• PPP/WW 400W HPS

    Posted by reaper on 2009-11-15 at 08:51

    Kom igång med min första odling för någon vecka sedan. Kommer mer detaljerat om utrustning och bilder senare.

    EDIT * Tog bort bilderna i denna post då hälften var brutna, finns mer bilder längre ner.

    replied 14 years, 2 months ago 13 Members · 36 Replies
  • 36 Replies
  • reaper

    Member
    2009-11-17 at 07:23

    Växer fint! 😆

    Har precis börjat med näring och vad vackra damerna börjar bli! 😉
    Det är 8st PPP och dom två längst upp till höger är WW.

    Är ett Secret Jardin 100x100x200cm tält ihop med Diamond reflektor 400W, GIB Ballast PRO-V 400W, GIB blomlampa 400W, Kanalfläkt 125mm, Kolfilter 125mm upp till 300 m³/h.

    Kommer flyttas över till 6,5L krukor med cocos när dom växt lite mer samt vattensystem.

    Hur långt är ett snöre… Hur mycket uppskattningsvis kommer det bli tro?

    Tar gärna emot respons.




  • hurrdurr

    Member
    2009-11-17 at 11:56

    Ser fint ut, men möjligen stretchar de lite? Ta inte mitt ord för det då jag har liten erfarenhet, men någon bättre lämpad skulle kanske kunna ge dig råd?

    Har själv min första odling i form av 400w WW i rullning, du ser ut att ha börjat någon vecka efter mig så det ska bli sjukt kul att följa tråden och jämföra! Jag hoppas på kontinuerliga uppdateringar 😉

    Edit: Angående yield så talas det ofta om 1g/watt vid dem _BÄSTA_ förhållandena. Med tanke på att det är din(och min) första odling så skulle jag inte hoppas på mer än 0.5g/watt, antagligen lägre. Själv nöjer jag mig om jag får sådan yield att det täcker de kostnader jag annars skulle lägga på samma mängd grönt. Då har man ju åtminstonde inte gått back + att du får nöjet av att pysla om damerna :)! Dessutom blir man ju hellre positivt överaskad än besviken :).

  • Anonymous

    Guest
    2009-11-17 at 12:48

    Ser fint ut!

  • grabben

    Member
    2009-11-17 at 14:18

    När du planterar om dom så begrav din stam några cm under de nya medium så växer de ut nya rötter där o plantan blir stadigare, dom har stretchat lite. Lycka till

  • reaper

    Member
    2009-11-22 at 12:00

    Ja, vissa av de har stretchat lite när ska de över till de nya krukorna tro? 20-30CM? Har ingen tumstock atm men antar att det inte är långt kvar nu.

    Är lite orolig över två plantor. Den ena längst upp till vänster, hon har fått två små gula blad 😥

    Sen den andra längst ner till vänster, även hon har fått två gula blad samt roten vuxit lite konstigt?

    Dom går på näring nu och jag har en digital PH-mätare och värdena 5.8-6.2 är ok? Lampan är inte för nära heller… Tips?

  • vadsomhelst

    Member
    2009-11-22 at 13:56

    tjaa FiNAKRiSTALLEN!

    Det ser normalt ut och ph-värdet ok, sänk lampan och satsa på att få dom lite mindre stretch på dom, sen ör som Grabben sa, plantera om och sätt dom så att dom blir stabila och dom minsta små-ovala runda löven dör ju nästan direkt. Det ser fint ut lycka till M.V.H VsH

  • herbert

    Member
    2009-11-22 at 13:58

    ser trevligt och ambitiöst ut! :)

  • dumelaka1337

    Member
    2009-11-22 at 14:16

    smäll in en bordsfläkt och när du planterar om dom så gräv ner stammen lite :)
    vips så har du stabilare plantor som pallar mer buds ;)

  • hurrdurr

    Member
    2009-11-24 at 00:25

    Ser mäkta fint ut det där! Angående omplanteringen så är väll den enda anledningen till att inte plantera om att det är lite enklare att kontrollera sitt medium när det är i mindre krukor. Regeln man ofta hör lyder “omplantera när plantan är lika stor som krukan.” Så om man vill vara säker på att ge damerna nödvändigt med utrymme att bilda rotsystem så borde det göras nu enligt min uppfattning. Var dock extra varsam gällande bevattningen om du planterar om, speciellt om du redan använder dig av näring, då mediumet som tidigare sagt inte blir lika lätt att kontrollera!

