Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 1st 400w hidlampa =311g, på en planta, 10d vegg, 60d blom.

  • doktor_knark

    Member
    2011-01-16 at 19:16

    Vad är odla på riktigt? Att odla med det som står till hands, riktigare än så blir det inte. Skall man tävla så finns det inget annat mått än gram per watt, energi är begränsande faktorn i allt här i universum.

  • cthullu

    Member
    2011-01-16 at 19:19

    Tycker inte du ska dra LED över samma kam som lysrör eller LE.

    Det finns gott om exempel på folk som dragit upp respektabla skördar med dem, och ingen försöker överreklamera dem på samma sätt som det görs med LED.

  • doctordoom

    Member
    2011-01-16 at 20:07

    Tar det nästan personligt när man smuts kastar valen jag gjort med mina odlingar.

    LE funkar prima om man inte har en stor budget eller utrymme. Jag som alltid haft minimala utrymmen kan inte slänga in en 5000w HPS som är varmare än solen.

    Om det är optimalt eller inte lämnar jag osagt. För mig är det optimalt. Nuff said

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-16 at 20:14

    Felet tillverkarna och försäljarna är att in absurdum hävda att ett 90w LED UFO kommer motsvara 400w HPS eftersom HPS:en kommer utklassa ett sånt UFO.
    Ett UFO på 400w skulle däremot utklassa en HPS på 400w, LED är än så länge väldigt dyrt om man vill ha de större modellerna, om ett par år kommer de vara i en mycket bättre prisklass.

    Och det där “10 dagar vegg” är väl från klon, en fin klon som man veggar i 10 dagar efter att den rotat sig och kör i en hydroanläggning kommer ju givetvis att spela i en helt annan division än en planta man kört från frö i 10 dagar.
    “10 dagar vegg” är ganska relativt.

    Nåt för dig Zipp att köra i husbilen med ett självantändade skåp 😉

  • doktor_knark

    Member
    2011-01-16 at 20:21

    Ja, LED är dyrt och de har byggt dem som det skulle vara vanliga lampor och därmed effektivt gjort sig av med massa fördelar med LED imho. Exempelvis drivdonen i lampan, dioderna samlade tätt och lite annat irriterande.

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-16 at 20:31

    @Doktor_Knark wrote:

    Ja, LED är dyrt och de har byggt dem som det skulle vara vanliga lampor och därmed effektivt gjort sig av med massa fördelar med LED imho. Exempelvis drivdonen i lampan, dioderna samlade tätt och lite annat irriterande.

    Jo men utvecklingen är i sin linda, när jag startade min första HPS så var det tok omöjligt att hitta en där inte ballast + lampa/reflektor satt ihop och den var anpassad att sitta på skena i växthus.
    Man fick helt enkelt skruva/slakta och modda det hela för att slippa ha 15 kilo hängandes, internet fanns knappt och growshops var ett okänt begrepp.
    Ge LED 5 år eller så, då kommer både produkter och priser att vara mycket bättre anpassade, utvecklingen går fort, de LED som de satte i 2009 års modell är utdaterade för 2010 år modell t:ex

  • cthullu

    Member
    2011-01-16 at 20:32

    [tog bort ännu en kommentar om vad jag anser om de ufon jag sett, vill inte bli tjatig]

    @vardagsterrorist: mm, framtiden blir intressant. Vill se mer av keramiska lampor, plasmalampor, induktionslampor också… de verkar alla väldigt lovande.

  • belair

    Member
    2011-01-16 at 23:45

    asså led är inte så dyrt..eller jo men endå..
    köpte min 90w LED UFO för dryga 1000 lappen..
    såg sedan att den amerikanska versionen med uv gav 50% mer lummens och kosta 300mer men whatever..
    killen i länken förklarar ju att le + led är en bra kombination. så om du har ett begränsat utrymme/ventelation är ju led med cfl lampor det bästa.. 90w led + 4st 30w i ett mindre utrymme är nog inte så dumt. men man kan ju inte tro att man får ut lika mycket med endast en 90w led som 400w hps då är man ju korkad

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-17 at 06:10

    @cthullu wrote:

    [tog bort ännu en kommentar om vad jag anser om de ufon jag sett, vill inte bli tjatig]

    @vardagsterrorist: mm, framtiden blir intressant. Vill se mer av keramiska lampor, plasmalampor, induktionslampor också… de verkar alla väldigt lovande.

