Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Hjälp med 10 000kr tält startpaket ?

  • psy_trance420

    Member
    2011-04-09 at 06:44

    @ColdazIce

    Bara kommentera på hur du tror att en 400kr utrustning skulle ge dålig Cannabis är ren bull, man kan få hög klass kvalite med små utrustningar också, att slå på stort från början menar inte automatiskt att man får bra Cannabis i slut ändan sen kan du räkna med att få dom första odlingarna sämre eftersom det tar tid att lära sig att odla bra grejer.

    Sen säger du att du vill ha ett så stort tält som möjligt för att “ljuset ska täcka alla plantor” vilket fallet är ju större tält desto mindre täcker ljuset eftersom ljuset sprids och studdsar så mycket att den inte jobbar effektiv för plantornas fördel utan det blir negativt så ju större tält desto fler lampor behövs etc

    Sen att köpa billiga start paket betyder också att du får skit filter etc eftersom affärer måste ju tjäna in på något och då är det oftast filtret.

    Och för övrigt så verkar det som du endast är ute efter att odla för försäljning och även inte har kolla på utrustning eller odling : /

  • xylitol74x

    Member
    2011-04-09 at 20:55

    Lägger mina 5 cent här!

    Grattis till ditt val att odla cannabis! Det är en otroligt trevlig och givande växt att odla och brinner du för hobbyn kommer du ha en kul och givande tid framför dig. Jag greppar hur du tänker! Du har 10 papp och nu djävlar vill du inte göra nåt halvdant utan gå all-in på en gång. Ledsen men det blir nog inte så bra!

    Lite synpunkter!

    Börja i mindre skala. Odla cannabis är inte som att montera ihop en IKEA möbel. Varje planta är unik och har sina behov. Det som funkar för mig behöver inte nödvändigtvis funka för dig! Köper du grejer för 10 papp på en gång är risken stor att du lägger ut 10 papp igen efter ett halvår då du med en massa erfarenhet i bagaget inser att allt var felköp! Tänk i det långa perspektivet.

    För att överhuvudtaget kunna lyckas så måste du inse att de flesta på det här forumet drar fram bättre röka på en 400 kronors anläggning än vad du kommer att göra med en 10 000 kronors anläggning på många år. Man måste kunna gå innan man börjar springa, inga genvägar.

    bra setup att börja med:
    Ikea garderob
    150 – 250 HPS med ballast
    Jord och näring från blomsterhandeln/konsum närmast där du bor.
    fläkt på Jula/biltema
    kolfilter (Jo du ska ha ett kolfilter, även om du bor på översta våningen. Upp som en sol, ner som en pannkaka. Och där nere går Zorro förbi, Zorro är en nyutexaminerad knarkhund som är ute med sin nya snutmatte)

    Sen efter din första skörd tar du du en funderare, funkade jord för mig? vill jag hellre köra hydro? eller känner jag mig så djävla säker att jag drar en vertikal-aero-scrog, egen strain och siktar på cannabis-cup 2020.

  • Vincent

    Member
    2011-04-09 at 21:05

    Väldigt bra skrivet xylitol74x! Håller fullständigt med. Börja med nåt lite mindre. Lär dig om cannabisväxten under tiden tiden. För man lär sig nåt nytt varje dag. Och hetsa inte med inlärningen, det tar tid!

    Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket!

    Må väl och lycka till!

  • entalpi

    Member
    2011-04-10 at 05:07

    Jag håller också med övriga om att du bör börja i mindre skala, MEN om du nu ska börja i mindre skala, och planerar att i framtiden gå större, då ska du naturligtvis anpassa dina nybörjarinköp efter framtida behov.

    Du ska börja så sakterligen nu, men du vill ändå dra på rätt fett, då säger jag 600w hps, för det kan du använda även i en större setup sen.
    Här har du ett kit med en rejäl lampa, 600w hps, du får en elektronisk bra ballast, som du kan använda många år och som lönar sig i längden jämfört med dom billigare ballasterna. Du får en bra reflektor:
    http://www.head-nature.com/07041

    Visst du skulle kunna följa folks råd och gå på billigare utrustning nu för att försöka lära dig, men om du ändå tänker köra större såfort du har mer kött på benen vad fan ska du då med en 250w hps lampa till? Belysa dass? Nej ska du satsa stort men följa mitt och andras tips om att börja smått, börja ändå smått med saker du kan använda i större setup senare.

    http://www.head-nature.com/04177
    Här har du ett tält för en tusing, 1x1M area, 2meter högt, gott om utrymme för första odling och du kan ändå köra rätt rejäl odling i det där tältet senare, billigt så du kan köpa fler sådana tält och bara utöka genom att köpa mer tält och belysningskit med tiden.

    http://www.head-nature.com/04246
    Här har du ett kit med kanalfläkt, kolfilter, ventilationsslang och slangklämmor för att pumpa luft innifrån tältet, filtrera bort cannabislukt, och sen pumpa ut luften därifrån.

    16st sådana här krukor får plats i ovan nämnda tält, börja med jord för att lära dig om odling:
    http://www.head-nature.com/04114-11L

    Någon gödning för vegg, någon för blom, kanske pk 13-14 en flarra.

    Sen är du hemma

Page 3 of 3

Log in to reply.