Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Svenska coffe-shops före 2013?

  • Svenska coffe-shops före 2013?

    Posted by letsgo on 2012-06-03 at 08:29

    Det händer otroligt mycket i världen nu på frihetsfronten, allt från revolutionerna i Egypten och närliggande länder förra året och Ron Pauls revolutions/frihetsrörelse i USA som är i full gång nu och Ron Paul ska tydligen ligga på andra plats i genomsnitt såg jag på ett färskt klipp på youtube.

    Här i Sverige står det dock ganska stilla med friheten och regeringen har ett nytt projekt mot cannabis som går ut på att genom propaganda skrämma ungdommar från cannabis, solklart för mig att dom VET att det ökar antalet barn och ungdommar som börjar röka cannabis ända sen dom började försöka skrämma människor istället för att ge ärlig information och låta folk göra sina egna val. Och dom VET nog säkert att nyrekryteringen av nya användare avtagit i länder som Holland där man tagit bort stigman från drogen.

    Här i Sverige startade jag själv ett projekt som jag kallar Informera Sverige Projektet som skulle gå ut på att printa ut mängder med flygblad som listar dom negativa effekterna kriget mot droger har på samhället, individer och rättigheter och sen ha en namninsamling online för att skapa en folkomröstning om att avsluta kriget mot droger. Eftersom en namninsamling kan skapa en folkomröstning i Sverige enligt lag Och sen sprida flygbladen til varende brevlåda i hela Sverige genom utdelning i brevlådor, helt anonymt för alla som vill delta. (det står mer om projektet på aktivism-delen av forumet)

    Jag startade projektet på Flashback men blev avstängd i 6 månader för att jag skapade ett till konto när dom stängde av mig för att jag inte håller mig till topic när jag skriver. (vilket kan vara svårt när jag skriver så långa inlägg hehe)

    Men hur som helst så har människorna från Flashback skapat en hemsida som heter Gronabrevet.se och dom skriver på hemsidan att dom satt igång och skrev till SVT att en debatt om cannabis behövs.

    Jag såg själv debatten på SVT och jag är ganska långt ifrån nöjd med resultatet av den debatten. Det var 2st liberalister (en från Liberaldemokraterna) där och skulle prata för legalisering, den ena killen stammade och verkade ha druckit 20 koppar kaffe för mycket och den andra fick inte fram något av dom tyngsta anledningarna till varför kriget mot droger är en total katastrof. Krigarna för en misslyckad drogpolitik satt och skrek kommentarer som “-skaffa dig ett jobb istället” “utöva en sport istället” och en kvinna sa tillåmed att killen som druckit för mycket kaffe antagligen tagit droger precis som att det är nånting man kan slänga ur sig och se normal ut, personangrepp och anklagelser i en debatt, om den var i sandlådan kanske med barn som inte lärt sig diskutera, eller på SVT. Och ingen har förståndet att medela dessa skrikande småbarn till vuxna att vuxna människor inte diskuterar genom att skrika nedlåtande kommentarer utan man utgår från fakta och sen diskuterar man om en lösning som alddrig nånsin kan ske om man skriker.

    Jag har setat och lyssnat på en amerikan som pratar om liberalism och han menar att liberalism handlar om att förlänga folkets moraler till politiken, han menar att folk får inte använda våld eller tvång för att få det dom vill och det skulle vara omoraliskt om människor gör det, man ljuger inte heller om man har moral som vanliga människor har. Det förrsvinner dock om du blir politiker då blir våld, tvång och lögner nånting som är nödvändigt. (postar länk till liberalisten där nere)

    Att svenska regeringen bygger vapenfarbrik åt diktator, använder skattebetalarnas pengar för att skapa propaganda åt barn och ungdommar, ignorerar bieffekterna kriget mot droger har, annordnar massvaccinering som slutade i vaccinförgiftade svenskar.. Ja det är väl bara några av dom värsta sakerna jag har hört en regering kan göra mot sitt folk, och dom kan bara göra det för folk tilåter dom..

    Den här liberalisten som jag lyssnade på sa det att politik är bara en avspegling på hur mycket våld och tvång folket tillåter att makthavarna använder för att skydda sina intressen och maktstrukturer men i grund och botten så är allt våld och tvång omoraliskt även om det är staten som gör det och när vi bara kommer överens om det mellan länderna så kan krig bytas ut mot diskutioner och tvång mot volontärismen.

