Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 3000 kr oldings ställe

  • reaper

    Member
    2007-09-19 at 20:38

    Är ingen odlare men är inte big-bud en jävligt “kort strain”? Det borde väl funka? :P :P :P Väldigt fint bygge! Lycka till!

  • reaper

    Member
    2007-09-19 at 21:26

    Hej,
    vill börja med att det var ett snyggt bygge, men å andra sidan så vill jag säga att den åldersbeständiga plasten skulle ha suttit emellan isoleringen och plywodden, tanken med sånn plast är att fukt inte ska gå in i isoleringen inifrån utan den ska hålla borta invändig fukt från isoleringen.
    Det sista man vill ha är fukt i isoleringen, för det ger upphov till mögel och att isoleringen slutar ha sin värka om det är fukt i den.

    men annars är vell det gammla huset tätt från regn, asså det regnar vell inte in där i taket som ni har satt plasten.

    hoppas ni förstår vad jag har skrivit, suger på att förklara och skriva saker. 🙄

    mvh// stiffo från sthlm

  • nocly

    Member
    2007-09-20 at 08:28

    Om Ni hade tänkt använda HPS eller MH lampa så är det för låg.

    Om inte Ni har sån cooltube armaturen så att lampan kan kommer närmare växter.

    Det ska vara minst 1 meter emellan lampan och växter.

  • frome

    Member
    2007-09-20 at 09:10

    ok,
    om ni skulle odla där vad skulle ni tagit?
    förutom lowryder eller är det typ de som får plats?

  • reaper

    Member
    2007-09-20 at 12:16

    Jag har odlat big bud och jag börja blomma när dom var mellan 80-110cm, dom blev till slut 150-170cm..

    Ni har på tok för lågt till tak oavsett strain om ni ska odla med MH eller HPS. Antingen får ni fixa cooltube eller så får ni FIM:a plantorna + bända ner om dom ska ha någon som helst chans att klara sig.

  • apatisk

    Member
    2007-09-20 at 12:20

    @nocly wrote:

    Om Ni hade tänkt använda HPS eller MH lampa så är det för låg.

    Om inte Ni har sån cooltube armaturen så att lampan kan kommer närmare växter.

    Det ska vara minst 1 meter emellan lampan och växter.

    en meter ska det väl åndå inte vara? det är väl lite väl långt?

    fast det beror givetvis på styrkan. men 4-600w behöver det väl itne vara så långt?

    binda ner går bra. kan man få dem runt metern, mina PP är det iaf.
    dock växer de fortfarande. så man får se.

  • reaper

    Member
    2007-09-20 at 13:28

    Vill se ett projekt på detta i bildbanken senare! 😆

  • frome

    Member
    2007-09-21 at 05:59

    ser ut som jag får smäka upp en jävla massa lowryder 2 :kimblah:

  • growmasta

    Member
    2007-09-21 at 08:54

    Kanske lite tråkigt att komma in så här i efterhand och påpeka det ena och det andra, meeeeeen… isoleringen behöver inte skyddas. Det är med största sannolikhet glasfiberisolering som ni använt och dess fuktkänslighet är noll.

    Att sätta diffusionsspärren utanför isoleringen är verkligen att be om problem. Tanken med fuktspärren är att den skall förhindra fukt från att komma in i bostaden, isoleringen däremot mår bra av att kunna “andas” utåt.
    Risken som finns nu är att det börjar samlas vatten i isoleringen eller utanpå plasten som ni satt och att trät kommer ta skada.

    Någon längre upp i tråden nämnde också avsaknaden av luftspalt som är ett ajaj i gamla timrade hus.

    Dessutom funderar jag på om ni inte har satt ett väldigt tunt lager isolering(?) Jag baserar detta på att man nästan ser lika mycket av bjälken på sista bilden som den första. Isolering skall inte tryckas ihop, utan helst vara så expanderad som möjligt för att fungera. I tak rekommenderar man minst 20 helst 40cm isolering. Nu skall ni visserligen inte bo där utan odla ganja, så kanske är det inga problem med värmen(?)

    Hur som helst önskar jag er lycka till och hoppas att ni inte får fuktproblem.

  • frome

    Member
    2007-09-21 at 13:29

    så vad tror ni får plats här förutom lowryder

  • reaper

    Member
    2007-09-25 at 11:09

    @growmasta wrote:

    Att sätta diffusionsspärren utanför isoleringen är verkligen att be om problem. Tanken med fuktspärren är att den skall förhindra fukt från att komma in i bostaden, isoleringen däremot mår bra av att kunna “andas” utåt.
    Risken som finns nu är att det börjar samlas vatten i isoleringen eller utanpå plasten som ni satt och att trät kommer ta skada.

    Någon längre upp i tråden nämnde också avsaknaden av luftspalt som är ett ajaj i gamla timrade hus.

    Exakt samma sak jag nämnde innan..
    Eftersom det är högre luftfuktighet inomhus än utomhus, så undrar jag hur du hade tänkt att det skulle samlas så mycket fukt på bjälkarna? det var därför jag frågade om huset/taket var tätt från vatten.

    föresten i ett growroom så lär ju luftfuktigheten vara grymt mycket högre än i ett vanligt rum

  • frome

    Member
    2007-09-26 at 18:46

    tror taket ska vara vatten tät men nu har ett nytt problem komit :P när ljuset är av så sjunker tempen kanska mycket så vet nån något bra sätt / aparat som kan hålla väremen över 20 grader?

  • skyhighe

    Member
    2007-09-26 at 19:14

    jag har samma problem med att hålla tempen :? , fast mitt utrymme är gaaanska mycket mindre du har ju plats för en vanlig värmefläkt med termostat eller?, finns en på jula med termostat för 99:- låter ju perfekt?
    + att du kan rikta den mot plantorna så de får lite vind på sig för lite extra stabilitet :D 😉

    PEACE 😆

  • growmasta

    Member
    2007-09-27 at 12:05

    @123stiffo wrote:

    @growmasta wrote:

    Att sätta diffusionsspärren utanför isoleringen är verkligen att be om problem. Tanken med fuktspärren är att den skall förhindra fukt från att komma in i bostaden, isoleringen däremot mår bra av att kunna “andas” utåt.
    Risken som finns nu är att det börjar samlas vatten i isoleringen eller utanpå plasten som ni satt och att trät kommer ta skada.

    Någon längre upp i tråden nämnde också avsaknaden av luftspalt som är ett ajaj i gamla timrade hus.

    Exakt samma sak jag nämnde innan..
    Eftersom det är högre luftfuktighet inomhus än utomhus, så undrar jag hur du hade tänkt att det skulle samlas så mycket fukt på bjälkarna?

    Jag tänkte inte att det skulle samlas vatten på bjälkarna, men kanske snarare utanpå den första plasten som ligger rakt emot plankorna som man ser i första bilden.
    OM det blir problem, så tror jag att det kommer vara där de börjar.

  • frome

    Member
    2007-10-05 at 03:38

    jaja..
    väntar på frön nu och sen sätter vi i gång.
    först tänkte vi ta bort hannar och bara ha honor och efter de så tänkte vi ta och fixa lite nya frön av dom

Page 2 of 3

Log in to reply.