Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Stora utomhustråden 2008

  • reaper

    Member
    2008-05-07 at 15:32

    Hej allihopa! Jag har bestämt mig för ge mig på att odla för andra gången i år. Försökte odla cannabis för första gången förra året men endast en av mina plantor överlevde(Dansk pot) och den blev ingen dam ens.

    Så nu sitter jag här hemma med 12 Lowryders som jag satte under lampan igår för att förvegga dem innan jag sätter ut dem. Men jag funderar även på att sätta ut Dansk pot och andra vanliga strains som jag inte riktigt vet vad det är men har i massor. Jag bor i zon 4 eller 5 är jag försent ute? Hur funkar det?

    /Mvh Carl Sagan

  • laks

    Member
    2008-05-08 at 07:09

    mvh laks 8)

  • reaper

    Member
    2008-05-08 at 16:50

    @Carl-Sagan wrote:

    Hej allihopa! Jag har bestämt mig för ge mig på att odla för andra gången i år. Försökte odla cannabis för första gången förra året men endast en av mina plantor överlevde(Dansk pot) och den blev ingen dam ens.

    Så nu sitter jag här hemma med 12 Lowryders som jag satte under lampan igår för att förvegga dem innan jag sätter ut dem. Men jag funderar även på att sätta ut Dansk pot och andra vanliga strains som jag inte riktigt vet vad det är men har i massor. Jag bor i zon 4 eller 5 är jag försent ute? Hur funkar det?

    /Mvh Carl Sagan

    hej,

    Eftersom att autoblommande sorter är oberoende av antalet ljustimmar utomhus så skall de planteras så tidigt som möjligt om man vill få ut en så tidig skörd som möjligt.
    Sorter som inte är autoblomnde börjar att blomma när det är ett visst antal ljustimmar utomhus, vid vilket antal ljusimmar en viss planta börjar att blomma är välldigt varierade från planta till planta och från sort till sort, beroende av hur pass adepterade de är till det klimatet de skall odlas i. Ex. en planta vars förfäder har blivit odlade runt ekvatorn generation efter generation kommer förmodligen att börja blomma när det är 12/12 ljus/mörker, eftersom att det runt ekvatorn är 12/12 året runt.
    Men om vi har en planta vars förfäder har blivit odlade utomhus i danmark generation efter generation (ex dansk pot) så är denna planta förmodligen annpassad till de ljusförhållandena som lider där, och kommer förmodligen därför att börja blomma långt mycket tidigare än när det är 12/12 ljus/mörker av den simpla anledningen att den annars inte skulle hinna reproducera sig, och då skulle du inte eller sitta med dessa fön i handen idag(eftersom att 12/12 först infinner sig någonstans i mitten av september, och plantan behöver 8 veckor om inte mer, på sig för att mogna och då har det hunnit bli för kallt).
    Eftersom att zon 4-5 i sverige inte ligger allt för långt bort i från danmark där dansk pot garanterat hinner färdigt, så är det inte någon omöjlighet att den skulle kunna hinna färdigt.
    men kan du komma i håg ungefär när din hane började att blomma, och ta reda på ungefär när frosten bukar innfinna sig ordentligt där du odlar, så bör du också kunna komma till en mer slutgiltig slutsatts angående dansk pot. De andra “vanliga” strainsen kan jag inte utala mig om.

    peace//roffe

  • laks

    Member
    2008-05-14 at 20:14

    :D Var å sjekket mine lowryders i dag og alle var ok,har overlevd sludd,haggel,snø og -4 grader 😯
    Virker som de tåler mye mer enn hva som beskrives på forumet.
    mvh laks

  • reaper

    Member
    2008-05-15 at 11:30

    Det är inte försent att sätta ute antar jag, Zon3 ( södermaland) ? 😉

    Edit: Typhoon som är strainet

  • reaper

    Member
    2008-05-15 at 12:23

    @whitetrash wrote:

    Det är inte försent att sätta ute antar jag, Zon3 ( södermaland) ? 😉

    Edit: Typhoon som är strainet

    Nej det borde väl inte vara några problem. Förveggade eller?

