Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Fritz's hydrokulturella SOG Vol.2! 1,4m2 1200w 20/6

  • frilansaren

    Member
    2011-06-07 at 08:26

    tack för denna tråden fritz,,du har med denna fått in mig på hydrobanan :)
    Så känner att det snart är dags att ta steget till hydro :)

    -lance

  • rullarn

    Member
    2011-06-07 at 20:55

    De små variationer du upplever är normalt och snudd på omöjligt att slippa ifrån, du har snudd på idealiska förhållanden. Som fundamentalisten och wayne skriver sänk EC aningens så kommer plantorna att mogna fortare dvs du får en snabbare turn over. Slans teknink i all ära men man måste inte ligga och toppa i allt[han skriver väl om jag minns vår “allsmäktiga gud fader SLANS ord rätt, den PERFEKTA kvadratmetern], helhetssynen och känslan för plantan är det som gör det, du har alla förutsättningar att lyckas, stirra dig inte blind på allt för små detaljer, i know how it is, remeber? ;)

    Må bäst…

  • fritz

    Member
    2011-06-12 at 11:08

    Hej alla! :D

    Tack för snälla ord och allt arrangemang kring min frågeställning ang EC’t! :pleased:

    Oh, man har även finfrämmat, Drullper den allsämktige!

    Tack ska du ha, jag gör så gott jag kan! :mrgreen:
    Sen, tack själv för att ni styr den här skutan så jag får dela med mig av min odling! :D

    Lesseboo, Jag ser tecken på näringsbrännor, tydligast hos Chonic’en där somliga blad blivit väldigt fläckiga och bruna.
    Dem växer på bra tycker jag men det är första odlingen med de nya grejerna så jag har inget att jämföra med direkt.

    Jag tror inte heller detta skulle förstöra odlingen direkt men närningsbrännor är något jag helst vill undvika då jag är insnöad på att få allt så fläckfritt som möjligt.

    Att köra utan mätare verkar utan tvekan fungera bra för dina vänner!
    Toppbuds i storleken av en 2l pet-flaska låter… ja, otroligt! Du har möjligtvis ingen bild att bjuda på? 🙄

    Personligen skulle jag inte kunna vara utan mina mätare nu när jag en gång använt dom.

    Wayne, Många kloka och lugnande ord du kommer med! Tack! :D

    Fundamentalist, jag har kollat EC’t på mitt kranvatten, det ligger runt 0,2.

    Jag har dock glömt att räkna bort det värdet när jag fixat med EC’t men då jag har haft för höga doser innan och alltid räknat inkl kranvattnets EC så låter jag det vara.

    Att hälla på mer PK 13/14 och höja EC’t allteftersom gav min fina resultat sist och det är något jag vill testa bemästra utan brännor.

    Kommer även envisas med att hålla ett så lågt PH-värde som 5,2.
    Har löst så gott om det, både av Slan då och även här: http://www.enhancedurbangardening.co.uk/growguides/Canna_Aqua_grow_guide.pdf

    Grejen är att jag tro mig, utifrån erfarenheter av min förra odling, kunna odla riktigt stora buds med dessa värden.

    Kolhydrater har jag däremot tänkt att testa nästa runda och då i form utav: http://www.canna.nl/cannaboost

    Jag tar inte ditt inlägg negativt på något sätt!
    Jag uppskattar att du tar dig tid att dela med dig utav dina erfarenheter! :D

    frilansaren, Jag tycker definitivt du ska testa hydron, växer så det knakar och relativt lätt sköt är det med! :)

    rullarn, long time, no seen! Hoppas allt är väl med dig min vän! :D

    Du tror att jag ligger såpass bra till alltså, härligt!
    Som Humlan säger så är det mycket glitter redan nu vilket verkar bekräfta välmående t hos plantorna!

    Hehe, jo jag stirrar mig kanske lite blind på Slan’s ord ibland, men nu har jag fått en bra fingervisning om hur allt ska skötas nästa gång för bättre resultat!
    Tror mig också kunna lyckas med att få fram en riktigt bra runda nu när jag har lite bättre koll.

    Nu ska jag börja pilla ihop uppdateringen för ikväll, syns sen! Hej hej!

  • fritz

    Member
    2011-06-12 at 16:42

    Fritz’s hydrokulturella SOG Vol.2! 1,4m2 1200w 12/6

    Kapitel 4.

    Tjena! 8)

    Ännu en vecka har passerat sedan vi sågs sist och det innebär en ny uppdatering!
    Vi börjar närma oss den fjärde veckan under 12/12 som infinner sig på tisdag under veckan som kommer!

    En påökning utav pistiller börjar ta fart och jag har lite smått börjat hälla på med PK 13/14.
    EC’t ligger nu på 1,26 där jag fyllt på med Aqua Flores samt Cannazym upp till ett EC på 1,22.

    Därefter fyllde jag på med PK 13/14 till EC’t stigit till 1,26 och PH’t har justerats ner till 5,2.
    Härifrån har jag tänkt att fylla på med PK 13/14 successivt utifrån ett EC på 1,22-1,23 höjt med Flores och Cannazym.

