Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken BBBOG v2.0 – [LowRyder X / Ak47] [200w LE] [Small] [Skördad]

  • BBBOG v2.0 – [LowRyder X / Ak47] [200w LE] [Small] [Skördad]

    Posted by doctordoom on 2011-06-07 at 04:39

    Då var det tid att dra en log från start! Var så jävla svårt att hålla sig sist så nu tänkte jag börja direkt när bygget är klart. Vilket det är nu efter ett besök hos Hövdingen där jag fick loss en 250w 6500K lampa med reflektor!

    Här kommer alla bilderna landa: http://s1185.photobucket.com/albums/z341/DoctorDo0m/BBBOG%202/

    Ljus: 250w LE 6500K
    Utrymme: ~80x70x40cm (H/B/D)
    Näring:Golden Label A+B (+PK/+MG)
    Medium: Jord/Leca blandning
    Ventilation: 2x120mm in / 2x120mm ut
    Strain: NordenSeeds Auto/Fem Ak47 + LowRyder X

    Nu börjar det nya. Första jag gjorde var att göra hål i reflektorn så man kunde borra upp den i taket:

    Sen tror jag att värmen kommer bli ett problem om jag bara låter allt vara som det var. Så jag slängde in 2x120mm fläktar till för att hålla nere tempen.

    Hålen gjordes med en kniv, sen tejpades för att det inte ska vara massa grejer som sticker in i fläkten och låter illa:
    http://i1185.photobucket.com/albums/z341/DoctorDo0m/BBBOG%202/Dag0015.jpg%5B

    Fläktarna kopplade och klara, nu bara jobbet med att limma upp dom:

    För att stoppa oönskade dofter körde jag dit en kolfilter matta från Jula. Självklart hade jag flera lager, tror det vart 4a lager per fläkt. Den fungerade helt ok sist, hoppas den är lika effektiv denna odling:

    Nu skulle reflektorn och sockel upp. Jävla pill och mek eftersom jag inte kunde ha sockeln på plats när jag satte upp dom (pga hålet) och grendosan lossnade efter över 150dagar av trogen tjänst:


    Så nu är jag start klar! Inget kvar att göra utom att vänta på att Posten ska samarbeta med mig, nordenseeds och min målvakt! Ser fram mot att köra en aktiv odling som folk kan läsa under tiden jag jobbar med den. Kändes lite “shady” att lägga up en hel odling i efterhand. Nu kör jag från start med bilder :)

    Vill bara avsluta första inlägget med att tacka både NordenSeeds och ProfessionalGrow för deras gåvor!

    replied 12 years, 3 months ago 75 Members · 310 Replies
  • 310 Replies
  • bestharvest

    Member
    2011-06-07 at 06:55

    kul. ser bra ut än sålänge.. jag kör själv på Lowryder X Från Nordenseeds.
    ska följa denna

    // BH

  • doctordoom

    Member
    2011-06-07 at 07:12

    @BestHarvest wrote:

    kul. ser bra ut än sålänge.. jag kör själv på Lowryder X Från Nordenseeds.
    ska följa denna

    // BH

    Har varit inne och smyg kikat ;) Väldigt spännande att se så många odla och köra “dagböcker” på NordenSeeds frön! Som du kanske vet har det varit lite “hårda diskussioner” mot/om/med NordenSeeds som varit baserade på tyckande inte fakta (min åsikt).

    Blir spännande att se som sagt, väntar fortfarande på fröna. Tagit ett tag nu, hoppas dom kommer inom ett par dagar annars kör jag ner NL/GrowZone mix igen. Vill dock mycket hellre köra NS frön!

    Verkar också som tempen kommer bli ett litet problem. Efter 2h körande ligger tempen på 34c :/ Får se om det ligger där när jag kommer hem. Annars vet jag inte vad jag ska göra.

    Frågan är dock: hur illa är det att tempen är över 35c? Om man kollar på Thailand så är tempen över 40c ibland om ploj-rese-sidorna stämmer. Där odlar dom ju som galningar.

  • hedersknyffeln

    Member
    2011-06-07 at 07:35

    Ser bra ut det där! Kör själv frön från nordenseeds, fast utomhus, men ska bli kul att jämföra :)
    Ska bli intressant att se hur kolfiltermattan fungerar för dig.

    Måste bara tillägga att det var en j***a meck du fått till där på första bilden! Är själv vanerökare och rökt många år men den där mecken hade fått mig att bli stillasittande ett bra tag :) But still.. det vattnas i munnen :D

    Rock on!

