Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen 52,3% av alla män är dumma i huvudet..

  • reaper

    Member
    2005-02-21 at 18:27
    Loffe wrote:
    I Sverige råder faktiskt formell jämställdhet, dvs kvinnor och män ska ha lika lön för lika arbete, etc. De speciella mans- och kvinnolönstarifferna slopades på 60-talet, särbeskattningen slopades också, tidigare fick mannen lägga till kvinnans lön till sin egen och skatta för det.

    Att inget hänt sen 60-talet är väl ett ganska tydligt exempel på hur fort saker och ting går framåt i det här landet :?

  • Loffe

    Member
    2005-02-21 at 18:29
    dobidobido wrote:
    Loffe wrote:
    I Sverige råder faktiskt formell jämställdhet, dvs kvinnor och män ska ha lika lön för lika arbete, etc. De speciella mans- och kvinnolönstarifferna slopades på 60-talet, särbeskattningen slopades också, tidigare fick mannen lägga till kvinnans lön till sin egen och skatta för det.

    Att inget hänt sen 60-talet är väl ett ganska tydligt exempel på hur fort saker och ting går framåt i det här landet :?

    Inget har hänt? Det har det visst gjort, löneskillnaderna har minskat rejält och numera är det mest mycket väsen för ingenting, tycker jag.

  • friggs

    Member
    2005-02-21 at 18:32
    dobidobido wrote:
    …Men att gå in och kräva att kvinnor skall kvoteras in på arbetsplatser eller bolagsstyrelser är helt fel, skulle männen kvoteras in i bl.a vården så hade dom väl inte kunnat anställa en enda kvinna på 20 år :roll:…

    Frågan är dock hur man då ska stoppa den icke-lagstadgade men reella kvotering som redan existerar. Dvs den där män kvoterar in andra män i bolagsstyrelserna.

    I Iran är idag ca 75% av de läkarstuderande kvinnor. Man funderar därför allvarligt på att som första land i världen kvotera in män till läkarlinjerna. En av orsakerna till den ojämna fördelningen är att det finns otroligt mycket fler kvinnor än män i landet, vilket i sin tur beror på att så många män dött i krig eller avrättats. Men vi i sverige kan ju inte börja avrätta män bara för att få in fler kvinnor på högre poster, eller? 😈 😆

  • friggs

    Member
    2005-02-21 at 18:36
    Loffe wrote:
    Inget har hänt? Det har det visst gjort, löneskillnaderna har minskat rejält och numera är det mest mycket väsen för ingenting, tycker jag.

    Visst har mycket hänt och skillnaderna har minskat, men tyvärr har dom inte minskat tillräckligt. Tillräckligt innebär nämligen ingen skillnad alls mellan kvinnor och mäns löner. Och det är vi långt ifrån i dag.

  • Loffe

    Member
    2005-02-21 at 18:39

    De mest högavlönade i vårt samhälle, bland annat pajasarna i diverse storbolagsstyrelser känner jag ingen som helst sympati med, oavsett om de är män eller kvinnor. Om det är färre kvinnor i styrelserna och de tjänar ett par hundra tusen mindre än männen, skiter jag fullkomligt i, de tjänar hur som helst på tok för mycket. För de lågavlönade inom framförallt landsting, där många kvinnor är anställda, är väl inte löneskillnaderna så stora? Däremot är lönerna generellt alldeles för låga för de “okvalificerade” vårdyrkena, där många kvinnor arbetar.

  • biologen

    Member
    2005-02-21 at 18:47
    friggs wrote:
    Män kvoterar män helt enkelt.

    Och kvinnor förtrycker kvinnor.

