Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Blandar och ger – Diesel Ryder, Haze

  • cthullu

    Member
    2010-06-05 at 22:30

    förutom vad folk redan sagt,

    Olle kan veg:a längre (kanske någon redan sagt) givet att höjdutrymme finns.
    Eftersom plantorna redan står väldigt rätt kommer det dock inte ge
    så himla mycket mer sålänge ljuset kommer uppifrån och då inte kan penetrera så långt ned.

    Om Olle har ork och energi kan han ganska exakt fördubbla skörden, genom att
    dubbla antalet plantor UTAN att ställa dem tätare! :)
    Helt enkelt ha ljuset igång dygnet runt och ha två uppsättningar plantor (den ena i en mörk skrubb) och byta plats på dem morgon och kväll (urk va jobbigt)

    Men många ide’er (öka ljustimmar, längre vegtid, två uppsättningar osv) visar egentligen bara hur dåligt mätvärde gram per watt är.

    Exempel,
    Konstigt blir det om man delar antalet watt i utrymmet med antal plantor och sedan väger skörden på individuella plantor.
    Olle ställer in 400 spädgrisar i pyttesåkrukor supertätt, oj, nu har han ju bara 1 watt per planta och senaste skördade vuxna plantan gav ju 30 g -> wow 30 gram per watt låter ju bra. Eller exemplet med två uppsättningar plantor, olle har ju faktiskt dubblat skörden med samma antal watt, men han har dubblat elräkningen också, dvs antalet kWh hans setup drar så ljuset är på dubbelt så många timmar.

    Mest korrekt bör vara något i stil med att räkna ut gram per watt-timme (g/Wh), och dessutom som ett genomsnitt över en längre tid.
    Tvivlar inte på att din setup genererar riktigt bra där, menar bara g/W kan vara missvisande som målfunktion vid optimering om man egentligen är ute efter att skörda så mycket som möjligt med så liten elräkning som möjligt.

  • baralillajag

    Member
    2010-06-06 at 07:58

    @cthullu wrote:

    förutom vad folk redan sagt,

    Olle kan veg:a längre (kanske någon redan sagt) givet att höjdutrymme finns.
    Eftersom plantorna redan står väldigt rätt kommer det dock inte ge
    så himla mycket mer sålänge ljuset kommer uppifrån och då inte kan penetrera så långt ned.

    Om Olle har ork och energi kan han ganska exakt fördubbla skörden, genom att
    dubbla antalet plantor UTAN att ställa dem tätare! :)
    Helt enkelt ha ljuset igång dygnet runt och ha två uppsättningar plantor (den ena i en mörk skrubb) och byta plats på dem morgon och kväll (urk va jobbigt)

    Men många ide’er (öka ljustimmar, längre vegtid, två uppsättningar osv) visar egentligen bara hur dåligt mätvärde gram per watt är.

    Exempel,
    Konstigt blir det om man delar antalet watt i utrymmet med antal plantor och sedan väger skörden på individuella plantor.
    Olle ställer in 400 spädgrisar i pyttesåkrukor supertätt, oj, nu har han ju bara 1 watt per planta och senaste skördade vuxna plantan gav ju 30 g -> wow 30 gram per watt låter ju bra. Eller exemplet med två uppsättningar plantor, olle har ju faktiskt dubblat skörden med samma antal watt, men han har dubblat elräkningen också, dvs antalet kWh hans setup drar så ljuset är på dubbelt så många timmar.

    Mest korrekt bör vara något i stil med att räkna ut gram per watt-timme (g/Wh), och dessutom som ett genomsnitt över en längre tid.
    Tvivlar inte på att din setup genererar riktigt bra där, menar bara g/W kan vara missvisande som målfunktion vid optimering om man egentligen är ute efter att skörda så mycket som möjligt med så liten elräkning som möjligt.

    Underbart cthullu – borde förstått att just du skulle komma på Olles fina idé – man kör 2 odlingar med samma lampa. Xtra fördelar är att man får jämn koldioxidförbrukning (då kan man ösa på med mer utan risk för förgiftning) och värme.
    Givetvis så dubblades inte skörden per energimängd – men den dubblades med befintlig utrustning (en begränsning för en del orika människor). ;-)

    Gram per watt är inte så värst bra mått – privat räknar jag gram / wattvecka (12 timmars ljus) – där hamnar jag allt som oftast mellan 0,2 och 0,25 men siktar på 0,3.
    Gram per kwh går givetvis lika bra men svårare att översätta till reellt odlande…mer abstrakt, men visar egentligen samma sak (skörd per energimängd/effektTid).

