Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Blandar och ger – Diesel Ryder, Haze

  • baralillajag

    Member
    2010-05-10 at 10:41

    Bill – Troligen har det varit för varmt då jäsningen inte startat, det ljumna vattnet alltså – jästen har 3 fiender: värme, socker och alkohol. Det är kombinationen av dem som dödar jästen (t ex vid låg socker och alkoholhalt klarar jästen högre temperaturer än om någon av dem är höga).
    Det behövs inget jäsrör alls – inget syre kommer i kontakt med vätskan efter att väl jäsningen kommit igång; koldioxiden tränger undan. Däremot behövs syre första dygnet/i början för att jästen ska föröka sig till lämplig mängd (använd därför syremättat vatten/kallt från dusch).
    Hink – 2 kg socker, vatten till 6 liter, 1/4 paket superjäst (stabilare kvalitet och framavlat för att fungera i olika temperaturer).
    Var fjärde dag häller man på 6 nya liter med 2 kg socker. När hinken är full så jäser man ut för att sedan börja med ny omgång.
    Mäsken ger man bort till nån vän som uppskattar sånt.;-)

  • billball420

    Member
    2010-05-10 at 14:53

    Tack blj! Nya tag, alltså!

    bill

  • baralillajag

    Member
    2010-05-15 at 22:48

    Händer inte så där jättemycket nytt… blommade moderplantor i 3,5 liter jord fortsätter ge runt 30g. Här en TOCD-mor:

    De första TOCD x DR är skördade. Dessa är ganska homogena vilket troligen beror på att denna korsning egentligen innebär en backcross för TOCD, som redan har Diesel i sig.
    Det är egentligen 4 st i krukan, men 2 av dem kom efter från start och kom aldrig ikapp då de står trångt. Gav bra med skörd i alla fall (minns ej just nu, men över 20g).

    Budsen är helt underbara – tunga, fasta och torra i konsistensen.

    SQ3 DR är inte lika homogena – det finns en hög rosa fenotyp, en kort grön, som luktar starkt av frukt, samt den Thaiinspirerade som ser ut att ge en rejäl cola (tog en stickling jag hoppas överlever – kan användas för “cubing” och Backcross för stabilisering).
    Här en rosa fenotyp:

    Inte lika rosa som den tidigare – men lite mer skörd.

    Testade att köra DieselRyder tätt under 210 watt per kvadratmeter lysrör. Planttäthet ca 70 per kvadratmeter.
    En burk med 1 planta, en med 2 och slutligen en med 3.
    De slutade på ungefärlig färskvikt av 40, 50 och 60 gram per burk (totalt 151g, kurerat ungefär 34-35g). Då har den krukan med 3 stycken i fått minst ljus pga min lathet, den fick stå i ett hörn där det fanns minst ljus – skulle flyttat om dem tidigare och oftare.
    Hur som helst blir snittet nästan 6g per planta med strax över 3 watt ljus (24/0 25-26 grader perlit och 13 veckor). Verkar som om bristande ljus gav en något senare mognad.
    Men man ser att 200 watt lysrör fungerar för odling (olika strain är olika känsliga för låga ljusintensiteter), att flera plantor i varje bytta kan ge mer skörd än en ensam.

    De blev ovanligt “vita” av trikomer denna gång tyckte jag, kanske för att de också blev lite mer bladiga än vanligt (mörkare grön ton som bakgrund)!?

    Så här ser det ut under min armatur på 300 watt per kvadrat – trångt med massa nya strains i sökandet efter nåt roligt.

    Kanske rolig? Bamabata (nån som testat?):

  • billball420

    Member
    2010-05-15 at 23:16

    Oj, oj! Vilken odling blj. Dessutom undrar jag hur den rosa SQ3xDR kan stå rätt upp, med sin smala stam och tunga buds? Jag ser inget snöre, som håller den uppe. 😯

    bill

  • baralillajag

    Member
    2010-05-19 at 17:21

    Det är inte den balansakt det ser ut att vara – jag fuskar genom att luta plantorna mot väggen bakom (brukar inte synas så väl) – det är ganska många av mina plantor som inte kan stå själva….lata och hängiga som sin ägare.;-)

  • billball420

    Member
    2010-05-19 at 18:04

    Va busig du är! 8)

    bill

  • baralillajag

    Member
    2010-05-24 at 12:30

    Nu har resultatet av ett av mina studier kommit.

