Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken cef’s första garderob! 600W MH&HPS

  • reaper

    Member
    2008-09-20 at 12:21

    @Herr J wrote:

    Är du seriös med att köra Cocos kan jag skänka dig ett 5 plantors drippers system. Menar då slangar du får dock köpa till en pump

    Jag är VERKLIGEN hedrad utav att självaste Herr J ser vårat projekt så pass seriöst att han är beredd att skänka oss utrustning för att göra det ytterligare roligare. Verkligen, tack. Det värmer något otroligt om hjärtat 😮

    Men utan vara låta otacksam eller elak så måste jag/vi tacka nej till ditt erbjudande. Detta är våran första odling ever, det är nästan obligatoriskt att den skall vara en ‘basic’-odling i jord :) Man kan väl inte kalla sig odlare ifall man inte använt jord åtminstone en gång?

    MEN! Ifall ditt erbjudande kvarstår så finns det en överhängande risk att våran nästa odling kommer innehålla cocos. Eller kanske bara ett hydrosystem med en bubblare… eller ett ebb-flow-system… i SOG.. eller kasnke en SCROG… det är SÅ mycket vi vill göra :) Men, en ska i taget och nu är det jord. Har alla produkter som behövs (jord, leca, parlit, krukor, komplett HESI-kit etc).

    Förresten, vad det gäller lampan så väljer jag att hålla den kvar på denna höjden vi sänkte den till igår. Plantorna verkar stormtrivas och när jag kikade in i morse hade den största börjat producera bladpar nummer TVÅ! Hang on så fotar jag…

  • reaper

    Member
    2008-09-20 at 13:01

    Här är de två största. Om ni kikar noga ser ni att en utav dem bildat ett nytt bladpar. Hurra!

    Rockwoolen tar sig ockås, om än ganska långsamt

    Såhär ser setupen ut just nu. Lampan är lite sänk, tempen ligger stabilt på 30 grader, RH på 37%. Stora (och bullriga) fläkten utbytt mot två minde. Skall ev skaffa två till utav dem. Kanalfläkt samt bullrig luftfuktare sitter nu på samma timer som lampan så att det är knäpptyst mellan 00-06 på morgonen. Ja, vi kör 18/6 nu ist, bara för min nattsömn ;)

  • herr-j

    Member
    2008-09-20 at 13:12

    Klart man kollar bland dom topp 10 seriösaste growsen :)

    Du vet var jag finns om du¨ångrar dig.

  • reaper

    Member
    2008-09-21 at 06:49

    @Herr J wrote:

    Klart man kollar bland dom topp 10 seriösaste growsen :)

    Ungefär som om en nybörjare på golf köper klubbor för 10.000kr :P (komiskt nog var det ungefär exakt det jag själv gjorde, men nu kommer jag iaf aldrig behöva byta ut dem. investeringar lönar sig i längden!)

    Hur som helst, sakerna växer verkligen varje dag. Tyvärr så går det mkt långsamt för småttingarna som står i rockwoolen. Kanske skulle plantera om dem i såjord också? Än är det la inte dags o plantera om till riktig jord+parlit och börja vattna med näring etc.

    Tänkte även höra ifall ni är intresserade av att jag postar nya bilder på flickorna varje dag eller om det blir för mkt “spam” över det hela. Naturligtvis tar jag bilder på dem varje dag. Kanske inte så kul att bara se minimala skillnader?

    Cheers

  • reaper

    Member
    2008-09-22 at 13:26

    10 dagar gamla plantor
    Börjar bli lite orolig nästan, de växer ingenting på längden alls längre. Är lampan för långt ner? De brukar ju dra iväg som fan ifall de inte får nog med ljus, eller är det kanske bara bra att plantan lägger fokus på att producera blad?

    Vad det gäller de två plantorna som fortf bor i rockwool är utvecklingen verkligen långsam. Visst, de rör på sig men på 10 dagar tycker man de borde hunnit längre än såhär:

    Vattnas (dränks) var 24e timme med vatten + rotstimulator.

    Växterna som transplanterades från rockwool till vanlig såjord har det dock gått bättre för. Bladen blir större för varje dag känns det som och nya bladpar utvecklas, men skall inte bladparen vara på olika “höjd”? Nu är det 3e bladparet på gång vid toppen på stjälken, känns konstigt. Kanske dags o plantera om allihopa till riktig näringsrik jord?

    Planta 1:

    Planta 2:

    Råd tas tacksamt emot, vi börjar bli oroliga :(

    MVH

  • distorted

    Member
    2008-09-22 at 14:00

    Jag har slitit med exakt samma problem. men jag kom på att jag har haft lampan för nära. så jag höjde till 1 meter över.

    Och så där små är mina NL och då har jag haft lampan 50cm ovan topparna under nästan hela tiden.(ett par dar fick de inget ljus alls för då funkade inte hps:en)

    Men jag tror nu stenhårt på att det är avståndet som typ nästan grillat mina små groddar. fastän det inte vart för varmt nära topparna. jag har ju kanalfläkt. men det är väl overkill att ha så nära som 50cm i början. för mycket ljus är helt enkelt inte bra för små groddar.
    Jag tror numer att man ska ha lampan 100 cm ovan dom första 2-3 veckorna..
    För att
    När jag höjde lampan till 100cm, tittade 1 ny planta fram (precis lagom!) och den har nu nästan växt om dom 4 första på 4 dar.

  • reaper

    Member
    2008-09-22 at 14:05

    Jag skulle planterat om de två små som inte växer så snabbt! :]

  • distorted

    Member
    2008-09-22 at 14:09

    ja just det plantera dom i jord också!

