Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Stone’s tankar om reklam…Är vi så dumma?

  • Stone’s tankar om reklam…Är vi så dumma?

    Posted by reaper on 2009-11-27 at 20:58

    Hej :ohmygod:

    Jag förstår att man måste marknadsföra sig. Sedan 20 talet är detta en vetenskap. Propaganda. Men:
    Jag tycker TV reklamen fördummar oss, så som 1984 inte kunde förutse, och jag undrar? går folk på det här: Dessa förföriska röster, samma trygga röst, vill övertyga oss om att tex:
    Skivade pålägg i små förpackningar är bra. Jag tycker: Mycket mer plast, dyrare för mig och miljön eller?
    Den här är bra. 8) Schampo med ❗ Bidrottnings Filé. Vad är det?
    Hur kul har dessa PR personer? mycket! har själv varit en 😳
    Jag har märkt att media genomsyras mer och mer av reklam som placebo, utan att förmedla värst mycket om produkten, och ofta vilseledande.
    Underskatta inte detta inflytande, det påverkar oss.

    Det finns säkert tusentals exempel på dålig/rolig reklam, men det vore kul att läsa era exempel, eller någon banbrytande metod för programmering som 16f/s.

    Må nu så Bra!

    replied 14 years, 4 months ago 12 Members · 23 Replies
  • 23 Replies
  • baralillajag

    Member
    2009-11-27 at 21:19

    Även om vi inte tror att vi påverkas, så gör vi det. Reklam och marknadsföring är ju grunden till det konsumtionssamhälle vi har idag, med ständigt ökande konsumtion, och människor som tror att man måste ha husvagn, “ny” bil, båt och minst 2 utlandsresor varje år för att inte räknas som looser. Julklappar skall köpas i kubik och har man barn – så är man en elak förälder om ungens julklappar understiger 10 000.
    Dessutom tycker de flesta att det är en självklarhet att man skall köpa helt nya gardiner varje kvartal, ha utbud av hela årets grödor året runt osv osv. Såg annorlunda ut för t ex 30 år sedan, mycket annorlunda (men få som minns) …..

  • reaper

    Member
    2009-11-27 at 22:56

    Sant, men den strävan finns nog i olika grad hos oss alla.
    Det som förvånar mig är vilka godtrogna idioter PR folket tror att vi är, och att dom vill formar oss till sådana.
    Det skrämmer mig att kanske allt fler tror på “nu godare” “nu mer…”. Detta schampo har :D HaHahaa bi drottningsvadå som återupplivar ditt döda hår 😆

  • baralillajag

    Member
    2009-11-27 at 23:06

    LOL 😆

  • Anonymous

    Guest
    2009-11-27 at 23:21

    Själv så använder jag Gliss shampo! Funkar utmärkt!

  • laban-labolina

    Member
    2009-11-27 at 23:27

    Jag använder det som jag har hemma.
    Det brukar räka länge för mig.
    När jag köper kött så kollar jag ursprungsland köttmängd å pris.
    Inte efter hur billigt det är.
    Men jag ger mig inte på att göra bröd igen för att det är billigare att göra det.
    Jag försökte en gång. Å min styvfar sa att.
    Snart sitter du väll ute på gården med en öppen eld å grillar pinnbrödet över elden om du får forsätta som du gör nu.
    Jag använda bara mjöl vatten å salt å in i ugnen med det.
    Det slutade inget bra eller rättare sagt blev inget gott bröd att äta alls.
    Laban.

  • theherbalist

    Member
    2009-11-28 at 09:04

    Hehehe. Bidrottningsgelé säger dom väl andå i reklamen? 😉

  • organisk

    Member
    2009-11-28 at 11:12

    ja, vi går på mycket reklam och vi är dumma. sorligt men sant.

  • reaper

    Member
    2009-11-28 at 13:57

    Ja Herbalist :rofl: Vad är det? bidrottningsgele, hur många bidrottningar har dom samlat och kokat gele på?

    Här är en annan jag tycker om, vilken sarkasm.
    Ett margarin som garanterar pengarna tillbaka om ditt kolesterolvärde inte har sjunkit på 10 dagar 😯 Har någon testat detta? gått till doktorn 220 kr för att få tillbaka 15,95?

    Jag finner detta oerhört komiskt. Nu samlas alla kring den snälla bakterien för magen. Tidigare var det Omega3, allt hade O3, och alla produkter hakar på.

    Kommer ni ihåg fiberhysterin? kolla någon gång på fiberhallten i vitt eller mörkt/hårt bröd, skillnaden är marginell och ändå dräller det av gröna märken.

    En annan märklig reklam är att det tar så lång tid att bre en hård macka med “gott pålägg” att man bör köpa deras, som Sverker eller någon konstaterat att svampmackan har 1% svamp. Lång tid?

    Jag ser kanske Komersiell tv ½-1 timme i veckan om frugan tittar när vi lagar mat och ändå märker jag (eller kanske därför) denna fars så tydligt.

    Så ni måste väl också ha några roliga/dumma exempel.

  • hank_moody

    Member
    2009-11-28 at 14:25
    Stonehead wrote:
    Så ni måste väl också ha några roliga/dumma exempel.

    Får sätta mig och titta någon dag och skriva ner, ty mitt sinne suger åt sig dessa reklamsnuttar lika bra som ett block granit absorberar grundvattnet.

