Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen 100k hydrosystem i väntan på att cannabis blir lagligt

  • 100k hydrosystem i väntan på att cannabis blir lagligt

    Posted by reaper on 2009-06-28 at 22:03

    alla vet att det kommer det är bara frågan om när?

    för det är så att jag fick en snille blixt för några dagar sen =D
    närjag skrev min affärside till ett stort företag så undarde jag hur jag skulle lösa erfarenhetsproblemet för är det svårt att hitta någon som kan finansera någon utan erfarenhet. därför tänkte jag att jag hittar på någon litet som går in på en budget på 100k. efter några timmars tänkande så gav jag upp för att jag hittade inget bra affär som inte tog förmycket tid ur min fritid och som var lönsamt. så jag satt mig ner och började läsa senaste numret av illustrerad vetenskap. och då slog det mig, jag ska bli en storstads bonde. (numret handlade om att odla i 30vånings höghus och om hur bra det var)

    så jag har kommit så långt att jag ska odla tomater de är dyra och har ganska så stor skörd.

    jag ska troligen investera i en
    http://www.1-hydroponics.co.uk/hydroponic-systems/50-pod-multipod.htm
    men på den större varianten som klara av 300 plantor

    några dyra lampor
    http://www.1-hydroponics.co.uk/grow-lights/air-cooled-1000w-tr.htm

    plus en fin klimat sak (för att jag är så lat =P)
    http://www.1-hydroponics.co.uk/environmental-controls/harvest-master-climate-controller.htm

    och när cannabis blir lagligt så har man ett fint system som klara av den stora efterfrågan från alla caféer som uppkommer 😈

    då slår man hela tre flugor i en smäll =D
    1. erfarenhet
    2. lite extra pengar
    3. vara först på marknaden

    men så klart finns det några problem 😥

    den först är att jag kan inte hitta mycket info om tomater.
    jag vill veta hur mycket näring de behöver osv.
    men också hur många kg per planta och hur långt tid det tar under de perfekta förhållanderna. jag har förståt att det tar cirka 60 dagar från frö till skörd och då är det i jord (vet ej om det var i växthus eller inte) men med hydro så borde jag kunna få ner tiden till kanske 20-40dagar.

    problem två är att jag orkar inte slösa tid på några tomater (det skulle vara något helt annat om det var cannabis =D)
    och jag undar om det finns något mer avancerad klimat sak som också kan kontrollera näringsdosering så jag behöver bara komma när det är skörd 8)

    så vad tycker ni om min ide ??

    jag vet att det inte är någon tomat sajt men det kanske finns några som kan lite om tomater också =D och varför jag väntar på att det ska bli lagligt är för att risken tycker jag är för stor speciellt när man vill bli företagare där majoriteten är överklass snobbar vilka är oftast hjärntvättade av sina föräldrar om att alla saker som är olagliga är dåliga och att en person som har haft kontakt med droger är en ond jävel =P

    replied 14 years, 8 months ago 12 Members · 19 Replies
  • 19 Replies
  • zac_mckracken

    Member
    2009-06-28 at 22:41

    Osh! tomater på 60 dagar.. går det verkligen så snabbt?
    Jag är nybörjare på tomater då jag har precis skaffat 2 plantor till balkongen. :)

    Jag gillar iden.
    Kan tänka mig det blir svårt att konkurera med el vs. solkraft när konkurenterna börjar poppa upp eller via import.

    Jag kommer i vilket fall gärna och jobbar för idg. :D

  • wayne

    Member
    2009-06-29 at 09:24

    Om det ska vara en affärsidé som ska hålla så kan du inte säga att du ska odla tomater. Vem skulle köpa inomhusodlade hydrotomater som antagligen kommer bli både dyrare än ekologiska svenska och absolut mycket dyrare än de växthusodlade tomaterna från Spanien.

  • reaper

    Member
    2009-06-29 at 09:59

    jag tror på min ide för jag gjorde en liten beräkning och det jag kom fram till var att man kan kärna ganska så mycket =D

    om vi tar att jag säljer tomater för 30kr/kg för senast jag var i en affär så kostade det 49kr/kg 😯

    jag tänkte åka till ett ställe där de odlar tomater kanske nästa vecka så jag gör några antagande för jag vet inte så mycket om tomater

    men vi säger att man får 10kg per planta =D
    10*300 plantor=3000kg
    3000*30kr/kg= 90000kr
    och vi antar att klarade att dra ner odlings tiden till en månad.
    då har jag 90kkr i vinst och vi säger att utgifterna blir för el vatten också vidare gå på hela 30k vilket är en stor överdrift
    och för att jag odlar då organiska tomater så troligen kommer det att sälja som smör
    för jag kommer inte ha någon problem med svampar eller någon annan ohyra =D så jag behöver inte bespruta de med dåliga saker =D

    så vad tror ni låter det realistiskt??

    sen har jag löst mitt lilla problem med automatiseringen
    svaret var = http://www.growtronix.com/store/

  • reaper

    Member
    2009-06-29 at 13:08

    Rolig idé men 10kg per planta? Vad har du hittat för monster”strain”?