    Extra veggning ger bara positivt resultat på en del strains, något man får prova fram under just sina förhållanden – men man bör ju alltid räkna med den tiden/ljusenergin i sina beräkningar över effektiviteten. Begränsande huvudfaktor är ljuset och extra veggtid ökar inte fotosyntesens effektivitet.
    Sen har vi det begränsade rotutrymmet som har vissa svårigheter att underhålla hur stor plantmassa som helst.

    PM:a så skickar jag några frön.

    Man skulle kunna köra tre odlingar med 8 timmar ljus på varje….resultat!?!? Vore intressant att se. :)

    Jag trappar nu av ljuset för att avsluta odlandet lite snabbare och slippa vara låst. Men till hösten funderar jag på att testa effekten av olika ljusfärger (rör), ljustimmar och troligen kör jag ett par fröavelsprojekt

    En kompletterade 15w UVB-lampa de sista 4 veckorna i blom påstår många insatta ska öka mängden THC med runt 10-15%, då trichomerna utgör skydd mot strålningen.

    Då plantorna är som mest känsliga för koldioxidförgiftning de första timmarna i nytt ljus efter att dom inte kunnat ta upp den under mörkertimmarna, så skulle man kunna ta ut mäsken före mörkerperioden så att det inte byggs upp onödig koldioxid under natten. Så mer mäsk fast färre timmar. En tub med timer är ju fint, fast kostnaden hindrar ju detta.

    Att sakta öka ljusperioden sporadiskt tills man har 13h ljus/11h mörker ger ökad avkastning, efter personlig erfarenhet klart märkbart!

    Skulle vara kul att kunna mäta THC-halten så man kunde bekräfta effekten av olika odlingsstrategier.
    Givetvis kan man flytta mäsken, men håll med om att flyttning av lampan är smartare. 😉

  • wayne

    Member
    2010-06-06 at 19:39

    Eller så skaffar du dubbel uppsättning lampor men har bara en setup tänd i taget. För att slippa flytta plantor eller lampor två gånger om dagen.

  • baralillajag

    Member
    2010-06-08 at 18:12

    Tänkte köra en liten sammanfattning om fotosyntesen och de slutsatser jag dragit av mina tester.
    Det finns 4 olika sätt att öka effektiviteten på fotosyntesen

    1. Minska ljusintensiteten – sprid ljuset över större yta (något som praktiseras av Heath Robinson i hans vertikala odlingar).
    Dock svarar inte alla plantor bra på detta och ger alltså ingen ökning av skörden – bara merjobb.
    DieselRyder och Satori verkar t ex klara sig med väldigt lite ljus – men verkar inte ge nån direkt ökning av skörd under 250-300 watt per kvadrat.
    Criticalmass och SativaQueen verkar tom minska sin skördemängd då ljuset hamnar på 300 watt (mot 400) och uppnår troligen sitt max runt eller över 350 watt per kvadratmeter (siffran är bara en uppskattning/gissning utifrån mina tester).

    2. Ökad täthet/minskad energimängd per planta.
    Samma som i tidigare punkt, så verkar vissa strains svara bättre på ökad täthet än andra. Jag har inte fått Satori eller DieselRyder att öka sin skörd per energimängd då de sitter tätare än 50-60 plantor per kvadratmeter, medans SativaQueen går mycket fint i täthet på 100 per kvadratmeter – och CriticalMass troligen skulle fungera i en riktigt tät odling uppemot 200/kvadrat.

    3. Ökad koldioxidhalt.
    För att kunna hålla hög nivå så krävs dubbla odlingar, eller flytt av jäskärl, för att inte skada de små med förgiftning. Dessutom får ju inte ventilationen vara för effektiv eftersom mängderna som då behövs för märkbar höjning blir för stora.
    Dock är normalt ventilationen relativt dålig på de flesta odlingar (plantornas tillväxt begränsas av koldioxiden), vilket man lätt kan räkna ut utifrån temperatursiffrorna (fläktens kapacitet dras snabbt ner av kolfilter, slangar och krökar) – är temperaturskillnaden på in-/ut-luft större än 4 grader så har plantorna emärre brist (i alla fall om det inte står glest).

