Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Odlingsdagbok: SSH 600W *Avlövnings-metoden* 1/6-uppdatering

  • Odlingsdagbok: SSH 600W *Avlövnings-metoden* 1/6-uppdatering

    Posted by snoret on 2010-03-12 at 20:48

    Setup


    Tält: Homebox XL
    Lampa: 600w hps
    Luftsystem: Cooltube
    Medium: Jord 70% perlite 30%
    Näring: HESI
    Strain: Super Silver Haze, Greenhouse Seeds.


    Tja. Har redan påbörjat min odling för ett tag sedan. Men kommer köra en odlingsdagbok här nu.

    Jag behöver HJÄLP till att börja med. Mina plantor får ljusgröna blad och gula fläckar.

    Jag kör HESI-näring och följer schemat. De är i vegg så klart. RH runt 45%-80%.

    Någon aning om vad som kan vara fel? Har inte Ph-mätare.

    MVH Snoret

    replied 13 years, 10 months ago 8 Members · 26 Replies
  • 26 Replies
  • drugsarewrong

    Member
    2010-03-12 at 21:03

    Följer du näringsschemat så ligger svaret mest troligt i PH:t, generellt sett så är det första man ska kolla efter vid “sjukdom” om PH ligger bra till. Det kan vara värt att investera i en PH mätare, passa på och köp en som mäter EC; det saknar jag nu i efterhand och det gör det lättare att hålla koll på om plantorna har för mycket eller för lite näring.

    I övrigt ser dina speccs bra ut, så det är antagligen brist pga PH, ifall schemat är bra så bör du inte ha övergött något så pass att det blockerar ut något annat.

    Jag kan inte hjälpa dig med vad bristen är, jag är ganska långt in i dimman just nu så jag orkar inte anstränga mig. Men även om man då identifierar sjukdomen så måste man ändå reglera PH först, för annars går det inte att bota.

    Ser PH bra ut så är det bara att börja klia sig i huvudet på vad nästa steg ska bli.

    Lycka till

    *Edit: Tänker själv odla SSH från greenhouse, får se när det blir. Jag hoppas att du kommer med rökrapport i slutet och att bilderna fram tills dess blir smaskiga så att man kanske flyttar upp den bland prioriteringarna ;)

    *Edit 2: Påminner lite om under eller överbevattning, vad händer om du slutar vattna ett tag, eller om du vattnar dem rejält? Något av det som dem blir gladare av?

    Kör hårt! :D

  • fritz

    Member
    2010-03-12 at 21:46

    Det är nog PH´t som spökar.. Dom ser också överbevattnade ut som DrugsAreWrong påpekar.

    När PH-värdet stiger över 6 börjar vissa blad blekna pga att kväveupptaget stryps.

    Skaffa en PH-mätare den är guld värd!
    Du kommer slippa så mycket problem om du bevattnar med rätt PH och skörden kommer bli bra mycket större!

    Jag odlar också SSH från Greenhouse, den har snart stått under 12/23 i 6 veckor.
    Kan ju tala om att det tar lång tid för den att gå i blom så ha tålamod!

    Lycka till!

  • snoret

    Member
    2010-03-12 at 23:10

    Tack för era svar! Det värmer. :P

    När jag planterat om de så har de mått bra några dagar, sedan börjar de bli ljusgröna/gula.

    Möjligt att jag överbevattnat de också som ni säger. Ska pröva att inte vattna så mycket. :)

    Ja, SSH är en spännande strain. Ska bli skoj detta, GHS är också entreprenörer när det kommer till strains ;) Ska kolla in era trådar om ni har några odb:er igång.

    Jag tänkte investera i en Ph- och EC-mätare. Har ni några/någon ni kan rekommendera såhär på rak arm? Det krävs väl något kalibreringsämne för att få rätt ph-balans också? Vore kanon om ni kunde länka in de produkter som behövs, brukar köpa från H&N.

    http://www.head-nature.com

  • fritz

    Member
    2010-03-12 at 23:28

    Jag har en PH-mätare från Milwaukee, köpt hos H&N. http://www.head-nature.com/04679
    Jag är nöjd med den, men jag hade föredragit en PH-mätare som kan mäta med 2 decimaler.
    Men den har fungerat mycket bra dom 5 månaderna jag haft den och har visat korrekta värden då jag kalibrerar den med drygt en veckas mellan rum.

    Kalibrerings vätskorna jag använder är dom här:
    http://www.head-nature.com/02812
    http://www.head-nature.com/02814

  • snoret

    Member
    2010-03-13 at 00:01

    Ok ok.

    Beställde precis:

    PH4-PRO Buffer Solution pH 4.0 – 300ml
    PH7-PRO Buffer Solution pH 7.0 – 300ml

    Hanna Checker – Digital pH Tester
    http://www.head-nature.com/06038?id=fpKzGfjG

    Fertometer – nutrient meter
    http://www.head-nature.com/04522?id=fpKzGfjG

    Blev budgetvarianten :) Tack för hjälpen

  • snoret

    Member
    2010-03-19 at 12:28

    Sådär!

    Har fått hem en ph-mätare och en näringsmätare (den verkar vara rätt ny på marknaden, så någon kanske kommer slå till på en sådan).

    Kolla på bilderna och bedöm själva vad ni tror kan vara felet (se symptomen i min första post). Vad blir nästa steg? För mig ser det ut som det är för högt ph – ska jag droppa lite av 4.0-buffern i näringstanken?