    Belysning: 315 watt gamla (troligen uttjänta) T5 lysrör per kvadratmeter.
    Antal plantor: Hopträngda så mycket som möjligt under belysningen – ca 115-120 per kvadratmeter.
    Belysning per planta: Ca 2,7 watt.
    Veggtid: Ingen.
    Genetik: Varierande.
    Skörd: 5-7g per planta (6g i snitt). Nyare rör skulle med säkerhet öka skörden något.

    OdlarOlle som redan nu får bra skörd vill öka sin skörd ytterligare utan att behöva köpa in mer belysning eller annan dyrare utrustning.
    Ge förslag!

    Bästa förslaget får 10 st frön (TOCD44 alltså TOCD x TOP44) gratis med posten.

    *Hint finns ett enkelt sätt han kan dubbla sin skörd (han är ju inte dum ;-) ).

  • bollore

    Member
    2010-05-24 at 16:00

    OdlarOlle kan göra följande:
    Öka luftflödet i odlings utrymmet.
    Göra 10L mäsk då co2 är en viktig komponent för fotosyntes.
    Använda täckande krukor då jag tror att rötterna inte utvecklas lika bra ifall de exponeras för ljus.
    Se till att temperaturen (i “skuggan”) ligger kring 33*C +-5 grader
    Ger plantorna rätt näring för vegg/blom fas.
    Försöka organisera plantorna så att deras bladverk inte täcker varandra.

    Han kan också överväga att bygga ebb och flod / bubblar system, då fritt rotutrymme bör öka avkastningen.
    Odlar han med jord som medium bör han använda “kvalitets jord” typ Hasselfors P-jord / Rölunda jord. Öka mikroorganismerna i jorden med bajs/ närings te.

    Det var va jag kunde komma på. 🙄

  • billball420

    Member
    2010-05-24 at 17:16

    Med odlingskärl, som är 5 cm i diameter (33cl pet) får jag in 400 plantor/m², genomsnittlig plantskörd minskar till 4g, men 400x4g=1600g. 😉

    Jag skulle ha en stor inblandning av vulkansten/perlit i jorden och ställa dem i låda och mata dem underifrån.

    bill

  • baralillajag

    Member
    2010-05-24 at 20:27

    Det här blir kul – en diskussion runt odlingseffektivitet och hur man kan öka den. :-)

    @bollore wrote:

    OdlarOlle kan göra följande:
    Öka luftflödet i odlings utrymmet.

    Det är en bra idé om man behöver mer koldioxid, men ger i sin tur lägre temperatur i odlingsutrymmet, vilket minskar fotosynteseffektiviteten. Extra värme är dyrt och betalar sig inte.

    Göra 10L mäsk då co2 är en viktig komponent för fotosyntes.

    Absolut en bra och billig idé. Lite extra koldioxid ger definitivt märkbar tillväxt (kanske 10-25% så länge ingen brist förelåg innan) – men hur löser man problemet med koldioxidförgiftning under morgontimmarna (= minskad skörd)?

    Använda täckande krukor då jag tror att rötterna inte utvecklas lika bra ifall de exponeras för ljus.

    Faktor som inte inverkar över huvudtaget.

    Se till att temperaturen (i “skuggan”) ligger kring 33*C +-5 grader

    Olle håller redan perfekt temperatur på 28-29 grader.

    Ger plantorna rätt näring för vegg/blom fas.

    Olles tester visar att mineralerna plantan tillförs har ytterst liten effekt så länge de får tillräckligt av dem för en effektiv fotosyntes. Begränsande faktor är framförallt ljuset (koldioxid har t ex bra effekt då).

    Försöka organisera plantorna så att deras bladverk inte täcker varandra.

    Plantorna står tätt och tar upp 100% av ljuset – bättre kan det knappast bli. Plantorna själva dirigerar bladen för maximalt ljusupptag – en inbyggd funktion i de flesta växter.
    Att sära plantorna skulle minska totala upptaget av ljus och därför minska skörd.

