Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Svenska coffe-shops före 2013?

  • Teslakid

    Member
    2012-07-11 at 08:52

    Ja ger upp.

    Men lycka till.

  • Letsgo

    Member
    2012-07-11 at 09:00

    kanske är ganska bra att ni är pessimister hela bunten så jag kommer på nya saker för att försöka övertyga er haha..

    För jag skulle nog aldrig ens tänkt på sjunkåFlyt generatorn om det inte var för eran misstro, sen skulle jag nog inte kommit på luftventil på båtten heller om ni inte fortsatte eran pessimistiska syn på det jag skriver..

    Allt har sin plats i den här världen, tillåmed pessimismen..

    Så nu är min vision en 2 meter hög vattencylinder med en luftventil på båtten, en sjunkåFlyt generator i den som sjunker och slår till ventilen som släpper in lite luft som får den att stiga 2 meter inna den släpper luften och sjunker igen..

    Tror nästan att ventligen på båtten skulle kunna göras energi-oberoende och därmed är allt den energi som generatorn producerar gratis..

    men peka gärna vart det inte kommer hålla enligt energilagarna.. Kommer luftventilen dra mer eller lika mycket energi som kan skapas av generatorn i en cylinder med valfritt djup? Inget tryck eller kraft behövs ju nämligen för att släppa in lite luft.. Eller misstar jag mig igen?

  • Teslakid

    Member
    2012-07-11 at 09:26

    Det är skillnad på pressimist och realist.

    Det kommer funka.
    Du behöver ha tryck på luften i botten, men de kommer funka.
    Och ge mer än det kostar.

    Dock blir det både svårare att göra och mindre effektivt än ett vindkraftverk för samma pengar. Eller solceller, eller vattenkraft.

  • Letsgo

    Member
    2012-07-11 at 09:47

    Jo sannt, det var inte realistiskt med stenar och hav men det var inte heller menat allvarligt för jag vela bara beskriva gravitationens energi som kan genereras med rätt lösning på hur man gör det..

    Men den här sista skulle väl i princip vara att kombinera gravitationskraft med vatten och luft och få en kontinuerlig rörelse i en cylinder..

    vattenkraft är gravitationskraft och det är fortfarande lika sjukt att folk inte insett att gravitation är energi som kan genereras gratis medans dom arbetar bort säkert någon % av deras liv för attt köpa el skapad gratis från gravitation var tredje månad.. Kan själv knappt tro det..

    tänk att lösningen på kontinuerlig rörelse är kunskap om luftventiler under vatten..

  • Teslakid

    Member
    2012-07-11 at 10:10

    Ingen har sagt att de inte går att generera el/energi med hjälp av gravitation, bara att dom designer du föreslår inte funkar.

    Det är inte framställningen av el som kostar, det är allt arbete runt om som kostar. + att en bra bit över halva priset består av skatter och avgifter.
    Det man betalar för är all servic runt om, tex för att någon ska åka ut och laga ledningen när de blir strömavbrott. Eller för att underhålla dammen vid ett vattenkraftverk så allt funkar som det ska.
    Det är alla dom omkostnader och för att slippa långa avbrott du betalar via elräkningen, inte elen i sig.

    Bensin kostar på marknaden inte mer än 4-5kr/liter, allt över det är skatt, avgifter, moms och moms på momsen.

  • Letsgo

    Member
    2012-07-11 at 10:52

    Aah våran skuld är företagen och bankernas vinst.. Som jag hörde nån säga i någon musik jag hitta på youtube. ganska viktigt att alla inser det innan man gör något drastiskt på grund av att livet känns jobbigt på grund av skulder..

    Som som uppfattar det så är new world order ett sätt att få folk att fortsätta betala dyrt för alla och speciellt saker som egentligen är gratis att tillverka, klart man ska ta ett högt pris för alltid av alla människor som inte äger maskinerna på fabrikerna som man själv äger.. så länge mäniskorna inte förstår att dom kan ha egna maskiner som tillverkar produketerna så är det väl en bra värld, för dom få utvalda som får tjäna pengarna på alla andras arbeten och saker som skapas gratis som leketrisitet och produkter i en fabrik och grödor från ett ekologiskt fält, allt är egentligen gratis och pengar är inte egentligen en viktig byggsten utan bara nått som vi accepterat som betalningmedel, men vi kan enkelt bestämma oss för något annat och glömma alla skulder som nånsin funnits..

