• loffe

    Member
    2004-04-27 at 21:15

    Förlåt, detta är lite OT, men…
    Jag känner en enorm ångest när jag tvingas lämna plantorna “ensamma”, oavsett om det bara är en dag eller två. Gillar inte det där med att åka ifrån. Har akut fobi att min HPS ska ramla ner och sätta eld på allting (peppar, peppar). Jag är också orolig för plantorna, osv, osv. Känner ni likadant?

  • reaper

    Member
    2004-04-27 at 21:31

    @Loffe wrote:

    Förlåt, detta är lite OT, men…
    Jag känner en enorm ångest när jag tvingas lämna plantorna “ensamma”, oavsett om det bara är en dag eller två. Gillar inte det där med att åka ifrån. Har akut fobi att min HPS ska ramla ner och sätta eld på allting (peppar, peppar). Jag är också orolig för plantorna, osv, osv. Känner ni likadant?

    Mitt största problem är att jag använder analoga timers från helvetet ( läs: Maxi) som har väldiga humörväxlingar. De kan fungera helt fläckfritt i flera veckor för att helt plötsligt lägga av en vacker dag :crazy:
    Jag ska snart fixa en digital förtstås. Billigt är jävligt sällan bra….

    Däremot finns det ingen risk at min hps skulle ramla ner, men visst är man orolig. Man tror ändå att hela lägenheten på något ologiskt sätt ska gå upp i rök, det gör man ju….

  • reaper

    Member
    2004-04-27 at 22:37

    @Ganjo wrote:

    Jag har en 250w hps och en garderob med måtten 45x 50 med tre stycken plantor (med olika höjd) som verkar stortrivas. Jag odlar i ett sovrum och jag löser värmeproblemet genom att helt enkelt ha garderobdörren halvöppen och genom att ibland öppna sovrumsfönstret. Värmen överstiger på det här viset aldrig 30 grader.
    Dessutom har jag köpt den nya megalux reflektorn som enligt tillverkaren ska ge 62% mer ljus än exempelvis brillox eller powerlux. Det är för tidigt att avgöra reflektorns eventuella fördelar, men plantorna verkar som sagt stormförtjusta ;-)
    Jag återkommer med en skörderapport om ca 1 månad, men grejen är att de har blommat halva sin blomtid (dvs ca 1 månad) under LE-lampor vilket förmodligen kommer att begränsa min skörd avsevärt.

    Jag kör ungefär samma metod med en 125w LE (röd) och ca 100w Floura lysrör. Men jag har en bordsfläkt som sätts på efter öppning och före stängning samt en kvart mitt på dagen.
    Jag förstår att du inte behöver någon fläkt för värmens skull. Men har du ingen alls (bordsfläkt eller liknande) för att stärka stammarna och få luftombyte?

  • thc-junkie

    Member
    2004-04-28 at 13:21

    Le och floura rören ger mycket mindre värme än en 250w Hps.

  • grandnastyb

    Member
    2004-04-28 at 13:27

    Kan någon snabbt ge ett ungefärligt svar på en relaterad fråga?

    Jämfört med en 150w mh med inbyggd ballast + en 70w hps utan ballast, mycket mindre värme avger en 250w hps med separerad ballast? Måste veta på ett ungefär innan jag investerar.

  • reaper

    Member
    2004-04-28 at 13:38

    @Narren wrote:

    @Ganjo wrote:

    Jag har en 250w hps och en garderob med måtten 45x 50 med tre stycken plantor (med olika höjd) som verkar stortrivas. Jag odlar i ett sovrum och jag löser värmeproblemet genom att helt enkelt ha garderobdörren halvöppen och genom att ibland öppna sovrumsfönstret. Värmen överstiger på det här viset aldrig 30 grader.
    Dessutom har jag köpt den nya megalux reflektorn som enligt tillverkaren ska ge 62% mer ljus än exempelvis brillox eller powerlux. Det är för tidigt att avgöra reflektorns eventuella fördelar, men plantorna verkar som sagt stormförtjusta ;-)
    Jag återkommer med en skörderapport om ca 1 månad, men grejen är att de har blommat halva sin blomtid (dvs ca 1 månad) under LE-lampor vilket förmodligen kommer att begränsa min skörd avsevärt.