  • reaper

    Member
    2008-09-22 at 14:53

    usch, då blire till att försöka få bort så mkt rockwool som möjligt igen för att lyckas plantera om dem till såjord :P

    Oh well, då har jag väl lite o göra iaf…

  • reaper

    Member
    2008-09-22 at 17:44

    Dra ner på tippen eller till ngn seconhandaffär och köp e27 socklar och några LE lampor till vegg ist. Så sparar du på elen och slipper overkilla dina bäbisar. LE funkar prima prima dom första veckorna när man bara vill dra upp dom och låta dom få rötter till omplanten.

    Ser gödens ut annars!!

    keep on

  • reaper

    Member
    2008-09-22 at 20:22

    @KurtIbergen wrote:

    Dra ner på tippen eller till ngn seconhandaffär och köp e27 socklar och några LE lampor till vegg ist. Så sparar du på elen och slipper overkilla dina bäbisar. LE funkar prima prima dom första veckorna när man bara vill dra upp dom och låta dom få rötter till omplanten.

    Tack för tipset, men kommer inte ändra på setupen nu :)

    Märkte idag att en utav plantorna som står i rockwoolen har cirkus fem rötter som gått igenom botten nu. Så, en viktig fråga nu som någon duktig gärna får besvara tills i morgon:

    Skall vi nöja oss med att plantera om rockwool-plantorna till lite störe krukor med såjord, eller skall vi omplantera alla fyra plantor till 7literskrukor (kommer ej köra större) med planteringsjord+parlit (m. leca i botten)? Eller när är det dags för det?

  • reaper

    Member
    2008-09-22 at 21:36

    Låt dom få lite mer rötter 5 små vita är inte så mycket att hurra för.

    För en hunka får du iaf 5 fina LE’s som sparar in bra mycket mer pengar i elräkning än vad MH’n gör om du slår ut er odling på några growar. Pengarna kanske inte spelar så stor roll men nu i början kan dom ändå inte tillgodose sig allt ljus som eran sol sprutar ut. Bara till att hissa upp cooltuben en bit och slänga in LE’sn :)

    Förlåt om jag kommer här och kommer här haha

    keep on

  • ryder

    Member
    2008-09-23 at 11:26

    Måste säga att den här growen har väldigt stor potential att bli riktigt bra!
    Stort lycka till från mig! :D

    Här kommer lite åsikter från mitt håll: 😉

    Jag tycker inte ni skall byta till LE då det är sämre så kör på eran MH ni!
    Kommer ge feta resultat :P

    Sen skall ni nog höja lampan till 80-100 cm över, om den är för nära så sker avdunstningen från bladen för snabbt för att dom små liven skall hinna med… alltså hämmar det tillväxten.

    Jag har själv inte odlat i rockwool men om jag skulle gissa varför de 2 plantorna i rockwoolen är långsammare än dem i jorden så är det för att rockwoolen är näringslös. Rotstimulatorn innehåller bara vitaminer och hormoner och ger ingen näring.
    Testa ge halv dos TNT så skall ni nog få lite fart på dom.
    Och tänk på att inte vattna fören det är torrt! Annars ruttnar rötterna och det är långt ifrån vad ni vill åstadkomma!

    Sen om ni skall plantera om eller inte är en smaksak, om jag varit i eran situation så hade jag gjort det. Känns skönare att ha krukor/mediumet fixat så man slipper tänka på det. Dessutom så skulle ni inte behöva vattna lika ofta :P

    Bra att det har löst sig med tempen och det iaf! Men tänk på att senare i growen så måste ventilationssystemet vara på 24/7, så det kan vara värt att fixa så det funkar redan nu och inte få panik sen.
    Gummi upphängningar och “stötdämpare” är väldigt effektivt för att ta bort vibrationer som låter mycket, det använder jag mig av i min grow. Funkar utmärkt!

    Ryder

  • reaper

    Member
    2008-09-23 at 13:07

    Lampan bor nu cirkus en meter ovanför plantorna. Genomvattning skedde idag med vatten blandat med halv mängd TNT samt rotstimulator och supervit.

    Måtte de vilja sträcka lite på sig nu… kommer ev plantera om rockwoolkuberna till såjord idag ifall det hinns.

    Cheers

  • reaper

    Member
    2008-09-23 at 18:17

    Införskaffade idag grejer till att fixa en liten mäskblandning.

    Den meningen skulle kunna kortas ner till tre ord kom jag på; Jag köpte torrjäst. Fyndigt värre.

    Hur som helst, som jag tidigare beskrivit så är kanalfläkten igång samtidigt som lampan, dvs 06-00. Det är också under denna tiden som co2 behöver tillföras, dvs mäsken skall jäsa.

    Ifall jag tar en vanlig tiolitersdunk och gör mäsk enligt recept kan jag tänka mig att det kommer stå och puttra ett ganska bra tag. Problemet här ligger i att då ventilationen inte kommer vara aktiv på nätterna (tills vi löst ljudproblemet, skall isolera/fixa upphängning utav kanalfläkt) så har jag en stark misstanke om att en markant doft kommer sprida sig ut genom insugsventilen (hål i markhöjd, 100mm i diameter).

    Vad jag alltså är ute efter är att veta hur mkt av sockret som mäsken “konsumerar” per timme så att jag kan göra en morgondos varje dag som håller sig i 18 timmar för att sedan ‘slockna’.

    What should I do? Känns overkill att skaffa en co2-tub för ett utrymme som inte ens är 1kvm.

    mvh

Page 9 of 24

Log in to reply.