 42 db.
    Men om jag i väntan på att pengar skall fylla mitt konto, “lånar” denna fläkt så blir det ju lite problem med kolrening eller är spisfläktars kol tillräckligt effektiva för att plattsa i spenathuset?

  • purple_haze

    Member
    2008-05-09 at 08:34 in reply to: Bygga egen Cooltube – En liten “guide” (pics)

    Att tänka på om ni skall använda Akryl ( sk “plexiglas” ) som cylinder, så se då till att ha en tillräclig diameter på röret. “plexiglas” som inte är annat en akryl börjar mjukna runt 80 grader. Lite varmare och röret kommer bli helt missbildat. För att det skall brinna krävs betydlig högre temperaturer. Jobbade på en fabrik som tillverkar “plexiglas” i både plattor och rör samt kåor till lysrörsarmaturer och när vi extruderar ( gjuter massan ) gör vi detta med en temperaur runt 220-250 grader. Då sälter råmaterialet som är granulat till en flytande massa som sen formas med luft och plåtar.
    Akrylens gaser om den ny skulle bli så het att den börjar brinna, alstrar bara koldioxid och vatenångea. Inte på långa vägar så giftig som PVC.

  • purple_haze

    Member
    2008-05-04 at 13:20 in reply to: Näringsbränna utan näring?

    Samma problem här.
    Kör med 400w hps (MH vid vegg ) och under blom kör jag med 400w HPS samt och även en 250w MH

    Näringen har undergången varit Hesis TNT samat i allra början nån Konsumgrej..
    Till blom Hesi Blom och Hesi Phosfor (efter 3-4 veckor på blom )
    Gödslat varje vattning efter anvisning på flaskorna.
    Jorden är blomjord änglamark från coop.

    Plantorna som odlas är 6 stycken Oasis ( dutch passion version på northern Light ). !0 stycken från början men 4 blev hanar så dom gick bort.

    Värmen 30 grader.. Värmestrålningen mer därtill då hamnar jag nog på 35 minst… Då mäter jag ca 40 cm under lampan.

    Luftfuktigheten är mycket torr pga att lägenheten redan är torr ochi kombination med kraftig ventilatin ( fläktar inlopp utlopp och bordsfläkt )torka ut luften till 25%..Rekord är 19%!!

    Jag vattnar ca 4-5 dl per planta varannan dag. Då är jorrden helt torr tiil en 3-4 cm när i krukan.

    Ett par plantor började bli brända redan två veckor innan blom, dä var dom runt 30 cm. Men alla plantorna har varit väldigt ojämna i kvalite.
    Det var dom som växte och grodde sämt som och blev konstiga först..

    Efter som en del andra såg helt friska ut så gjorde det mej lite osäker på problemets orsak.

    Jag tror att problemet som du kan ha och även många andra helt enkelt är en kombination av Värmestrålning, övergödning och i mitt fall väldigt torr luft.

    Nu två veckor till skör så har sedan en vecka tillbsaka även dom bästa plantornas toppblad och börjat skrumpna.

    Dom ämsta som tidigast såg lite kassa ut ser ut som en räv med skabb..
    kanske 60 procent är helt vissna..

    Är det verkligen möjligt att köra med näring under varje tillfälle under hela växtens liv?? :?: Började gödsla när dom var kanke 10 cm..

    Dessutom varanna dag.. Det bli mer en tre gånger i veckan. Så här med ett misslyckat facit i hand så kommer iaf aldrig jag göra det igen. ❗

    Kan ochså säga att jag veggar 10 Chystal från Nirvan inne på dass.
    Dessa belystes under fyra veckor med 2 st 30w lysrör. Sen dess med en 250w MH, avstånd ca 40 cm, kanske dyga. Okej värme. Har varit bettydligt mycket restriktivare med näringen plus att jorden är bättre och 2 delar jord och en del lecakulor ( cm stora)
    Började gödsla efter tre veckor och då försiktigt med högst 50% Hesi TNT. Behöver bara vattna var tredje eller fjärde dag, pga skonsam värme. Kan bara ge alla plantor ett beröm!
    Så nu kommer det bli intressant hur dessa skall ta blommen.. Ljuset kommer vara en 250 MH och en 400 hps.

    Ska köpa en fuktare nu på studs.
    Någon som vet hur Clas Ohlsons fuktare funkar??
    Räcker dom att höja en snustorr nivå till runt 40-50%??
    ( ytan är ca 2,5 kvm )

    Kommer 50% av gödsling räcka. :?: :?:
    Blir Hesi blom sen också hesi fosfor.
    Eller kan man öka på när den börjar komma igång och bolmma på riktigt?
    Har ingen lust att sabba denna odlig också!!
    Sen när sker den absolut största blomtillväxten? Är det i sista 2-3 veckorna eller tidigare?

Page 3 of 3