    Finns lösningar på allt redan men befolkningen vet inte om det och speciellt inte dom som får informartionen om världen från tvn..

    Jag har iaf svar på en av dina frågor Tesla, för du tycker väl att man ska börja fundera på vad man ska göra för att bli en av dom 500 miljonerna som det står om på stenmonumentet..
    För dom vill ha ett chip i folks arm som har all information om dig och även ditt bankkonto kopplat direkt till chipet i din arm så du kan gå in på en affär och ta varorna så dras pengarna automatskt från ditt konto..
    obemannade-självbetjänings-kassor på ICA är bara första steget och en försmak av världen dom håller på att skapa steg för steg..

    Jag tror du kan ringa upp USAs regering och säga att du är redo attt plantera in ett chip i armen och hoppas på att få vara en av dom 500 miljoner som ska sparas och kontroleras som bodskap.. men jag har även sett att dom har chip i armen i Holland för VIP-gäster på klubbarna som vill komma in snabbare, då opererar dom in ett chip bara..
    så möjligvis kan du åka ner till holland och plantera in ett chip i armen för att på något sätt visa att du gett upp och vill gå med på vad som helst som dom vill du ska göra.. :D

    Ron Paul pratar om att han är emot chippen: http://www.youtube.com/watch?v=iz1I0UBRUK0

    http://www.youtube.com/watch?v=-whcDGyEpIo&feature=related

  • Teslakid

    Member
    2012-07-11 at 13:09

    Men snälla du, börja inte om chipp och kontantlöst dravvel också.

    VAR har jag att jag är för cetralicering av makt? Vilket är den enda anledningen till att nån skulle vilja införa chipps som tvång.

    All form av tvång är fel. Citera var jag sagt något annat isf för att komma med egna tolkningar.

    Ett kontantlöst samhälle i Orwellisk anda skulle inte funka. Bara för att någon med mycket makt idag vill ha det så kommer de inte bli så.

    Läs hela tråden en gång till innan du drar saker ur luften, har försökt förklara varför jag inte tror på stenmonument och varför ja tror många riskerar dö av den systemkrasch som med stor sanolikhet är kommande.

    Och igen, INGET är gratis att producera. Kommer aldrig vara, har aldrig varit och kan aldrig bli. Det är omöjligt i en värld med ändliga resurrser.

    Allt där efterfrågan är högre än tillgången kommer ha ett pris. Oavsätt om det betalas för med pengar, stenar eller något annat.

  • cthullu

    Member
    2012-07-11 at 13:19

    ojoj, mycket har skrivits senaste dagarna men verkar inte ha kommit så långt ändå.

    angående att ha en luftventil i botten av en vattencylinder, exakt hur funkar din luftventil?

    Om du bara har en ventil du öppnar blir det inte en ventil som släpper in luft utan en ventil som släpper ut vatten.

    Skall du pressa in luft där måste luften ha högre tryck än vattnets tryck i botten av cylindern. Trycket i botten av cylindern är direkt proportionell mot hur hög vattenpelaren är. (oavsett dess diameter)

    Antingen behöver du en lufttank med mycket högt tryck som du sedan kan koppla till ventilen eller så måste du ha en _kraftig_ pump/kompressor direkt kopplad så går på när ventilen är öppen.

    Med andra ord är vi tillbaks till att det krävs massa energi igen….. antingen för att fylla på din lufttank eller till kompressorn om du direktkopplar utan tank.

    …och som vanligt minst lika mycket som du får ut när vikten sjunker..

  • cthullu

    Member
    2012-07-11 at 14:38

    I övrigt säger jag det igen: du behöver lära dig vad det är för skillnad på t.ex. energi och kraft.

    gravitation är INTE energi utan kraft.

    Energi och Kraft är som sagt helt olika saker, men har ett samband du bör försöka förstå för att komma någonvart ur hitte-på-fysikens fallgropar.

