Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken cef’s första garderob! 600W MH&HPS

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 17:50

    shit shit shit, nu brinner det i knutarna! de har inte vuxit mer än 2 cm ovan mark men rötterna är redan igenom 10cm rockwool!

    Nu blir det panik på att fixa lecakulor och sedan försöka slita bort all rockwool o plantera om fort fort fort.. kamerabatteri laddar fortf

    EDIT: Var bara en där rötterna hade penetrerat rockwoolen i botten. Fy fan vad svårt det var att få bort rockwool runt rötterna, de var så förbannat spröda. råkade bryta av roten på ett ställe, hoppas den kan vilja överleva ändå. Glad nyhet är iaf att de övriga två som ej tittat upp ur sina kuber än lever. Jag lyfte lite på locket är därunder låg de små skapelserna. Beddo kommer över snart, så ska vi antagligen plantera över planta nummer två vars rötter ej hunnit igenom. Vi hade självklart ingen blomjord hemma utan bara såjord, heller inga lecakulor eller parlit… detta blir fan en nödlösning. suck.

  • sinsemillan

    Member
    2008-09-16 at 19:42

    Hehe sån panik är det inte för att rötterna börjar titta ut under. Dom kan bo kvar i kuberna ett bra tag till utan problem.

    Men varför tar du bort rockwoolen? Det skall du inte göra.. du planterar kuben direkt ner i krukan!

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 19:46

    grejen är ju den att vi inte tänkte använda rockwool till annat än fröstadiet. Fråga ej varför, nybörjarmisstag antar jag. Vi har iaf skalat bort så mkt rockwool vi kunnat från båda plantorna nu och satt dem i såjord med fluffig lavasten under och ovanpå. Detta har vattnats med vanligt vatten + rotstimulator.

    Nu är kameran laddad.. bilder på G!

  • sinsemillan

    Member
    2008-09-16 at 19:49

    Vad jag menar är att du skall inte ta bort rockwoolen! Då riskerar du att skada rötterna, plantera ner rockwool-kuben i jorden. Rötterna kommer växa genom kuben ner i jorden.

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 19:58

    @sinsemillan wrote:

    Vad jag menar är att du skall inte ta bort rockwoolen! Då riskerar du att skada rötterna, plantera ner rockwool-kuben i jorden. Rötterna kommer växa genom kuben ner i jorden.

    Vi gjorde så att vi plockade bort rockwool där vi “visste” det inte fanns rötter, alltså skalade av den lite på sidorna. Tyvärr så lyckades jag bryta en rot iaf. Menar du att man kan plantera 1dm^3 stora kuber direkt i 11L krukor med vanlig jord, parlit och leca?

    Ifall nu detta misslyckas totalt så har vi iaf två friska plantor till att leka med som antagligen tittar upp i morgon ;)

    Lite bilder:

    Ballasten är nu flyttad och bor numera i skåpet ovanför odlingsgarderoben. Kan dock inte påstå att detta sänkten tempen särskillt mkt :(

    Här är sötnosarna som stuckit upp ur jorden, då rötterna gick igenom bottnen på rockwoolen tog vi och planterade om dem lite temporärt till såjord och lavasten (enda vi hade) och hoppas vi kan låta dem växa där tills vi kan sätta dem i riktig jord med parlit+leca

    Hela setupen som den ser ut just nu, dubbla luftfuktare gjorde så att tempen ligger på 30grader med dörren stängd, inte så illa. Tyvärr lyckas vi inte få upp luftfuktigheten alls. Skall nog installera en liten kanalfläkt i insuget, kanske kan hjälpa till?

    Översiktsbild på bygget!

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 21:36

    Måste säga att det ser grymt high-tech ut ;D! Hoppas ni lyckas få ner temperaturen mer. Vad är temperaturen i rummet utanför?

  • sinsemillan

    Member
    2008-09-16 at 22:11

    Menar du att man kan plantera 1dm^3 stora kuber direkt i 11L krukor med vanlig jord, parlit och leca?

    Ja visst går utmärkt, har jag själv gjort…

    Ang. värmen så låter det konstigt med den tempen när du har cooltube men fixa större insug och kolla att alla slangkopplingar är täta etc. Kan ju som du sa vara så att luften i rummet utanför blir uppvärmt av hps:en om det är litet och dåligt ventilerat och inluftens temp därför är hög. Bästa är ju i så fall att dra ut luften utomhus, men att låta luften gå ut i ett annat rum där ni inte tar inluften ifrån skulle också fungera bra.

    Ser fint ut annars, fixa bara upp elen så det inte ligger på golvet 😉

  • reaper

    Member
    2008-09-17 at 01:15

    Grejen med planteringskuber av olika de slag är ju att man SKA sätta dom rätt ner i krukan som jag förstått det! :) Det är ju ganska så vanskligt att skada roten det första man gör.. Ta det lugnt, tänk efter, ta´t bloss(lr 2), gör om gör rätt.. :)
    Nu nämdes det igen alldeles prexis tidigare och även jag sa det tidigare..
    Elen måste BORT! 😯
    Ett skvätt och det är kört, ja inte alldeles kanske men mörkt och jobbigt ett tag.. :?
    Som jag sa tidigare, buntband eller ett par märlor/öglor hos Classe, whatever.. Så sitter den uppe innanför dörren längs ena hörnet/väggen på behaglig arbetshöjd, on/off koppla sej å såna saker sej.
    Sorry för tjat om en annars så fräsch å najs(å dyr) setup med GOD potential inom en snar framtid! 😉

    Nu till min chansning på temperatursänkningen.
    Vad händer om man drar en slang till insuget, från tuben altså, kommer lampan kylas så mycket mer då att tempen sänks? 🙄
    Inte att den tar HELA insuget men att slangen får kallast möjliga golvluft typ.
    Rätt så snabbt att kolla genom ett litet test??!
    Keep it up annars i en grymt intressant tråd Boyz..

