Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen 52,3% av alla män är dumma i huvudet..

  • 52,3% av alla män är dumma i huvudet..

    Posted by reaper on 2005-02-20 at 13:57

    Man – svara här: Vad tror du är främsta skälet till att kvinnor har lägre lön än män?
    Ställningen just nu:
    Biologiska skillnader mellan könen (52.3 %)
    Diskriminering i arbetslivet (47.7 %)

    Saxat från Aftonbladet.se, omröstningen pågår fortfarande iofs men det här är illa 👿

    replied 13 years, 12 months ago 18 Members · 62 Replies
  • 62 Replies
  • loffe

    Member
    2005-02-20 at 14:04

    Fast det där är ju en synnerligen korkad omröstning, valalternativen är ju som gjorda för att a) vara politiskt korrekt b) provocera, skämta.
    Klart att man svarar “biologiska skillnader”. 😆 😆 😆

  • knarkkorven

    Member
    2005-02-20 at 16:12

    dålig fråga. Handlar det om olika lön för EXAKT samma arbete eller rent generellt att s.k “kvinnoyrken” är lågavlönade?

    Olika lön för exakt samma jobb är diskriminering, men det finns ju faktiskt biologiska skillnader mellan könen som kan förändra förutsättningarna för vissa arbetsuppgifter… så jag är väl dum och svarar på det alternativet då..

  • reaper

    Member
    2005-02-20 at 17:12

    Håller med Loffe och KK.. Dålig fråga, jag valde ändå biologiska skillnader.
    Det stämmer väl till viss del inom många yrken, inom andra har det ingen betydelse alls..

  • kattspya

    Member
    2005-02-20 at 17:35

    Jag håller med knarkkorven.

  • friggs

    Member
    2005-02-20 at 17:36

    Så ni menar att kvinnoyrken är lågavlönade av biologiska skäl? 😯

  • loffe

    Member
    2005-02-20 at 17:51
    friggs wrote:
    Så ni menar att kvinnoyrken är lågavlönade av biologiska skäl? 😯

    Det beror ju givetvis på hur långt man går i definitionen av “biologiska skäl”. Män har en starkare roll i samhället och har alltid haft det, av biologisk skäl, fysisk styrka överlägsen kvinnor helt enkelt. Nu i dagens samhälle kan eller ska man ju inte se det på det sättet, våra arbeten kräver inte längre styrka utan intellektuell och social förmåga, där är vi givetvis mer likvärdiga eftersom det inte är biologiska faktorer så mycket som avgör.

    Men hur som haver så var ju svarsalternativen uppenbarligen konstruerade för att folk av ren jävlighet/skämtsamhet och trötthet på ständiga diskussioner om kön skulle klicka på “biologi-alternativet”. Intressant är ju att kvinnornas svarskvot låg på omkring 20-80 medans männens var 47-53 eller nåt sånt. Kvinnor tog det alltså på större allvar, kanske för att de i ännu större mån ständigt blir matade med modern feminism-journalistik. Själv tyckte jag artikeln och omröstningen var synnerligen fånig och dessutom uppenbar i sitt löjliga försök att provocera, fan vad jag är trött på aftonbladet. 🙄 😆

  • friggs

    Member
    2005-02-20 at 18:04
    Loffe wrote:
    friggs wrote:
    Så ni menar att kvinnoyrken är lågavlönade av biologiska skäl? 😯

    Det beror ju givetvis på hur långt man går i definitionen av “biologiska skäl”. Män har en starkare roll i samhället och har alltid haft det…

    Dvs det är en manlig norm som styr och därmed handlar det om diskriminering. 😮 😆

    Ärligt talat, hela den här artikeln och andra artiklar av detta slag är bara till för att skapa motsättningar mellan kvinnor och män så att man kan sälja fler tidningar. Tyvärr tar alltför många sånt här på allvar efter att under åratal ha blivit matade med medias “GudrunSchymansRadikalfeminismÄrDenEndaFormenAvFeminismOchAllaFeministerÄrMansHatare” att det idag pågår en backlash där fler och fler vill ha tillbaka kvinnan till spisen av okunskap och kastreringsskräck. Tragiskt, jävligt tragiskt.