    /knyffel

  • doctordoom

    Member
    2011-06-07 at 07:57

    @hedersknyffeln wrote:

    Ser bra ut det där! Kör själv frön från nordenseeds, fast utomhus, men ska bli kul att jämföra :)
    Ska bli intressant att se hur kolfiltermattan fungerar för dig.

    Måste bara tillägga att det var en j***a meck du fått till där på första bilden! Är själv vanerökare och rökt många år men den där mecken hade fått mig att bli stillasittande ett bra tag :) But still.. det vattnas i munnen :D

    Rock on!

    /knyffel

    Jo det vart kanske lite mycket, även om jag delade med en nära vän. Vi fastnade i en park ett bra antal timmar innan det vart hem och kolla på film. Gillar “The High” eftersom man inte alls blir trött utan mer som en liten energi kick och en hel otrolig massa babbel :)

    Kommer du slänga upp en dagbok du också? Alltid roligt med trådar jag kan spana in under “jobb timmarna” :D

  • frilansaren

    Member
    2011-06-07 at 08:17

    Kul att se dig igång igen mannen :)

    Kommer följa dig hårt :)

    -lance

  • bestharvest

    Member
    2011-06-07 at 12:42

    @DoctorDoom wrote:

    @BestHarvest wrote:

    kul. ser bra ut än sålänge.. jag kör själv på Lowryder X Från Nordenseeds.
    ska följa denna

    // BH

    Har varit inne och smyg kikat ;) Väldigt spännande att se så många odla och köra “dagböcker” på NordenSeeds frön! Som du kanske vet har det varit lite “hårda diskussioner” mot/om/med NordenSeeds som varit baserade på tyckande inte fakta (min åsikt).

    Blir spännande att se som sagt, väntar fortfarande på fröna. Tagit ett tag nu, hoppas dom kommer inom ett par dagar annars kör jag ner NL/GrowZone mix igen. Vill dock mycket hellre köra NS frön!

    Verkar också som tempen kommer bli ett litet problem. Efter 2h körande ligger tempen på 34c :/ Får se om det ligger där när jag kommer hem. Annars vet jag inte vad jag ska göra.

    Frågan är dock: hur illa är det att tempen är över 35c? Om man kollar på Thailand så är tempen över 40c ibland om ploj-rese-sidorna stämmer. Där odlar dom ju som galningar.

    jasså du har de :D då får du fan lämna ett spår efter dig i tråden fan :D
    ja de känns som de e många som kör på ns frön. och dom verkar ju funka skitfint,..
    jag fick en snabb leverans och det var väl paketerat.
    folk e på han som en hök känns de som men jag har fan inget att klaga på. alla jag satt har grott och växer fint. lär bli en uppdatering i min dagbok idag tror jag. eller imorgon. får se på de…
    tror att en temp på 35 e ganska så illa. lär nog drabba växthastigheten. kör in en lutfuktare så drar du ner tempen och får bättre luftfuktighet på samma gång… sen kanske en extra fläkt inne i odlingsutrymmet…

    glömm inte lämna ett spår efter dig nästa gång mannen =)

    //BH

  • doktor_knark

    Member
    2011-06-07 at 17:52

    Man vet att man blivit biten, när man bygger om setupen varje odling!

    Skall följa med intresse!

  • doctordoom

    Member
    2011-06-07 at 18:53

    @Doktor_Knark wrote:

    Man vet att man blivit biten, när man bygger om setupen varje odling!

    Skall följa med intresse!

    Ny skulle jag inte vilja kalla den. Men en oändligt förbättrad :)
    Kan dock inte göra mycket mer nu, BBBOG v2.0 kommer nog bli “final version”. Något som känns skönt. Den är så “perfekt” den kan bli.

    Om dom där jävla fröna dimper ner någon gång…. vill bara starta!

    Liten Update när jag ändå postar:

    Nu verkar alla bitar fall på plats! Tempen / RH% ligger stabilt efter en test runda på snart 6h på 32% RH / 32c Temp med helt stängd dörr! Logiskt sett kommer RH% gå upp lite när man för in blöt jord där inne så… Förutsättningar ser bättre ut på ALLA plan än den förra odlingen :)

    Ps. Odlings demonen högg mig direkt :)

  • dudin

    Member
    2011-06-08 at 11:02

    @hedersknyffeln wrote:

    Måste bara tillägga att det var en j***a meck du fått till där på första bilden! Är själv vanerökare och rökt många år men den där mecken hade fått mig att bli stillasittande ett bra tag :) But still.. det vattnas i munnen :D

    Rock on!

    /knyffel

    Tänkte samma sak. Den skulle jag åka på röven av. Spännande med Nordenseeds.

