Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken cef’s första garderob! 600W MH&HPS

  • reaper

    Member
    2008-09-14 at 13:49

    Blev inte såvärst mkt byggande igår, men vi fick iaf klart insuget. Var ett jäkla meck att borra/såga igenom en vägg som består utav två spånskivor med 3 cm mellanrum, men vi lyckades. Som vanligt är det byggare beddo som sköter det praktiska, jag är inte direkt vad man kallar för “händig” (förutom med datorer ;) ).

    Här är hålet färdigt. Vi kunde inte fästa ventilen direkt på hålet pga mellanrummet i väggen så vi fick dra en bit ventilslang genom väggen.

    beddo skruvar fast det fina ventilgallret vi skaffade

    Kan det bli mer diskret? Skulle mkt väl kunna vara ett serverrum ;)

    Just nu finns det lite frågor i luften;

    1. Ballasten blir ju såklart varm, jag funderar på att bygga ett litet “tält” med blomsterpinnar och mylar för att sätta över, vilket borde förhindra mkt av strålningsvärmen att nå ballasten samtidigt som luften kan flöda.

    2. Ventilen (som bilderna vidar) är på 100mm, och röret som ligger inne i garderoben är cirka 50-60cm som bara ligger på golvet. Borde vi kapa röret precis vid väggen?

    3. Skulle vi få in mer ‘kallluft’ ifall vi monterade på en ex. 100mm datorfläkt på luftinsuget?

    4. Tempen är mellan 28-32 grader beroende på dag. Börjar bli skeptisk till att vi kan kontrollera värmen från en 600W hps på detta utrymme :( tips, ideer?

    @TranzWeed wrote:

    Går utblåset altså upp på vinden(taket) eller är det bara ett “skåp” däruppe också? Så det inte blir något konstigt övertryck./T

    Tyvärr måste vi behålla varmluften i lägenheten. Planen just nu är att leda ut det i ett utsug som sitter 2.5 meter ovanför insuget, men då rummet utanför garderoben inte är mer än 7-8kvm med kanske 3 meter i tak så blir det kanske inte nog med ny fräsch luft. Vi KAN leda ut luften i vardagsrummet (25kvm, 3 meter i tak) men då måste vi borra en hel del mer samt göra fler böjjar på slangen :( Tankar, ideer?

    Tack allihopa! När vi skördat skall alla som hjälpt till bli bjuden på röka ifall jag eller beddo stöter ihop med någon av er!

    Ha en trevlig söndag alla :)

    Cheers!

    EDIT: Blandade precis en 5liters dunk med vatten och 10ml HESI root complex (mysko tyskt namn stod det på flaskan, tur de är färgmärkta). Man skulle ha 50ml till 10 liter, men då vi fick rådet att ta ungefär 1/3 av rek dos i första stadiet tog jag det lugnt med gödningen. Gjorde så att jag skakade dunken REJÄLT för att sedan hälla över till en bigpack-burk (sån där 2l glassburk). Därefter doppade jag var och en utav kuberna i glassburken. Var osäker på ifall man skulle hälla tillbaka vattnet i dunken efter användning, så valde att bara hällsa ut för enkelhelts skull. Gjorde jag något fel?

  • bone

    Member
    2008-09-15 at 13:05

    Root Complex kan du alltid köra full dos. Den är EC neutral så det blir inga problem.

    För att få lite bukt med värmen så måste ni ut med ballasten, magnetiska ballaster blir ju tokigt varma 😯
    Jag hade placerat ballasten i skåpet ovanför och gjort ett hål i sidan, likadant som ni gjorde med insuget med vent.galler.
    Jag hade även tagit bort slangen till insuget och kanske byggt en ljusfälla på insidan istället (om det läcker ut ljus dvs), luften kommer ändå sugas in passivt.

    Jag hade bytt plasten på golvet mot riktig dammduk för plast håller inte i längden. La själv 3 lager tjockare plast på mitt golv, det höll nästan en odling sen började det läcka.
    Fundera även på att byta ut slangarna mot ljudisolerade slangar för mer stealth :mrgreen:

    Klurade på varför ni satte fröna i rockwool när ni ska köra i jord? Jag sätter alltid grodda frön direkt ner i vanlig jord och det funkar hur bra som helst 8)

    Lycka till! :D

    Mvh / Benet

  • reaper

    Member
    2008-09-15 at 14:36

    Hejsan här kommer en liten uppdatering dock utan bilder då cef inte är hemma just nu.
    jag har precis ominstallerat ballasten och placerat den i ett annat rum så det blir skilda väggar emellan. jag hoppas att det resulterar i lägre temp i odlingsrummet. har även fått igång våran luftfuktare nu, som vi hämtade tidigare idag. vilket vi oxå hoppas leder till lägre temp.