    Det som jag skulle vilja att alla förstår är att det är helt och hållet upp till folket att våga ha en åsikt dom står för och vara villiga att ta diskutioner, jag kan tro att politiker beter sig så skandalöst i Sverige bara för att folk håller tyst och försöker hittar ursäkter för att slippa se hur illa det verkligen är med politiken och lögnerna och för att slippa ha en åsikt. Åsikter är för politker, njaaa då blir det inte mycket gjort vill jag lova..

    Om tillräckligt många människor engagerar sig i olika projekt, skapar egna projekt som stödjer folk personliga friheter och rättigheter, vågar ha en åsikt eller kanske bara har en släkting som är sjuk med en sjukdom som cannabis är en mirakelmedecin mot i andra länder än Sverige..

    Då tror jag svenska coffe-shops är en verklighet tillsamans med förbud på skogsskövling för papperstillverkning efetrsom då hampakan användas istället och mängder med jobb skapas också.

    Men om istället alla svenskar fortsätter att ignorera att dom är vikingar och fortsätter att sitta passiva och hoppas på att en politiker nån gång söker på information på internet om tex kriget mot droger och sen vågar ha en åsikt åt folket istället, då vet jag faktist inte vart det kommer sluta, men folk lider på så många ställen idag på grund av att våld ooch tvång är tillåtet i politikernas drömvärld , en drömvärld som det antagligen är väldigt enkelt att väcka dom ur när man väl kommit överens om att allt vål och tvång är fel..

    Så där har ni det vad som händer på frihetsfronten , känns så konstigt när man är i princip ensam om att vara svensk som bryr sig om vad som händer i världen, men det beror nog lite på det att folk tror politiker ska fixa problem och folket har ingen makt, och det är väl prcis vad jag skulle vilja att folket trodde om jag var en psykopatisk makthavare som genom våld och tvång lagligt får ta skattepengar och göra vad jag vill med för folket tror att dom inte kan göra nånting åt det..

    ett projekt för att låta folket själva bestämma demokratiskt vart pengar skall satsas och hur och när skattepengar skall användas, en hemsida på internet med röstningfunktion?, skulle absolut inte bli massvaccinering eller vapen åt en diktator som stå högst på listan då, men idag så är det högst på listan och folket har ingen rätt att inte betalla skatt eller att ens säga att det inte fungerar rättvist..

    Jag vimsade iväg på andra spår ni får ursäkta. Hur som helst, joina mitt projekt och läs på Liberaldemokraternas hemsida och ta diskutioner med nära och kära om det här, om ni vågar dvs. fortfarande mycket tabuer i Sverige men det är jobbigt om svenska tabuer hindrar folk från att utvecklas och se nya perspektiv.. Alla människor har moral och våld och tvång är fel, eller hur? så kommer dom flesta hålla med, sen får man väl slå ner alla konstiga idéer som flyger ur munnen på folk varför våld och tvång är nödvändigt.. Att makthavare måste använda våld och tvång för att skydda folk mot våld ooch tvång är väl egentligen en ganska stor bluff..

    hur som helst, Här är liberalisten ssom jag lyssnat mycket på, väldigt intressant den skalliga killenär liberalisten jag lyssnar på men dom andra är bra också http://www.youtube.com/watch?v=VRx4EXlBqwI

    MVH

    replied 11 years, 9 months ago 12 Members · 281 Replies
  • 281 Replies
  • tandborste

    Member
    2012-06-04 at 06:00

    Det var många spår i alla håll och kanter. Jag kommer gör min del i fighten mot regeringens propaganda maskin.

    Det är en toppen ide med namninsamling för att få kött på bena. Det bästa hade varit både handskrivna och en internet på skrift. Väger mer med papper och självklart borde det vara tryckt hampa papper.

    Jag tycker det är det tyngsta argumentet att lägga krut på är barnen och att det blir åldergräns på cannabis.
    Men självklart är dom medicinska fördelarna väger lika tungt. Ms patienter kan få ett mycket lättare liv med vänner och familjen.

    Power to the people

  • teslakid

    Member
    2012-06-05 at 09:11

    Du är inte ensam om att bry dig om vad som händer i välden ;)
    Själv läser jag knappt några Svenska nyheter alls, har sen några år tillbaks börjat tänka på engelska pga alla engelska texter :P

    Men känns lite väl positivt att få coffe-shops i Sverige redan 2013..
    Oavsett vad man tycker så ser systemet ut på ett sätt och dom politiska besluten tar lång tid..
    Enda sättet att skynda på allt vore nog genom en statskupp och på den vägen tvinga fram en förändring :P

    “Vanligt” folk har (eller anser sig ha) fullt upp med sina egna liv, betala av på huslån, följa med i allt lokalt skvaller, köra barnen till träningar, kolla på tv osv. Så även om folk håller med om att det är fel av staten att utöva våld för att skydda befolkningen mot dom själva så är det inte såå många som orkar dra tummen ur röven och göra något aktivt, om det nu inte vore så att dom på ett lätt sätt ser att det skulle påverka även dom + att dom kan delta utan att behöva oroa sig om att sticka ut.. (Svensk mentalitet i ett nötskal..)