    Det är nämligen så att min käresta (kvinna) är egen-företagare och har hållit på nu i dryga två år.
    Men för två år sedan när hon höll på att starta upp så vände hon sig till ett statligt företag som heter ALMI som säkert alla med företagarbakgrund vet vad det är. ALMI har till uppgift låna ut pengar till nyföretagare som något slags statligt riskkapitalbolag men inte med lägre ränta (faktiskt högre) eller amorteringsplikt utan den stora fördelen är att man får en respit på amorteringen de första tre åren man har lånet och det är ju fördelaktigt när man ny och grön med små inkomster. Nåväl min flickvän går till ALMI och vill ha 1/3 i ALMI-lån, hon får en kvinnlig handläggare som sätter sig ned med min flickvän som berättar sin företagsidé för sly ..hrmm.. kvinnan.
    Kvinnan säger: -Ja det verkar intressant men du måste prata med vår externa konsult (fint ska det vara) innan jag kan ge dig lånet.
    Sagt och gjort, flickvännen åker till den externa konsulten (man) som lyssnar noga och de diskuterar länge och väl innan han ger sitt samtycke till ALMI-lånet.
    Glad i hågen med konsultens godkännande (200000 ALMI-pengar) på papper och med bankens godkännande (400000 bankpengar) beger hon sig till ALMI-kontoret för att få de sista underskrifterna av sin kvinnliga handläggare.
    När hon kommer dit så tittar kvinnan på konsultens utlåtande och lutar sig sakta bakåt och säger: -Ja jag tror inte på det här så jag ger dig avslag.
    Detta avslag går då inte att överklaga och man kan inte söka pengar för samma företagsidé två gånger, min flickvän höll på att trilla av stolen av förvåning och ilska. Det här gjorde då ALMI som bollar med statliga pengar och inte “riktiga” pengar som banken där hon fick ta hela lånet!!!
    ALMI som i TV står och säger med storslagna ord att de ska hjälpa kvinnliga nyföretagare mer än deras manliga motsvarighet och detta bara för att en socionomutbildad fi..hrm..kvinna har fått en syl i vädret.
    När banklånet är betalat om fyra år så ska min kvinna gå upp till sin såkallade före detta handledare och bajsa på hennes skrivbord har hon sagt :D .
    Jag glömde väl inte berätta att bankdirektören var en man 😉 ………med förstånd!

  • friggs

    Member
    2005-02-21 at 18:49
    Loffe wrote:
    För de lågavlönade inom framförallt landsting, där många kvinnor är anställda, är väl inte löneskillnaderna så stora?

    All könsrelaterad löneskillnad är för stor.

    Du får tänka på många gånger så har man olika två titlar där den ena ger högre lön trots att det är likvärdig utbildning och samma arbetsuppgifter inom samma avdelning. På så sätt kringgår man lagarna.

    [edit]stavfel[/edit]

  • friggs

    Member
    2005-02-21 at 19:09
    Biologen wrote:
    friggs wrote:
    Män kvoterar män helt enkelt.

    Och kvinnor förtrycker kvinnor.

    Det är nämligen så att min käresta (kvinna) är egen-företagare och har hållit på nu i dryga två år.
    Men för två år sedan när hon höll på att starta upp så vände hon sig till ett statligt företag som heter ALMI som säkert alla med företagarbakgrund vet vad det är. ALMI har till uppgift låna ut pengar till nyföretagare som något slags statligt riskkapitalbolag men inte med lägre ränta (faktiskt högre) eller amorteringsplikt utan den stora fördelen är att man får en respit på amorteringen de första tre åren man har lånet och det är ju fördelaktigt när man ny och grön med små inkomster. Nåväl min flickvän går till ALMI och vill ha 1/3 i ALMI-lån, hon får en kvinnlig handläggare som sätter sig ned med min flickvän som berättar sin företagsidé för sly ..hrmm.. kvinnan.
    Kvinnan säger: -Ja det verkar intressant men du måste prata med vår externa konsult (fint ska det vara) innan jag kan ge dig lånet.
    Sagt och gjort, flickvännen åker till den externa konsulten (man) som lyssnar noga och de diskuterar länge och väl innan han ger sitt samtycke till ALMI-lånet.
    Glad i hågen med konsultens godkännande (200000 ALMI-pengar) på papper och med bankens godkännande (400000 bankpengar) beger hon sig till ALMI-kontoret för att få de sista underskrifterna av sin kvinnliga handläggare.
    När hon kommer dit så tittar kvinnan på konsultens utlåtande och lutar sig sakta bakåt och säger: -Ja jag tror inte på det här så jag ger dig avslag.
    Detta avslag går då inte att överklaga och man kan inte söka pengar för samma företagsidé två gånger, min flickvän höll på att trilla av stolen av förvåning och ilska. Det här gjorde då ALMI som bollar med statliga pengar och inte “riktiga” pengar som banken där hon fick ta hela lånet!!!
    ALMI som i TV står och säger med storslagna ord att de ska hjälpa kvinnliga nyföretagare mer än deras manliga motsvarighet och detta bara för att en socionomutbildad fi..hrm..kvinna har fått en syl i vädret.
    När banklånet är betalat om fyra år så ska min kvinna gå upp till sin såkallade före detta handledare och bajsa på hennes skrivbord har hon sagt :D .
    Jag glömde väl inte berätta att bankdirektören var en man 😉 ………med förstånd!

