• Posted by mnt on 2003-03-18 at 02:06

    Jag såg inte talet och vill inte göra heller. Jag tycker det där är en sjuk människa som definitivt inte borde få styra en så pass stor nation som USA. Man ser ju krigslusten i hans ögon.

    Som jag ser det borde de verkligen inte starta krig. Det finns ingen mening med det. I grund och botten beror väl ändå terroristattackerna på att de vill bli lämnade ifred från USA? USA ska ju prompt ha full koll på hela världen och gör allt för att försöka styra allt och alla. Om de skickade hem alla spioner, militärer och vad det nu är och lämnade resten av världen ifred så skulle detta garanterat aldrig hänt.

    USA ska alltid vara värst. Har Ryssland kärnvapen för att spränga jorden i luften 5 gånger om, men USA bara har tillräckligt för att spränga jorden 3 gånger om, så måste ju USA bygga mer kärnvapen så de kan spränga jorden 10 gånger om.

    Att människor ska vara så ohyggligt maktgalna. Man ska ha makt över sig själv och sitt liv, varken mer eller mindre. Att bestämma över vad andra får och inte får göra är helt fel. (Detta under förutsättning att man inte skadar andra på något sätt, givetvis).

    Klockan är över tre på natten, jag är trött och ska till skolan om ett par timmar, så jag orkar inte skriva så mycket. Men detta är i grund och botten vad jag tycker.

    Make Love, not War!

    Peace, dudes!

    replied 21 years, 1 month ago 12 Members · 86 Replies
  • 86 Replies
  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 08:29

    Falcon: Du verkar köpa USA-propagandan med hull och hår :)

    När den “fria” världen har globaliserat och exploaterat klart kommer det vara godnatt för vår art.

    FRED, FRED och åter FRED

  • dormin

    Member
    2003-03-18 at 08:30

    Jag håller med dig Pasco!!
    Och även dig mnt!!
    Jag såg talet i natt. Helt klart ska USA inte kriga emot Iraq. Ska ett krig genomföras så ska det vara med säkerhetsrådet.
    Hela den här iraq historian är fylld med löngner, svek, krigshets och annat smutsigt.
    Jag vet igentligen inte vad jag ska säga, för det är så invecklat.
    Just nu tycker jag synd om civilbefolkningen i iraq för de behöver inte ett nytt krig.
    Fram tills jag var sex och ett halvt så bode jag både i Kuwait och Bahrain. Kan ju säga att det inte var så kul när det spekulerades i om saddam skulle skicka scudmissiler mot Kuwait och Bahrain.
    Och bara tanken på att han skulle använda nervgas var hemsk. Vi(familjen) skaffade oss skyddsdräkter och gas masker för att vara på den säkra sidan.
    När kriget bröt ut så befan jag och min familj oss i Bahrain. Jag, min mamma och bror åkte hem till Sverige medans min pappa var tvungen att stanna kvar(han åkte typ någon vecka efter starten på kriget).
    Vi lämmnade våra skyddsdräkter till vår grannes familj och åkte. Jag var ju inte så gammal när detta hände men när jag tänker tillbaka på det får jag en stor klump i halsen.
    Vi var hadde väldigt stor tur som kunde fly någonstans med så kort varsel tillskillnad ifrån dom som var infödda medborgare.

    USAs motiv för att starta ett krig är inte tillräckliga.
    Mina tankar går ut till dom människorna som är oskyldiga och som kommer att drabbas hårdast av detta krig.

  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 08:45

    Word!

    Jag vill inte heller se något krig, men som det är nu får nog Gud själv stiga ned på jorden och säga stopp om USA ska skrota sina krigsplaner… Tyvärr…

    Det som är ännu konstigare är att vi byggd upp mäktiga organisationer som FN och NATO för att bevara freden men vad fan hjälper dessa när USA skiter fullständigt i vad man kommit överens om där?!

  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 09:19

    @Falcon wrote:

    Vad detta handlar om är huruvida demokratin och friheten skall gälla alla och om så är fallet bör vi givetvis försvara dessa värden.

    Men vad gör man om man inte anser att USA står för frihet och demokrati? Jag har bott i USA i två år och tycker att det är ett underbart land på många sätt, men det är knappast ett fritt och demokratiskt land.

    Begreppet demokrati missbrukas idag på samma sätt som korsriddarna missbrukade begreppet kristendom.

    sKåL

  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 09:31

    USA bara ljuger ocg hycklar vidare, med folk som Falcon´s goda minne.

