• loffe

    Member
    2004-04-27 at 19:21

    Ja

  • reaper

    Member
    2004-04-27 at 19:25

    Är det för lite för en garderob på 65 djup 70 bredd 1,80 höjd

  • thc-junkie

    Member
    2004-04-27 at 19:25

    har du inte redan 3st 125w LE ?

  • reaper

    Member
    2004-04-27 at 19:29

    Jag hörde att 400 W var för varmt för mitt utrymme och fick rådet att köra 3 st 125 w Le ISTÄLLET så därför undrar jag om jag kan köra 250 nu isommar utan att det blir för varmt + att det blir billigare

  • thc-junkie

    Member
    2004-04-27 at 19:31

    ja det funkar nog, men ventilation behövs fortfarande.
    Därimot skulle 3st 125w ge större skörd.

  • reaper

    Member
    2004-04-27 at 19:35

    Jag kör på det då är det samma elförbrukning eller skiljer det mycket?

  • thc-junkie

    Member
    2004-04-27 at 19:38

    elen kommer kosta mindre för en 250w än för 3st 125w men med 250w behöver du bättre ventliation osv.

    Här kan du räkna ut själv: http://246827.tripod.com/index.html

  • reaper

    Member
    2004-04-27 at 19:42

    Man tackar tackar
    Fan du är ju besatt av det här du kan allt 😆
    Kul hobby faktiskt får hoppas att det går bra väntar endast på fröna

  • reaper

    Member
    2004-04-27 at 19:51

    Jag har en 250w hps och en garderob med måtten 45x 50 med tre stycken plantor (med olika höjd) som verkar stortrivas. Jag odlar i ett sovrum och jag löser värmeproblemet genom att helt enkelt ha garderobdörren halvöppen och genom att ibland öppna sovrumsfönstret. Värmen överstiger på det här viset aldrig 30 grader.
    Dessutom har jag köpt den nya megalux reflektorn som enligt tillverkaren ska ge 62% mer ljus än exempelvis brillox eller powerlux. Det är för tidigt att avgöra reflektorns eventuella fördelar, men plantorna verkar som sagt stormförtjusta ;-)
    Jag återkommer med en skörderapport om ca 1 månad, men grejen är att de har blommat halva sin blomtid (dvs ca 1 månad) under LE-lampor vilket förmodligen kommer att begränsa min skörd avsevärt.

  • reaper

    Member
    2004-04-27 at 19:55

    Men när du blommar måste du väl ha total mörker och hur ska man kunna det med garderoben öppen med tanke på hur varma somrarna är så blir det ettproblem på dagen när det är som varmast eller ska man ha garderoben öppen på natten med fläkt på

  • loffe

    Member
    2004-04-27 at 20:09

    @oxygen wrote:

    Men när du blommar måste du väl ha total mörker och hur ska man kunna det med garderoben öppen med tanke på hur varma somrarna är så blir det ettproblem på dagen när det är som varmast eller ska man ha garderoben öppen på natten med fläkt på

    När man har mörker i blom har man ju…mörker. Dvs ingen lampa som är påslagen, dvs ingen värmeutveckling. Alltså kan dörren vara stäng utan probs. 😆

  • reaper

    Member
    2004-04-27 at 20:12

    Men kan det inte vara på sin plats att ha en in och ut sug för frisk luft åt plantorna det är väl på natten de insuper CO2

  • loffe

    Member
    2004-04-27 at 20:13

    @oxygen wrote:

    Men kan det inte vara på sin plats att ha en in och ut sug för frisk luft åt plantorna det är väl på natten de insuper CO2

    Nej, det är tvärtom. På natten tar de istället upp (lite) syre. På natten behöver du nog ingen fläkt egentligen.

  • reaper

    Member
    2004-04-27 at 20:15

    jaha vad bra

  • reaper

    Member
    2004-04-27 at 21:10

    @oxygen wrote:

    Men när du blommar måste du väl ha total mörker och hur ska man kunna det med garderoben öppen med tanke på hur varma somrarna är så blir det ettproblem på dagen när det är som varmast eller ska man ha garderoben öppen på natten med fläkt på

    Jag förstår verkligen inte vad du menar med detta inlägg 🙄

    Lampan är på=dörren öppen=fläkten överflödig=värmeproblem obefintliga

    Lampan är av=dörren stängd=fläkten fortfarande överflödig=värmeproblemen fortfarande obefintliga

    Sovrummet är ju mörkt med hjälp av extra-tjocka, mörka gardiner, vilket gör att man kan låta en timer sköta det hela när man är bortrest. När man är hemma så stänger man helt enkelt garderoben och släcker lampan manuellt så att man kan ha ljuset på i sovrummet och i lägenheten utan att störa plantans sömn.

    Jag tycker bara att fläktar i mitt fall är helt onödiga, och det verkar plantorna tycka också….

Page 1 of 2

Log in to reply.