    OT:
    Apropå liberaler så tror ja du skulle gilla Ayn Rands filosofier ;)
    Hon är ganska stor i resten av världen, men i princip okänd i lilla Sverige..

  • enzi

    Member
    2012-06-06 at 06:38

    Teslakid: Ayn Rand är väl knappast okänd? Vi har ju t.ex. en centerpartiledare som uttalat är inspirerad av denne tänkare?

  • teslakid

    Member
    2012-06-06 at 18:00

    Jo men hon hör ju ändå till den yngre generationen som kanske är lite mer påläst och hör nog till den lilla gupp som vet vem Ayn Rand är :P

    Bland vanliga Svenssons känns hon ganska okänd.

  • someshta

    Member
    2012-06-06 at 19:48

    Jag tror att de allra flesta som är det minsta intresserade av politik eller filosofi vet vem Ayn Rand är. Men det är naturligtvis inte samma sak som att hålla med henne.

    http://xkcd.com/1049/

    Jag tror knappast heller att hon är särskilt “stor i resten av världen”. Det verkar mest vara amerikanska superkonservativa och libertarianer (världens märkligaste allians) som bryr sig om henne.

  • teslakid

    Member
    2012-06-08 at 03:15

    ok..

    Fick för mig jag läst någonstans att atlas shrugged va en av världens mest lästa böker, men det säger ju inget om hur många som håller med henne..

    Men back to topic nu :P

  • fl

    Member
    2012-06-09 at 08:17

    Jag har sagt det tidigare och gör det igen.

    Civil Olydnad

    I flertalet mindre orter och i landsbygden skulle det i dagsläget vara socialt självmord att propagera för legalisering av Cannabis, misstänker jag. Det är synd, speciellt när det är precis sådant propagerande som behövs så allmänheten får upp ögonen hur relativt vanligt det bruket är inom många samhällsklasser, sällskap etc. Sedan av erfarenheter så kan ett öppet bruk/propagerande ge katastrofala följder genom angiveri eller vanligt gårds-skvaller som leder till repression, oftare i mindre samhällen.

    Det jag skulle vilja se är samordnade “hit-and-run” aktioner, som att samlas 150 pers utanför en polisstation och röka och sedan skingra sig. Overgrow kan jag inte sluta tala varmt om, där man sprider sina frön överallt (jag använder drog-hampa för er grin-pellar och pollen-fascister). Grejen är ju att överbelasta polismyndigheten och rättsväsendet så de får mindre tid att jaga brukare samt att floran slår till svensson rakt i vardagslunken. Då kan debatten komma igång på riktigt istället för onyanserade tv-debatter och censurerade inlägg på etablerade tidningars kommentarsfunktioner.

    Att förlita sig på att ett politiskt parti som ska slå sig in maktens korridorer med en marginell makt i riksdagen och vidare har legalisering av droger som en punkt på agendan är inte tillräckligt. Makten har mäktiga vänner, skogsindustrin, läkemedelsindustrin och särskilt här i Sverige, den gamla vänskapen med nykterhetsrörelsen, kommer aldrig att generera en legalisering på parlamentariska vägar.

    Men om vi samordnar alla dessa verktyg vi har, så kan vi vara en bit på vägen…

  • pingvindyrkaren

    Member
    2012-06-10 at 14:24

    Jag tror nog att Fläskläpp är inne på rätt spår, tyvärr ska man kanske tillägga. men ett visst mått av civil olydnad behöver nog vara med i bilden också.

  • letsgo

    Member
    2012-06-15 at 19:20

    Jag säger en legalisering är precis lika möjlig i Sverige som i USA där man nu kan ringa och få sin medecinska cannabis levererad snabbt bara genom telefonbeställning..

    Men det är dock 3 steg som jag skulle vilja dela in svenska legaliseringen i..

    1. informera största delen av befolkningen om dom negativa effekterna kriget har på deras samhälle.. (Media hade vart oslagbart men dom har reedan visat att dom inte tänker informera om att kriget mot droger är den största boven till all kriminalitet)
    2. samla in namnen på alla som sen (efter dom vaknat) vill stoppa kriget mot knarkarna.. eftersom det står inskrivet i lagarna att en namninsamling kan skappa en folkomröstning så är det vägen vi lär gå..
    3. Låt folk rösta och kriget stoppas..