    4. Temperatur och fuktighet.
    Med rätt temp och fuktighet så ökar effektiviteten på ljusupptaget (egentligen på koldioxidupptaget och biokemiska processerna – tillväxtskillnaden mellan optimal temperatur och 3-4 grader åt nåt håll är markant; detta är en faktor som är mycket viktigare än ljusintensitet eller typ av ljuskälla, något som vanligen får aldeles för stort utrymme i forumdiskussionerna med tanke på dess ringa betydelse i sammanhanget.
    Optimalt ska man sikta på 28-29 grader och en fuktighet på strax under 60%.

    Dessutom finns en punkt nummer 5 och 6 som egentligen borde ligga i punkt 1 –
    5. Ge så jämnt ljus som möjligt… istället för att ha lampan jättenära och få superhög ljusintensitet på toppbladen, samt skuggad bottendel – öka avståndet och uppnå en mer jämn belysning.
    Diffust ljus ger samma effekt – jämnare belysning och högre effektivitet – något man visat i studier på tomater. Att kombinera HPS och lysrör kan vara en väg att gå, samtidigt som man då uppnår ett spektrum som ger mer skörd, då HPS ger lite lite grönt och blått ljus.
    6. Se till att tätheten blir så stor att ljuset tas upp till fullo – ljus som träffar golvet ger knappast nån tillväxt.

    DrBud berättade i en icmagtråd om att de som professionella testade att köra 200 BigBud per kvadrat under endast 250 watt – 10 timmar ljus gav över 5g per styck på 7 veckor eller liknande. En grym skördemängd per energimängd.
    Själv har jag aldrig testat bigbud så jag vet inte alls hur den reagerar på låg ljusintensitet eller hög täthet, men vad det verkar var deras moderplantor exeptionella – dock är jag personligen mer intresserad av lite mer högkvalitativ ganja (även om jag då och då stöter på riktigt usla sorter ändå – svenska superstrains och sånt ;-) ).

    Bollore och BillBall skicka PM med adressuppgifter så ska ni få lite roliga frön att testa som tack för era insatser (uppgifterna sparas inte utan raderas efter utskick).
    Jaja – Buddha och Wayne – ni får också några frön att kalasa på om ni vill.

    @Wayne wrote:

    Eller så skaffar du dubbel uppsättning lampor men har bara en setup tänd i taget. För att slippa flytta plantor eller lampor två gånger om dagen.

    Eller så flyttar man två lampor och får dubbel skörd. 😉

  • billball420

    Member
    2010-06-08 at 18:54

    Intressant läsning baralillajag. Jag får ägna den odlingspaus, som blir nu mitt i sommaren, till att tänka ut och förverkliga förbättringar. Min nuvarande odling lider fortfarande av koldioxidbristen i mars, undermålig ventilation och hattande med näring.

    Den enda plantan, som bildar buds i st.f. blad är en TOCD, som nog kommer att sätta ihop en godkänd bud.

    Inför hösten kanske en svagare lampa och tätare växtsätt kan vara en ekonomiskt och resultatmässigt god lösning.

    Snällt av dig att inkludera mig i frövinsten. Ser fram mot att prova sticklingstagning från några intressanta strains. Jag har ju redan några trevliga frön, som väntar på jordfästning.:wink:

    bill

  • bollore

    Member
    2010-06-08 at 19:18

    @Buddah wrote:

    Inga av dessa idéer dubblar knappast skörden, men måste chansa att dom kan vara värt 3-4 frön iaf! :hippie: ;)

    En kompletterade 15w UVB-lampa de sista 4 veckorna i blom påstår många insatta ska öka mängden THC med runt 10-15%, då trichomerna utgör skydd mot strålningen.

    Har själv prövat att belysa med uvb ljus genom hela blom-fasen men jag kan inte direkt påstå att det var ett vetenskapligt test.
    Men jag tror inte att vanliga lysrör eller uvb lysrör hade spelat någon roll, uvb rören är iaf 200kr dyrare/st.