    Jag är fullt medveten om att det finns både dumma kvinnor och trevliga män och undantag som bekräftar regeln. 😆

    Uppenbarligen fick hon inte ALMI-lånet. När jag sökte ALMI-lån (två manliga konsulter den gången) och fick avslag gick min bror en månad senare (till samma konsulter) med samma idé och fick det godkänt. För många i ledande roller spelar snoppen roll helt enkelt. Som tur är spelar den faktist mindre roll i den privata sektorn än den statliga, men av nån anledning så spelar den fortfarande ofta roll även där.

    Kontentan av vad du och jag skrev är att både män och kvinnor förtrycker kvinnor. Vad jag inte kan se är hur några korkade kvinnors förtryck mot andra kvinnor ska kunna legitimera ett mer allmänt förtryck mot kvinnor. Tycker du verkligen att nån ska förtryckas pga av sitt kön? Ska kvinnor tvingas trä på sig en strap-on för att få upp sina löner? Ska män tvingas kastrera sig för att kunna ta jobb på dagis (utan att misstänkas vara pedofiler)? osv. Listan på orättvisor kan göras lång.

    Som dobidobido skriver högre upp så borde inte feminismen BEHÖVAS. Men så länge förtryck mot kön existerar, och oavsett var det kommer ifrån och vilket kön det riktas så behöver man motarbeta det. Inte bara formellt utan även i praktiken.

  • Loffe

    Member
    2005-02-21 at 19:17

    Det enda totalt jämställda landet är det asexuella landet, men vi är på god väg… 🙄 😆

  • friggs

    Member
    2005-02-21 at 19:23

    @Loffe“]Det enda totalt jämställda landet är det asexuella landet, men vi är på god väg… wrote:</em/

    Varför skulle jämställdhet kräva asexualitet?

  • kattspya

    Member
    2005-02-21 at 19:28
    dobidobido wrote:
    Egentligen så skall feminismen vara helt onödig!
    Dess mål/ideal som lika lön för lika arbete m.m borde vara självklara i en modern demokrati..
    Att det inte lagstiftats på området är för mig en gåta, svaret ligger nog dock i den patrialkala samhällstrukturen och sossar som inte lever som dom lär!

    Ja, och lagar gör att allt blir bra omgående. Egentligen borde man ha lagar om allting.

    En av feministen grundteser är att det finns ett partriarkat. Det får mig att bli lite störd när jag hör något som kommer från från en feminist. Feminism som ideologi är rent skitsnack, de har inte lagt fram några som helst bevis för “patriarkatets” existens. Därför skall feminism som ideologi ignoreras.

    Att hävda patriarkat är som att hävda gud, det blir svårt med bevisen.

    Att jämlikhet skall råda är självklart.

  • friggs

    Member
    2005-02-21 at 19:49
    Kattspya wrote:
    Ja, och lagar gör att allt blir bra omgående. Egentligen borde man ha lagar om allting.

    En av feministen grundteser är att det finns ett partriarkat. Det får mig att bli lite störd när jag hör något som kommer från från en feminist. Feminism som ideologi är rent skitsnack, de har inte lagt fram några som helst bevis för “patriarkatets” existens. Därför skall feminism som ideologi ignoreras.

    Att hävda patriarkat är som att hävda gud, det blir svårt med bevisen.

    Att jämlikhet skall råda är självklart.

