Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 400w hps, beräknad skörd, och hur man ska använda de?

  • torskis

    Member
    2011-12-03 at 18:26

    haha ahh tackar för tipsen, tror som ni säger att gräva ner utomhus blir mest aktuellt.. dock hålet som du beskriver Folderman2 va nog lite för komplicerat för mig :O

    Blir nog kylväska, vakumförpackat och gömd i skog eller något ute på vischan! :D

  • caney

    Member
    2011-12-03 at 19:55

    Hej torskis

    Lite komiskt att gömma sitt weed utomhus. Själv säger jag att de större risk o göra något sånt men vi alla gör som vi vill…

    Men ett tips om odlingen, du kan knappast få plats med 9 plantor i 90*90 o om du nu skulle få plats med det, vilken av dem skulle få sitt ljus? dem täcker ju bara varandra och på de vise blommar det inte så bra. Buddsen kommer vara ungefär 2 veckor sen för den riktiga “bud storleken”. Har du nu 4 plantor där i så låter de mer logiskt för att få ut sin 200g. Med 9 plantor i ett sånt litet ställe kommer du få mycket mindre, skulle gissa på runt 100g tillsammans med bladet du gör hash med. (På ett ungefär)

    Lycka till !

  • torskis

    Member
    2011-12-03 at 20:40

    @Caney wrote:

    Hej torskis

    Lite komiskt att gömma sitt weed utomhus. Själv säger jag att de större risk o göra något sånt men vi alla gör som vi vill…

    Men ett tips om odlingen, du kan knappast få plats med 9 plantor i 90*90 o om du nu skulle få plats med det, vilken av dem skulle få sitt ljus? dem täcker ju bara varandra och på de vise blommar det inte så bra. Buddsen kommer vara ungefär 2 veckor sen för den riktiga “bud storleken”. Har du nu 4 plantor där i så låter de mer logiskt för att få ut sin 200g. Med 9 plantor i ett sånt litet ställe kommer du få mycket mindre, skulle gissa på runt 100g tillsammans med bladet du gör hash med. (På ett ungefär)

    Lycka till !

    Hmm tåls fan att tänka på, kanske mer värt att investera i 5st Ww ist.. men om man körde en omvänd topping? ( där man klipper av alla stammar, för att få en enda stor maincola?
    men blir nog kanske så, köpa 5 fem ww plantor från sensimilla så får man 2st blueberry med? :)

  • whtname

    Member
    2011-12-03 at 22:56

    @Caney wrote:

    Hej torskis

    Lite komiskt att gömma sitt weed utomhus. Själv säger jag att de större risk o göra något sånt men vi alla gör som vi vill…

    Men ett tips om odlingen, du kan knappast få plats med 9 plantor i 90*90 o om du nu skulle få plats med det, vilken av dem skulle få sitt ljus? dem täcker ju bara varandra och på de vise blommar det inte så bra. Buddsen kommer vara ungefär 2 veckor sen för den riktiga “bud storleken”. Har du nu 4 plantor där i så låter de mer logiskt för att få ut sin 200g. Med 9 plantor i ett sånt litet ställe kommer du få mycket mindre, skulle gissa på runt 100g tillsammans med bladet du gör hash med. (På ett ungefär)

    Lycka till !

    Kan inte annat än hålla med dig. Min första odling som nu är klar, med 400w MH/HPS 4 veckors vegg, Super Budx4 och 1st Lowryder X i 6.5L krukor – det gick väl sådär. Fick ut ca 100g. Vad jag förstått är det pga krukorna varit för små. 4st större krukor i ett 80-90 tält, kanske 15L skulle jag satsa på nästa gång jag använder tältet.

  • torskis

    Member
    2011-12-04 at 10:39

    Kan inte annat än hålla med dig. Min första odling som nu är klar, med 400w MH/HPS 4 veckors vegg, Super Budx4 och 1st Lowryder X i 6.5L krukor – det gick väl sådär. Fick ut ca 100g. Vad jag förstått är det pga krukorna varit för små. 4st större krukor i ett 80-90 tält, kanske 15L skulle jag satsa på nästa gång jag använder tältet.

    Aha så de va såpass? så krukorna gör såpass stor skillnad enligt dig? :)

  • markus004

    Member
    2011-12-04 at 18:53

    @torskis wrote:

    Kan inte annat än hålla med dig. Min första odling som nu är klar, med 400w MH/HPS 4 veckors vegg, Super Budx4 och 1st Lowryder X i 6.5L krukor – det gick väl sådär. Fick ut ca 100g. Vad jag förstått är det pga krukorna varit för små. 4st större krukor i ett 80-90 tält, kanske 15L skulle jag satsa på nästa gång jag använder tältet.

    Aha så de va såpass? så krukorna gör såpass stor skillnad enligt dig? :)

    man kan tänka såhär;
    om växt-storleken är x, så är det lika mycket rötter som x i jorden.
    och får det inte plats så mycket rötter, så blir ju inte plantan så stor = mindre mängd :p

    överdrivet exempel:
    Vilken planta tror du blir störst, samt får mest mängd röka; i en 2dl-kruka, eller en 15liters kruka? ;)

  • torskis

    Member
    2011-12-04 at 20:45

    man kan tänka såhär;
    om växt-storleken är x, så är det lika mycket rötter som x i jorden.
    och får det inte plats så mycket rötter, så blir ju inte plantan så stor = mindre mängd :p

    överdrivet exempel:
    Vilken planta tror du blir störst, samt får mest mängd röka; i en 2dl-kruka, eller en 15liters kruka? ;)