    Till viss del är det trichomerna ett slags sol-skydd men är ju också ett skydd mot ev angripare t.ex insekter. Vet inte om man kan använda solskydds teorin som ett empiriskt bevis för ökad trichom produktion.

    @Buddah wrote:

    Att sakta öka ljusperioden sporadiskt tills man har 13h ljus/11h mörker ger ökad avkastning, efter personlig erfarenhet klart märkbart!

    Intressant iaktagelse.
    Jag tycker att man märker att plantorna växer mestadels under mörker timmarna då borde det ju logiskt sätt vara bättre med det motsatta 13h mörker/ 11 ljus… Har diskuterat detta med bekanta med aldrig fått nån riktig klarhet i frågan. Jag kör 12/12 och sen sänker ljustimmarna till 11/13 sista 2 veckorna.

    @baralillajag wrote:

    PM med adressuppgifter så ska ni få lite roliga frön att testa som tack för era insatser

    Tack det var generöst, kom och tänka på ett citat: “-Jag har närt en kommunist vid min barm!” -Tyko Jonssson
    Karl-Bertil Jonssons far trodde att alla som gav bort nånting frivilligt var kommunister :P

  • reaper

    Member
    2010-06-08 at 20:03

    Mummmmms :)

  • baralillajag

    Member
    2010-06-13 at 22:09

    Har kört lite chop-chop – en av 4 Top44-plantor (topseeds.dk*) gav hyfsad skörd och ganska täta nuggets. Men i det stora hela så imponerar inte Top44 på mig, och jag tycker verkligen illa om doften.
    En Kama Mist åkte ner – det är ju ingen high yielder men gav ändå 6g trots att den stått i undervegetationen och knappt fått ljus. Nyfiken på rökat då den enligt vissa ska vara nåt speciellt.

    *På tal om topseeds så svarade de äntligen på ett av mina mail – apollo-11 kommer åter in på lager inom kort. Dock vägrar de att skicka de fröpåsar som fattades i förra ordern eller svara på frågor var deras frön kommer ifrån.

    Snabb genomgång av de strains därifrån som jag testat.
    Top44 – växer med god vigör (men i stort sett omöjlig att klona), ger dåliga buds som luktar illa.
    Chemo – Växer med mycket god vigör – ej färdigblommad.
    Willijuana – glesa bud, svagt röka som inte imponerade på mig (men jag är fel som testare).
    ISS – Stor variation på plantorna – en del exeptionell skörd andra superdåliga. Rekommenderas för de som letar exeptionell morsa. Ytterst starkt röka – i klass med SativaQueen och Satori tycker jag.
    Apollo-11 – dålig vigör och dålig yield (mycket svårklonad) – men exeptionellt röka. Ganska stor variation mellan fenotyperna – den med minst trikomer, skörd, mest grenar och ljusast blad verkar ge godaste effekten. Hyfsad styrka.
    Hindukush och Darkkush – dålig vigör på många plantor – nån enstaka riktigt bra. Ingen färdig för “chop-chop” ännu.
    CottonCandy – Veka slingriga stammar och dålig vigör. Ska dock vara grymt röka. Ingen klar ännu.
    Romulan – En av plantorna har en grym vigör och är ganska lätt att klona. Inte färdigblommad ännu.
    Alpha-bud – Stor variation mellan plantorna, allt från skitbra till skitdålig. Starkt röka som är sativadominant.
    LUI – Fick bara en hona – trevlig lättklonad planta med mycket trikomer. Ger dålig skörd. Bör testas av indica-fan för rapport.
    Bambata – En trevlig sativa med hyfsad vigör och helt ok skörd.
    Mikado – Stor variation, men tror nu att jag lokaliserat en planta som ger mer än medioker skörd – men den har nog 3-4 veckor kvar. Ett röka som jag tror att tom jag uppskattar (bara testat 1 gång ännu).

    Har även huggit ner SativaQueen x DR Feno2 – en tung och fet tjej. Ser ut att ge 40 gram (dock 17 veckor från frö) om man inte räknar småbuds eller fröbuds (tyvärr inga snygga bilder).
    Har lyckats få en stickling rotad av denna som kan användas som moder, men även för backcross för att stabilisera de AF-frön som ska komma (tar dock en del tid).