    Great news: Två av våra damer har idag även kommit upp ur woolen så det verkar som att vi har lyckats relativt bra även fast vi haft problem med värme och luftfuktighet. och nu när vi har (förhoppningsvis) dom problemen under kontroll så kan det ju bara gå bättre! Cheers!

    puss puss beddo

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 00:29

    Visade sig ganska snabbt att det visst var en varmluft-fuktare, dvs att den förångar vatten. Inte skoj.

    Blir väl till att skicka tillbaka och få modell kall-luft istället som vägde in på hela 900 spänn… suck.

    måste fan bli av med värmeproblemet, 32grader är INTE okej!

    postar bilder på senaste tidens händelser i morgon.

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 00:52

    Tja,

    Måste ge er båda massvis med creds. Jag tycker verkligen att denna bildtråd är helt klockren på alla punkter.

    Många utav bildtrådarna här på forumet inger en känsla lika djup och kittlande som ett lexikon, emedans denna känns mer som en deckare.

    // Monkey

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 11:32

    @monkey wrote:

    Tja,

    Måste ge er båda massvis med creds. Jag tycker verkligen att denna bildtråd är helt klockren på alla punkter.

    Många utav bildtrådarna här på forumet inger en känsla lika djup och kittlande som ett lexikon, emedans denna känns mer som en deckare.

    // Monkey

    man tackar och bockar! då får vi hoppas på en fortsatt rafflande historia!

    puss // beddo

  • ryder

    Member
    2008-09-16 at 12:37

    Jag vill oxå ge feta creeds till den här odlingen! :P
    Väldigt avundsjuk på möjligheterna och friheten ni har! :P

    Jag skulle dock göra ett lika stort insug till. Eftersom utsuget är ett aktivt på 125mm så kan ett passivt insug på 100mm bli en flaskhals om ni förstår mig.
    Borde ju inte va ett problem med så snygga insug ni gör :)
    Ps. Jag skulle kapa insugsslangen jämte väggen så den inte tar upp plats på odlingsgolvet…

    Dock tror jag att sättet ni dragit ventilationen är det smartaste möjlig…
    Om den är så här? http://img140.imageshack.us/img140/7370/ventilationaz6.jpg

    Skulle iofs kunna sätta filtret lodrätt ovanför fläkten så det inte blir någon böj emellan.

    Kommer följa detta projekt med entusiasm!

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 13:15

    Stämmer att vi dragit ventilationen på det sättet, dock plockat ner kolfiltret nu för att istället ha det på slutet av kedjan. Ja, ytterligare ett insug skulle nog knappast skada. Funderar dock på ifall man monterar en liten (och tyst) kanalfläkt till insuget så kanske det skulle fungera bättre? Just nu är det ganska dåligt insug :(

    Skall iväg och byta luftfuktare nu, återkommer med bilder osv senare.

    Tack för inputen ryder, ge gärna mer tips på saker vi kan förändra/förbättra det uppskattas verkligen!

    mvh

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 14:44

    Sådär, lyckades fixa en trevlig deal då jag fick två Bionaire 1.5l kall-luftsfuktare (33W styck) för det fina priset utav 150kr ist för 400kr st ;) Det var de två sista exemplaren och det var en utgången vara plus att de stått på hyllan i över tre år. Bra med kontakter ;)

    Har precis slitit bort den otäcka Vicks-luftfuktaren (som sög runt 300W !!!) och dessutom vägrade att fungera efter första gången tanken var tom. Blir tillbaka till Clas Olsson med den. Urk, hatar att posta stora saker.

    Nu var det ju sagt att det skulle bli bilder i denna tråden, vilket självklart också var min plan. Självklart upptäcker jag dock att batteriet på kameran är slut lagom tills jag ska plåta arrangemanget. Suck. Den ligger iaf på laddning just nu, så ikväll blir det bilder. Ni får hålla tillgodo med den här bilden, det är den första lilla grodden som tittar upp:

    Detta var igår morse, senare under dagen tittade systern i kuben brevid också upp. Idag när jag kollade så hade båda växt lite lite, knappt en centimeter. Är detta normal tillväxthastighet? De har inte blivit mkt längre men bladen större iaf, så de får iaf nog med lumen :)

    Hur som helst, de två luftfuktarna vi har nu skall klara 25m^2 styck, så två borde tamejfasen klara en odling på lite under 1m^2!

