• ninj4n

    Member
    2010-01-01 at 15:48

    Grymt fina flickor! kommer bli en riktigt djungel det där.
    har för mig att man binder ner toppen, dock vet jag inte riktigt om man ska binda de till några exakta grader , jag brukar bara böja min top snett ner mot krukan sen binder jag bara fast toppen med ett snöre i stammen.

    ts, vet inte om det hjälpte dig speciellt mycket, är högst troligen alldeles för flummig för att ge ut beskrivningar / vägledningar, men jag gjorde ett gott försök :hemp:

  • reaper

    Member
    2010-01-04 at 21:06

    En liten bild update.

    Har lärt mig massor som nybliven odlare, men jag har en lång väg kvar. Jag har lite frågor jag inte hittar svar på när jag söker i forumet och jag hoppas ni kan hjälpa mig!

    Hur förhindrar man att damerna inte växer för mycket på längden? Det kanske har en fråga om vilken typ av strain man använder med och i mitt fall handlar det om PPP. Jag har fått lite hjälp med min odling men jag vill kolla så den här infon stämmer.

    Är det korrekt att damerna inte växer så mycket på längden när man höjer lampan precis i blom för att sedan 1-3 veckor efter sänka den igen?

    Mina har som sagt växt en hel del på längden men jag har fixat mer utrymme nu och förhoppningsvis växer de inte mer på längden. Som jag nämnde ovan har jag fått hjälp med min odling och h*n jag får hjälp av tyckte dom hade växt lite för mycket på längden och menar på att man kan klippa bort grenarna från början av krukan upp till ca 20-30CM så plantan inte lägger onödig energi där nere eftersom det är väldigt buskigt och dom knappt får något solljus där nere, stämmer detta?

  • hurrdurr

    Member
    2010-01-05 at 16:10

    Då var man tillbaka efter lite julledighet! :D Skulle mer än gärna lägga upp fler bilder men har ingen tillgång till kamera så tyvärr lär det inte komma några bilder om inte någon polare tar med sig sin kamera när h*n är på besök.

    Jag har samma funderingar ang. längden på plantorna som du har, har haft lite problem under julledigheten då jag inte kunde vara hos mina damer så mycket som jag velat. Tyvärr så har en ~10 st löv blivit väldigt brända och jag har dessutom fått böja ner alla fyra plantorna då jag saknar höjd i mitt utrymme. Det ser ut som att vi ligger i samma fas i blommningen och dina plantor ser ju grymt välmående ut! :)

    Ang. höjning och sänkning av lampan för att ändra tillväxten så har jag läst någon stans om att man både kan “trycka” upp växterna samt “dra” upp växterna under blomning. Jag har förstått det som att plantan, precis som när den är seedling, stretchar om man höjer lampan i början på blomningsfasen och på ICMag har till och med diskuterats om höjning av lampan kan vara mer effektiv för att få längd på plantorna. Någon får ju gärna reda ut hur det egentligen ligger till! :)

  • reaper

    Member
    2010-01-05 at 20:11

    Snacka om att man blir överraskad varje gång man kikar in i tältet! Kan det inte bli dags för skörd snart va! Jag är hungrig! 😆 8)

    @hurrdurr wrote:

    har haft lite problem under julledigheten då jag inte kunde vara hos mina damer så mycket som jag velat. Tyvärr så har en ~10 st löv blivit väldigt brända och jag har dessutom fått böja ner alla fyra plantorna då jag saknar höjd i mitt utrymme.

    Vad tråkigt! Jag hoppas dina damer återhämtar sig och växer lika bra som det gör här. Jag var lite skeptisk i början om det skulle bli någorlunda lyckat. Jag har läst på massor men förväntade mig en extremt liten skörd, men fortsätter det växa i den här takten kommer det nog bli bra.

    Jag kollade förresten in lite av dina inlägg här på Swecan och hittade följande Youtube Video: http://www.youtube.com/watch?v=qaNG1pN9We4 och det känns bra att man inte gjorde något som man senare skulle få ångra, det kändes först lite osäkert att kapa grenarna. Jag ska läsa på lite om det här “lollipop”.

    @hurrdurr wrote:

    Ang. höjning och sänkning av lampan för att ändra tillväxten så har jag läst någon stans om att man både kan “trycka” upp växterna samt “dra” upp växterna under blomning. Jag har förstått det som att plantan, precis som när den är seedling, stretchar om man höjer lampan i början på blomningsfasen och på ICMag har till och med diskuterats om höjning av lampan kan vara mer effektiv för att få längd på plantorna. Någon får ju gärna reda ut hur det egentligen ligger till! :)

    Ja, det var lite som jag misstänkte alltså. Någon får gärna kommentera detta, för detta är väl ändå rätt viktigt? Jag tänker på mindre utrymmen och det är nog inte så hälsosamt heller om de växer för mycket på längd och fokuserar mindre på att blomma, rätta mig om jag har fel.

    Jag har läst lite om toppning och detta var något jag glömde göra under vegg, vilket är lite tråkigt. Jag har förstått att de blir mer buskiga och inte som julgranar samt resulterar i fler toppar :) Jag vet att jag hittade en tråd här i bildbanken som någon kommenterade nyligen, men jag hittar den inte längre! Man kan visst toppa de 2-3V i blom, men är detta ens något att rekommendera? Jag hade tänkt köra mina i blom fram tills februari och jag väntar nog med att toppa tills nästa gång.

    Här har ni lite fler smaskiga bilder…

  • cthullu

    Member
    2010-01-05 at 23:16

    Ser jättefint ut!

    Angående höjdproblem osv, PPP är ju känd för att vara mer åt högavkastningsmonster hållet så den vill helt enkelt bli stor och mycket ;)

    Kolla upp sådan info när ni väljer strain och anpassa/planera hur länge ni veg:ar därefter osv.

    Det går att påverka stretch en aning, men stretch kommer det alltid att bli, oavsett vilken styrka / avstånd / spektrum på belysningen man använder även om många laborerar med de parametrarna…

    Toppar eller fim:ar man stretchar de mindre.

    Beroende på setup/odlingsstil ger de flera (men mycket mindre) topparna mycket mer avkastning eller i princip inget mer alls givet lika lång vegtid enligt mina erfarenheter.

  • hurrdurr

    Member
    2010-02-09 at 21:17

    Nu har det varit lite väl inaktivt här i tråden tycker jag! Har du skördat än? :)

    Själv så blir det skördefest om en vecka! Skulle gärna ha gett damerna lite mer tid men olägenheter i verkligheten tvingar mig tyvärr att skörda kalaset då, några gram rökbart lär det bli åtminstone!

Page 3 of 3

Log in to reply.