Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Vesslan's 100% Stealth Grow

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-01 at 15:53

    @greensymphony wrote:

    Fast egentligen, vad är motiveringen till att man skaha containern 2 meter ner?
    Det är ju ingen kärnvapen bunker man tänker bygga.. Räcker väl med 20-30 jord ovanpå? Hittar någon ingången är det kört ialla fall oavsett om den är 30cm ner eller 3 meter ner.

    Vart nånstans ser du att jag har nämnt 2 meter? Från marknivån till botten av containern kommer det bli lite mer än 2 meter.

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-01 at 16:17

    @popanonikok wrote:

    @richtmeister wrote:

    Såg på mythbusters när de skulle gräva ner en container för att testa en myt och den brakade ihop. Tror inte att din håller för trycket heller, jord är tungt.

    Hur djupt? Borde väl gå att stärka upp det med träbalkar också.

    Någon tidigare i tråden posta detta:
    http://www.youtube.com/watch?v=A3EAJex1RVo

    Funkade fint för honom.

    Jag vet inte hur djupt, men de skulle testa bunker-myten med Hitler nu typ i ett av de senare avsnitten, och skulle gräva ner en container och lade på kanske, gissningsvis en halvmeter jord på den och den brakade ihop.

  • doktor_knark

    Member
    2011-01-01 at 18:48

    Kollade just på mythbusteravsnittet i fråga. Det var glasfiberväggar i den som brakade ihop. När de körde med en sådan container som Vesslan planerat med, så bekräftas vesslans idé. När de grävde ned en RIKTIG container så höll den, den höll även efter att den försvagats av en kraftig explosion.

    Så kolla hela avsnittet.

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-01 at 20:54

    @Doktor_Knark wrote:

    Kollade just på mythbusteravsnittet i fråga. Det var glasfiberväggar i den som brakade ihop. När de körde med en sådan container som Vesslan planerat med, så bekräftas vesslans idé. När de grävde ned en RIKTIG container så höll den, den höll även efter att den försvagats av en kraftig explosion.

    Så kolla hela avsnittet.

    kan du länka avsnittet så man kan titta på det

  • billball420

    Member
    2011-01-01 at 21:29

    Inte tillåtet med länkar till piratkopierat mtrl.

    bill

  • smoker80

    Member
    2011-01-02 at 00:09

    Kan ju se lite konstigt ut på vintern om den ligger grunt och snön smälter i en fyrkant på marken.
    Behöver inte vara några stora variationer för att det ska synas.
    Skulle nog placera den åtmistonde en halvmeter under jorden.

  • sodapop

    Member
    2011-01-02 at 02:13

    @smoker80 wrote:

    Kan ju se lite konstigt ut på vintern om den ligger grunt och snön smälter i en fyrkant på marken.
    Behöver inte vara några stora variationer för att det ska synas.
    Skulle nog placera den åtmistonde en halvmeter under jorden.

    Det kommer det inte att göra om man isolerar. Ta hustak t.ex, är det isolerat så ligger snön kvar.

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-02 at 03:22

    @sodapop wrote:

    @smoker80 wrote:

    Kan ju se lite konstigt ut på vintern om den ligger grunt och snön smälter i en fyrkant på marken.
    Behöver inte vara några stora variationer för att det ska synas.
    Skulle nog placera den åtmistonde en halvmeter under jorden.

    Det kommer det inte att göra om man isolerar. Ta hustak t.ex, är det isolerat så ligger snön kvar.

    1+

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-02 at 08:51

    dedär är nått alla har tänkt på antar jag, iallafall alla här som har ett eget hus antar jag.
    iallafall har jag velat göra dedär sedan barndom.
    fast lekstugan va nå nytt för mig, för att jag inte har barn så skulle de se konstigt ut ifall jag bygde en sån när jag inte har planer på barn.
    har tänkt mer på ett skjul eller nått med pneumatisk lucka som öppnas av en knapp.
    de borde du planera in i dehär vesslan.
    för de behöver du inte mycket mer än en kompressor i bunkern (eller ifall du svetsar ihop en tank, och fyller på varje gång du går ner med en fotpump som tår iallafall 5bar)
    anyway kompressor, pneumatisk cylinder, eller 2.
    för en sån lucka av stål som väger 30kg, så behöver de 2cylindrarna inte kosta mer än 50€ stycket.
    ifall du vill ha ett elektroniskt ventil som du kan styra med en ir nyckelring så kostar de lite mer, men skulle själv andvända mig av en manuel mekanisk ventil som är i lekstugan.

    då har du komressor tanken>pneumatik slang>ventilen>slang>cylinder
    och sen ett stryp till cylinderns utsläpp/tebax drag, eftersom du kan andvända dragningskraften fär o ta ner luckan så vill du strypa luften så den inte kommer ner alldeles för fort.

    men allt dedär skulle kosta 2000kr totalt ifall du gör allt själv.

  • higherthangod

    Member
    2011-01-13 at 23:08

    En sak som jag har tänkt på är om det är onödigt att har röret så djupt ner i marken? Skulle man bara inte kunna sätta kontainerna en halvmeter under marke?

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-13 at 23:27

    @Vesslan wrote:

    @SirSmoke wrote:

    Intressant idé, har själv haft liknande idéer men för ett skyddsrum.

    Kom ihåg att conteinern bara är förstärkt i hörnen, det är hörnen som får conteinrarna att hålla när de står på varandra på conteinerfartyg. En bra grej är att man tilläggsförstärker hela conteinern med stålbalk.

    Nu när utrymmet ska vara för stealth-odling och inte som skyddsrum undrar jag ifall du kommer enklare och billigare undan med att köpa en sådan här:
    http://www.jordkallare.se/

    Nej, för jordkällare är inte stealth, du kanske märker själv att den stora dörren syns rejält.

    Äh plantera ett gäng rhododendron eller azalea framför så syns inte dörren snart, man får slinka in i buskarna och sen in genom dörren.
    Planerar man bygget lite så kan man ju sätta buskarna året innan.
    Plastmodulen på 350 kilo kan man ju lätt hyra en mindre kran en helg och lyfta dit själv.
    Finns lätt lastbil med Palfinger som lyfter 350 kilo man kan hyra, kanske 3-4000:- för en helg.
    Antagligen levererar dom med en lastbil med Palfinger och har man bara plan gräsmatta så är det nog inga problem att ge föraren en femhundring sen peka och säga “sätt den där tack”.
    Kanske svårt om man har nyfikna grannar men bor man vid vägs ände så varför inte.

  • daffy

    Member
    2011-12-13 at 20:13

    Helt genialisk idé! Jag snor bilden och ser om jag kan finslipa lite extra på den. ;)

  • xtrazi3

    Member
    2011-12-13 at 20:30

    Anlitar du en grävmaskinsförare så lyfter gräver han en grop och lyfter ner din container i gropen på ett kick, beror på hur stor grävarn är i fråga.
    Annars om du är nojjig att anlita personer utifrån så varför inte skippa gymmet och gräva en grop för hand? sen bygga något slags stadigt rum där nere och skippa container.

Page 5 of 5

Log in to reply.