    Sen låt mig tillägga att gronabrevet.se antagligen är ännu en “förpassare” precis som Obama i USA som ska göra folk passiva, inte för att spekulera vem som skapat grönabrevet men jag och många andra skrev att ett stort marijuanablad inte är speciellt smart att printa på flyers i ett land som Sverige, mycket bättre att hålla sig till riktig information, och vipps så smackade dom upp stort ganjablad på flyern och skrev massa idioti-punkter om cannabis och postade flyern på en anslagstavla och vipps så blev folk passiva… Det stod att dom kontaktat SVT för att skapa debatt som sedan visade sig vara totat vinklad och såklart ges micken till folk som inte vet nånting men järna vill säga vad dom tror, och så viipps så blev folk ännu mer förpassade..

    Mitt projekt handlade från början om att miljontals flyers skulle postas i folks brevlådor så dom kan läsa igenom det själva och vakna upp i sin egen takt.. Fungerar inte att stå och skrika om cannabis i Sverige eller ens prata om det så det bästa är nog att informera folk.. Att posta flyers i folks brevlådor är ett sätt som all korruption kan bekämpas med egentligen, för korruption kan väl bara existera så länge dom flesta inte vet om hur , var , vad, när eller vem som är korrupt… Flyers kan informera folk om det som media kanske väljer att inte skriva om, tabuer som korruption i den svenska regeringen..

    Folk var verkligen redo och dela ut flyers i brevlådor tills dom gjorde en flyer som var totalt kass och totalt missade poängen och sen var det tyst, inte hänt nått på 6 månader typ och det finns fortfarande sjuka människor över hela Sverige som skulle behövt cannabis som medecin medans läkemedelsverket tar det lungt och väntar på att engelska-läkemedelstillverkare ska komma fram med en produkt så dom kan tjäna pengar på dom sjuka, tänk staten skulle egentligen sponsra sjuka med organisk cannabis som medecin om dom brydde sig om folket, men det har dom inte tid med för dom lyder inte folket , dom lyder läkemedelstillverkarna och dom säger vänta tills dom har en produkt som gör att dom kan tjäna pengar på sjuka, och sen då? kommer någon göra folk sjuka för att dom ska tjäna? lite olustigt att ignorera att vissa tjänar pengar på sjuka människor för jag kan se konsekvenserna av att acceptera sånnt i ett samhälle.. ingen gör nått alla sitter på sina händer och väntar fortfarande på en politiker när det egentligen är totalt orelevant vad en politiker vet eller tror, deras jobb är att göra folkets vilja, det är just det som dom inte gör, då kan folket använda flyers och infomera hela befolkningen även om media väljer att ge micken till dårar som inte vet nånting men gärna vill skrika vad dom tror efter att dom läst propaganda som dom tror är information.. Det var exakt det som dom som skrev grundlagarna i Sverige tänkte (tror jag) att om det nångång går över styr att Sverige deltar i krig eller annat så ska folket ha ett sätt att kunna skapa en folkomröstning, så dom skrev in det i grundlagarna att namninsamling kan skapa en folkomröstning…

    Frågan är väl om alla dessa “förpassare” gör så svenska befolkningen bara skiter i allt och sitter kvar på sina händer och låter sjuka lida och kriget fortsätta, och hoppas på att en politiker gör jobbet som förfädernna skrivit in i grundlagarna att vi ska göra genom namninsamling..

    Men jag vet inte, jag börjar iaf känna mig mörkrädd i Sverige i diktaturtider som dessa.. Känns bara som jag vill dra till USA och joina deras massiva cannabisindustri istället för att försöka ändra om Sverige på egen hand i princip eftersom folk verkar vara så pass nertryckta så dom vågar inte ha en åsikt, dom väljer istället att ha 2 personligheter, en personlighet med kompisarna och en annan personlighet med föräldrar och allmänheten, och tystnaden fortsätter, föräldrarnas generation fattar fortfarande ingenting eller varför deras åsikter spelar roll för att nånsin kunna stoppa kriget..

    Jaa jag vet att det spretar åt alla håll det jag skriver säkert men jag försöker hålla mig till en linje, men sen dyker det upp saker som bör tilläggas precis då..

    VAd tror ni då? låt mig gissa, haha
    Ni tror att jag bara drömmer och ni har hört någon politiker säga nånting om kriget mot droger så ni hoppas på den politikern eller att nån annan politiker informerar folket.. eller ja ni har väl en och en annan ursäkt som gör er fri från ansvaret helt enkelt..