    Gravitationen (av latin gravis = tung) eller tyngdkraften är en av universums fyra fundamentala krafter. Det är den attraherande kraft som massor utsätter varandra för, och ger upphov till det som vi kallar massans tyngd.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Gravitation

    Här är ett försök att förklara sambandet mellan kraft, sträcka och energi ännu en gång utan att använda matematik:

    När en kraft verkar och flyttar ett objekt en sträcka, kallar man det att kraften utför ett arbete, vilket är en energi. När vikten faller/sjunker kan du tappa av denna energi, dvs gravitationen utför ett arbete åt dig.
    Om du ska återställa vikten måste du sedan övervinna tyngdkraften genom att på valfritt sätt applicera minst lika mycket kraft i motsatt riktning som gravitationen (annars faller objektet nedåt) under lika lång sträcka (hela vägen tillbaks) och du utför då ett minst lika stort arbete som tyngdkraften gjorde då den flyttade ned objektet, dvs du måste ge minst lika mycket energi som du tog.

    Enda sättet du kan lyckas på att få ut något överskott är om du “tappar av” ett redan existerande energiflöde för lyftet, men har du tillgång till sådan energi kan du ju lika gärna slänga din apparat och bara tappa av detta flöde direkt.

  • Letsgo

    Member
    2012-07-11 at 15:40

    Allt är energi i universum är vad jag har hört och då finns det ingen skillnad på kraft och energi.. Om mestadelen av dom minsta delarna som bygger verkligheten består av tomm luft, även om det är hårt material, så skulle det betyda att allt är energi eftersom tommrummet är egentligen inte tommt utan det är energi som håller upp allt i den här världen..

    En luftventil på 2 meters djup i en cylinder, jag kan inte tro att med alla dessa fartyg och båtar som existerar idag, om ingen kommit på ett sätt att få in lite luft under 2 meter vattentryck utan behov av massa energi för att göra det..

    Visst man skulle kunna skruva på en tub med massa luft som bara byts mot vatten och gratis energi skulle skapas på det viset..
    Det skulle hur som helst kunna bli väldigt mycket energi som produceras på en liten skvätt luft ur en ventil, kan man installera en timer som släpper in lite luft en gång varrannan minut så skulle det vara en kontinuerlig rörelse i cylindern ..

    Hur mycket energi kommer en luftventil under 2 meter vatten behöva, och hur mycket energi skulle den generera genom 4 meter vatten..

    Vill man räkna ut hur mycket den kommer generera så räkna bara ut hur mycket energi som ventilen behöver för ventilen vet automatiskt och telepatiskt hur mycket energi som planeras att skapas och kräver därmer lika mycket eller mer energi än vad som ska skapas.. Energilagarna säger ju det.. :D Eller hur då Cthullu?

  • cthullu

    Member
    2012-07-11 at 16:35

    anledningen att inget kommit på ett sätt är för att det inte existerar.

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    LÄS FÖLJANDE NOGA

    Man kan inte utan att applicera kraft/tryck och därmed förbruka energi, få luft att passera ut ur en båt till vattnet, utan vatten skulle rinna in om man hade en ventil under vattenlinjen. Av exakt samma anledning som att vatten kommer rinna ur din cylinder.

    Hade det varit möjligt att få luft att passera genom en ventil under vattenlinjen på båten utan att det kostade energi hade du haft en vattenjetmotor som inte drar något bränsle!!!

    En vattenjet är en motor som slukar energi för att pressa ut luft där bak så att säga. (finns alltså ingen propeller)

    Känns det fortfarande orimligt att det inte finns / ingen har kommit på ett sätt?
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    om du skruvar något så används det energi för att skruva.

    Och nej, kraft är inte samma sak som energi, det du hört är antagligen att all materia (massa) är ekvivalent med energi och misstolkat.

    Du fattar fortfarande inte skillnaden. Tills dess är det typ ingen ide att förklara något eftersom du inte förstår den mest grundläggande koncepten.

    Din fråga visar t.ex. detta, den är felställd, när du tittar på något momentant (ett enskillt ögonblick) pratar man om kraft/tryck/effekt och när man tittar på hur dessa verkar över t.ex. en tid eller sträcka pratar man om energi.