    Har läst så mycket om WTC på nätet som man vet inte riktigt vad man ska tro. MEN att den officella versionen har smulats sönder totallt är iaf. klart. Pentagon tex kan omöjligtvis blivit träffat av ett flygplan, det bygger jag på foton jag sett från platsen.

    Att det redan fanns en plan att invadera afghanistan innan 911 är jag också rätt säker på, då jänkarna nu laggt sin pipeline och dragit vidare till nästa oljefynd.

    Bara för att den etablerade median kablat ut detta som sanning med muslimska fundamentalister betyder inte att det är sant. För mig känns det mer, då uttförandet var så uträknat, som ett lands underrättelsetjänst verk.
    Ni ska tro blint på vad “våra” ledare säger.

    http://www.fromthewilderness.com/free/ww3/031703_rolling_start.html
    http://www.gulufuture.com/wagthewtc.htm
    http://www.thepowerhour.com/pentgallery/FrameSet.htm
    http://www.serendipity.li/wtc.html
    http://nerdcities.com/guardian/SeptemberEleventh/Schmid/
    http://www.thepowerhour.com/index.htm

  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 09:44

    Men varför vill du avsätta SH så ihärdigt? Vad har han gjort dig? Att han är ett hot mot världsfreden är rent BS.

    Skönt att slippa personangreppen mm som på andra forum, älskar Swecan

    peace

  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 10:07

    Personligen tycker jag nog oxo att Saddam bör avsättas. Det naturligaste vore ju att Iraks befolkning själv gjorde detta. Ifall omvärlden bestämt måste blanda sig i borde detta ske i form av civilpersoner, inte militär. Vad är det för vits med att ersätta en diktatur med en annan? Jag menar, ett övergrepp berättigar väl inte ett annat, eller?

    Falcon: Är Irak det enda landet i världen där människor i dag förtrycks av en diktator? Varför visar USA bara intresse för Irak?

    Själv oroar jag mig för att USA skall provocera fram en massiv terroristvåg iom. Irakkriget.

    Falcon wrote:
    USA är ett av världens mest demokratiska länder.

    Nehej, du. Schweitz är troligen världens mest demokratiska land, med sin direkta demokrati. Goda tvåor blir väl länderna med “proportionella” valsystem. USA:s “winner takes all” -demokrati däremot har nog för länge sedan stelnat till en tvåpartidiktatur där endast rika, vita män kommer in. Är det inte lustigt, att i det land där gröna rörelsen startade (USA, har jag för mig) har dom inte något som helst att säga till om på riksdagsnivå…

    Visst, USA tar ju hårt på tryckfriheten, så den gäller ju. Sålänge man har pengar att betala en bra advokat med, alltså…

  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 10:16

    säga vad man vill om irakkriget, men det kommer bli jäkla bra tv

    😆

    Om usa inte hade nån egen vinning (förutom det som de tror kommer komma från det; världsfred) i detta kriget skulle dom aldrig riskera att förlora soldater. Krig skapades för att överta regimer och landområden, inte för att skapa fred.. och även detta kommer fylla sin ursprungliga mening.

  • gin

    Member
    2003-03-18 at 10:26

    Klart man såg talet.
    Själva talet i sig var ju ett snällt och fint tal. Det hemska är ju lögnera. Verkligheten är ju det bush säger. De kommer inte vara snälla,gå in med flaggor och sjunga nationalsången. Det vet vi alla. Jag är emot ett regelrätt krig men jag tycker ändå att FN har fegat alldeles för mycket, jag kan tillviss del förstå USA,men är verkligen inte på deras sida. FN borde ställt upp mer för jag tror att FNs “svek” mot USA kommer bara drabba fler oskyldiga,för usa och deras dumdristiga patriotism kommer bara bli “Nu jävlar ska vi visa hur många towelheads vi kan bomba”.
    FN borde stött en militär intervention från början men sett till att inte låta USA få fria händer att mördao skyldiga vilket KOMMER ske i stora skalor nu (Även om vi såklart inte får veta detta, se bara Gulfkriget, Afghanistankriget och Vietnam kriget. USA tillåter ENDAST usa-vänlig press att finnas på plats och rapportera därefter,så vi har egentligen ingen aning om hur många som egentligen mördats.)

    Tycker det är svårt att vara emot någonting som störtar en dikatur, så emot ett “krig” i sig är jag inte, men det ska inte ske på USAs villkor, varför kan inte USA och FN stödja oppositionen, stödja grupper som jobbar inom Irak, stödja gräsrotsrörelser och verkligen se till att revolutionen kommer på demokratisk väg. USA kommer bara ersätta Saddam med en ännu elakare gubbe som ger alla olja till dem.
    Jag började skratta då jag hörde Bush “Till militären. Slåss inte för en dikatur.. och förstör inte oljefälten”. =) Var ju helroligt, helt uppenbart att det är oljan Bush vill ha

  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 10:43

    Detta krig ligger inte i USA´s intresse utan Israel´s, och det vet israelerna i USA´s regering.