    Och så forsätter tysnaden medans sjuka lider i onödan och kriget dundar vidare och dödsfallen ökar :(

  • teslakid

    Member
    2012-06-16 at 05:51

    Jo du har rätt i mycket, men det är tyvärr inte så lätt som att bara dela ut 10 miljoner flyers och sen vänder allt av sig själv…

    Brukar du spara reklamen man får i posten? Eller kanske tillochmed har en såndär liten lapp på lådan där det står “ingen reklam tack”?

    Alla vill inte fatta ens som man spände upp dom i en stol å tvångsvisade cannabis dokumentärer för dom i en vecka..

    Visst, flyers skulle säkert hjälpa, och har du möjlighet att trycka upp nån miljon och skicka ut men inga pengar till att genomföra det så donerar jag gärna.
    Men det behövs också en debatt, och för att ha en vettig sådan där media inte själv kan plocka in ett gäng med idioter så måste man ha en organisation (likt dom som finns i USA och Canada tex) med en mediatränad talespersion som kan ställa upp i debatten och komma med sakliga argument, men för att ha någon som kan ta den rollen på heltid behöver man pengar, och pengar får man inte förens efter folk ser att man är serijös.

    Dom 9 miljoner som satsades på propaganda räcker till att ha ca 20st som på HELTID jobbar mot en legalicering under ett helt år.
    Och det är bara en liten extra satsning, jag vet inte hur många miljoner som bränns på propaganda rent generellt om man räknar in allt som går till socialtjänster, bidrag osv osv… Det är det + 50år av hjärntvätt vi slåss emot.
    Att ändra ett helt lands mentalitet och inställning till en fråga är inget som går fort att genomföra.
    Anledningen till att dom är mycket längre fram i tex USA är mycket att folk där har en helt annan mentalitet + att där finns en hel del drivande folk som tagit det som sin uppgift att föra frågan framåt i många år och lyckats hitta finansiärer.

    Hur illa man än tycker det är att någon tjänar pengar på att någon annan är sjuk så kostar det att utväckla och framställa medicin (även cannabis). Bara för att staten delar ut “gratis” medicin eller Cannabis är den inte gratis eftersom staten har köpt den med skattepengar dom tagit från någon annans arbete.
    Vill du tex betala för medicin och behandling till någon som kädjeröker tobak och käkar snabbmat och dricker sprit hela dagarna?
    Vill man donera en bit av sin skörd eller lön är det en helt annan sak, men fortfarande kostar det eftersom det är någon som utfört arbetet med att framställa saken, oavsätt om det är frivillig donation eller tvångsinsammlad skatt, “kostnaden” flyttas bara till någon annan eller sprids över en grupp.
    Enda skillnaden är att den vid donationer är frivillig och man vet med större säckerhet att den går dit man vill.

    Vill inte låta negativ, men några flyers som majoriteten kastar i soporna så fort som ser ordet Cannabis är bara ett litet steg på vägen.

    Men om vi ska se möjligheterna ist, vad skulle det kosta att trycka upp och skicka ut tex 3 miljoner flyers i dom större städerna?
    tex 750 000 i stockholm, 750 000 i göteborg, 750 000 i malmö och 750 fördelat på några andra större städer.

    Vem skulle stå som avsändare/underskrift? (Här ser det ju 1000ggr bättre ut med en registrerad organistation än bara en länk till en hemsida)
    Var ska den som vill veta mer skicka frågor?
    Var ska den som vill hjälpa till anmälla sig?
    Var och hur ska man taemot donationer? (ett konto till det behövs, vem ska det vara skrivet på?)
    Får man in tex 100 000kr i donationer, vem ska då va ansvarig för att dom används på rätt sätt?
    Hur ska man försäkra för den som donerar pengar att dom går till rätt sak?
    Alla organisationer ska varje år redovisa för inkomster och utgifter och för det behöver man en legitimerad revisor (går att hyra in) men vem ska betala för det om pengarna i organisationen inte räcker? (Deta är också väldigt viktigt för att få förtroende från större donatorer som kanske ser en donation som en investering pga framtida planer inom den marknad som öppnas vid en legalisering, info till dessa behövs också för att dra dom till sig)
    osv osv osv…

    Sen i organistationen:
    Vem ska stå som tales persion?
    Vem ska va kassör och hantera alla pengar?
    Hur många anställda som jobbar i/för organistationen behövs/vill man ha?
    Idiela/avlönade?

    Om man får en 1 miljon, men bara har en organisation på 2 persioner, hur ska man hantera det?