    Jojo men tänkte liksom om de va såpass stor skillnad mellan 6,4l och 15l :) att de rörde sig kanske 20g torkat totalt men trodde inte de va såpass stor skillnad! :) blir att införskaffa 11 lr 15 l krukor nu då! :)

  • markus004

    Member
    2011-12-04 at 20:58

    @torskis wrote:

    man kan tänka såhär;
    om växt-storleken är x, så är det lika mycket rötter som x i jorden.
    och får det inte plats så mycket rötter, så blir ju inte plantan så stor = mindre mängd :p

    överdrivet exempel:
    Vilken planta tror du blir störst, samt får mest mängd röka; i en 2dl-kruka, eller en 15liters kruka? ;)

    Jojo men tänkte liksom om de va såpass stor skillnad mellan 6,4l och 15l :) att de rörde sig kanske 20g torkat totalt men trodde inte de va såpass stor skillnad! :) blir att införskaffa 11 lr 15 l krukor nu då! :)

    Det gör skillnad :) 11 eller 15 låter som ett smart val.
    kommer du att köra i ett 90×90-tält, rekommenderar jag 4 plantor,
    det kommer att fylla upp riktigt bra med den kruk-storleken :)

    Rekommenderar också att köra LST (LowStressTraining) ;)

    min åsikt iaf

  • torskis

    Member
    2011-12-04 at 21:11

    vore de inte bättra att scroga då ist? :O känns ju som att potentiellt skulle kunna få ut mer än lst då? :) correct me if i’m wrong! :)

  • markus004

    Member
    2011-12-04 at 21:57

    @torskis wrote:

    vore de inte bättra att scroga då ist? :O känns ju som att potentiellt skulle kunna få ut mer än lst då? :) correct me if i’m wrong! :)

    mjo, scrog borde vara ett bättre alternativ :)
    Men alltid bra att LST’a först, så du får mer toppar, för att sedan slänga upp nätet när plantorna är stora nog ;) det gör det lättare, enligt min logik iaf :p

    men kommer du att köra jord?
    Jag testade att köra scrog i jord (kolla min tidigare odling), och det gör det sjukt svårt att vattna, (iom att jag brukar vilja lyfta upp krukan för att känna ifall den känns luftig, och lätt).

    så om du kör jord så rekommenderar jag LST endast.
    kör du däremot hydro så tycker jag lätt du skall satsa på scrog :)

  • cosmodude

    Member
    2011-12-04 at 23:18

    Jag har ungefär samma size som du på Grow-Area. Jag har 80x80x200 och jag började med 5 st bönor. WW då som sagt.
    Men jag märkte rätt fort hur mycket plats de verkligen kräver för att kunna få sitt space så jag ansade ner det till 3 stycken. Där jag gick från 2L pots till 36L pots. Samt att jag har en 400W HPS AGRO som förövrigt funkar sjukt bra i Vegg, förutom det att det tar aningen längre tid för att komma upp i Blå spektra size.

    Och jag kan bara säga det. Stor pot äger. Dom slutar bara inte växa. Det tar liksom aldrig stopp på det hela. Dom bara går, och går, och går! Jag har dom i en triangulär formation så de alla kommer under HPS’n samt att jag vrider dom ett kvarts varv om dagen. Jag har LST’at kombinerat med toppning, och med tanke på att jag bara har 3 stycken så har jag mycket plats att leka och forma dom på och det är så sjukt skönt. Istället för att behöva gå in i narnia för att behöva vattna dom.

    Så stora pots, färre bönor, längre Vegg var ett val som jag är sjukt nöjd med.

    MVH // Cosmodude

  • torskis

    Member
    2011-12-05 at 13:58

    Ahh de låter riktigt klokt de ni säger! :) ska ju köra i jord så blir nog minsann att jag köper hem ett par riktigt stora krukor, vegar cirka 1 månad och tar 4st plantor! som jag LST’ar samt fimar! :)

  • whtname

    Member
    2011-12-05 at 18:45

    Jag gjorde misstaget att vegga 5-6 plantor i 6.5L krukor. Fick nog inte ut mer än 100g med en 400w setup :( Men men, första setupen och det var ganska bra röka åtminstone. :)

  • cosmodude

    Member
    2011-12-05 at 18:55

    Om fallet är så att du vill få skörd på så kort tid som möjligt så tror jag inte att FIM är det optimala valet av träning då de kan ta en längre period för dom att återhämta sig från stressen enligt mina erfarenheter. Det kan iofs bero på att jag inte har fulländat den tekniken men det tog sin tid hur som hellst.

    Om du LSTar så kommer de bara att fortsätta att växa som de ska mer eller mindre utan stopp och då behöver du inte vegga lika länge som om du HST’ar. Men om du har obegränsat med tid så kan du definitivt HST’a via olika metoder. Men glöm inte bort att om du Tie-downar en planta och säg Fimmar en andra. Så kommer de inte vara lika likvärdiga i storlek då LST kommer fortsätta växa medans fimmen kommer avstanna en stund. Jag vet inte om detta är något vidare problem eller inte för dig men tänkte att det var värt att nämna.

    Lycka till!

    MVH // Cosmodude

  • torskis

    Member
    2011-12-05 at 22:22

    Cosmodude: tack ska nog skita i att fim’a då och enbart LST’a plantorna :)

    vad tror ni är bäst att införskaffa för 1 månads vegg? 15 l kruka eller 25? känns som 25l kan vara överflödigt, men ej säker :)

Page 2 of 3

Log in to reply.