Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken cef’s första garderob! 600W MH&HPS

  • reaper

    Member
    2008-09-12 at 01:16

    😯 Feta creds säger jag bara !!!! Alltid lika kul och se folk som lägger all energi på vår kära mary-jane !! Önskar er en fet skörd grabbar !!

  • reaper

    Member
    2008-09-12 at 12:06

    Hahaha.. :D

    Tokstållar! 😯
    Me domma dära penningarna ni lagt ut så kunde ni ju köpa säckvis me skön ganja!!

    Nerå , skämt åsido..
    Jag applåderar åt erat fantastiska projekt och önskar er en god skörd när det nu beger sig. :)
    Tittar man på set-up:en så kommer det bli mååånga fina blomsterprakter därinne! 😉 Liiite tveksam är jag nog om värmen men ventilation är en odlares bästa vän(näst efter ljuset då!).
    Fortsätt uppa massa bilder om utvecklingen det är väldigt tacknämligt och trevligt att se hur det fortskrider för er.

    mvh, /T

  • reaper

    Member
    2008-09-12 at 12:29


    GOOD NEWS EVERYONE!

    Visade sig att säkringen på varvtalsregulatorn vi köpt vart paj, inte konstigt INGET fungerade :D i morse var jag iaf i elaffären och köpte på mig hela tre nya säkringar (bara utifall att). För övrigt så satt det två säkringar i manicken, fick lära mig att den ÖVERSTA säkringen alltid är en reserv, och mycket riktigt, i vårat fall var den översta säkringen helt intakt. Kunde ingen skrivit det i instruktionsboken :(

    Som om inte detta vore nog så tittade jag till våra fem små kära frön innan jag smet till jobbet, alla fem hade fått sig en liten grodd!

    Ikväll blir det för mig och beddo att sätta dem o rockwool och sedan dra igång MH-lampan. Hoppas den klarar sig någon dag utan mer ventilation än en golvfläkt samt öppen dörr iaf. Luktar ju inget i början som tur var :)

    Återigen, tack för alla lovord. Vad det gäller kostnad så är det faktiskt inte sååååå farligt. Kanske 3.5k per skalle, det är ändå inte mer än 35g brunt av halvdan kvalité här (när det ens finns, vilket det inte gör nu).

    Cheers!

  • reaper

    Member
    2008-09-12 at 12:35

    UUP! Stopp! Brun är fas och blå är alltid neutral! Du skall in med fas från nätet i det uttag som är märkt med en pil innåt (1 från vänster) och in med neutral i närmaste uttag märkt N (3 från vänster). Sen tar du ut regulerad fas till fläkten i uttag längst till höger och nollan till fläkten i numer 4. Pil ut är antagligen om du vill koppla vidare förbi regulatorn. Var alltid jäkligt försiktig med det där för gör man fel kan man i värsta fall få höljet, reflektorn eller vad det nu är spänningssatt! Finns det ingen plats att ansluta skyddsjorden? Jag skulle nog gärna vilja koppla ihop de där två gröngula så du får så mycket som möjligt skyddsjordat, inte minst med tanke på att det är en fuktig miljö. Hellst skulle jag nog ansluta en sån där lös jordfelsbrytare också i vägguttaget om du inte har det i centralen. Köp inte en sån där med spänningslöshetsskydd bara för om du är bortrest ett par dagar och får strömmavbrott så kommer inte strömmen tillbaka för än man trycker på återställningsknappen, inte så bra, särskilt inte om man kör hydro ;)

    Jäkligt snyggt och ambitiöst nybörjarprojekt annars! Lycka till! :D

    [Edit] Såg nu att ni hade löst det medan jag skrev så det var inte inkopplingen det var fel på. Kan vara bra att hålla ordning på färgerna dock ändå :)

  • reaper

    Member
    2008-09-12 at 12:41

    leiermann: Tack för guiden, dessvärre så var fläkten felkopplad som bilden visar. Brun och blå hade bytt plats utav någon anledning :(

    Cheers

    EDIT: Visst vore det bra att hålla koll på färgerna med, dumma fläktleverantör som skall göra tvärt om ;) Håller båda tummarna för att den skall fungera felfritt när vi provkör ikväll. Bor i lägenhet som har sådana där flip-säkringar (inga proppar), brukar vara inbyggd jordfelsbrytar i dem va?

  • reaper

    Member
    2008-09-12 at 12:59

    Aha, ja då är det inte lätt att göra rätt när de redan har gjort fel! :)

    Jordfelsbrytaren brukar sitta i närheten av huvudströmbrytaren och se ut ungefär som de andra “flip-säkringarna”, men har du en så modern central så skulle jag gissa att du har jordfelsbrytare – alla nyinstallationer görs med jordfelsbrytare.