    Har vattnat sparsamt med enbart vatten de senaste dagarna.

    Kittet som ska få mina plantor att må bättre. Kostade cirka 800 kr.

    Ph-värdet på mitt kranvatten.

    Ph-värdet på min näringsblandning.

    Grönt ljus för näringsblandningen.

    För lite näring för plantorna just nu, antagligen för att jag enbart vattnat med vatten de senaste dagarna.

  • snoret

    Member
    2010-03-19 at 15:29

    Jag droppade några droppar av ph-4-buffern i näringsblandningen. Svopp vad det sjönk! 😯 Fick ner det till 6.5 nu, tror det är en rätt lagom nivå att pröva framöver.

    Kan även tipsa om att apoteket har små doseringssprutor som är perfekta om man bara ska ha en eller två droppar. Jag fick en för att jag frågade snällt. Annars finns det receptfri medicin att köpa, så får man en doseringsspruta till. 8)

    Efter att ha vattnat med näringslösningen visade näringsmätaren grön lampa dessutom :D

  • fritz

    Member
    2010-03-19 at 15:55

    Vänta nu lite!
    Du har nog missförstått det här med ph-bufferns funktion.

    Man justerar inte ph-värdet med buffertvätskorna, det gör man med en ph-sänkare/höjare.
    Som den här tex: http://www.head-nature.com/02847

    Med buffetvätskorna kalibrerar du ph-mätaren, inget annat!

  • markus004

    Member
    2010-03-19 at 16:45

    en liten fråga bara, jag har funderat på att köpa en sån där hanna ph-checker. kan man bara mäta genom att stoppa ner den i vattnet?

    jag är väldigt nybörjare på allt som har med odling att göra. men jag undrar, ska man inte mäta ph’t i själva jorden också för att få en uppfattning av hur ph’t är? eller fungerar den att stoppa ner i jorden också kanske?

    ursäkta att jag skräpar ner din tråd med en sådan här fråga, men svar uppskattas :)

  • snoret

    Member
    2010-03-19 at 16:59

    @Fritz wrote:

    Vänta nu lite!
    Du har nog missförstått det här med ph-bufferns funktion.

    Man justerar inte ph-värdet med buffertvätskorna, det gör man med en ph-sänkare/höjare.
    Som den här tex: http://www.head-nature.com/02847

    Med buffetvätskorna kalibrerar du ph-mätaren, inget annat!

    Ok. Det skumma var att jag bara tog två droppar av buffertvätskan och att det sjönk så pass mycket. Jag undrar om det är skadligt för plantorna 🙄

    Beställde hur som helst en sådan butelj som du rekommenderade.

  • fritz

    Member
    2010-03-19 at 20:22

    @Snoret wrote:

    Det skumma var att jag bara tog två droppar av buffertvätskan och att det sjönk så pass mycket. Jag undrar om det är skadligt för plantorna

    Du kommer uppleva samma drastiska säkning av ph-värdet när du använder ph-vätskan jag länkade till också.
    Så doseringssprutan du fick kommer komma väl till hands!

    Sen får du ta och sänka ph-värdet i dina näringsblandingar ännu mer så du får lite effekt!
    Jag rekommenderar 5,2-5.5, lycka till med odlingen nu! :)

  • snoret

    Member
    2010-03-19 at 21:05

    @markus004 wrote:

    en liten fråga bara, jag har funderat på att köpa en sån där hanna ph-checker. kan man bara mäta genom att stoppa ner den i vattnet?

    jag är väldigt nybörjare på allt som har med odling att göra. men jag undrar, ska man inte mäta ph’t i själva jorden också för att få en uppfattning av hur ph’t är? eller fungerar den att stoppa ner i jorden också kanske?

    ursäkta att jag skräpar ner din tråd med en sådan här fråga, men svar uppskattas :)

    Den som jag köpte är till för att kolla ph i näringsblandningen – den går inte att köra ner i jorden. Det finns sådana som sätts i jorden, men de kostar mer.

  • snoret

    Member
    2010-03-19 at 21:06

    @Fritz wrote:

    @Snoret wrote:

    Det skumma var att jag bara tog två droppar av buffertvätskan och att det sjönk så pass mycket. Jag undrar om det är skadligt för plantorna

    Du kommer uppleva samma drastiska säkning av ph-värdet när du använder ph-vätskan jag länkade till också.
    Så doseringssprutan du fick kommer komma väl till hands!

    Sen får du ta och sänka ph-värdet i dina näringsblandingar ännu mer så du får lite effekt!
    Jag rekommenderar 5,2-5.5, lycka till med odlingen nu! :)

    Ska definitivt pröva det du nämner. Ett stort tack för att du varande mig för kalibreringsvätskan, annars hade jag nog förgiftat mina damer sakta men säkert. 😳

  • snoret

    Member
    2010-03-20 at 17:17

    Köpte en brandvarnare, pulversläckare, fläkt, fräscht dl-mått och visp. :D

    Jag kör även på Fritz tips om att ge sticklingarna lägre luftfuktighet så de tvingas utveckla rötter :)

    Väntar även på min ph-sänkande näring, så jag kan få ner ph:t till 5.5.

  • gonzoeliac

    Member
    2010-03-21 at 14:47

    ser grymt ut :)
    testa ställ in vitbalansen på kameran nästa gång du knäpper under lampan kanske det blir lite färggladare bilder :)

Page 1 of 2

Log in to reply.