  • reaper

    Member
    2008-05-16 at 14:11

    Har tänkt att sätta ut några AF’s nu när som helst, men jag har också
    tillgång till ett hyffsat stort växthus.
    Kan man uppnå bättre resultat i ett sådant?

    För- & nackdelar?

  • reaper

    Member
    2008-05-16 at 14:27

    @kryptonit wrote:

    Har tänkt att sätta ut några AF’s nu när som helst, men jag har också
    tillgång till ett hyffsat stort växthus.
    Kan man uppnå bättre resultat i ett sådant?

    För- & nackdelar?

    Fördelarna med ett växthus är att man inte behöver oroa sig för låga temperaturer,vilket kan vara skönt nu på våren eller senare i höst.
    Nackdelarna är att det istället kan bli för varmt, men har du bra ventilation dvs. fönstrar och dörrar som går att ställa upp, så skall det inte vara något problem.

    Peace

  • onemanarmy

    Member
    2008-05-16 at 15:16

    Blodmjöl….

    Fungerar det både som näring och rådjursavskäckning?

    Hur använder jag det egentligen?

    Måste jag blanda det med vatten och pensla på plantorna? 😯
    För det blir ju typ blod om man blandar det med vatten, och inte så trevligt att ha blod på sina plantor..

    Eller räcker det att sprida ut runtomkring?

  • reaper

    Member
    2008-05-16 at 17:37

    Nej det räcker om du sprider lite runt i området runt plantorna.

    Roffe: Tack för svaret!

  • reaper

    Member
    2008-05-18 at 09:50

    @onemanarmy wrote:

    Blodmjöl….

    Fungerar det både som näring och rådjursavskäckning?

    Hur använder jag det egentligen?

    Måste jag blanda det med vatten och pensla på plantorna? 😯
    För det blir ju typ blod om man blandar det med vatten, och inte så trevligt att ha blod på sina plantor..

    Eller räcker det att sprida ut runtomkring?

    Om du skall använda det som näring, så skall du mylla ner det lite i jorden också.

    Peace

  • uberjens

    Member
    2008-05-18 at 11:16

    2 decimeter snö den 17e maj!? Jag befarar det värsta med min utomhusodling. Någon annan som också fått snö som kan informera mig om hur det har gått? Har inte läge att ta mig till odlingen idag tror jag.

  • laks

    Member
    2008-05-18 at 11:50

    mvh laks

  • donthelostpirate

    Member
    2008-05-19 at 14:46

    25 x swestar
    15 x snowlow
    35 x thypoon
    40 x early misty

    Sattes igång i slutet av april och ska ut imorgon, två olika ställen i zon 6, maximalt med soltimmar.

    det är givetvis misty som hamnar ensam, för att få igång blomningen har jag tänkt använda mig av pressening, men att åka dit två gånger om dygnet kommer jag inte palla, så klurar på en lösning för att bara behöva åka dit en gång om dygnet, tips välkomnas varmt.

    har sammanlagt tillsatt 25 x 50 L planteringsjord/kogödsel/mull till jorden som finns där.
    organiskt näring i form av kogödsel är det som kommer användas, har just nu bara köpt, men kommer hämta “riktig” koskit av en bonde jag känner innan blom.

    för övrigt känns det förbannat skönt att det nu sätter igång på allvar, utomhus är det enda riktiga för mig, jag gillar det naturligt:)
    (eller så är det för att min inomhusodling sket sig)

    hoppas på en het sommar och önskar alla odlare lycka till! / don

  • jongo

    Member
    2008-05-19 at 18:49

    Vart får man tag på thypoon ? Vet att Tanska hade dessa, men hur står det till nu?

Page 3 of 5

Log in to reply.