    Det man kan svara på din problembeskrivning är att luften måste tryckas genom med minst ca 1.2 atmosfärers tryck. (annars kommer vattnet tryckas ut istället för luften tryckas in) Detta “vet ventilen magiskt” om man ska använda dina ord.
    Fast egentligen beror det på att om du har två olika tryck på var sin sida av en ventil kommer något tryckas från sidan med högst tryck till den sidan med lägst tryck.
    2 meter ner i vattnet har du ungefär 1.2 atmosfärers tryck. Alltså måste du trycka hårdare än det med din luft.

  • cthullu

    Member
    2012-07-11 at 16:43

    Nu ger jag fan upp den här tråden för tredje gången.

    Det är liksom hopplöst, du slår bara ifrån dig och tar inte till dig något man skriver eller kollar upp någon annanstans om det nog inte kan vara så att du har något att lära från andra.
    Du sitter bara i din egen bubbla av intuition och litar mer på den än externa verifierade källor, dvs mänsklighetens samlade kunskaper över tusentals år.

    Borra ett hål i en hink och sätt dig i badkaret med den.
    Tryck ned en bit av hinken under vattnet och observera vad som händer.
    Försök nu få luften att av sig självt / gratis passera genom hålet istället för att vattnet rinner in.

    lycka till.

    Kan tänkas att jag återkommer om du visar någon form av insikt när det gäller iaf någonting.

  • Teslakid

    Member
    2012-07-12 at 07:29

    Letsgo:

    Det du pratar om med gemensamt ägda företag osv är i praktiken kommunism.
    http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kommunism (LÄS NU DETTA INNAN DU FÖRSÖKER SVARA)

    Det må va en vacker ide i teorin, men har i alla länder där det försökts slutat med fattigdom och svält, några exempel är: Sovietunionen, Cuba och Nordkorea.

    Om du skulle sätt dig och läsa lite om ämnet, gärna böcker av folk som studerat ämnet i fler år än du levt, så skulle du lära dig mer.

    Om du börjar läsa, är ett tipps att läsa literatur från andra sidan av det ideologiska spektrat också, och då vill ja tippsa om Mises och Hayek.

    http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Friedrich_von_Hayek
    http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ludwig_von_Mises

  • Letsgo

    Member
    2012-07-12 at 08:40

    Slår jag ifrån mig hahah
    Klart jag lyssnar men det låter fortfarande inte logiskt alls att det inte skulle vara enkelt att få in lite luft utan att massa energi används.. En dommkraft som lyfter en bil kan enkelt lyfta eller trycka 1000 kilo med en simpel rörelse som inte kräver mycket energi..

    2 varv på en elmotor skulle kunna trycka 1000 kilo i princip, och hur djupt skulle vattnet kunna vara om man trycker in lite luft med 1000 kilos tryck med jämna mellanrum?
    kanske 10 meter djup pelare med vatten..

    Då skulle alltså elmotorn snurra 2 varv och då har generatorn färdats genom 10 meter vatten säkert 20 gånger minst och snurrat säkert 10 varv per meter alltså 2000 varv skulle generatorn snurra med hjälp av 2 varv på elmotors som är kopplad till dommkraften som trycker in luft..

    Det finns dock en simpel förklaring på varför någån aldrig kommit på nått sånnt här för det går inte, för att vi ska alla betala för energi i all framtid och vi ska inte veta om att energi är gratis att tillverka, visst vi kan veta om det men helst inte tänka på det eller bry oss eller ens nämna det för då attackerar vi allihopa med ord som foliahatt och nedlåtande kommentarer om personens utbildning och intelligens, för det är väl så intelligenta människor beter sig :D

    Eller så lyssnar man på intelligenta människor som pratar om ovanlilga saker, för tro det elelr ej så är det ganska enkelt att avgöra om det är en dåra eller en intelligent människa för dårar vet inte ens om hur dom ljuger eller hittar på nånting som låter smart, och tänker efter själv, gravitation är energi sen kan jag förstå att dom inte berättar om det i skolorna eftersom då skulle ingen vilja betala för elektrisitet nånsin igen..