    Jag skriver ner hur mycket Flores och Cannazym jag häller på så jag vet när jag börjar närma mig lika delar PK 13/14 som Flores.
    Då upphör jag med PK’n och ska vara i slutet utav blom för att sedan flusha plantorna.

    Jag har även bestämt mig för att köra halva systemet fram till skörd och inte fylla på den andra med nya sticklingar under denna runda.

    Dels för att det höga EC’t som kommer råda då de nya sticklingarna sätts i kommer bränna dom rejält.
    Sen kommer jag nu kunna utse den bästa phenon hos plantorna nu när dom är riktigt namnmärkta.

    Då kommer hela systemet fyllas med bara de bästa plantor som ger de största budsen!
    Det kommer även bli lättare att få plantorna i ungefär samma höjd så alla får lika mycket ljus.

    Ser redan nu i odlingen några phenos som kan vara riktigt starka kandidater!
    Kan knappt föreställa mig ett fyllt system med plats för 120st plantor av den finaste pheno, det kommer bli mäktigt! 😈

    Kan knappt börja mig tills jag får börja om på nytt med bara the best of the best! :D

    Tills dess så får jag bjuda på det här!

    26 dagar under 12/12

    PH5,2 – 5,5
    EC1,26 (max 1,27)

    Chronic #1

    Chronic #2

    Skunk #1

    Skunk #2

    Skunk #6

    Nu blir det lite random bilder!

    Det var de, syns nästa vecka, take care! 8)

  • razer

    Member
    2011-06-12 at 17:44

    Ser onekligen väldigt bra ut! :D lyfter av hatten för en intressant tråd med bra bilder!

    /razer :hippie:

  • Vincent

    Member
    2011-06-14 at 23:44

    Väldigt fint Fritz! har liknande bubblare i ungefär samma “ålder”, Så det är kul att jämnföra lite! Har laughing buddha som är en väldigt sativa dominerad strain, så jag har samma problem som du fick i Vol. 1, Höjden. Mina är ca 90cm höga med 12/12 från start. :D

    Må väl!

  • fritz

    Member
    2011-06-15 at 19:26

    Tusen tack Razer och Vincent! :D

    Tråkigt med höjdproblemen, Vincent!
    Dina buddha har verkligen stuckit iväg på längden, den längsta plantan jag har i tältet nu är 75cm och verkar inte växa mycket mer på längden!

    Jag håller tummarna för att du klarar dig på höjden ändå! :)

  • nicken89

    Member
    2011-06-16 at 13:56

    Mind = blown :crazy: , så vackert. Man blir tårögd!
    Önskar dig all lycka i världen med denna odling Fritz!

  • McHigh

    Member
    2011-06-16 at 20:56

    Så vackert. Slutprodukten kommer slå alla slå alla med häpnad. Du är en trollkarl Fritz!

  • sn

    Member
    2011-06-19 at 20:16

    Hej hej Fritz. Såg att du använder en akvarier kylare . jag har Länge tänkt att köpa en sådan men inte funnit någon som säljer dom för rimliga pengar , vad kostade din och har dom någon hemsida . och hade du några problem med dom du köpte den av mvh snösnö

  • fritz

    Member
    2011-06-20 at 02:42

    Tack ska ni hai! :D

    @snösnö wrote:

    Hej hej Fritz. Såg att du använder en akvarier kylare . jag har Länge tänkt att köpa en sådan men inte funnit någon som säljer dom för rimliga pengar , vad kostade din och har dom någon hemsida . och hade du några problem med dom du köpte den av mvh snösnö

    Den kostade £199 plus frakten som jag inte kommer ihåg vad den låg på.
    Men jag köpte den här iaf: http://www.h2osupplies.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=222

    Det var inga problem att köpa den ifrån hemsidan jag länkat till ovan!

  • fritz

    Member
    2011-06-20 at 06:01

    Fritz’s hydrokulturella SOG Vol.2! 1,4m2 1200w 20/6

    Min damer och herrar, Kapitel 5 är på sin plats!

    Vi närmar hos vecka fem under 12/12 och blommorna börjar feta på sig nu lite, men det tar nog inte fart förens efter vecka 6.
    Men kan däremot börja urskilja plantornas olika utseenden lite smått.

    Mina pengar ligger på Skunken med pheno #6, jag tror allt att det är “big moma”: https://swecan.org/uploads/albums/19327/pic_035%7E0.jpg

    Det sura här är att moderplantan av pheno #6 är den minsta och glesaste.
    Jag har därför lagt ett gäng rockwool kuber i PH-reglerat vatten för att sedan ta sticklingar av moderplanta – pheno #6 och skapa ytterligare 6-8st nya moderplantor av #6.

    På så sätt hoppas jag få majoriteten av plantorna i nästa runda av just den phenon, #6!

    Jag kommer byta ut lysrören mot en HPS istället för att få fart på tillväxten!
    Men detta hänger lite på hur sommarvärdet blir, om det blir för varmt är det inte möjligt att köra HPS’en i badrummet.