    Jag kör ungefär samma metod med en 125w LE (röd) och ca 100w Floura lysrör. Men jag har en bordsfläkt som sätts på efter öppning och före stängning samt en kvart mitt på dagen.
    Jag förstår att du inte behöver någon fläkt för värmens skull. Men har du ingen alls (bordsfläkt eller liknande) för att stärka stammarna och få luftombyte?

    Nej, det har jag inte, även om jag kanske egentligen borde ha det. Hitills har jag faktiskt inte haft problem med stammen en enda gång eftersom jag brukar träna de flesta av mina plantor, inte på något välplanerat LST-sätt ( LST= low stress training, det vet du säkert, men andra kanske inte vet vad det är…). Jag anser att både träning och FIM-ning stärker både stammen och hela plantan. Genom att träna plantan exponerar man de lägre skotten och den lägre delen av stammen för mer ljus vilket borde räcka….kanske…..eller?

  • reaper

    Member
    2004-04-28 at 14:00

    @GrandNastyB wrote:

    Kan någon snabbt ge ett ungefärligt svar på en relaterad fråga?

    Jämfört med en 150w mh med inbyggd ballast + en 70w hps utan ballast, mycket mindre värme avger en 250w hps med separerad ballast? Måste veta på ett ungefär innan jag investerar.

    inte en aning hur vam en 250W ballast blir,, knappt en sekund kan jag hålla fingret på min 400W ballast,, så det utvecklas en hel del värme..

  • reaper

    Member
    2004-04-28 at 14:01

    Ganjo: Det var intressant att höra. Är ibland orolig för att jag själv fläktar för litet. Men det tycks gå bra med bara LST och träning av stammarna.

  • grandnastyb

    Member
    2004-04-28 at 15:16

    @buds_bunny wrote:

    GrandNastyB skrev:
    Kan någon snabbt ge ett ungefärligt svar på en relaterad fråga?

    Jämfört med en 150w mh med inbyggd ballast + en 70w hps utan ballast, mycket mindre värme avger en 250w hps med separerad ballast? Måste veta på ett ungefär innan jag investerar.

    inte en aning hur vam en 250W ballast blir,, knappt en sekund kan jag hålla fingret på min 400W ballast,, så det utvecklas en hel del värme..

    Jag menade inte hur varm ballasten blir. Vad jag menade var: Hur förhåller det sig värmemässigt i garderoben mellan dessa två alternativ?:

    1. En 250w hps med ballasten UTANFÖR garderoben
    2. (det jag har nu) En 150 mh med inbyggd ballast (alltså med ballasten inne i garderoben) kombinerat med en 70w hps med separerad ballast som befinner sig UTANFÖR garderoben.

    Vore tacksam om någon kunde komma med en ungefärlig uppskattning.

    Coolt! Jag blev precis garderobssnille. Vet inte om det förhåller sig så i verkligheten men ändå.

  • thc-junkie

    Member
    2004-04-28 at 15:28

    en hps producerar 30% av watt antalet till värme, vet inte hur mycket mh’n ger men det lär vara runt 30% också.

    Du får själv räkna ut allt 😉

  • grandnastyb

    Member
    2004-04-28 at 15:41

    @Thc-Junkie wrote:

    en hps producerar 30% av watt antalet till värme, vet inte hur mycket mh’n ger men det lär vara runt 30% också.

    Du får själv räkna ut allt

    Gaahhh! :crazyeyes: Ingen förstår mitt problem! Förlåt men jag blir frustrerad.

    I o m att jag i det ena fallet kommer att ha ballasten INNE i garderoben och i det andra fallet UTANFÖR garderoben så kan jag inte räkna ut skillnaden om jag inte vet hur mycket värme som avges via BALLASTEN och hur mycket som avges via själva BULBEN.

    Ok en mh blir ungefär lika varm hps. Sant?

    Jag måste dortfarande veta hur stor andel av värmen som utstrålas från ballasten respektive bulben för att kunna uppskatta hur temperaturen kommer att förändras om jag byter ut min nuvarande lampsetup mot en hps.

Page 2 of 2

Log in to reply.