  • reaper

    Member
    2009-06-29 at 18:17
    dvnsmith wrote:
    Rolig idé men 10kg per planta? Vad har du hittat för monster”strain”?

    hehe det är så att jag var på en bondgård för några år sedan där de hade tomaterplantor och jag tyckte inte att de såg speciellt lätta ut :P

    och när det är hydro så tänkte jag att plantan inte behöver satsa energi på rötterna utan sina fina tomater =P

    och om ni vet någon bra strain så kan ni alltid tipsa om det ?
    och finns det två meters stora tomat plantor ?? för då kan jag maximera utrymmet =D

  • dreamevil

    Member
    2009-06-29 at 18:28

    Varför bara tomat ?

    Paprika chili gurka funkar oxå mm..

  • reaper

    Member
    2009-06-29 at 19:24
    DreamEvil wrote:
    Varför bara tomat ?

    Paprika chili gurka funkar oxå mm..

    tycker tomater är enklast att odla och det är nog det mest lönsamma och varför jag inte vill ha flera grönsaker är för att jag vill göra det perfekt för tomaterna =D inte halvt bra med olika grönsaker

  • lagens_brutna_arm

    Member
    2009-06-29 at 21:26

    Sist jag köpte tomater gick de för under 20 kr/kilo… Att du som producent skulle kunna sälja elupplysta (=ej miljövänliga) tomater för 30 kr/kilo är ju helt orimligt.. Och att du skulle kunna producera 10 kg/(månad och planta) är ju också det helt orimligt..
    Mitt råd är att tänka om och tänka rätt. 😉

  • reaper

    Member
    2009-06-30 at 08:32

    Tänk nu till, lite till..tror ni inte att affärerna har någon marginal på priserna?
    Tomater kostar 20-30kr/kg..är det körsbärstomater tror jag priset är något högre..
    dra först av momsen[vilket konsumenterna får betala, vet dock ej vad momssatsen för grönsaker är.]
    Dra därefter av minst 10-15% i vinstmarginal[transport, hantering mm]..och där har du ca inköpspriset vilket affärerna betalar. Det du bör satsa på är ekologiskt odlade grönsaker som producerat i närområdet..dock tror jag att det kommer vara tveksamt att det klassas som det när du kör under artificiellt ljus.

    Av utpriset till kund på 30kr/kg kan du kanske räkna med att få ut hälften om du håller superkvalitet osv..

    Så..tänk till igen..ideen är inte helt fel men tomater är nog inget du skall satsa på om du inte har enorma ytor som exempelvis i stora växthus.

    Vill du tjäna pengar så snegla mer åt svampodlings.. Shitake ochlite andra exotiska arter säljer bra och betingar ett högt pris, kan affärer få det lokalproducerat så..då har du en buissness att tala om, väldigt billigt att producera om du väl har inhandlat allt du behöver.

    Må bäst…

  • hank_moody

    Member
    2009-06-30 at 08:44

    Du behöver göra en mer nogrann kalkyl än att höfta fram lite priser och hänvisa till “jag var på en bondgård för några år sedan där de hade tomaterplantor och jag tyckte inte att de såg speciellt lätta ut”.

    Ta reda på hur mycket en tomatplanta skördas på, hur lång tid det tar för den att växa klart, hur mycket näring den förbrukar under den tiden, hur många plantor som 100W ljus räcker till, osv…

    Jag tycker mest detta låter som en dagdröm i textform. Inget fel med det, dagdrömma är kul :D

    Sorry för pessimism men det är för många hål i det du skriver för att jag ska tro att det blir något av det. Men bara för att inte vara alltför negativ ska jag länka till en häftig produkt som du kanske kan hämta inspiration från. Eller, du måste nog göra det om det ska vara effektivt.

    http://www.4hydroponics.com/hydroponics/rotate.asp

  • weedloco

    Member
    2009-07-02 at 21:14

    … eller http://www.youtube.com/watch?v=CCTOR6m3k9w

    fast med det mycket mer miljövänliga LED-alternativet som belysning!

  • ryder

    Member
    2009-07-10 at 10:43

    Håller med de andra inläggen.. Om du skulle läst t.ex Småföretagande A eller haft ett UF företag på gymnasiet skulle du insätt att det inte bara går att höfta fram lite tankar angående kalkyler och beräkningar.

    För det första så verkar du bara vara intresserad av odlingen i sig, så skaffa ett jobb på ett lokalt växthus och få lite erfarenhet av kommersiell odling, sen ber du nån annan fixa företaget.