    Han kan också överväga att bygga ebb och flod / bubblar system, då fritt rotutrymme bör öka avkastningen.

    Kan ha viss effekt – dock visar olles tester att 0,5 liter eller 1,5 liter rotvolym spelar ganska liten roll så länge den huvudsakliga begränsningsfaktorn är ljuset.

    Odlar han med jord som medium bör han använda “kvalitets jord” typ Hasselfors P-jord / Rölunda jord. Öka mikroorganismerna i jorden med bajs/ närings te.

    Absolut en bra idé för bra kvalitet – men huvudsaklig begränsande faktor i jordodling är nog snarare syre (runt rot) och inte näring (mineral). Detta ser man om man späder ut jorden med 50% perlit – man får trots mer utspädd näring, en bättre tillväxt.

    @billball420 wrote:

    Med odlingskärl, som är 5 cm i diameter (33cl pet) får jag in 400 plantor/m², genomsnittlig plantskörd minskar till 4g, men 400x4g=1600g. Wink

    Jag skulle ha en stor inblandning av vulkansten/perlit i jorden och ställa dem i låda och mata dem underifrån.

    Om nu Olle kör med 3-400 watt så kommer ljusmängden, som redan vid 100 plantor är begränsande, att bara vara på 0,75-1 watt. Tror inte man kan räkna med 4g per planta, men kanske 2,5-3g.
    Mao är jag ganska säker på att Olles skörd kommer öka i ordningen 10-40% – men knappast till 1600g.
    Ändå en bra idé som kan utvecklas vidare till en mycket smartare lösning.

    Öppna alla sinnen, skaka loss alla hjärnceller och tänk utanför ramarna – tävlingen fortsätter!;-)
    (Kanske kommer en del riktigt bra tips fram – trots allt nosar ni redan på Olles nya hemliga idé…)

  • vadsomhelst

    Member
    2010-06-01 at 20:21

    behöver jag lämna kommentar ? för jag hittar inga ord just nu iaf !!

    så jag lämnar tråden som det är och frågar : vad för tips & hemligheter har olle för sig? nu blev jag nyfiken :D

    Öppna alla sinnen, skaka loss alla hjärnceller och tänk utanför ramarna – tävlingen fortsätter!Wink
    (Kanske kommer en del riktigt bra tips fram – trots allt nosar ni redan på Olles nya hemliga idé…)

    :clap: :clap: :clap: :oskyldig: :shaking :crazy: :hippie: :D

    Förlåt blj !

    har inte rökat på ett tag så absar & drägglar lite inne i denna tråden……… / mvh vsh 😈 :P

  • baralillajag

    Member
    2010-06-05 at 11:18

    Ingen mer som kommer med optimeringsidéer som kostar minimalt???

    En skördad DR x Satori som stått under lysrören har hittills slagit rekord vad gäller skörd per watt (även räknat på watt-vecka) – vet inte exakt var den bott under hela tiden så den kan ha fått allt mellan 2,7 och 3,5 watt i snitt, men gav hela 10g (42g färskt men lite lätt uttorkad planta)… på 10 eller om det var 11 veckor från frö. Helt ok tycker jag…men den fina skörden kompenseras lite av low-yieldande A-11 som bara ger runt 1g per watt.

    Två andra av samma slag (Dr x Sat) som blev lite högre har fått stå under HPS:en och ser ut att ge rejält av kompakta buds växt i kolumnar form (tar minimal plats). Tyvärr har i alla fall den ena blivit mögeldrabbad 🙄 så jag ska hugga dem idag eller i morgon.
    Har inte sett detta tidigare även om jag kikat – svårt då kalyxerna är ganska vita av trikomer.

    Kan bjuda på en bild av SQ3 x DR av den andra fenotypen (finns bild tidigare) – den har tjocknat till rejält. Bilden är väl kanske 10 dagar gammal.