    ;)

  • reaper

    Member
    2009-11-28 at 20:25

    Just det Hank, (kul att se dig igen).
    Rinner det av, eller urholkar droppen stenen?
    Sublima budskap var stort på 40 talet, tror jag. Man experimenterade med budskap i reklamfilm, där man visade en Cola flaska var 16e ? ruta i en film och medvetandet registrerar inte detta men i undermedvetandet fastnar det.
    Min bror och jag lekte lite med detta på 80 talet. Vi spelade in musikband med en porta, och la in meddelanden under den hörbara nivån, typ:
    Slappna av nu, du mår så bra, du känner dig så lätt.
    Brisen som smeker, rasslet av kvällsvinden i palmkronorna då alla dess invånare söker sig hem, och det trygga outtröttliga havets brus.
    Viktlös vänder du dig på rygg och den makt och härlighet som utspelar sig på himlen är som en lans, en laser, som penetrerar ditt innersta väsen och får dig att undra varför det är så svårt att se det självklara.
    Ljuset och djupet, både lyfter och drar dig emot dem.. Du blir så lätt att du är som en dimma osv. osv.
    Funka det? vet ej men det var skoj.

    Men detta med PR är så intressant, tex i politik. Man har sedan länge övergett budskapet, nu gäller det att “profilera sig” och reklambyråer har tagit över en stor del av polemiken. Vi kan tacka dom för tex Måd, heter hon så? trevlig? dam som “inte har en aning”.
    Det är ett allvarligt ämne. Hur framställs “klimatproblemet”,”miljöproblemet” i media och i politiken?
    Jo! Precis som storföretag/politiker vill, det är beställningsjobb. För att måla den bild man behöver just då.

    Nu med hjälp av Papaya’n bär det iväg.. så mycket OT, och tråden var tänkt att se igenom varpen och skymta det burleska övermodiga och löjliga i tv reklam med lite distans.

  • baralillajag

    Member
    2009-11-28 at 21:54
    Stonehead wrote:
    Ja Herbalist :rofl: Vad är det? bidrottningsgele, hur många bidrottningar har dom samlat och kokat gele på?

    Här är en annan jag tycker om, vilken sarkasm.
    Ett margarin som garanterar pengarna tillbaka om ditt kolesterolvärde inte har sjunkit på 10 dagar 😯 Har någon testat detta? gått till doktorn 220 kr för att få tillbaka 15,95?

    Jag finner detta oerhört komiskt. Nu samlas alla kring den snälla bakterien för magen. Tidigare var det Omega3, allt hade O3, och alla produkter hakar på.

    Kommer ni ihåg fiberhysterin? kolla någon gång på fiberhallten i vitt eller mörkt/hårt bröd, skillnaden är marginell och ändå dräller det av gröna märken.

    En annan märklig reklam är att det tar så lång tid att bre en hård macka med “gott pålägg” att man bör köpa deras, som Sverker eller någon konstaterat att svampmackan har 1% svamp. Lång tid?

    Jag ser kanske Komersiell tv ½-1 timme i veckan om frugan tittar när vi lagar mat och ändå märker jag (eller kanske därför) denna fars så tydligt.

    Så ni måste väl också ha några roliga/dumma exempel.

    Mycket lurendrejeri för att suga ut pengar ur konsumenterna (och tillhandahålla dem produkter baserade på spillprodukter som annars kastats).

  • elcapitano

    Member
    2009-11-29 at 01:50

    du bestämmer själv hur mycket reklamen påverkar dig…glöm inte det…
    vissa reklamer är ju bara löjliga…värst hatar jag MCdonalds reklam…är inte barnreklam förbjudet i sverige? Känns om MC bryter mot den regeln lite som dom vill…skulle vilja ha strängare reklam lagar

  • reaper

    Member
    2009-11-29 at 16:52

    ElCapitano: att man själv väljer hur mycket man påverkas är väl bara delvis sant. Det går till exempel knappt att gå miste om när Volvo släpper en ny bilmodell, när nya säsongen av idol börjar, eller att den ena eller den andra artisten släppt en ny skiva, trots att det är något (i alla fall jag) ger blanka fan i.

    Jag läste nyligen en kurs på temat “den moderna reklamens retorik”, och hoppades på en kritisk synvinkel på fenomenet. Dessvärre var en överväldigande stor del av kursdeltagarna överdrivet positiva till reklam. Vissa tyckte till och med att “det kunde liva upp en grå och trist by, typ i öststaterna”.

    Den absolut värsta sidan av reklamen tycker jag är nu juletider. Redan i början av november börjades det med julkampanjer, och folk hetsas att köpa julklappar till förbannelse. Och så fort julen är över så presentear tidningarna sina tips för hur man ska få sin ekonomi på rätt köl efter julstressen.
    Och det fortsätter år efter år, jag jag slutar aldrig bli förvånad över hur folk forfarande verkar tycka att julen är det mysigaste och trevligaste de vet, trots att det nu för tiden inte handlar om någonting annat än överbelasta sin egen ekonomi för att göra de rika ännu rikare. Man kan bli konspirationsteoretiker för mindre..

  • klockan

    Member
    2009-11-29 at 20:42
    organisk wrote:
    ja, vi går på mycket reklam och vi är dumma. sorligt men sant.

    “vi” kan du vara själv.
    skulle aldrig köpa något, för att någon säger det till mig..
    80% av befolkningen sitter i en box och har fel…

  • baralillajag

    Member
    2009-11-29 at 20:48

    Även om man inte påverkas direkt av reklamen, så påverkar den ändå på sikt. Vårt samhälle är i ständig förrändring, och väldigt få vet idag om vilka de primära behoven är, utan lever till stor del på skapade behov (skapade bla genom reklam).

Page 1 of 2

Log in to reply.