    Kraft kommer väl från energi så vad är skillnaden?, rimligtvis bör det vara sama sak, likaså at vatten söker sig till stillastående stadie är egentligen energi , det slog mig igår..
    För när vattnet strävar mot att stå still så kan vi använda vattenmotståndet när vattnet försöker “återställa sig” till stilla..
    Genom tex. en flyt och sjunkgenerator..
    Kunde man ta energi från allt som rörde sig, varenda droppe vatten som rör sig, varenda milimeter på din bils däck genom att ha 20st cykel-dynamos på varje däck under färd..

    Men tills dess kan vi bara köra en generator genom vatten med hjälp av lite luft det ska inte vara några problem.. Klart det skulel vara ett problem om man trodde på energikonserverings-lagar och det som man lär barnen i skolan..

    Det intressanta är väl egentligen hur i hela friden har dom fått en hel befolkning på en hel planet, 6 miljarder människor , att inte experimentera eller ens tänka på en sjunkå-flyt-generator i en cylinder.. Elelr att pumpa upp vatten till en höjd och låta energin från pumpen följa med neråt och gravitationen öker då hastigheten ooch ett överskott av energi uppstår på vägen ner till en turbingeneretor…

    Ganska stort projekt att hålla folk så förblindade att dom inte ens tänker tanken nånsin, utan istället tänker dom att det är inte värt att tänka på ens för skulel det vara möjligt skulle nån ha kommit på det redan..
    Jag har också trott det.

    Men jag inser nu att det är nog inte gratis energi för det har alltid varit möjligt, problemet är väl istället att vi inte har ett samhälle där en människa med en sån uppfinning får inkräkta på energimiljardärernas inkomster, för dom har lobbyister som kostar miljontals dollar och dom kan köpa patenter och muta folk så dom kan fortsätta tjäna pengar, går det inte så kan dom alltid anlita en proffesionell mördare för dom har ju pengar.. har hänt många gånger..

    Men nu med internet blir det et helt annat spel, kan nån bevisa en princip för mängder med människor så kanske folk förstår att energi är gratis och börjar kräva lägre elkostnad minst..

    Jag fick gravitationprincipen förklarad för mig för jag hittade ett klipp på youtube efter jag beslutat mit att klura på detta för jag förstod att det är möjligt , komemr nog antagligen inte komma på nått för skulle det va möjligt skulle nån koommit på det trodde jag..

    Mycket av det grundar sig säkert i en skolutbildning som totalt uteslöt korruptionen i dagens samhälle.. Och moralen som försvinner mer och mer.. Så inte så konstigt att folk ser på oss som clowner första gången man pratar om cannabis eller gravitation.. ;D

  • Letsgo

    Member
    2012-07-12 at 08:56

    Och varför skulle inte det fungera med demokratiskt styrda fabriker som ägs av folket och odlingsmark som ägs av folket från födseln till döden.. Jag vet ingenting om kommunismen eller nånting och jag kan inte tro att dom styrde sina fabriker genom ärlighet och demokrati på internet.. Det ska vara robotar och maskiner som förvandlar ämnen till pprodukter, ämnena är gratis från odlingmarken.. Energin är gratis för vi har sjunkåFlyt kraftverk som är ljudlösa och vindkraftverk används inte mer.. :D

    Men det är väl där vi har en massiv skillnad i tänkandet, ni tänker att ingen ska få nånting gratis för ni arbetar hårt i princip..

    Och jag tänker att alla borde ha rätten till mat, vatten och bostad utan krav på motprestation, ärligt talat så finns det folk som ser ut som monster och ingen skulle kunna anställa dom, ni kan ju inte mena att ni tycker att dom ska svälta för att dom föddes mindre atraktiva än vanliga mäniskor..

    Skulle defenetivt vara bättre om folk fick sina pengar från fabriker med maskiner istället för från andra människor som arbetar, det är ju helt sjukt och jag kan höra nån skratta i bakgrunden om att människor är så blåsta så dom arbetar och betalar för människorna som byts ut av robotar i arbetena, dom får arbeta tills dom själva blir utbytta, klart vi kan få dom att arbea hårdare också så länge vissa svälter på gatorna.. :(

Page 15 of 19

The discussion ‘Svenska coffe-shops före 2013?’ is closed to new replies.

Start of Discussion
0 of 0 replies June 2018
Now