    EDIT: Om detta ej löser värmeproblemen så blir det till att skaffa en sån här liten manick: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2586&art=999892 då vi just nu kör på passivt insug; ett hål i golvplan med 100mm i diameter.

  • frankthebunny

    Member
    2008-09-16 at 14:58

    Håller med alla andra här. Riktigt kul läsning! Dramatik på hög nivå :)
    Min odlingstråd är mycket tråkigare än er. Lite avis på er setup… Men snart börjar det kanske hända lite mer hos mig också. Var och köpte en luftfuktare idag också då jag bara har typ 25% RH. Är nog en exakt likadan som era faktiskt, stämmer det?:
    http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h00007hrWVSB8?ProductID=o6TD4QFHg54AAAEO3HBCGhkL&CatalogCategoryID=
    Har testat den lite snabbt och den fungerar väldigt bra. Liten och smidig i min lilla garderob är den också.

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 15:04

    Tack för de snälla orden :)

    Faktum är att modellen jag köpte hette 1250, det är föregångaren till den du har. Ruskigt ful är min men ungefär samma storlek och funktionen skall vara densamma. 150:- för två så kändes det ändå rätt gjutet. Har forf inte vågat öppna garderobsdörren för att se om tempen stabiliserats…

    Må väl! Kul när folk skriver!

  • tumstock

    Member
    2008-09-16 at 15:06

    Det ser kalas ut! :)

    Önskar att jag också haft ett utrymme att sätta en riktig utsugsfläkt i, det funkar tyvärr inte när man sover i samma rum och har ureymmesbrist i resten av bostaden 😥

    Kul som fan att se eran start till dom första små blomorna, väntar med spänning på fler blombilder nu :D

    Mvh Tumstock

  • reaper

    Member
    2008-09-16 at 17:07

    Yay, de två luftfuktarna fick ner tempen till 30grader! Dessvärre vill inte luftfuktigheten upp, den ligger runt 30% hela tiden. Kanske beror på att mätaren står brevid en av “krukorna” på golvet?

  • bluntman

    Member
    2008-09-16 at 17:08

    @Bone wrote:

    Root Complex kan du alltid köra full dos. Den är EC neutral så det blir inga problem.

    För att få lite bukt med värmen så måste ni ut med ballasten, magnetiska ballaster blir ju tokigt varma 😯
    Jag hade placerat ballasten i skåpet ovanför och gjort ett hål i sidan, likadant som ni gjorde med insuget med vent.galler.
    Jag hade även tagit bort slangen till insuget och kanske byggt en ljusfälla på insidan istället (om det läcker ut ljus dvs), luften kommer ändå sugas in passivt.

    Jag hade bytt plasten på golvet mot riktig dammduk för plast håller inte i längden. La själv 3 lager tjockare plast på mitt golv, det höll nästan en odling sen började det läcka.
    Fundera även på att byta ut slangarna mot ljudisolerade slangar för mer stealth :mrgreen:

    Klurade på varför ni satte fröna i rockwool när ni ska köra i jord? Jag sätter alltid grodda frön direkt ner i vanlig jord och det funkar hur bra som helst 8)

    Lycka till! :D

    Mvh / Benet

    Lyssna på Benet han har rätt som vanligt 😉

    den här tråden blir ruskigt kul att följa :D
    ni startade i god stil, smak och angegemang

    Bluntman

  • ryder

    Member
    2008-09-16 at 17:49

    Eftersom jag har så mycket fritid så fick jag för mig att räkna lite på ventilationsluften.

    Det visade sig att om man har en slangdiameter på 125mm och ett flöde på 355 kvm/s, så åker luften i 0,8 m/s (hastighet). (ostörd)

    Och om flödet skall vara samma vid ett 100mm insug så måste fläkten suga luften i ca 1,3 m/s. Vilket resulterar i att massa effekt försvinner… och fläkten måste bara inte blåsa ut luft utan oxå suga in det.

    Ganska stor flaskhals enligt mig :P

    1-2 likadana insug till skulle vara bra :)

Page 6 of 24

Log in to reply.