    Man blir ju lätt sugen när man ser Lumix LEP som är en growlight, ger 14000 lumens på 28w.
    Eller varför inte:
    http://cgi.ebay.com/Plasma-Grow-Light-Plasms-Light-Bulb-300-watts-/200527967618?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb065f582

    300w ger lika mycket lumen som en 600w HPS och en 1000w HPS tillsammans, priserna är ju dock rätt avskräckande för närvarande, 1200 dollar för en 300w LEP. (men hade jag vart miljonär hade jag dock köpt minst 2….)

  • doctordoom

    Member
    2011-01-17 at 06:36

    @vardagsterrorist wrote:

    @cthullu wrote:

    [tog bort ännu en kommentar om vad jag anser om de ufon jag sett, vill inte bli tjatig]

    @vardagsterrorist: mm, framtiden blir intressant. Vill se mer av keramiska lampor, plasmalampor, induktionslampor också… de verkar alla väldigt lovande.

    Man blir ju lätt sugen när man ser Lumix LEP som är en growlight, ger 14000 lumens på 28w.
    Eller varför inte:
    http://cgi.ebay.com/Plasma-Grow-Light-Plasms-Light-Bulb-300-watts-/200527967618?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb065f582

    300w ger lika mycket lumen som en 600w HPS och en 1000w HPS tillsammans, priserna är ju dock rätt avskräckande för närvarande, 1200 dollar för en 300w LEP. (men hade jag vart miljonär hade jag dock köpt minst 2….)

    Det finns mycket man skulle göra om man hade några millar på kontot :)

    Jag är för all ny teknik. För att ge dom en chans, från vad jag läst är det lite tidigt att snacka om LED som en “frälsning” för alla odlare.

    Något som vore coolt: En 24″ LED skärm har ju ett gigantiskt antal dioder för ~1500-3000kr?

    Kommer köra LED i framtiden!

    Peace

  • doktor_knark

    Member
    2011-01-17 at 06:47

    DD,
    jag med. Men kanske något jag byggt själv så man verkligen kan göra alla de coola grejer som skulle vara möjligt med LED. (Elräkning är inget som bekymrar mig, även om jag börjar nå gränsen för de ca 2400W som jag kan köra på varje uttag.)

  • doctordoom

    Member
    2011-01-17 at 07:26

    Något som vore coolt: LED istället för reflektor runt HELA odlingsutrymmet och en lampa i taket! Eftersom LED går att göra i princip hur små som helst kan man göra en typ av eldriven tejp!

    Sen känner jag att jag måste bli lite seriösare och kunnig innan jag börjar tänka långsiktigt. Varje odling är idag min sista. Har börjat med en ny odling nu som KANSKE klarar mina hårda krav på “NINJA-STEALTH”. Så nästa lampa kanske blir en led :)

    Box-a-Led

  • doktor_knark

    Member
    2011-01-17 at 07:56

    DD,
    precis så jag tänker, man kan göra skitmycket coola grejer med LED om man har tid att mecka.

    Sista odling?! Har du cancer?! /me odlare for life! :)

  • doctordoom

    Member
    2011-01-17 at 08:28

    Problemen:
    #1: Det är sjukt olagligt
    #2: Folk i min omgivning vet inte om, om dom hade koll skulle jag åka fast.
    #3: Utrymme, har löst det nu men då är doften problem.
    #4: Riskerna för psykiska sjukdomar. Känner mig redan övervakad och mina åsikter registreras oavsett vad jag gör. Såg polisen vara nära min lägenhet och parkera några gånger på samma ställe. Nojjade nästan ihjäl mig själv. Stressade sönder även om jag inte hade några plantor utan bara 5-6g hash. Hur skulle jag reagera om jag haft plantor?

    När jag löst allt som jag vill hade kanske jag kommer börjar odla på riktigt. Tills dess vill jag inte riskera något. Så onödigt att bli stämplad för narkotika brott. Så mycket gillar jag inte weed att sitta i finkan är värt det. Då slutar jag hellre helt.

    Men ljus och odling är något jag blivit frälst på. Just utvecklingen är spännande med LED och nya strains. Även medicinsk forskning. Allt inom cannabis är spännande.

    Bilder på projektet kommer så fort fröna kommer :) Peace

  • zipp

    Member
    2011-01-17 at 14:54

    Jag skulle vara jävligt orolig och nojig att ha en rullande odling med dåliga lampförutsättningar hela tiden för att få fram 6 till 20g varje månad. istället för att göra en ordentlig sats en gång per år, för husbehov. det finns massa ställen att gömma rökat på ,sedan kan man ju odla tomater och div, starkluktande lagliga blomväxter, i 9 månader med dörren öppen och vänja våra otäcka grannar med olika blomdofter och odlingsutrustning :-)

Page 1 of 2

Log in to reply.