    Kör så det ryker! :)

  • reaper

    Member
    2008-09-12 at 17:34

    “/(%&¤”¤/”/&#¤”¤%/

    Vi hade kopplat rätt redan från början, men säkringsjäveln var trasig när vi fick brytaren.

    Suck. Tre timmar slängde vi på detta igår. Tre hela timmar som vi kunde gjort något vettigt av :(

    Anyway, nu fortsätter bygget. Mer bilder ikväll!

    Cheers

  • reaper

    Member
    2008-09-12 at 23:04

    Idag har varit en riktigt riktigt bra dag. Vi är praktiskt tagit helt färdiga med bygget. Så här gick det till.

    Beddo plockar fram de stora verktygen. Misstag #1: Vi satte plast innan vi borrat hålen. Det borde vi inte gjort. Men vi fick lösa det iaf, tror det blev fint. Här är hålet för varmluften.

    Beddo har monterat den första ventilationsslangen! Stora framsteg!

    Här är kolfiltert upphängt samt det snygga utluftshålet tejpat för att förhindra ev läckage.

    Fläkten är monterad och klar, varvtalsregulatorn FUNGERAR! Hurra!

    Cooltuben är installerad och upphängd!

    Lampan ligger nästan mot glaset på cooltuben, är detta normalt?

    Rykten säger att ballaster blir varma som fan, så vi ställde den på en bakplåt (hjärtformad, vad gulligt, sen en bok under det. Temporär lösning tills vi hittar något bättre. Själva elarbetet är det verkligen en bit kvar på, men det kommer bli perfekt

    Såhär snyggt blev det när fläkten och regulatorn är uppmonterad. Väggen som fläkten sitter på är jäkla tunn alltså, så vi fick använda ett extra snöre så att den inte riskerar att ramla ner

    Hela härligheten uppmonterad och klar! Röret till höger är dock bara provisoriskt så att vi såg att hålet passade. Har för lite rör, så ska köpa mer i morgon.

    Fröna har vaknat till liv. Ett utav dem har dock bara någon milimeter lång svans. Vi planterade det ändå, vi är nöjda bara vi får två plantor!

    Vi planterade fröna i rockwool på ~0.5->1cm djup. Därefter dränkte vi dem i vatten och satte dem på två krukunderlägg samt ett fat.

    Skönheterna (?) inställda i växtkammaren. Fläkten är temporär tills vi får våran torn-modell

    Annan vinkel! Mer komplett översikt!

    Såhär ser det nu ut. Lampan är igång, tyvärr får vi köra med öppen dörr ett litet tag. Luftfuktigheten suger och tempen är lite hög, har fått höja upp cooltuben nästan en meter ovanför våra kuber för att hålla det inom kontroll

    Det var alla bilder för denna gången! Nu har dock lite frågor uppstått:

    Är det okej att ha lampan en hel meter från kuberna eller måste de stå närmare för att bladen skall kunna växa när de tittar ut?

    Stämmer det att man skall dränka rockwoolkuberna så fort man känner att de är heltorra? Kan man blanda någon HESI-produkt i vattnet man dränker dem i?

    Hur mkt kan vi räkna med att en luftfuktare sänker tempen?

    That’s all! Svar mottages tacksamt!

    Cheers,
    cef & beddo

  • RodTjur

    Member
    2008-09-12 at 23:20

    Tjena cef! Ser otroligt snyggt ut, hoppas på en lyckad skörd!
    För att besvara lite frågor: Ja, du bör dränka rockwool kuberna med utspädd hesi veg näring, kanske 1/3 vad som står på shcemat?
    När det gäller lampan; ca 75-85cm duger första veckan, så kan du börja sänka ner mot 55-65cm. Men känn efter med handen, bästa sättet!
    En luftfuktare sänker väl tempen 2-3 grader, men det beror ju på hur hög RH ni har nu och hur mycket ni höjer det. -1 grad per +10% RH är min vilda chansning ;)

    Lycka till!

  • reaper

    Member
    2008-09-12 at 23:31

    Vi har beställt en luftfuktare ifrån ifrån claes ohlsson nu så den kommer ganska så snart. under tiden kör vi med det hederliga tricket att hänga upp en handduk ifrån en spann med vatten. hoppas att det skall resultera i lite högre luftfuktighet. just nu failar vi ganska så hårt på det området nämligen.

    dock känner jag mig just som en stolt pappa inför vårat bygge, blev nästan lite sentimental innan och gav cef en mycket manlig klapp på axeln och påtalade att vi verkligen hade något att vara stolta över.

    det är precis som en kille skrev i en tråd jag läste
    “-Byggandet är mer beroendeframkallande än själva rökandet”

    puss på er alla!