    Det är väl vad ja kommer på nu, finns säkert en del jag missat.. :)

    Förstår din tanke, men att bara lämna ut flygblad och sen tro att allt ovan ska sköta sig själv känns för mig lika naivt som att tro någon politiker ska komma och rädda oss alla från jordens undergång ;)

  • letsgo

    Member
    2012-06-16 at 15:34

    Jag tänkte mest på att om stora delar av befolkningen får flygblad i brevlådan , klart många kommer att bara kolla och slänga som du säger, men alla känner väl någon som kan tänka och förstår allvaret i att Sverige stödjer ett krig mot sin egen befolkning som i sin tur driver hela kriminella undervärlden i Sverige, jag vet bara att befolkningen inte skulle supporta kriget om dom visste sanningen om kriget..

    Visst skulle en hemsida med insamling som går direkt till kopiering och utdelning av flygbladen, kanske en lista vart dom redan delats ut och folk kan följa processen genom hemsida och verkligen se att ett bidrag ger ett visst antal flyers.. Klart korruption blir en risk såfort det dyker upp pengar, men jag håller med att en insamling är nog det som skulle kunna göra detta.

    Om vi säger att en låda med 1000st A4 papper kostar 100 kronor, och om jag betalade 100 kronor och sen kunde följa på hemsidan att 1000 flyers delas ut i 1000 brevlådor på grund av min hundring, det skulle vara underbart..
    Det är dock den billigaste versionen av att göra detta och då måste flyers delas ut förhand i brevlådor och då behövs frivilliga, tror inte det skulle vara omöjligt att hitta..

    Frimärken till att skicka informationen till postlådor skulle väl antaligen bli för dyrt om ett frimärke kostar 5 kronor..

    Jag har haft en vision om en hemsida som heter folketsröst.se där det finns olika samhällsfrågor listade som tex avsluta kriget mot droger, röstning möjligt efter man klickat på forskningar och skrivit i chatrummen anonymt eller icke.. Så tänk en hemsida där vem som helst kan gå in och chatta i olika rum om olika frågor, ta del av forskningsraporter..

    Det viktiga med en sån här sida skulle vara röstningfunktionen och jag har klurat på hur man ska få en garanti av en hemsida att min röstning ens påverkar röstningresultatet.. Och jag tänkte då att du får ett unikt nummer varjee gång du röstar med din profil, och så står det på en särskild del av sidan vilka nummer som påverkat vilka frågor och hur många %.. tex. Röstning nummer 420 ändrar fråga nummer 42 till ja sidan med 0,042%.. Och då kan du själv gå in och leta på ditt nummer och se att din röst spelar roll och verkligen påverkat röstningen..

    Jag tänker att det skulle väl vara en dröm för politiker att få veta vad folket egentligen vill, eller, haha..

    Men självklart är att om en sån här sida skulle skapas så skulle politiker tillslut få erkänna att sidan spelar roll politiskt eftersom det är 100% ärlig röstfunktion och det är det enda som sidan gör, låter folk skapa en profil och delta i chatrum anonymt eller inte och sen rösta precis som att folket var med och styrde politiken precis som en riktig demokrati egentligen borde vara…

    Kan se vissa politiker bli vita i ansiktet av en sån här ide dock ..

  • letsgo

    Member
    2012-06-16 at 17:33

    att cannabis kostar pengar hur man än gör kan jag inte hålla med om eftersom vatten och solstrålar är gratis, jovisst idag så jobbar ingen gratis så självklart kostar det pengar nu för tiden..

    I USA finns det dock non-profit dispenseries och dit får sjuka människor komma och få gratis cannabis som någon odlar för att det är enkelt och gratis om man har mark, och sen delar ut det till behövande som inte har råd med vanliga medeciner..

    I Storbrittanien vet jag en gubbe som åkte runt och gav medecinsk cannabis till sjuka och alla dom sjuka fick skriva på ett kontrakt att dom ställer upp i rättegång om han nånsin skulle åka dit för langning.. Det var en dokumentäär som jag verkligen gilla när dom dokumentera den gubben, kommer dock inte ihåg vad den heter.. Men samtidigt förstod jag att jag lever i ett land där varken sjuka eller odlare skulle nånsin våga ta det steget att annordna kontrakt och få kontakt med sjuka som behöver cannabis som medecin utan att dom ens vet om att en sån medecin existerar..

    Det skulle vara ett underbart liv att ge sjuka människor en medecin som är gratis att tillverka (med ett frö och en bit mark) och samtidigt så får dom verkligen nytta av medecinen..

