Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Exils rullande SOG 2x150w, HID 2x55w PLL + ute 2014.

  • pipen

    Member
    2014-07-09 at 20:48

    Jo jag har förstått att du inte bryr dig om vikten :-) Vi är nog ganska lika där faktist! Säljer inte något utan överflödet går tillbaks till jorden & blir näring till min trädgård. Var mest nyfiken på vad det skiljer imellan landrace & breeded sativa…..Jag har aldrig lyckats få tag på några landracer frön så det var mest av nyfikenhet ;-)
    Gillar också riktigt vilda tankar av gräs, det ska vara en inre rymdresa som drar fram allt tänkbart, man ska nästan bli mörkrädd & det ska gå fort imellan lycka å skräck. Sativor is da shit!

  • pipen

    Member
    2014-07-09 at 20:48

    Jo jag har förstått att du inte bryr dig om vikten :-) Vi är nog ganska lika där faktist! Säljer inte något utan överflödet går tillbaks till jorden & blir näring till min trädgård. Var mest nyfiken på vad det skiljer imellan landrace & breeded sativa…..Jag har aldrig lyckats få tag på några landracer frön så det var mest av nyfikenhet ;-)
    Gillar också riktigt vilda tankar av gräs, det ska vara en inre rymdresa som drar fram allt tänkbart, man ska nästan bli mörkrädd & det ska gå fort imellan lycka å skräck. Sativor is da shit!

  • cthullu

    Member
    2014-07-10 at 11:26

    En äkta landrace är typ en blandad population.

    Naturen och odlaren har gjort kontinuerligt urval så även om en hel del variation förekommer är det några phenotyper som är dominerande / överlägsna.
    Eller i andra ord populationen har anpassat sig till sin miljlö.

    En landrace klarar i regel att anpassa sig ganska snabbt till nya miljöer, eftersom populationen innehåller stor genetisk variation överlever en andel förändringen och nya phenotyper blir de dominanta, sedan korsar de sig och fortsätter att sin anpassning och de drag som tillsammans bäst passar den nya miljön börjar dominera.

    En kommersiell “true breeding” sort idag är väl typiskt framtagen via IBL metoden.
    IBL är en förkortning av “Inbred Backcross Line” och går ut på att göra återkommande bakåtkorsningar mot samma gener och innebär en mycket stark inavel.

    Att man valt ut enstaka phenotyp och skapat en nästan helt homogen genetik från det.

    Evolutionärt sätt är den väldigt svag, en miljöförändring innebär att fler individer helt enkelt dör eller inte kan skapa ny avkomma, och inga befruktningar inom populationen kommer resultera i bättre anpassade anlag eftersom de är i princip genetiskt likadana allihop.

    Evolutionärt och även förädlingsmässigt är de alltså lite av en slutstation och kan inte utvecklas mer annat än att korsa med en annan sort vilket leder vidare till hybrider men stoppar mig själv nu….

  • pipen

    Member
    2014-07-10 at 11:58

    Tack för den informationen cthullu :-) Alltid lika kul när någon med mer kunska delar med sig.

    Men om vi säger en homogen IBL sativa som är backcrossad X antal ggr för vissa specifika drag, tex yield, lukt, storlek (drar till med ett par exempel som ja vet är vanliga att odlare letar efter). Vad skiljer det då imellan en landrace & en IBL i de dragen & speciellt i yield? För enkelhetens skull så säger vi att dessa 2 plantor är lika i höjd & fått precis samma ljus, krukstorlek, näring & medium.

    Sorry om jag Shanghai:ar din tråd exil för min egen nyfikenhet.

  • cthullu

    Member
    2014-07-10 at 12:32

    jag törs påstå att för garderobsodling är hybridkorsningar uppföljt med IBL på bästa individer överlägset för att få det resultat man önskar. (förenklat beskrivet, finns fler tricks)

    Detta eftersom odlarens åsikt och mängden ljus varje planta kan snappa upp är enda egentliga begränsningarna, dvs om odlaren vet vad han/hon gör så kommer inga perioder med eventuell brist eller överflöd av vatten, fuktighet eller näring som vid utomhusodling…

    För en medelstor eller större utomhusodling som säsong efter säsong skall producera bra totalresultat utan arbetsinsatser i absurd skala skulle jag nog föredra att breeda evolutionärt + selektivt på en “composite cross population” vilket kan betraktas som att man skapar en artificiell landrace.

    Om jag bodde i ett område där det finns äkta landraces så är ju en sådan en bra utgångspunkt också såklart.

  • cthullu

    Member
    2014-07-10 at 12:45

    …sen kan man givetvis som jag ändå tycka att det även i garderob är roligare och mer spännande att odla landraces och se vad naturen har skapat…

  • exil

    Member
    2014-07-10 at 18:02

    Mer landraces när vi nu pratar om det.
    Uruguay batch#2 Goatwoman. Tryckte ner 5-6 frön i varje mugg x 5. Kan bli kanske två. Piss germrate sist.

    Saknar min MH. Kommer i veckan hoppas jag.

  • exil

    Member
    2014-07-11 at 16:02

    Finola x DR Gött fick lite hjälp av Bea.

  • exil

    Member
    2014-07-14 at 19:01

    Jodå här snurrar det på-

  • exil

    Member
    2014-07-16 at 15:51

    Fick äntligen hem min MH.

    SSH X SD / TKF @Boni

  • exil

    Member
    2014-07-17 at 16:40

    Fick klippa en till DF idag pga mögel totalt har jag klippt tre. 50/50 koskit/p-jord är lite för tung på N så till hösten ska jag blanda in hästgödsel i bäddarna och se om jag får ner leaf to bud ration.

  • Anonymous

    Guest
    2014-07-18 at 22:37

    Att Exil håller toppkvalitet även på utomhusbudsen är ju inget förvånande! Missade denna säsong men tar in mycket bra tips inför en potentiell första odling sommar 2015 ;)

    Uppskattas starkt att du tar tiden att visa en sån kärleksfull, genuin approach till cb-odling. Till de som eventuellt rullar in tror jag det hjälper med insikten att kulturen inte alls bara handlar om gangsters och flummiga människor :D

  • exil

    Member
    2014-07-19 at 09:27

    Man tackar. Tja livet är lite för kort för att man ska hålla på och tuffa sig.

    Har fått erbjudande om att testodla lite bönor från Amerika.
    Mother: ‘Casey Jones’ (Trainwreck/Thai x ECSDv3) “Schmoe cut”
    Male: ‘Cherry Puff’ (Cherry Pie x Underdawg OG “Jo”) “OG/Pie dom pheno”
    Det blir höstens “stora” och sista odling innan kylan “tvingar” in mig i autoträsket ;-)

    Ut i solen med er.

  • exil

    Member
    2014-07-19 at 17:46

    Vilken jävla värme, slängde på 60-70L vatten på Finola x DR.

    purp ;-)

  • odlis

    Member
    2014-07-20 at 22:00

    jäkla fin uteodling du fått till, å inomhus rullar de på ser jag=)
    Några extra creedz ska du ha för att du är så duktig med kameran ^^

Page 13 of 20

The discussion ‘Exils rullande SOG 2x150w, HID 2x55w PLL + ute 2014.’ is closed to new replies.

Start of Discussion
0 of 0 replies June 2018
Now