Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken cef’s första garderob! 600W MH&HPS

  • bluntman

    Member
    2008-09-23 at 22:32

    @cef wrote:

    Införskaffade idag grejer till att fixa en liten mäskblandning.

    Den meningen skulle kunna kortas ner till tre ord kom jag på; Jag köpte torrjäst. Fyndigt värre.

    Hur som helst, som jag tidigare beskrivit så är kanalfläkten igång samtidigt som lampan, dvs 06-00. Det är också under denna tiden som co2 behöver tillföras, dvs mäsken skall jäsa.

    mvh

    Varför ha fläkten kopplat till samma koppling som lampan? (timer säger det dig/er nått)

    Bluntman

  • reaper

    Member
    2008-09-23 at 22:55

    Ryder jag menade inte att dom skulle byta ut MH’n helt och hållet mot LE, haha det är ju självklart att MH’n ger bättre resultat. Men nu dom första två veckorna spelar det ingen roll om dom kör MH eller LE eftersom MH’n ger bra mycket mer ljus än vad som små liven kan ta upp.

    I längden lönar detta sig på både ekonomisk och underhållsfri front då mediumet inte torkar ut lika snabbt.

    cef ..Sen behöver du inte oroa dig så mycket för tillväxten ovanför rockwollen nu, tänk på att dom ger sig nya rötter så att dom senare kan ta upp näringen i jorden bättre vilket leder till din eftertraktade tillväxt :)Ge dom några dagar till att spruta rötter, plantera om i humusrik jord med många spårämnen :) Ett tips där är att börja blanda jorden redan nu och slänga i lite kompostjord så den mår fint, låt den gärna stå i 10 dagar då du vattnar igenom den med jämna mellanrum. Få en levande jord så att säga..

    keep on

  • reaper

    Member
    2008-09-24 at 00:50

    @Bluntman wrote:

    Varför ha fläkten kopplat till samma koppling som lampan? (timer säger det dig/er nått)

    Vi har alltså en timer, fast en förgreningsdosa kopplad till denna. I denna förgreningsdosa sitter både ballast, kanalfläkt samt luftfuktare. Damerna blir endast fläktade på nätterna. Brukar sjunka en 4-5 grader tills på morgonen så bör nog inte vara någon fara. Men självklart vill vi kunna ha kanalfläkten på max hela tiden.

    Kurt:
    Ingen dum ide. Skall undersökas vad det finns för alternativ där.

    Hoppas att TNT-näringen gjort underverk när jag vaknar i morgon ;)

  • bluntman

    Member
    2008-09-24 at 02:14

    En timer till och ett kolfilter!
    eller naturligtvis kolfiltret/kanalfläkt innan timern!

  • reaper

    Member
    2008-09-24 at 09:40

    Som jag förstår det så ska väl kanalfläkten och kolfiltret vara igång dygnetrunt? tänkte det börjar väll lukta om du stänger av kanalfläkten?
    Rätta mig gärna om jag har fel vill ha svar på den frågan =)

  • reaper

    Member
    2008-09-24 at 09:44

    @herbalisten wrote:

    Som jag förstår det så ska väl kanalfläkten och kolfiltret vara igång dygnetrunt? tänkte det börjar väll lukta om du stänger av kanalfläkten?
    Rätta mig gärna om jag har fel vill ha svar på den frågan =)

    än så länge luktar det ingenting, men det lär göra det snart. då gäller det att ha ventilationen 100% fixad!

  • reaper

    Member
    2008-09-24 at 11:50

    Dagens bilder:



    Frågan ang mäsk kvarstår fortf: Hur mkt socker för att det skall puttra i 18 timmar?

    MVH

  • ryder

    Member
    2008-09-24 at 18:50

    @cef wrote:

    Frågan ang mäsk kvarstår fortf: Hur mkt socker för att det skall puttra i 18 timmar?

    MVH

    Fina bilder :) (speciellt damerna på dom*)

    Går säkert att räkna ut men eftersom det är hyffsat billigt att göra en sats på 1,5l så kan du ju testa dig fram :)

    Vad jag har för mig så käkar jästen 5kg socker i en 25l blanding på 3 veckor,
    vilket ger i snitt 2 dl per dag, men det är svårt att säga då den förbrukar mer i slutet än i början osv…

    Går det inte att använda en klammer eller nått för att pausa jäsningen?!

  • reaper

    Member
    2008-09-24 at 20:54

    @Ryder wrote:

    Går det inte att använda en klammer eller nått för att pausa jäsningen?!

    Misstänker att det skulle kunna få hela flaskan att explodera :P

    Känns verkligen som om plantan vuxit extra mycket idag när jag tillsatte mäsk, verkar göra enorm skillnad. Tog en 1.5l flaska, 12dl vatten, 2 dl socker och en matsked jäst, reaktionerna verkar ha avtagit nu frammåt kvällen så blir nog att göra en sådan blandning varje morgon!

  • reaper

    Member
    2008-09-24 at 21:09

    Mäsken värker nog längre än en kväll har haft mina mäsk dunkar i flera veckor ibland :D

    Bless !

  • reaper

    Member
    2008-09-24 at 21:26

    Om du kör på 1.5 L flaska med mäsk, så kan du ha den en vecka. jag byter 1 gång i veckan och jag kör 1.5L mäsk, och jag blandar CA som dig lite mer socker dock.

  • distorted

    Member
    2008-09-25 at 01:21

    ..

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 03:11

    Verkligen intressant tråd och bra beskrivet.

    Tycker att stenullen ser väl torr ut. Jag brukar ha en skvätt vatten på fatet annars finns risken att de torkar ihjäl inom några timmar.

    Tillskott av CO2 ger enligt undersökningar på bl.a tomater mest effekt på natten så att ha fläkten avstängd en stund för att låta CO2-halten höjas är antagligen ingen dum idé.

    Ser fram emot en fortsättning och hoppas att era två mindre klarar sig. De ser inte så fräscha ut.. :(

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 11:40

    Garanterat den största tråden med dom minsta plantorna :) lycka till

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 12:02

    @Chief_kamachi wrote:

    Garanterat den största tråden med dom minsta plantorna :) lycka till

    haha ja! men någonstans måste vi ju iaf få lyckas :)
    Nej men skämt åt sido. snart ska ni få se på riktigt fina damer!

Page 10 of 24

Log in to reply.