  • doctordoom

    Member
    2011-06-08 at 16:36

    Lite kul att fler hakar upp sig på NL spliffen! Det är old news boys :)

    Ingen skymt av frön än. Post gudarna är inte på min sida eller min målvakts sida.

    Dom har fått namn också, har mycket tid över hemma också :)
    LrX #1: Ariel
    LrX #2: Nala
    AK47 #1: Bambi
    AK47 #2: Snövit

    Filtret är också klart och helt ljustätt. skåpet har aldrig sett bättre ut :)

  • bestharvest

    Member
    2011-06-08 at 16:52

    ser bra ut. fortsätt i den banan :D

  • smogmeister

    Member
    2011-06-08 at 17:30

    haha, Nala får mig att tänka på den här bilden :D

    Din odling ser riktigt bra ut. Nice med en ordentlig lampa och näring.
    Funkade kolfiltrena bra i senaste odlingen? Jag har själv köpt kolfiltermatta och ska snart skruva in mitt filterbygge.
    Jag gjorde en ram som jag fäste mattan på vid sugsidan av fläkten, men jag ser att du har mattan efter utblåset. Klarar dina fläktar av det bra?

  • doctordoom

    Member
    2011-06-08 at 18:06

    Bra och bra, jag kan inte ha dom på insidan pga utrymme. Det är trångt som det är redan innan fröna och fläkten kommer in i bilden. Hur mycket det begränsar fläktarna vet jag inte. Lyckas hålla ok temps så antar att dom fyller sin funktion :)

    Värdena efter 16h körande:
    Temp: 35/28 (Topp/Botten)
    Rh: 40%/29% (Topp/Botten)
    Vet ej hur det kommer se ut på kvällen, dom värdena kommer imorgon :)

    Jag skulle säga att jag använder filtren 50% för odör och 50% för ljuset. Den släpper inte genom något som helst ljus så den fyller två funktioner för mig :)

    Jag skulle vilja säga att dom fungerar till viss del. Varför min förra odling var doftlös var 3 olika faktorer (tror jag).
    1: Strain, valde NL för att den ska lukta lite, vilket den gjorde.
    2: Filtren, tar bort lite av det minimala odören.
    3: Anti-doft påsarna från CO, igen många bäckar små.

  • ssch

    Member
    2011-06-08 at 19:27

    detta blir intressant att följa =)

  • drugsarewrong

    Member
    2011-06-08 at 20:14

    Härligt att få se värmen i boxen, är nämligen sugen på att bygga ihop en behändig stealthbox så att man kan börja odla helt säkert under lång tid efter nästa storskörd. Har just nu bara en monster-setup som visserligen inte luktar eller lyser, men tyst är den inte, och stor är den också. Faktiskt är den ganska uppseendeväckande och ful. Man funderar nog över vad insidan skyler ifall man ser den stående i ett rum arbetandes som en ångmotor med dold mekanik. Den är helt enkelt lite robust och dess närvaro går inte riktigt att ignorera om en ovetande skulle lägga sina ögon på den. Varför jag maler på om detta vet jag dock inte. Jag ville nog komma fram till att den helt enkelt inte är vidare optimal för områden där människor kan vistas ibland.

    Nu till något som istället är lite vettigt. Jag själv har spanat in vapordisks, kostar ca 65 kr för en “twist”-dosa som man stoppar in en disk i (som kostar ca 60-90kr) som då ska hjälpa till att neutralisera doft i ca 60 dagar.

    I en liten setup som din tror jag att en sådan investering på knappt 150 kr för 60 dagars hjälp med doftskydd, tillsammans med kolfilter dukarna kanske kan vara en lämplig och överkomlig investering. Jag lär själv prova på detta när jag sätter mig och pillar med att gå stealth.

    1. http://www.hydrogarden.se/tillbehor/vaportek-easy-twist
    2. http://www.hydrogarden.se/tillbehor/vaportek-luktdiskar-neutral-doft-12g

    Där har vi 1. twisten och 2. plattan. Twisten har dubbelhäftande tejp så man kan smälla upp den vid utsuget. Verkar vara en billig och enkel apparat. Har dock inte testat produkten än, men jag har beställt hem 5 doser/diskar.

    Skulle du prova på det och hinna före så hör jag gärna hur det har fungerat, har minst 2-3 månader kvar innan jag ska pula med en nätt setup som ska vara tyst och doftfri, och så tar det ju ytterligare 2 månader till blom och det “riktiga” testet så jag kommer inte kunna prova det i praktiken på ett jäkla tag.

    Härlig odling dock, jag hoppas att dina AK47 blir fina! :D

Page 1 of 21

Log in to reply.