  • teslakid

    Member
    2012-06-16 at 19:24

    Jo det kan ju va ett sätt för att finansiera flygbladen, men för att ge serijöt intryck och dra in mer pengar och få igång debatten så tror ja inte det räcker.
    Måste finnas någon bakom allt som kan föra talan och svara på eventuella frågor osv…

    Finns säkert företag som sysslar med reklamutskick där man kan beställa ett antal och så sköter dom tryckning och utdelning via posten, bör isf räcka med att välja område där det ska delas ut och sen lägga en order när det finns pengar till det, ett sånt system skulle säkert gå att bygga så det i princip funkar på automatik.
    Rex vid 10000kr insamlade så sickas en order på 100000 flygbland till Göteborg, nästa gång 10000kr nås skickas en order till Stockholm osv.
    Men den biten tror ja är det minsta problemet, det svåra är att få igång allt så det börjar rulla igång och pengarna rullar in.

    Att kriget mot droger är ett misslyckande är vi alla överrens om, så det kommer man inte längre eller närmare en lösning/legalizering av att diskutera just nu, snarare hur man får ut budskapet och bygger en rörelse som sprider det..

    Ja, vatten och sol är gratis, men allt arbete med att sköta planorna, trimma osv tar många timmar och det är arbetstimmar som “kostar”.
    Pengar i sig är bara en fast form av arbete för att folk ska kunna byta sitt arbete mot en vara eller någon annans arbete på ett smidigt sätt.

    Jag har inte heller något emot att gebort en del av min skörd till sjuka, men om jag ist fick betalt för den skulle jag slippa gå till ett vanligt jobb 5 dagar i veckan och kan lägga dom timmarna på saker som för mig är mer värdefulla.

    Tid är pengar, på mer än ett sätt. Du får en lön för att din arbetsgivare köper din tid och du utför ett jobb åt honom.
    Bara för att man inte betalar en räkning för att få en sak så är den inte gratis ;)
    Pengar finns och måste på ett eller annat sätt finas för att det är krongligt med byteshandel och alla inte kan eller vill producera allt dom behöver eller vill ha själva.

    Sen kan man ju alltid göra idella saker med sin fritid för att man gör det för en god sak som man tror på, men det är en helt annan sak och funkar bara när man gör det i mindre skala…

    Vill också minnas att dom despeneries som delar ut “gratis” gräs tar en års avgift eller kräver att man själv odlar och då byter sitt gräs mot annat, men det kräver i sin tur att man har vissa krav på kvalite’ så ingen kan komma dit med 100g luftig och kasst kurerad lowryder och byta mot 100g perfekt kurerad haze ;)

    Kör en större utomhus odling med ett hundratal planor så ser du nog att det är en hel del jobb med allt från att fixa jorden, så, underhålla dom, skörda, trimma och kurera.. Energin som kostar för en inomhus odling är bara en liten liten del om man räknar alla timmar samma odling kräver.

    Sen råkar vi också bo i ett av dom länder där vatten är i princip gratis, men det gäller inte alla länder..

    Nu blev det mycket OT, men ja har också en förmåga att springa iväg från ämnet när ja förklarar saker :P

    Lite mer OT:
    Ja startade för nått halvår sedan en tråd om att bygga ett nätverk för att sälja/dela ut cannabis till sjuka, men den stängdes pga reglerna mot försäljning efter ett tag.. Men för den som vill så går det ju att genomföra på ett säkert sätt, men inget mer om det här så inte dena också stängs :P

  • letsgo

    Member
    2012-06-16 at 20:46

    Visst låter det bra din förklaring om pengar men egentligen är väl inte pengr vad du beskriver även om det borde vara det.. Pengar idag är väl inget mer än ett sätt för ett fåtal människor o kontrolera hela planeten genom att kontrolera pengarna som alla behöver..

    Presidentkandidaten Ron Paul vill ju ha flera olika valutor och är 100% säker på att dom som trycker upp kontanter i USA är ett privatägt företag som gör i princip vad dom vill och folket och politiker kan inte ta några beslut som påverkar , som jag förstår det så är det ppengar som inte existerar och hela ekonomin baseras på skulder, jag tänker fortfarande på den där “skuld-mätaren” som dom har i New York nånstans där landets skulder samlas på..

    Kanske det bästa vore att skapa en hemsida med informationen/flyern och sen låta folk skriva ut och dela ut på egen hand och kanske rapportera in till sidan vart flyers delats ut, men kanske skulle det bli sabotage direkt med folk som rapporterar att det delats ut överallt bara för att det inte ska delas ut överallt..

    Jag tror allt som har med korruption att göra är ungefär som ett korthus och skulle vi slå undan ett av korten så skulle hela huset falla.. Och kriget mot droger är nog det som är mest solklar att det är korrupt så kanske är det där ett kort kan slås bort genom projekt för legalisering..