    Än så länge ser vi att hålla samma takt i utvecklingen, keep on updatning! :)

    Må eder plantor frodas, Peace!

  • reaper

    Member
    2009-12-01 at 19:27

    Gick här om dagen över till cocos och vattensystem, men det känns som damerna blir sämre för varje dag som går. Har en 40L tank som fylls upp med vatten (Ljummet, men mer kallt) och näring och kollar såklart att PH-värde är OK (5.8-6.2), men jag upptäckte igår att PH-värdet verkar förändras ibland på bara någon timma, är det vanligt? Är ni också tvungna och mäta flera gånger dagligen? Är det därför plantorna mår så här som dom gör nu? Har använt PH-minus två gånger idag, det varierar och har varit typ 6.2-6.4 och igår var det hela 6.9, eller det kanske inte är så petigt?

    Jag har slut på idéer 😥

    Här kommer lite bilder det är inte alla som mår dåligt men vissa är på väg och få gula blad.

  • reaper

    Member
    2009-12-01 at 19:32

    @hurrdurr wrote:

    massa text…

    Som du skrev i tidigare inlägg skulle det vara kul och jämföra! Upp med en tråd nu! 😆

  • hurrdurr

    Member
    2009-12-02 at 13:37

    @FiNAKRiSTALLEN wrote:

    @hurrdurr wrote:

    massa text…

    Som du skrev i tidigare inlägg skulle det vara kul och jämföra! Upp med en tråd nu! 😆

    Jag ska göra mitt bästa! Jag har ingen tillgång till egen kamera, annars skulle även jag ha en lite tråd i detta forum! :) Förhoppningsvis kommer en kompis förbi med kamera imorgon så då ska det knäppas lite bilder! Med tanke på att jag inte kommer få kontinuerlig uppdatering på bilderna; är det okej med dig om jag poster bilderna i denna tråden?

    Synd att plantorna verkar ha reagerat så dåligt på transplantationen! Det bästa rådet jag någonsin fått är “tänk på att cannabis är ogräs”! Jag säger inte att PH är oviktigt, det kan absolut påverka plantorna på ett mycket negativt sätt, men med tanke på att du har valt cocos som medium, dvs. ett oorganiskt medium som är ph-neutralt, samt att din näringslösning ligger mellan 6-7 i PH så därför borde det inte vara det som är problemet! Eftersom du har planterat om i ett annorlunda medium från det första, vilket inte är att rekommendera enligt dem flesta, så kan det mycket väl handla om att vissa plantor blivit “chockade”. Ge dem ett tag att hämta sig i sin nya tillvaro och tänk på att CANNABIS ÄR OGRÄS! Det är mycket lättare att övervattna än att vattna för lite, mycket enklare att bränna plantorna än att ge dem för lite näring, så jag skulle tippa på att det är något av dessa problem tillsammans med chocken från det nya mediumet som fått plantorna att reagera så som de har gjort.

    Tänk som vanligt på när det gäller mina svar att jag inte har stor erfarenhet från odlingar, jag skriver bara ner mina tankar! :)

    Hoppas problemen löser sig, lev i frid!

  • fritz

    Member
    2009-12-02 at 18:20

    Sänk ph värdet till 5,2-5,5 så ska det nog bli bättre!

    Hur mycket näring ger du plantorna?

  • reaper

    Member
    2009-12-02 at 23:48

    @hurrdurr wrote:

    massa text…

    Vi tänker i samma banor och det är möjligt precis som du säger att dom inte vant sig vid den nya miljön. Samtidigt mår inte alla dåligt som ni ser och om PH-värdet inte är stabilt (Vilket jag tycker det redan är!) så borde väl resten av plantorna även ha påverkats, eller?

    Klart du ska posta dina bilder här! Väntar med spänning! 😆

    @Fritz wrote:

    Sänk ph värdet till 5,2-5,5 så ska det nog bli bättre!

    Hur mycket näring ger du plantorna?

    Jag använder Hesi Coco och jag doserar som det står på länken (I mitt fall 40L vatten och 120ML av näringen). PH-värdet är nu 5,5 med.

  • drugsarewrong

    Member
    2009-12-03 at 23:05

    Spännande, hoppas att alla repar sig fint och att skörden blir mostruös. Hydro kan ge väldigt imponerande resultat. Har själv ett hydro i form av flogro 500, det är mycket extra pillande men samtidigt så känns det mycket roligare eftersom att plantorna skjuter iväg i både höjd och bredd.

    Lev gott!

Page 1 of 3

Log in to reply.