    Det beror väl på hur du definerar patriarkatet. Går du efter kyrkans defination eller Kate Milletts eller Karl Marx eller… ja vilken? Det finns många… vissa teoretiska, andra mer praktiska.

    Sen finns det flera olika inriktningar och begreppet patriakat introducerades av radikalfeministerna först på 1970-talet. Att då påstå att det är en grundtes innebär förvanskning av historien.

  • kattspya

    Member
    2005-02-21 at 20:04

    Du har rätt friggs. Problemet med feminister och allt som hör till är att ingen är överrens. Eftersom det kallas just feminism och inte radikalanarkomasosadismfeminism så blir det problematiskt att sätta etikett på något. Därför anser jag att uttrycket feminism borde skrotas. Varför helt enkelt inte kalla det för jämlikhet?

    Jag menar patriarkatet som i en manlig sammanslutning som inte riktigt kan se och sedan blir allt svart.

  • biologen

    Member
    2005-02-21 at 20:32

    Det är klart att lika arbete ska ge lika lön, men det enda sättet ni kvinnor kan ta er dit är att ni startar stora och framgångsrika företag och visar er lika duktiga och kompetenta som de män som har gjort det….tyvärr.
    Jag tycker det är sjukt och absurt att 90% av alla kvinnor ser upp till personer som Paris Hilton eller dokusåpaskådisar med flera, på samma sätt som flera skriker om att bli inkvoterade här och där och genom ett sådant beteende sänker sig själva till viljelösa våp. Nä fy fan för alla modemagasin och hela jävla skruvade sjuka dokusåpaindustrin som faktiskt lär kvinnor hur de INTE ska bete sig.
    Men nu skall jag gå tillbaka lite till modemagasinen, varför är det så att kvinnor tycker det är intressant med mode och skvaller? Det är ngt jag verkligen skulle vilja veta och jag har svårt att svälja att det bara är uppfostran! Fan, håller jag på lite till så kommer jag att komma tillbaka till den primitiva reptilhjärnan som jag tycker styr våra liv i en mkt högre omfattning än vad vi tycks tro (Loffe vet nog vad jag snackar om även om han inte vill tro att det är så).
    Avslutningsvis: Lika lön för lika arbete, men jag tycker även att vi ska ha ett mer likriktat påtvingat mode a la islam för kvinnor och män.

  • friggs

    Member
    2005-02-21 at 20:42
    Kattspya wrote:
    Du har rätt friggs. Problemet med feminister och allt som hör till är att ingen är överrens. Eftersom det kallas just feminism och inte radikalanarkomasosadismfeminism så blir det problematiskt att sätta etikett på något. Därför anser jag att uttrycket feminism borde skrotas.

    Själv tycker jag att all idrott ska skrotas eftersom det finns alldeles för många olika grenar. Kan inte folk börja knyppla istället lixom?

    Och sen var det dags för upprepning på frågan om varför det kallas feminism.

    Kattspya wrote:
    Varför helt enkelt inte kalla det för jämlikhet?

    Orsaken till att det heter feminism har historiska skäl. Innan feminismen fanns ansåg politikerna att alla var jämställda, dvs alla män var jämnställda. Kvinnor ansågs däremot inte ens ha själ utan var männens tillhörigheter. Med andra ord, det gick på den tiden inte att kräva jämnställdhet för ingen förstod vad man talade om. – Vi är ju redan jämställda!

    Det är inte mycket mer än 80 år sedan kvinnan fick rösträtt i Sverige. Innan dess hade vi inte rätt att forma våra egna liv utan var av juridiska skäl beroende av var våra fäders, bröders och mäns tillåtelse. Vi var inte myndiga. Inte helt olikt hur många kvinnor har det idag i andra delar av världen.

    För det finns en värld även utanför plaskdammen Sverige, där tanken på jämlikhet mellan könen inte är accepterad. Iran exempelvis. Där vill kvinnor också har lika rättigheter. Dom vill exempelvis ha rätten att själva få ta ut skilsmässa. Det får dom inte idag. Det får bara männen göra. Är du emot det också? I annat fall är även DU feminist.

Page 2 of 5

Log in to reply.