• reaper

    Member
    2006-10-10 at 19:11

    Mjo men jag tror det mestadels beror på att dom inte blivit oljade på ett tag. Fläkten ifråga är av “vattenhjul” typ alltså som en cylinder med utstickande blad som skapar drag. såg inte vart insuget satt men antar att det är i botten(?). Får bli morgondagens mission att ta reda på mer om dom. Få ihop en halvkass ikeagarderob tog visst lång tid :(… Tänkte gå förbi nån akvariumaffär o få reda på vad som släpper igenom mest ljus: plexi eller växthusglas(om det dvs finns nån speciell typ av glas som släpper igenom mer ljus). Vet att reflektionsfritt glas är väldigt dyrt, hade planer på att beställa en liten bit för att bygga en hushbox till en projektor för ett tag sen. Skulle gå på runt 200kr med skärning i lokala glasaffären!

  • reaper

    Member
    2006-10-11 at 13:11

    Enligt glasmästeren jag pratade med idag så är det inte så stor skillnad på glasets tjocklek och olika sorter, vet dock inte hur mycket han vet om det. Har även varit i kontakt med en florist och lite akvariehandlare, det svar dom har kunnat ge mig är att plexiglas inte släpper igenom UV annars så verkar det vara marginell skillnad på tex 2mm och 3-4mm tjockt glas. I mitt fall var jag tvungen att ta 3mm pga storleken.

    På vattenkylningsfronten har jag kommit på en ny ev. lösning. Det finns numera vanligvattenslang i spiralform. alltså 18m slang som tar upp väldigt lite plats. Den här slangen är tunnare än vanlig slang och borde därav ge ifrån sig mer värme. Så jag funderar på om temperaturen blir allt för hög i hydron så kopplar jag in ett ytterfilter som sedan går till spiralvattenslangen och därefter tillbaka in i tanken.

  • reaper

    Member
    2006-10-11 at 14:09

    Intressant tråd, återkommer till användning av kyl/frys, som går sönder för att dom inte är gjorda för kontinuerlig drift.
    Sätt dig ute i köket bredvid kyl/frysen så hör du att normalt så slås apparaterna till/från med regelbundna intervall 😯

    Detta borde kunna lösas genom att mata 230V till kyl/frysen genom en timer som ställs för att cyklas exempelvis 20 min till / 10 min från. Du får visserligen “bara” ut 20/30 av tillgänglig kyleffekt, men livslängden borde bli mera normal.

    Du borde kunna placera en stor vattenhink i kyl/frysen och lägga i spiralvattenslangen i hinken för att få bra värmeöverföring.
    Genom att göra hål så högt upp resp lågt ner som möjligt för slangarna i hydron och hinken, samt genom att placera hinken högt i kyl/frysen borde det gå att driva runt detta med självcirkulation.

    Den ordinarie termostaten i kyl/frysen bör kopplas bort och ersättas med en som är mer lämpad för odling (inställning 20 – 25 grader?)
    Det kanske vore listigt att ha känselkroppen i hydron?

    Var bara jävligt försiktig då du jobbar med 230V och fuktiga miljöer…

  • jultomten

    Member
    2006-10-12 at 18:48

    Alldeles riktigt Xp! Men eftersom vinsten i kyleffekt kontra arbetet blir för liten så är det ju frågan om man vill ge sig in i ett sådant mördarprojekt. Själv skulle jag för effektiv avkylning med kylskåpsmetoden använda mig av en radiator i koppar placerad inne i kylen, det sparar plats och ger mer effektiv avkylning än spiralslang+vattenhink. Men som sagt det blir ju ett mördarprojekt, dock ett mördarprojekt med konstant vattentemperatur som resultat, oberoende av rumstemperaturen..

Page 2 of 2

Log in to reply.