    /T

  • reaper

    Member
    2008-09-17 at 13:09

    Tackar tusenfalt för inputen. Elen SKALL bort, vi måste bara komma på var vi ska göra av den och hur vi ska dra om allting. Ivf, än så länge är det ingen panik då våra små flickor (?) inte är längre än någon centimeter.

    Verkar som om jag och beddo är lite otursförförljda, var nämligen så att en av luftfuktarna jag fick visade sig vara paj ;) den sprutade luft men vattennivån sjönk inte (det gjorde den på den andra). Nu är den utbytt. Tråkiga är att den nya jag köpt måste bytas vatten på var 8e timme (BLÄ, blir två gånger om dagen sen köra lite på timer eller något) och den kostade massor av pengar en sån här blev det

    Just nu testas det med två FUNGERADE fuktare och stängd dörr… hoppas på mirakelresultat.

  • Ryder

    Member
    2008-09-17 at 14:34

    Tycker det det väldigt bra ut! Men går det inte att mod’a luftfuktarna så man kan koppla till en större tank på typ 25l eller något? Värt att kolla på iaf.

    Men åter igen, fixa ett till insug! Det kan få igång luftcirkulationen bättre och därmed kylningen.

    Lycka till! :)

  • reaper

    Member
    2008-09-17 at 20:15

    Yay! 100 inlägg i tråden! Nice! Jag möblerar konstant om setupen för att försöka finna den “optimala” lösningen vad det gäller tempratur och luftfuktighet. När den nya luftfuktaren sattes in verkadet det ej som om den gamla luftfuktaren vill fukta luften längre, vattennivån i tanken verkar ej röra på sig. Helmysko indeed. Satte nu den “gamla” (äldre) luftfuktaren framför insuget för att hoppas att den kan få lite mer torr luft att fukta. Innan stod fläkten framför insuget, men kändes som om det knappt spelade någon roll.

    Såhär ser det ut iaf, om ni gillar paint får ni gärna flytta runt sakerna så som ni ser det optimalt :) och ja, elen SKALL bort så fort vi får tummen ur.

    Temp: Mellan 29-33 grader, luftfuktighet mellan 22 och 30%

    Cheers!

  • distorted

    Member
    2008-09-17 at 21:45

    Gör rent den gamle luftfuktaren ordentligt och med klorin. sen ska du nog se att den funkar igen.

  • reaper

    Member
    2008-09-17 at 22:15

    Blir smått galen på det här med luftfuktighet och temp… sökt runt som fan, tills jag hittade detta inlägget:

    @MrBurns wrote:

    Med en sådan kanalfläkt är det inga problem alls att hålla ned temperaturen men om man får komma med ett tips så fixa separat kylning till lampan! Att kyla odlingsutrymmet genom att öka totalventilationen gör att du måste ha rejäl luftomsättning vilket gör det svårt att få god kontroll över luftfuktigheten och framför allt så försvårar det om du vill koldioxidberika då all tillsatt koldioxid då vädras bort nästan omedelbart.

    Använd kanalfläkten för att kyla lampan (använd cooltube, dock inte sådan med “inbyggd reflektor” då de sprider ljuset dåligt) denna kylluft skall alltså inte tas från odlingsutrymet. För luftombytet i garderoben så använder du en liten datafläkt.

    Det finns många odlare som kör luftfuktare på helfart bara för att få dräglig Rh, samtidigt så vädrar de ut flera kubikmeter per minut för att hålla ned värmen!

    Eventuella koldioxidtillsatser blir vid för hög ventilation näst intill verkningslösa om man inte tillsätter så mycket koldioxid att man markant höjer koldioxidhalten i det omgivande rummet, vilket ej kan rekommenderas av hälsoskäl.

    Så. Hur skall man tolka detta? Blir det så illa att vi får koppla nuvarande kanalfläktsinsug till ex. garderoben brevid (ta luft från den borde vara np, med dörren på lite glänt) sen köpa YTTERLIGARE en kanalfläkt (modell mindre, runt 100m^3/h gissar jag) vars enda syfte är att cirkulera luften. Kan ju tyvärr inte använda en datorfläkt som insug och en annan som utsug då ett kolfilter är ett måste och det endast fungerar med en kanalfläkt.

    Tankar?

  • reaper

    Member
    2008-09-18 at 00:04

    Kan ju tyvärr inte använda en datorfläkt som insug och en annan som utsug då ett kolfilter är ett måste och det endast fungerar med en kanalfläkt.

    Varför kan ni inte använda en datorfläkt som insug? kommer juh inte ut ngn lukt där ifrån eftersom de blåser innåt elle?

    Sänker inte de värmen så öppna upp 2st insug med 2st datorfläktar och med två N6 halvmasks filter på insidan.
    Filtret filtrerar bort lukt om de nu för all modan skulle försöka komma ut genom (INsugen)

    Bara en tanke :P

    PS: Heeeeeelt underbar tråd! följer den stark :D hoppas ni lyckas

  • bone

    Member
    2008-09-18 at 01:37

    Sätt slangen för utsuget i toppen av setupen, det är där den ska vara för optimalt luftubyte och för att bli av med värmen i toppen.

    Hur mäter du tempen, du mäter väl i skuggan?

    Mvh / Benet

Page 7 of 24

Log in to reply.