Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken cef’s första garderob! 600W MH&HPS

  • tokuno

    Member
    2008-09-25 at 13:23

    Sheit! Börjar gå igång här, äntligen!

    Kör hårt!

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 14:07

    Co2 upptas av plantan under dag tid alltså när lampan är tänd . Efter ca en halv timma efter lampan slockat slutar plantan ta upp Co2 och arbetar för de mesta med rötterna .

    Bless !

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 14:45

    @Napkin wrote:

    Co2 upptas av plantan under dag tid alltså när lampan är tänd . Efter ca en halv timma efter lampan slockat slutar plantan ta upp Co2 och arbetar för de mesta med rötterna .

    Var något sådant jag vill minnas att jag läste också, tack för att du bekräftade det. Alltså ingen poäng att ha mäsk stående över natten, kanske t.om kan vara skadligt då det ökar co2-koncentrationen i luften under de 6 timmarna som lampan är avstängd?

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 16:09

    Hehe jag skulle bara kolla så ni var med… ;)
    http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/slu_info_rapp_tradg/IRT294/IRT294.HTM

    Där står det mer om CO2.

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 17:33

    CO2 används till växtens fotosyntes, alltså är det ganska självklart att den bara förbrukar CO2 när solen (lampan) är tänd. Näring + CO2 + Solljus -> Energi + O2, så tror jag “formeln” ser ut.

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 17:39

    Plantorna börjar se fina ut… hoppet finns iaf för dessa två :)

    Rötterna har iaf tagit sig riktigt bra i dessa små fula krukorna.

    TADA! Alla är omplanterade i 7literskrukor! Ja, det var tidigt men vi kännde att detta fick bära eller brista. Hade tyvärr inte nog med leca för alla krukor ;( Allt gick bra dock, elsladdar hänger numera på väggarna också och allt ser allmänt fint ut. I morgon lär vi märka vad plantorna tycker om riktig fin blomjord!

    Översiktsbild, vi känner oss rätt nöjda med bygget :) (för att vara första bygget ever, that is)

    Annan vy. Saknade underlägg så vi använde tallrik + plastpåse till två av krukorna. Ska nog använda en plastpåse även till de som har underlägg, ifall en olycka skulle vara framme.

    Mäsken slängs iaf på nätterna innan jag går o lägger mig o ny mäsk sätts in varje morgon, funkar fint! Nu när plantorna står i riktig blomjord hoppas vi på mer eller mindre rena mirakel.

    Är dock sjukt osäkra på hur mkt vi skall vattna och hur ofta vi ska göra det. Någon som ge lite info om hur bevattning bör ske med 7literskrukor?

    I morgon köper vi ev en luftfuktare till (en sådan med pip, som vi redan har. de äger!) samt ytterligare två fläktar av samma sort.

    Cheers

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 18:07

    Blomjord har redan mycket näring så ta de lugnt me näringen nu vattna med vanligt vatten så du inte bränner dom , tippar på att du kan vattna varannan dag . Bara lite som jag skulle gjort tror jag :)

    Lycka till !

    Bless !

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 18:19

    Kör just nu med halva mängden HESI-näring, får väl se vad de tycker om dem. När du säger vattna vartannan dag, menar du dränka dem totalt då och låta dem torka upp?

    Atm vattnar jag var 24e timme. Får väl skaffa mig en fuktmätare.

  • reaper

    Member
    2008-09-25 at 18:23

    Testa på de du kör . Låter bra .

    Bless!

  • ryder

    Member
    2008-09-26 at 14:20

    Exakt sånna krukor jag hade :P

    Nu är ju rotsystemet inte allt för stort så det kan va dumt att vattna för mycket åt gången, finns risk för mögel och att rötterna ruttnar då.

    Vattna typ 3-4 dl vid varje vattning, och sen ökar du ju större dom blir. Har för mig att det rinner igenom vid ungefär 9-10dl.

    Känn 2-3cm ner i jorden om den är blöt eller ej. Är den lite fuktig kan du vattna men det är bra om den kan torka ut ganska mycket emellan vattningarna.

    Om det skulle hända att plantorna slokar ner sig för att det varit för torrt gör det inget, dom återhämtar sig på 1h efter man vattnat :)

    Kör efter Hesi schemat men första veckan kan du ta det lugnt med TNTn :P

    Kommer bli skit bra det här :D

  • reaper

    Member
    2008-09-26 at 15:28

    Yes, kör ungefär 3-4dl vatten per kruka nu varje morgon, kontrollerar sedan 2 ggr per dag hur det känns. Kör halva mängden TNT än så länge, kommer vänta någon vecka innan det blir all-out med det ;)

    note to self: det går in exakt 6 krukor a’ 7 liter i garderoben om vi lyckas få upp luftfuktarna på väggarna. nästa odling kan bli riiiiktigt nice

  • monsterkiller

    Member
    2008-09-26 at 15:44

    Blir så impad av detta bygge. Följt tråden sedan start :)
    När jag jämför med mitt första projekt så blir jag nästan lite generad 😳 Men va fan, nästa gång kommer jag igen lite bättre :)

    Ser ut som ni har fått tag i en liten fin fläkt för cirkulationen, storlek och ljudnivå? Köpte en stor jäkel på öb(23cm) som är lite våldsam i min garderob, får helt enkelt inte plats. FAN att man inte köpt fyrkantiga krukor!!! :P

  • reaper

    Member
    2008-09-26 at 16:06

    Tack monsterkiller! Kul att höra att fler än vi själva som blir underhållna utav vårat bygge ;)

    Fläktarna (har 2st) köptes på elgiganten. Tror de var 6.5″ och kostade en hundralapp styck, Matsui nånting hette dem. Låter nästan ingenting men fläktar på en del iaf. Finns två lägen på dem med. Skall antagligen köpa två till då de är så smidiga. Kan rekomenderas.

  • monsterkiller

    Member
    2008-09-26 at 16:30

    @cef wrote:

    Tack monsterkiller! Kul att höra att fler än vi själva som blir underhållna utav vårat bygge ;)

    Fläktarna (har 2st) köptes på elgiganten. Tror de var 6.5″ och kostade en hundralapp styck, Matsui nånting hette dem. Låter nästan ingenting men fläktar på en del iaf. Finns två lägen på dem med. Skall antagligen köpa två till då de är så smidiga. Kan rekomenderas.

    Aaah, tjusigt :)
    Tack för det, blir till att knalla och hälsa på giganten i helgen då :)
    Ska nog försöka få ut lite bilder på mina små älsklingar också, på söndag firar dom en vecka, får bli tårta och prylar då :D

  • reaper

    Member
    2008-09-27 at 11:10

    Nu har inte jag mina flaskor framför mig , men vad jag kommer ihåg så är TnT , Root complex och super vit är EC neutralla.
    Darför har hesi ändrat till TnT i vegg på deras cocos shema istellet för mildare dosering av COCO näringen. Rätta mig gärna om jag har fel.

    Cef menar inte att du ska höja eller något bara funderade lite som sagt :D

    Ha de

    Bless !

Page 11 of 24

Log in to reply.