  • loffe

    Member
    2005-02-20 at 18:06
    friggs wrote:
    Loffe wrote:
    friggs wrote:
    Så ni menar att kvinnoyrken är lågavlönade av biologiska skäl? 😯

    Det beror ju givetvis på hur långt man går i definitionen av “biologiska skäl”. Män har en starkare roll i samhället och har alltid haft det…

    Dvs det är en manlig norm som styr och därmed handlar det om diskriminering. 😮

    Haha, word! 😆
    Men då blir det väl både och, bio-fakt. och diskr.? 😯 😆

    Alltså: Båda svarsalternativ riktiga…

  • friggs

    Member
    2005-02-20 at 18:14
    Loffe wrote:
    Haha, word! 😆
    Men då blir det väl både och, bio-fakt. och diskr.? 😯 😆

    Alltså: Båda svarsalternativ riktiga…

    Okej, men är det inte dags att bryta med stenåldern snart! Snälla! 😆

  • reaper

    Member
    2005-02-20 at 18:49

    Ärligt talat, hur många yrken betalas för ren råstyrka? Det är ju för fan 2000-talet det här, inte jägarsamhället 😆

  • farull

    Member
    2005-02-21 at 10:03

    Jag svarade “biologiska skillnader mellan könen”, för att killar har snopp. 😯

    Svarsalternativet “skillnader i uppfostran och förlegade traditioner” fanns ju inte. Det finns ju massor av förklaringar till varför det är såhär, och tyvärr så kommer inte problemet att lösas på en dag.

    Ett av skälen är ju att killar från barnsben uppfostras till att få ta större plats än tjejer. Det är också okej för killar att ha ett självförtroende (även om media och “skönhetsindustrin” är på god väg att radera det också).

    Det handlar om ett traditionsenligt kvinnoförtryck på bred nivå, så det är ju klart att det avspeglar sig i löneskillnader i slutändan. Men det är inte där man börjar bekämpa det!

    Det tragiska är att jag förmodligen inte kommer att kunna skydda min dotter från att bli överkörd av kvinnofientliga kommersiella krafter när hon blir äldre. Jag kan försöka förklara för henne hur åt helvete fel allting är, med resultatet att hon blir deprimerad istället. Vad gör man?

  • biologen

    Member
    2005-02-21 at 17:11

    @bergman”]Ärligt talat, hur många yrken betalas för ren råstyrka? Det är ju för fan 2000-talet det här, inte jägarsamhället wrote:</em/

    Tja det är ju lite tunt med kvinnliga egna-företagere också! Varför är det på det viset då?

    Jaja men det är väl männens fel det också kan jag tänka mig.

  • friggs

    Member
    2005-02-21 at 17:56

    @Biologen“]

    bergman wrote:
    Ärligt talat, hur många yrken betalas för ren råstyrka? Det är ju för fan 2000-talet det här, inte jägarsamhället wrote:</em/

    Tja det är ju lite tunt med kvinnliga egna-företagere också! Varför är det på det viset då?

    Jaja men det är väl männens fel det också kan jag tänka mig.

    Som före detta egenföretagare så kan jag tyvärr bekräfta att det är svårare att som kvinna hitta finansiering för projekt. De som sitter och ska utvärdera om projektet är värt att satsa pengar på är nämligen till största delen män. Om projektet dessutom är av en art som riktar sig mot vad som traditionellt betraktas som kvinnligt område anser dessa män att det är ointressant att satsa pengar. Men med hjälp av manliga bulvaner går det dock att komma runt denna flaskhals.

    Män kvoterar män helt enkelt.

  • reaper

    Member
    2005-02-21 at 18:02

    Egentligen så skall feminismen vara helt onödig!
    Dess mål/ideal som lika lön för lika arbete m.m borde vara självklara i en modern demokrati..
    Att det inte lagstiftats på området är för mig en gåta, svaret ligger nog dock i den patrialkala samhällstrukturen och sossar som inte lever som dom lär!
    Men att gå in och kräva att kvinnor skall kvoteras in på arbetsplatser eller bolagsstyrelser är helt fel, skulle männen kvoteras in i bl.a vården så hade dom väl inte kunnat anställa en enda kvinna på 20 år 🙄
    Idag så är det ju fler kvinnor än män som läser på högre utbildningar så jag tror att det kommer bli en självklar utveckling med tiden i vilket fall.

  • loffe

    Member
    2005-02-21 at 18:09

    I Sverige råder faktiskt formell jämställdhet, dvs kvinnor och män ska ha lika lön för lika arbete, etc. De speciella mans- och kvinnolönstarifferna slopades på 60-talet, särbeskattningen slopades också, tidigare fick mannen lägga till kvinnans lön till sin egen och skatta för det.

Page 1 of 5

Log in to reply.