  • mooch

    Member
    2003-03-18 at 10:48

    “Saddam har mördat över 1miljon människor av sin egen befolkning. Han har startat 2 krig, stödjer frekvent terrorister och är en diktator som inte på något sätt drar sig för att tortera, våldta eller på andra sätt kränka mänskliga rättigheter. Världen kommer bli en mycket säkrare plats att leva på när denna totalitära ledare är borta.”

    Under samma period Saddam har regerat tycker jag du ska ta reda på hur många amerikanska presidenter under samma tid haft ihjäl. Om inte enbart med bomber så med sanktioner.

    Du misskrediterar dig själv när du likt de flesta krigshetsarna kallar de som är mot ett krig för diktaturkramare. Att ett land som USA bryter alla konventioner betyder i princip att USA begår en terrorakt mot Irak. Varje civil person som mister livet räknas som mord. I en rättvis värd skulle den skyldige liksom också Saddam ställas inför rätta för detta. Att Saddam hamnar inför rätta eller avrättas är högst troligt, att Bush kommer undan allt ansvar är ännu troligare….

    Amerikanarna vet att Irak har anthrax av den simpla anledningen att Amerikanarna själva försett dem med anthrax.

    Att USA dessutom predikar demokrati samtidigt som man i sitt eget land håller på att spränga de sista demokratiska hörnstenarna späder på hyckleriet.

    Att man är mot Bush betyder inte att man är med Saddam, världen är inte så svartvit som bushadministrationen försöker måla den.
    Att bomba in demokrati i ett land är som att banka in vett i skallen på någon. Det fungerar inte.

    Undead: “förutom det som de tror kommer komma från det; världsfred”

    Intressant detta. I princip all expertis är överens om att kriget kommer att öka terrordåden mot väst, markant. Man talar om att bomba Irak för vår egen säkerhet. I praktiken innebär det att man bombar Irak och minskar vår säkerhet. Med en rädd befolkning får politikerna mer makt, att det tycks vara det man vill ådstakomma är verkligen läskigt.

  • zap

    Member
    2003-03-18 at 11:02

    @sattlaman wrote:

    Pentagon tex kan omöjligtvis blivit träffat av ett flygplan, det bygger jag på foton jag sett från platsen.

    du missade tydligen det här iaf


    http://amigaphil.planetinternet.be/pic/Pentagon091122.gif

  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 11:05

    Helt klar måste Irak demokratiseras och detsamma gäller hela världen.
    Vi lever alla i skendemokratier, ingen kan väl neka till att det är stålars som bestämmer??

  • mooch

    Member
    2003-03-18 at 11:18

    “Givetvis hade/har det varit bättre om FN tog sitt ansvar, men när de som vanligt inte gör sitt jobb, får andra stiga in och ta över.”

    På vilket sätt har inte FN tagit sitt ansvar? I och med det att de föredrog inspektioner före bomber? Utveckla gärna detta.

  • gin

    Member
    2003-03-18 at 11:30

    @Falcon wrote:

    När det gäller Irak kontra övriga delar av världen, ter sig ju den totalitära regimen i Badgad stå i särklass. Det finns få andra regimer som så uppenbart är en stor fara mot allt och alla, och det inte bara i sin närmaste omgivning.

    Skämtar du med oss eller?
    Räkna ihop alla “dåliga siffor”;som hur många sitter i fängelse, hur många våldsbrott, hur många mord, som sker i ett land och utom tillopplat till dess lands utrikespolitik. Det finns inget land i hela världen som har dödat och dödar så många oskyldiga människor som USA.

    Varför är det så svårt för dig att kritisera USA? Vad är så gott med USA, det är en nation som dödar människor runt jorden och förtrycker en majoritet av jordens befolkningen med deras politik.

    Slutligen är det mycket bra för framtiden att vi säger Stopp åt diktaturer som tror de kan husera som de själva vill.

    Hint: USA

    Givetvis hade/har det varit bättre om FN tog sitt ansvar, men när de som vanligt inte gör sitt jobb, får andra stiga in och ta över.

    Och då ser vi ju hur det slutar. Total ödeläggelse,miljoner döda, ekonomiskt kaos, ny värre diktatur. USA på frammarsch igen

Page 1 of 6

Log in to reply.