    Jag har dock själv varit inne på idén du är inne på, med högvåningsväxthus i storstäder för att få fram lokalproducerade matvaror (idén är redan tagen från några fransmän tror jag). MEN de som odlar på åkrar/utan lampor kommer alltid ha ljuset gratis… Tål att funderas vidare på dock :)

  • reaper

    Member
    2009-08-02 at 16:50

    Tror att din plan e lite storslagen kanske.
    När det gäller företag så kan man inte bara höfta lite. det gäller att ha precisa sifror att jobba med. en krona hit lr dit kan göra mycket i ekonomin på ett år.
    Har redan sett den här ideen på en dokumentär på discovery channel. dom håller på att utvekla iden i asien någonsstans men inte fått den kostnads efektiv….

    peace

  • cthullu

    Member
    2009-08-02 at 17:47

    Jag tycker det är i grunden en rolig ide’ och det är bra, ska man starta eget ska det vara något man tycker är roligt och brinner för.

    Men kanske ska börja med att hobbyodla 1-10 tomatplantor?
    Få lite känsla för alla de där frågorna.
    Kan ju inte starta ett tomatföretag och aldrig ha odlat en tomat hehe.

    Sen det rent affärsmässiga som andra sa, du måste räkna på det och se om du kan hitta en unik nisch.
    Ekologiskt såklart (-> högre pris), färska året om, leverera direkt till butikerna (inga mellanhänder) – hitta små eko-butiker osv.

    tänk tänk tänk, räkna, är det ekonomiskt hållbart? Kan du starta i liten verksamhet vid sidan av ett vanlig jobb och sen växa / skala upp eftersom tills det drar in tillräckligt pengar för en heltidstjänst.

    Annars är tomater så vitt jag vet väldigt lika CB i odlingsförhållanden och näring.
    (många kör ju tomatnäring till sin ganja!!) och finns typ lika många tomatstrains som ganjastrains. Du kan ju nischa dig och ta några för smakens skull då dina alltid är färska medans de i butik är i regel valda för hållbarhetstiden i butik osv.

    Själv har jag faktiskt även jag grunnat på en liknande ide’ (kommer aldrig försöka förverkliga den dock, är som en hobby att klura på ide’er – har en massa nu haha, men ett krävande jobb också) men jag tänkte mer när jag tittade ut från balkongen att fan vad massa växthus man skulle kunna sätta på alla dessa platta tak. (-> ingen eller liten elkostnad som någon nämnde var fördel för lantisarna)
    Tänkte storskalig hydro (glöm att frakta upp fräsch jord och ner gammal, om man
    inte ska ha kompost och återanvändning där också) så NFT är lämpligt.
    Borde kunna använda husens spillvärme/ventilation för att förlänga säsongen osv osv.
    Största problemet jag ser är som sagt transport. (åka hiss med skörden….) men går
    säkert att lösa.

    EDIT småjusteringar.

  • doktor_knark

    Member
    2009-08-05 at 19:03

    Energipriset kommer bara att stegras. Blir cannabis lagligt så får man fråga sig, hur skall man konkurrera med holländska odlare? Hur skall man konkurrera med spanska odlare. Just CB blir snudd på omöjligt, här uppe är vi begränsade i vilka strains, vi får begränsade skördar pga hårt klimat. Skulla man kunna komma runt dessa problem och kunna införa en större del industrialisering i produktionen än vad holländare och spanjorer med mera skulle satsa på, så skulle man kanske ha en chans. Men annars tror jag det blir ganska begränsad lönsamhet. Dock kan man nog leva på verksamheten med att tillhandahålla specialstrains och exklusiva saker. För en sån grej skulle jag satsa på någon form av lysdiodsetup för minsta möjliga energikostnad vid inomhusodling, men mest skulle jag satsa på växthus.

    Jag har själv tänkt på det där med att det gäller att vara redo när det blir lagligt om man skall vara med och slå mynt av denna samhällsomvandling. Men odling kändes som riskabelt och dessutom trögt att få igång. Bästa vore kanske att studera hur coffeshops fungerar i holland, skaffa ett kontaktnät av producenter i europa. Så om en legalisering inträffar så kan man snabbt få igång en importverksamhet, man vet hur man bygger distributionen till kund i coffeshops eller liknande, så man snabbt kan få igång egen distribution.

    Börja nu, skissa på din affärsplan och var förberedd när dagen kommer.

    Jag är dock lite skeptisk och inte så tålmodig, svenska politiker har en överrepresentation av nykteriströrelseaktiva och de är fanatiska fundamentalister. Så det kan gå trögt och det skulle inte förvåna mig om vi är något av de sista länderna i världen som legaliserar.

Page 1 of 2

Log in to reply.