    @vadsomhelst wrote:

    behöver jag lämna kommentar ? för jag hittar inga ord just nu iaf !!

    så jag lämnar tråden som det är och frågar : vad för tips & hemligheter har olle för sig? nu blev jag nyfiken :D

    Öppna alla sinnen, skaka loss alla hjärnceller och tänk utanför ramarna – tävlingen fortsätter!Wink
    (Kanske kommer en del riktigt bra tips fram – trots allt nosar ni redan på Olles nya hemliga idé…)

    :clap: :clap: :clap: :oskyldig: :shaking :crazy: :hippie: :D

    Förlåt blj !

    har inte rökat på ett tag så absar & drägglar lite inne i denna tråden……… / mvh vsh 😈 :P

    Tack, Vadsomhelst.
    Jag ska avslöja OdlarOlles idé, men vill vänta lite till för att se om någon kan komma på andra bra idéer som de tidigare två idésprutorna missat. 😉

  • blazie

    Member
    2010-06-05 at 12:35

    Nu ska jag komma med ett litet bidrag, är inte säker på om du kör med eller utan fläkt eftersom att jag inte kollat så noga, men dina plantor ser ibland lite späda och smala ut, ha en fläkt på medel fart och ha den riktad mot plantorna så att den är på i samband med lamporna.

    edit: Det är ju en väldigt enkelt och billig lösning, för stammen blir ju stadigare och samtidigt som den orkar bära mer buds

  • baralillajag

    Member
    2010-06-05 at 13:14

    @Blazie wrote:

    Nu ska jag komma med ett litet bidrag, är inte säker på om du kör med eller utan fläkt eftersom att jag inte kollat så noga, men dina plantor ser ibland lite späda och smala ut, ha en fläkt på medel fart och ha den riktad mot plantorna så att den är på i samband med lamporna.

    edit: Det är ju en väldigt enkelt och billig lösning, för stammen blir ju stadigare och samtidigt som den orkar bära mer buds

    Jag kör med lite fläkt, men de bygger ändå väldigt lite “stam” av 3 anledningar:

    1. Plantorna står tätt-tätt-tätt vilket gör att fläkten inte kommer åt att stessa dem, bara transportera koldioxid.
    2. Tätheten resulterar i att de mesta tiden har stöd.
    3. Att de har gener från SativaQueen (speciellt fenotyp 3) som växer så oavsett vad man gör – tunn stam och tung kola.

    Men… ljusenergin kan bygga en viss mängd “planta” och personligen är jag glad om så stor andel som möjligt av plantmassan är buds (vilket blir resultatet då man odlar som jag gör) eftersom jag köper färdigkluven ved så billigt – mycket billigare än vad jag odlar den med el. 😉

    EDIT Men Blazie – tack ändå för ditt bidrag! :-)
    Finns det inte fler med optimeringsidéer?
    Nån som kan komma på Olles smarta idé som skulle kunna resultera i dubbel skörd med befintlig utrustning? En utveckling av hans idé kan till och med ge så mycket som 6-7g per watt och 2 månader om man är beredd att arbeta lite mer med sin odling (siffran är ren gissning från min sida). Har man rätt genetik, håller rätt temp, ger extra koldioxid och odlar smart (optimal täthet och vegtid etc) i en rullande odling så tror jag att 10g per watt lampa är fullt möjligt (och jag är inte så jättestenad ;-) )
    Både bästa idén och den som kommer på Olles “idé” får några roliga frön – kom igen nu, tänk!

  • buddah

    Member
    2010-06-05 at 14:18

    Inga av dessa idéer dubblar knappast skörden, men måste chansa att dom kan vara värt 3-4 frön iaf! :hippie: ;)

    En kompletterade 15w UVB-lampa de sista 4 veckorna i blom påstår många insatta ska öka mängden THC med runt 10-15%, då trichomerna utgör skydd mot strålningen.

    Då plantorna är som mest känsliga för koldioxidförgiftning de första timmarna i nytt ljus efter att dom inte kunnat ta upp den under mörkertimmarna, så skulle man kunna ta ut mäsken före mörkerperioden så att det inte byggs upp onödig koldioxid under natten. Så mer mäsk fast färre timmar. En tub med timer är ju fint, fast kostnaden hindrar ju detta.

    Att sakta öka ljusperioden sporadiskt tills man har 13h ljus/11h mörker ger ökad avkastning, efter personlig erfarenhet klart märkbart!

    Sen finns diverse hormoner och skit som jag personligen inte använder.

    Varsågod :D

Page 12 of 18

Log in to reply.