    Bollore – Jag aktar mig noga för att styras av ideologier av olika slag. 😉

  • wayne

    Member
    2010-06-14 at 07:56

    Den här tråden är mycket bra.
    Och det var generöst med fröerna :) Jag vågar tyvärr dock inte ta emot några… Vill inte sprida adressuppgifter och har ingen ordentlig målvakt. Jävla skit att man inte ska kunna “umgås” med likartade pga säkerhetsskäl.

  • billball420

    Member
    2010-06-14 at 09:51

    Det är en ruskigt fet bud, som ligger där. :D Som vanligt.

    bill

  • baralillajag

    Member
    2010-06-17 at 19:52

    Jag ska nog börja med lite gnäll – all jäkla holländsk genetik bygger på samma gener i olika uppsättning – gener från den största Cannakungen av dem alla “Sam the Skunkman” (stor applåd till denna gigant).
    Alla breeder tar hans inarbetade genetik och korsar lite snabbt till olika varianter av sönderavlade multihybrider – och det är väldigt lite nytt genetiskt material som kommer in… nästan ingen arbetar på att stabilisera ny genetik längre (i europa).
    Ska man hitta stabila gener som inte är Skunkmans (Haze, Skunk #1, Afghan #1, Durban Poision osv *), så måste man kolla på andra sidan Atlanten, där aveln ligger många steg före Holland… eller kika på Landraces av olika slag (The Real Seed Company, ACE och Afropipes).

    Sen en undran – hur kommer det sig att många köper SSH, Nevilles Haze osv från Green House Seeds när de kan få “äkta vara” från MrNice…dessutom billigare än GHS:s imitationer???

    * Undantaget är väl NL (som trots allt också är Amerikansk genetik) och Black Widow aka White Widow (wow, en holländsk kreation! Shanti är inte som dum – fast han är ju inte holländare heller).

    Billball – jo, den var faktiskt fin…men tog sina 4 månader från frö (med kanske 10 watt i snitt vilket ger samma skörd/watt*vecka som brukligt för high yielder).

    Wayne – Skaffa målvakt! (har du inga ungar? ):wink:

    Lite Fotosyntes igen

    Har räknat lite snabbt på maximalt utbyte om fotosyntesen är den begränsande faktorn.

    1000 watt lysrör eller HPS skulle kunna ha 30% verkningsgrad om allt är optimalt (mao 300 watt ljusenergi).
    10 fotoner behövs för att bygga med 1 st koldioxidmolekyl.
    Rent teoretiskt skulle detta kunna innebära en torrmasseökning på 1250g per vecka.

    I praktiken blir det aldrig så pga diverse förluster:

    1. Effektivitetes är sällan så hög, även en lätt använd lampa har minskat ljusutsläpp, reflektioner äter ljus, många drivdon ger inte alls optimalt utbyte osv – man tappar ganska lätt 20%.

    2. Absorbtion – en del av fotonerna tas alltid upp utan att användas, medans en del missar plantan och värmer jord eller väggar istället.
    Ser man till att ställa plantorna tätt så kanske inte förlusten blir större än 10% av maximalt utbyte.

    3. Effektiviteten på fotosyntesen.
    Maximal fotosyntes fås vid väldigt låg ljusintensitet och hög koldioxidhalt. Tyvärr visar mina tester att mängden bud per watt inte ökar i all oändlighet utan optimal ljusintensitet verkar hamna mellan 200 och 400 watt beroende på genetik.
    Med 350 watt kanske fotosyntesen minskat 10% mot optimalt.
    Nästa faktor är koldioxiden – låg koldioxidhalt kan begränsa väldigt mycket (räknar med max fotosyntes vid ungefär 1,5ppm) – och redan normala luftnivåer (räknat på att aldrig egentlig brist förekommer) drar ner effektiviteten säkerligen 20% av max. Då de flesta odlingar säkerligen har brist är detta en av de största faktorerna till bristande skördemängder.
    En tredje faktor, som redan diskuterats mycket tidigare (och som påverkar effektiviteten) är ju temperaturen – redan 5 grader från 29 (optimal temp!?) minskar skörd i ordningen 50% eller liknande.