  • reaper

    Member
    2008-09-12 at 23:57

    Ser toppen ut.. Vet inte om ni är klara men själv hade jag inte kopplat ventilationen som ni gjort + att jag skulle försöka ställa ballasten utanför. Ser ut som ni har bra plats i överskåpet. Men det kanske ska användas till något annat.
    Har ni något insug?

    MVH /Knarkhund

  • reaper

    Member
    2008-09-13 at 00:20

    vi har ej fixat insuget än, det skall antagligen göras i morgon, likadant med utsuget. Det skall dras upp till taket där luften skall ut. Då de små fröna fick groddar idag var vi tvugna att dra igång setupen direkt, står nu med öppen dörr för att hålla värmen nere. Löser det dock genom att inte ha något sällskap här hemma ;)

    Vad det gäller ballasten skall vi definitivt överväga att ha den utanför. Är det ett måste? Blir den överhetta?

    Cheers

  • reaper

    Member
    2008-09-13 at 21:47

    Tjoflöjt!

    ALLT som har med el att göra ska ju inte paras ihop med det som är blött typ.. 😉 Som bekant är så rinner ju vatten med en benägenhet på NEDåt också! Spika upp den med märlor eller något annat skojsigt man tänkas hitta på “Heaven”(Clas Ohlson), buntband(till all el) är ju roliga.. Det gör ju då den berömda “Gaffan” som verkar vara en genomgående komponent i installationen, till ett komiskt kometslag! 🙄 😆

    Annars ser ju setup:en hur fräsch ut som helst! :)
    Riktigt najs(och hårt, med tanke på beddo´s konstant bara torso!?) och väl utfört arbete boys!!

    Det enda man egentligen vill ha på golvet är ju underlägg av plast eller som jag har, en ugnsplåt, blomflugor(DÖDA sådana), enstaka nedfallna växtrester typ.
    Inte sladdar, kopplingsdosor, ballastunderlägg av papper & dyl.
    När man snackar setup:er av den här karaktären MÅSTE man tänka på att en 600W-installation med tillhörande 220v ballast alstrar en del värme och har många sladdar/slangar överallt, bla bla.. Nu ska vi inte noja upp oss här va!? 😆

    Går utblåset altså upp på vinden(taket) eller är det bara ett “skåp” däruppe också? Så det inte blir något konstigt övertryck.

    /T

  • distorted

    Member
    2008-09-13 at 22:11

    mycket trevligt att följa med i denna tråden.
    Och själva odlingen har ju inte ens dragit igång.

  • reaper

    Member
    2008-09-14 at 10:07

    Hej hej!

    Igår fixade vi det “näst sista” som har med ventilation att göra. Vi fixade ett insug. Blev en cirkel med en diameter på 100mm och ett snyggt galler framför. Pustar bilder när jag kommer hem senare.

    Luften leds nu med cooltuben ut från rummet med en 3 meter lång slang (125mm diameter). Har även köpt en golvfläkt osm nog kommer få bytas då den låter mer än själva kanalfläkten. Blä.

    Ett oväntat problem har dock uppstått. Med stängd dörr så är tempen 32grader!!! (med kanalfläkt@max, luftfukaren är hink m trasa)

    Detta hade vi verkligen inte räknat med då vi köpte en ganska kraftig kanalfläkt som i teorin skulle kunna tömma ett många gånger större utrymme än det vi har på de begärna 12gångerna i timmen.

    Sen i natt slog det mig. Det som jag lärt mig på en produktutbildning på electrolux.

    Varje gång man BÖJER en ventilationsslang (90grader) så förlorar man JÄVLIGT mkt av fläktens kapacitet. Var det 30m^2/h man förlorade eller var det procent? detta måste iaf åtgärdas snarast. Kommer bli himlans knepigt att reducera antalet böjan i systemet men det måste fan göras. 32 grader håller inte! Fasen att jag inte tänkt på detta förut :(

    Tips och ideer mottages tacksamt.

    Kul grej hände igår förresten, jag och beddo fick besök (mitt under bygget) utav en användare här på swecan som postat en presentation där det visade sig att han bodde jävligt nära oss. Jag PMade, sen snackade vi lite på msn, sen kom han bort igår och bjöd på lite röka ;) mkt trevligt var det även om man var lite nojjig när man visade sin stora dödsknarkfabrik för en totalt utomstående. Denna killen hade iofs odlat själv så det kändes mer lugnt.

Page 5 of 24

Log in to reply.