    Men jag kommer iaf satsa på pheno #6 då jag tror mest på den!
    Fast dom andra moderplantor kommer jag givetvis ha kvar då jag kan ha fel och andra phenos kan vissa sig vara lämpliga kandidater till den bästa “yieldern” dom med!

    Jag är dock föga imponerad av somliga phenos, tex Skunk #7 och Chronic #2 verkar inte vara mycket att hänga i granen.

    Inom ramarna för mina odlingsprojekt finns inte utrymme för sossarnas uttryck: –“alla ska med!”
    Här är det renodlad diktatur som gäller där jag styr med järnhand!
    Bara de plantor med den bästa genetiken och utdelningen får vara kvar!

    Annars så har jag inte riktigt fått pli på EC-värdet, jag har hyfsad kontroll så det inte sticker iväg allt för mycket men jag har inte riktigt hittat ett schyst värde.

    Som mest har det legat på 1,33 och detta har visat sig vara för högt, även för de största plantorna längst bak i tältet.
    Samtliga plantor visar tecken på övergödning igen. 😳

    Jag skriver dock ner EC-värdet hela tiden, dag för dag, på min almanacka samt hur plantorna mår vid de olika värdena.

    Så denna almanacka kommer vara guldvärd vid nästa runda då den kommer vara en mycket bra guide till vägen för ett lyckat EC-värde odlingen igenom.
    Så jag får acceptera att jag bränner mina plantor lite, det är ändå i vetenskapligt syfte kan man säga. 🙄
    För jag tar det lugnt med näringen, ligger långt under vad Canna’s näringsschema säger.

    Ett annat “problem” jag råkat ur för är att plantorna välter då närkrukan inte sitter fast tillräckligt hårt när vinddraget från golvfläkten gungar plantorna.

    Detta är enkelt fixat med att spänna upp ett nät som stöd för plantorn, har dock inte funnit något bra nät för detta ändamål än.
    Så jag har lite provisoriskt tejpat runt nätkrukornas kanter för att fixera dom bättre så dom inte ska välta.

    Jag tror iofs inte det bara är vinddraget från golvfläkten som får plantorna att välta.
    Det finns inte direkt något för rötterna att greppa tag i, i nätkrukorna så jag tror dels det är därför dom välter.

    Här funderar jag då på om jag ska fylla nätkrukorna med PH-neutrala lecakulor för att ge plantorna bättre stöd i närkrukorna.

    Jag är dock lite orolig för att rötterna ovan vattennivån i baljorna som är i nätkrukorna inte ska fuktas lika bra när dom växer i lecan.

    Nu när rötterna ovan vattennivån är blottade så skvätter det lite på dom hela tiden från luftbubblorna som spricker vid vatten ytan.

    Så jag överväger att spänna upp ett nät istället någon vecka in i vegg för att ge plantorna stöd.

    Aja, jag får se hur det blir! Jag tycker vi kikar på lite bilder nu istället! :D

    33 dagar under 12/12

    PH5,2 – 5,5
    EC1,30 (max 1,33)

    Chronic #1

    Chronic #2

    Skunk #1

    Skunk #2

    Skunk #6

    Skunk #7

    Sådär mina vänner, det var allt för denna gång!
    Jag åker till västkusten över midsommar så nästa helg blir det ingen update!
    Så Kapitel 6. kommer komma helgen efter det eller mitt i veckan, den som lever får se!

    Ta vara på er så länge, hej då! :supersmile:

  • h

    Member
    2011-06-20 at 07:10

    Mycket vackra plantor.

    Ett tips gällande relationen nätkrukor-leka-rötter är väl möjligtvis om du sticker ner hela stammen till botten på nätgrukorna och endast har rötter växandes under denna del, alltså har “rot-linjen” i botten av nätkrukorna, sedan fylla med leca runt stammen som stöd.

    Vikten på leca’n borde ju vara nog för att hålla nätkrukorna på plats, samt få plantan att så stadigt.

    bara en tanke.

  • fritz

    Member
    2011-06-20 at 10:18

    Tack hövdingen! :D

    Nu när jag tänker efter så kommer jag nästa gång rota sticklingarna i sk GHE Rainforest 72.

    Den mackapären kommer fukta lecan tillräckligt för att kommande rötter ska bli fuktiga.
    När sticklingarna är rotade kommer dom ha en liten svans med rötter som når ner i till vatten ytan i baljorna.

    Så mina farhågor för att rötterna ska torka i lecan är ju löst där.

    Ang ditt förslag är jag orolig för att plantans stam ska skära sig igenom leca kulorna och trycka undan dem allteftersom vindraget från golvfläkten trycker på.

    Ska fundera på det lite till, men tack för inputen! :pleased:

    En annan sak ang lecan så är jag orolig för att den, trots att den är PH-neutral, ska få PH-värdet att fluktuera mer än vanligt.

    Någon som har erfarenhet av PH-neutral leca i hydro?

  • dr-tryptamin

    Member
    2011-06-20 at 15:08

    roligt att se att du har funderat på GHE Rainforest 72 den är värd varenda kr, jag använder själv en sådan mycket bra resultat . får man fråga hur många liter är ditt system på mvh DR-TRYPTAMIN

Page 5 of 12

Log in to reply.