    4. En sista faktor är andelen bud av totalmassan planta. Jag uppskattar bra plantor har så stor andel bud som 50%, och exceptionella plantor kanske 60% (har aldrig vägt roten) – vilket gör stor skillnad på slutresultat.

    Räknar jag på detta för min odling så hamnar jag på 500g plantmaterial per vecka på 1000 watt 12/12. 50% bud ger 0,25 g / watt*vecka, ungefär där de bättre plantorna hamnar.
    Ska man öka skörden markant så är det koldioxid och bud-andel man ska rikta in sig på, vilket skulle kunna ge mer än 0,4 g/wv rent teoretiskt (även om jag har långt dit ;-) ).

  • khepri

    Member
    2010-06-17 at 21:26

    @baralillajag wrote:

    3. Ökad koldioxidhalt.
    För att kunna hålla hög nivå så krävs dubbla odlingar, eller flytt av jäskärl, för att inte skada de små med förgiftning.

    med denna setup borde man slippa att konka på jäskärl hit och dit,bara att strypa när man vill och även skifta mellan 2 odlingar som du pratar om.

    Går säkert att få automatiskt med luftpump och timer eller något.

  • sdty

    Member
    2010-06-25 at 10:32

    Helt obeskrivligt!. har du tips för någon som ska testa sig på odling och aldrig odlat tidigare? kolla gärna min tråd. M.V.H.!

  • the_dudes

    Member
    2010-06-25 at 11:07

    jävlar! vilken snygg odling :D kul att du gjorde jämförde olika strains och berättade personliga erfarenheter om dem!

    hoppas de övriga flickorna blir stora och fina :)

  • baralillajag

    Member
    2010-06-27 at 19:36

    Khepri – står bara jäskärlet i samma rum som de två odlingarna så räcker nog det.

    sdty – Tack. Jag följer din odling, men har inget att kommentera. :-)
    Alla kommenterar dina plantors sträckta stammar – själv har jag aldrig brytt mig om sånt. När plantan blir stor kan man aldrig ens se att den hade sträckt stam en gång i tiden…så varför bry sig!? (borde tagit bilder för att visa, men jag glömde det).

    The_dudes – Tackar!
    Tänkte att lite strain-recensioner skulle kunna hjälpa folk i valet och kvalet.



    Lite mer strain-recensioner:
    Dark Kush och Hindu Kush (topseeds) var riktigt taniga plantor med superlite skörd. Nu får man ha i åtanke att de kan vara känsliga för låg ljusintensitet och liknande.
    Har visserligen en som fettar till sig rejält just nu (står längst in…hoppas jag skrivit upp på den obligatoriska tejpbiten vad jag gjort med den).

    LUI gav bra mycket bättre skörd om den fick lite veggtid, dessutom förkortades blomtiden då så totaltiden snarare blev nån dag mindre än då jag kastade in den direkt i blom.
    Tyvärr har LUI-modern visst råkat slaktas, hm – kanske var synd!?

    Även Apollo-11 från topseeds gav mer med lite veggtid. En stickling som var 10 cm då den åkte in i blom slutade som 30 cm planta med buds hela vägen. Ok, inga jättevikter och betydligt mindre skörd än många andra plantor, men i alla fall runt 5 gram.

    Har även hittat en Romulan jag gillar (modern kommer sparas) som gav 4,2g med riktigt kompakta buds, stora kalyxer täckta med stora trikomhuvuden (hårdbedömning under mikroskopet).
    4,2g kan tyckas lite, men den blev faktiskt klar på 48 dagar (+ 7-8 dagar vegg/rotning under 1,5 watt), vilket ger ca 0,2 g/watt*vecka, samma som många andra high yielder.

    SativaQueen x Satori är ytterst lik en JackHerrer jag har – kan inte alls se skillnad på dem (pistiller, kalyxer, budstruktur är samma – möjligen lite blankare blad på JH), men misstänker att Mandala stoppat JackHerrer i sin Satori.
    Ursäkta bildkvaliteten – svår bild att ta då de står bakom/över lampan.

    Sen en hälsning från en SativaQueen5-mor och en nära släkting – SativaQueen x Satori (lite annorlunda fenotyp). När det kommer till trimmningsarbete så föredrar jag SQ:s underbara foxtailade lövfria buds.

Page 13 of 18

Log in to reply.