Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Odlingsdagbok: SSH 600W *Avlövnings-metoden* 1/6-uppdatering

  • snoret

    Member
    2010-03-26 at 12:51

    Jag har fixat en vegg-kammare nu, med en 125w le-lampa som är optimal för vegg :) I övrigt så har jag flushat de stora plantorna några dagar nu. De mår bättre av det och löven börjar peka mera uppåt.

    De små sticklingarna har fått rötter några stycken, och de har planterats om. Jag kommer köra cocos som medium för dessa.

  • reaper

    Member
    2010-03-28 at 00:47

    @Snoret wrote:

    @Fritz wrote:

    Vänta nu lite!
    Du har nog missförstått det här med ph-bufferns funktion.

    Man justerar inte ph-värdet med buffertvätskorna, det gör man med en ph-sänkare/höjare.
    Som den här tex: http://www.head-nature.com/02847

    Med buffetvätskorna kalibrerar du ph-mätaren, inget annat!

    Ok. Det skumma var att jag bara tog två droppar av buffertvätskan och att det sjönk så pass mycket. Jag undrar om det är skadligt för plantorna 🙄

    Beställde hur som helst en sådan butelj som du rekommenderade.

    När du droppade i buffertvätskorna så ändrade du avläsningsvärdet, och inte det egentliga PH-värdet. Du ändrade inte på phvärdet något märkvärdigt utan det var bara din mätare som visade fel. Om du undrade varför det “funkade” :)

  • j_unit

    Member
    2010-03-28 at 11:48

    vad är det för jord du använder?

  • snoret

    Member
    2010-03-29 at 00:55

    @icancancannabis wrote:

    @Snoret wrote:

    @Fritz wrote:

    Vänta nu lite!
    Du har nog missförstått det här med ph-bufferns funktion.

    Man justerar inte ph-värdet med buffertvätskorna, det gör man med en ph-sänkare/höjare.
    Som den här tex: http://www.head-nature.com/02847

    Med buffetvätskorna kalibrerar du ph-mätaren, inget annat!

    Ok. Det skumma var att jag bara tog två droppar av buffertvätskan och att det sjönk så pass mycket. Jag undrar om det är skadligt för plantorna 🙄

    Beställde hur som helst en sådan butelj som du rekommenderade.

    När du droppade i buffertvätskorna så ändrade du avläsningsvärdet, och inte det egentliga PH-värdet. Du ändrade inte på phvärdet något märkvärdigt utan det var bara din mätare som visade fel. Om du undrade varför det “funkade” :)

    Ahh, okej! Tack för tipset 😉

  • snoret

    Member
    2010-03-29 at 00:56

    @J_unit wrote:

    vad är det för jord du använder?

    Såjord och 30% perlite.

  • snoret

    Member
    2010-04-17 at 11:04

    Börjar få ordning på ph-värdet nu, och det börjar bli en djungel av sticklingarna :D Har även boostat upop ljuset med en vegg-lågenergi-lampa extra.

  • snoret

    Member
    2010-04-27 at 21:04

    Har kommit på vad det är som bekymrat mina plantor, dels har ph-värdet varit alldeles för högt, något som fosfor-vattnet nu rättat till. Sedan har jag fått små oinbjudna gäster, vita “mini-tvestjärtar” 1-2 mm långa (Symphilids på engelska) som hoppar. De kommer upp ur jorden när jag vattnar. Någon som vet vad de heter på svenska?

    Jag har dock fått kol på de nu tror jag, har kört starkt nikotinvatten i några dagar, och även hällt på pyrsol. Får hoppas att växterna klarar sig, de verkar aningen stressade nu. Vi får se!

    Här kommer lite bilder, växer på rätt rejält 8)

  • billball420

    Member
    2010-04-27 at 21:09

    Den där tillväxten måste du ha hört. Mycket bra på 10 dagar.:D

    bill

  • snoret

    Member
    2010-05-20 at 17:16

    Blomkammaren är 1-vecka i blom. Sticklingarna börjar rota sig i veggkammaren. Ska pröva att göra aceton-röra och baka en kaka på den upphängda damen. Hon var sjuk, och fick avlivas så friska fick hennes sol.

  • snoret

    Member
    2010-06-01 at 18:37

    Tjabba alla!

    Har börjat med avlövnings-metoden nu som går ut på att plocka bort alla större löv, för att ge blommorna mer ljus- och syretillförsel, så att de inte sträcker på sig och istället utvecklas till att bli större och mer kompakta. Det var en djungel igår, jag hade säkert 5 kg löv när jag var färdig. Nu når hps-lampan fler blomnings-platser, och tekniken ska ge 20-30% större skörd. Har även gjort ett nät för att kunna få höjden mer sumerisk och se till att alla blommor kommer åt det smaskiga ljuset. Hps-lampan är även utbytt till en som är optimerad till blomnings-fasen, en Sylvania 600W HPS-TS, istället för Sylvania 600W Grolux.

    Egentligen ska man börja med denna teknik redan i vegg, något som jag inte gjort i blomtältet (plockade bort alla stora löv i går), anledningen till att jag gjorde det även fast jag är i blom är för att motverka att de sträcker på sig. Sträckning är fienden för alla tältodlare, det är enbart utomhus de ska sträcka på sig. Som ni ser så har jag börjat med avlövnings-metoden på plantorna som står i vegg också, så där kommer vi se renodlad avlövnings-metod redan från start. Givetvis ska de veggade plantorna in i blomtältet när det blivit dags.

    För ni som är skeptiska till vad jag håller på med, kolla denna väldigt intressanta tråd:

    http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=174163

  • reaper

    Member
    2010-06-07 at 23:54

    Fint där.!! :clap: :clap: :) :)

Page 2 of 2

Log in to reply.