    Jag tycker organisationen Normal som jobbar för legalisering i USA och Sverige hoppas jag, dom borde ha en namninsamling för attt starta “frihetsvagnen” i Sverige.. Dom har kommit långt i USA med folkets hjälpmen jag vet ingenting om vad dom gjort i Sverige, men jag antar att det är upp till oss att kontakta dom och ge av våran tid för att nått verkligen ska hända, dom kanske bara väntar på att någon svensk frågar dom om dom kan sätta upp en namninsamling..

    Jag kollar på en otroligt mäktig dokumentär just nu jag vet inte om någon är intresserad här men den är helt klart nånting som skulle diskuteras vid borden om jag hade en coffeshop.. :D Den heter “2012 Revolution: World Awakening” och är uppdelad i flera olika delar..

    Jag ska nog varna för upploppsbilder där folk blir skadade av poliser och militärer.. (så ingen sätter sig och kollar med barnen menar jag haha)

    första delen: http://www.youtube.com/watch?v=Z2itUVZmsRI&feature=relmfu

    det är nog som dom säger i filmen att mänskligheten vaknar upp 2012..

  • letsgo

    Member
    2012-06-16 at 22:29

    Jag är på del 5 av filmen nu och då var det en bild på Malcom X som var en av dom största frihetskämparna i USA får massa år sedan..

    Malcom X sa nånting som passar ihop med tråden, han sa:

    Nobody can give you freedom, nobody can give you equality or justice or anything. If you are a man you take it.

    Ingen kan ge dig frihet. Ingen kan ge dig jämnställdhet, rättvisa eller nånting. Är du en man så skapar du det själv.

    Jag tänker själv att det är väl egentligen bara att sätta igång, jag vetinte vad som hindrar mig eller oss från nånting, 3 mål mat och bostad ska alla människor ha, fri sjukvård, behöver inte ens blanda in pengar i det.. Projektet med att legalisera i Sverige kanske är fel väg att gå, kanske ett projekt för att verkligen utrota hunger och ge alla människor grunden för att leva sitt liv, mat och bostad.. Inte speciellt svårt när man har maskiner att plantera mängder med mat på 150 åkrar snabbt så varför skulle inte alla kunna få 3 mål mat om dagen. Jag menar kan vi som mäniskor inte organisera oss så folk slipper svälta så skulle det vara väldigt konstigt, visst förstår jag att folk har fullt upp med att skaffa pengar till sig själv så man orkar inte bry sig om att andra har det svårt, men ärligt talat så behöver ingen ha det svårt med den teknologi som finns, Exoskelletet som Nasa utvecklat gör att en människa kan arbeta extremt hårt utan att bli trötta, vid närmare eftertanke så ge mig ett robotskellet som deras så drar jag ner och bygger hus åt alla hemlösa i länderna där det behövs mest.. Fortfarande lite tabu att säga att betala hyra är inte att äga sin bostad antar jag men jag vet att det inte kostar hyresvärdarna nånting när folk bor i deras bostäder.. Dom vill väl att folk ska arbeta för att få mat och bostad, jasså men om maten kostar sol och vatten och bostaden kostar nada om en människa bygger det gratis från jordens naturresurser som återskapas med hjälp av solen..

    Men dom hittar väl alltid nån anledning till varför projekt som dessa skulle kosta för mycket pengar för att starta så det är omöjligt , men pengar behövs inte ens för det, byt ut pengar mot efterfrågan sen är jag lycklig att arbeta på nått av dom företagen som tar emot efterfrågan från folket vad dom ..

    Kaanske är sjukt tänkande enligt många men jag har verkligen nått botten och halvt deppat ihop och jag bestämmde mig för att prata om all korruption enda tills nått förändras eller nån tystar mig på grund av mina idéer eller vad jag säger eller skriver. Jag vet att internet är den nya nyckeln som skulle kunna organisera människor på stor skala iaf..

    Gratis elektrisitet till alla var Nikola Teslas mål, sån teknologi finns redan men dom omoraliska vill ha betalt för elektrisitet som dom tillverkar gratis och dom vill även ha betalt för medecin av sjuka människor. Tammefan dom vill nog ha pengar för mat av en svältande människa också även om det är totalt omoraliskt att inte hjälpa en människa om man kan.

    Kanske spretar det lite det här inlägget hahhaaha
    men det var underbart skönt att skriva det jag vet inte varför

Page 1 of 19

The discussion ‘Svenska coffe-shops före 2013?’ is closed to new replies.

Start of Discussion
0 of 0 replies June 2018
Now